گزیده خبرهای 6 اسفند -93

گزیده خبرهای 6 اسفند -93
مقامات پیونگ‌یانگ تهدید کردند که به مانور مشترک آمریکا - کره‌جنوبی که برای دوم مارس برنامه‌ریزی شده است، واکنش نظامی نشان خواهند داد.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این کره‌جنوبی و آمریکا اعلام کردند این مانور نظامی موسوم به «راه‌حل کلیدی» و «عقاب کوچک» در ماه مارس انجام خواهد شد. این مانور در حالی به مانوری نظامی در زمین، هوا و دریا تبدیل شد که پیشتر گمانه زمانی‌ها حاکی از انجام مانورهای شبیه‌سازی شده کامپیوتری بود.در همین حال روزنامه کمیته مرکزی حزب کارگران کره‌شمالی در گزارشی مدعی شد که این مانورای مشترک نظامی با هدف دفاعی نبوده بلکه با هدف تحریک و اهداف ستیزه‌جویانه برگزار می‌شود.این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: فرصت گفت‌وگو و دیپلماسی از بین رفته است و تنها راه باقی مانده تقویت نیروهای مقابله‌ای نظامی و دفع فعالیت‌های نظامی است.در ماه ژانویه، آمریکا درخواست کره‌شمالی برای لغو مانور مشترکش با سئول را در مقابل تعلیق آزمایش‌های اتمی پیونگ‌یانگ رد کرد. پیونگ یانگ طی چند سال گذشته سه آزمایش سلاح هسته‌ای انجام داده است. این اتفاقات در شرایطی رخ داده است که دو کره به صورت رسمی در حالت جنگی هستند چراکه پس از جنگ سال‌های 1950 تا 1953 هیچ توافق صلحی بین پیونگ‌یانگ و سئول به امضا نرسید.
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد غذا خوردن در اواخر شب می‌تواند به مغز آسیب برساندبه گزارش خلیج تایمز، خوردن مواد غذایی به خصوص در ساعاتی که بدن تصور دارد زمان خواب است می‌تواند فرایند یادگیری و قدرت حافظه را با اختلال روبرو کندنتایج این مطالعه ممکن است نه تنها برای افرادی که دیر وقت اقدام به غذا خوردن می‌کنند بلکه برای افراد شاغل در شیفت شب هم هشداردهنده باشد.   «کریستوفر کول‌وِل» از متخصصان دانشگاه کالیفرنیا گفت: ما این تصور را داریم که با یک تغییر می‌توانیم در هر ساعتی کار کنیم و بخشی از این کار، خوردن مواد غذایی در هر ساعتی استاگرچه این تحقیق روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفته اما اصول کلی آن روی انسان نیز به کار گرفته شده‌ و مطابقت دارد. سبک زندگی مدرن که مستلزم کار کردن در طولانی مدت است به بدن اجازه نمی‌دهد برای حفظ سلامتی برنامه مرتبی را دنبال کند. ساعت زیستی یک چرخه 24 ساعتی را دنبال می‌کند و تنظیم کننده تمامی عملکردهای بدن از جمله هورمون‌ها و رفتارهاست. هر گونه اختلال در این چرخه برای سیستم ایمنی ضرر دارد و مخصوصا می‌تواند به دیابت نوع 2 منجر شود.   در این بررسی متخصصان به موش‌های آزمایشگاهی اجازه دادند تا در زمان‌های طبیعی غذا بخورند در حالی که گروه دوم تنها در ساعات طبیعی خوابیدن اجازه خوردن داشتندمتخصصان مشاهده کردند موش‌هایی که تنها در مدت زمان طبیعی خواب اجازه خوردن داشتند در به یاد سپردن آنچه که یاد گرفته‌اند با مشکل روبرو بودند. همچنین در شناخت اشیاء جدید دچار درد سر شده و در ساختاری از مغزشان که با حافظه و آموزش درگیر بود تغییراتی شکل گرفته بود.
سقوط یک کارگر 45 ساله معدن به داخل دستگاه سنگ خرد کن مرگ دردناک وی را در شهرستان شاهرود رقم زدسرهنگ دوم حسین پیوندی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه سمنان، از وقوع یک مورد حادثه حین کار در یکی از معادن این استان خبر داد و افزود: این حادثه در معدن شن و ماسه شاهرود رخ داده و بلافاصله پس از اعلام موضوع به مرکز فوریت‌های پلیسی ماموران کلانتری 16 بسطام به محل حادثه اعزام شدندوی اظهار کرد: در این حادثه کارگر 45 ساله معدن که در حال تخلیه کیسه شن در دستگاه سنگ خردکن بود، تعادل خود را از دست داده و به داخل دستگاه سقوط کرده بودمعاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان با بیان اینکه بارندگی و خیس بودن سطح دستگاه موجب لغزش این کارگر شده است، تصریح کرد: متاسفانه این کارگر پس از سقوط بر روی نوار دستگاه و به علت ضربات وارده و خفگی در دم فوت می‌کندپیوندی ادامه داد: جسد متوفی به پزشکی قانونی منتقل و پرونده‌ای در همین خصوص تشکیل و تحت رسیدگی قرار گرفتوی با بیان اینکه رعایت نکات ایمنی حین انجام کار لازمه هر شغلی است، افزود: با نظارت و استفاده از تجهیزات ایمنی می‌توان درصد بسیار زیادی از حوادث و آسیب‌هایی از این دست را کاهش داد.
10 ایرانی زندانی در ترکمنستان از جمله ماهیگیران بازداشتی آزاد شدندبه گزارش ایسنا، همزمان با برگزاری یازدهمین کمیسیون کنسولی مشترک فی مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان در عشق‌آباد، ده نفر از هموطنان زندانی در آن کشور از جمله چهار تن سرنشینان یک قایق ماهیگیری که قبلا توسط نیروهای مرزبانی ترکمنستان دستگیر شده بودند، آزاد شده و به کشور مراجعت نمودند.
چون می‌خواستیم با یکدیگر ازدواج کنیم، نقشه قتل را طراحی و اجرا کردیم.» این بخشی از اعترافات پسر دایی و دختر عمه‌ای است که با همدستی یکدیگر شوهر دختر عمه را به قتل رساندندبه گزارش همشهری، ساعت 6:45 روز ششم آذرماه به مركز فرماندهي آتش‌نشاني خبر رسيد كه يك دستگاه خودروي سمند زرد‌رنگ در خيابان ابوذر طعمه حريق شده است. پس از مهار آتش‌ در بررسي اين خودرو معلوم شد كه داخل صندوق عقب آن جسد مردي ميانسال قرار دارد. به اين ترتيب موضوع به بازپرس شعبه چهارم دادسراي امور جنايي گزارش و تحقيقات در اين باره آغاز شد. بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌داد كه جنازه متعلق به مردي 47 ساله به نام مجيد است كه به دليل اصابت جسمي سخت به سرش جان باخته استهمچنين معلوم شد اين مرد ساكن كرج بوده و خانواده او چند روز قبل ناپديد‌شدن وي را به پليس گزارش كرده بودند. كارآگاهان جنايي در جريان تجسس‌هاي خود دريافتند كه مقتول از مدت‌ها قبل با همسرش مريم دچار اختلافات شديدي شده بود و حتي آنها قصد داشتند از يكديگر جدا شوند. كارآگاهان به طور نامحسوس وي را تحت نظر گرفتند. ادامه تجسس ها حاكي از آن بود كه پسردایی مریم به نام حسین مدتي قبل از همسرش جدا شده و اخيرا رابطه نزديكي با مريم پيدا كرده است.  به اين ترتيب مريم و حسين دستگير شدند. متهمان در بازجويي‌هاي اوليه دست داشتن در اين جنايت را انكار مي‌كردند تا اينكه سرانجام حسين لب به اعتراف گشود و گفت: من و مریم از سال‌ها قبل به يكديگر علاقه داشتيم اما خانواده مريم با ازدواج‌مان مخالف بودند تا اينكه هر دو ازدواج كرديم و صاحب زندگي‌هاي مستقلي شديم و سال‌ها يكديگر را نديديم تا اينكه مدتي قبل من مريم را در يك مهماني ديدم.  او از زندگي با شوهرش راضي نبود و همانجا تصميم گرفتيم با يكديگر ازدواج كنيم. به همين دليل نقشه قتل شوهر مريم را طراحي كرديم و يك روز من صبح زود به خانه‌شان رفتم و در پاركينگ با يك ميله ضربه‌اي به سر مجيد زدم و در ادامه با كمك مريم جسد را داخل صندوق عقب انداختيم و من آن را در خيابان ابوذر آتش زدم. سرهنگ آریا حاجی‌زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام اين خبر گفت: مريم نيز در بازجويي‌ها اظهارات پسر‌دايي‌اش را تاييد كرد و تحقيقات از متهمان همچنان ادامه دارد.
مدیرکل حفاظت زیست گیلان گفت: عمق تالاب انزلی از 9 متر در سال 1354 به کمتر از یک متر رسیده و بخشی از آن نیز خشک شده استبه گزارش ایسنا، محمدرضا برجی در جلسه حفاظت محیط زیست استان از رهاسازی زباله در ارتفاعات گیلان تا ساحل دریای خزر انتقاد شدید کرد و افزود: ما وارث وضعیت بحرانی در استان هستیموی ادامه داد: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از قسمت‌های بالادست، بهره‌برداری از جنگل‌ها و تغییر کاربری‌ها سالانه حدود 300 هزار تن رسوب وارد حوضه تالاب انزلی می‌شودوی با انتقاد از وضعیت نابسامان فاضلاب شهری تصریح کرد: نبود تصفیه خانه فاضلاب در شهر صنعتی رشت با قدمتی 40 ساله و نبود تصفیه‌خانه‌ها در بیمارستان‌ها و نیز وضعیت نامناسب جایگاه زباله سراوان سبب شده است آلودگیها و پسابها همگی به سمت تالاب سرازیر شود. موضوع نقد مدیریت‌ها نیست بلکه فرآیند به این شکل بوده و به همین دلیل است که عمق تالاب انزلی از 9 متر در سال 1354 به کمتر از یک متر رسیده است. این همه نشان از بی توجهی انسان نسبت به سلامتی خود داردبرجی هشدار داد: طبیعت انتقام خود را با سیل و زلزله از انسان‌ها می‌گیرد.   وی اضافه کرد: در دولت اراده لازم در خصو حل مشکلات زیست محیطی وجود دارد و این موضوع حتی در سخنرانی های رییس جمهور و وزیران دیده می شود.