شکست دولت حامی اسرائیل در کانادا و پیروزی حزب مدافع رابطه با ایران

در انتخابات پارلمانی روی داد
شکست دولت حامی اسرائیل در کانادا و پیروزی حزب مدافع رابطه با ایران 29 مهر -94
ذوق زدگی  گزارشگرروزی نامه ی جمهوری اسلامی به دلیل اینکه  کانادا نخست وزیر جدید از حزب لیبرال دارد و دولابی رژیم وارونه ی ولایت فقیه وارد پارلمان لیبرال ها در کانادا شده اند. غافل از آنکه گفته می شود ننگ با رنگ پاک نمی شود وجای ذوقرزدگی ندارد .چون کارنامه ی ننگین محکومیت  مستمرجهانی حقوق بشر رژیم وارونه ی ولایت فقیه نه کتمان شدنی ونه ماستمالی کردنی است

انتخابات کانادا به شکست حزب محافظه کار انجامید و پس از 9 سال «استفان هارپر» نخست‌وزیر محافظه کار و حامی صهیونیسم، جای خود را به یک جوان 44 ساله از حزب لیبرال وحامی برقراری رابطه با ایران داد.
بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی کانادا حزب لیبرال توانسته است 191 کرسی از 338 کرسی پارلمان را از آن خود کند و بدین ترتیب پس از 9 سال حاکمیت دولت محافظه کار، استفان هارپر نخست‌وزیر محافظه کار کانادا باید جای خود را به «جاستین ترودو» رهبر حزب لیبرال بدهد. ترودو 2 سال پیش رهبری حزب لیبرال را به دست گرفت.
جاستین ترودو فرزند «پیئر الیوت ترودو» نخست‌وزیر اسبق کانادا است. پدر او 47 سال پیش به نخست وزیری رسید.
ترودو دومین نخست‌وزیر جوان در تاریخ کانادا خواهد بود. پیشتر در سال 1979 (58ش) «جو کلارک» نخست‌وزیر اسبق کانادا در سن 40 سالگی به نخست وزیری رسیده بود.
پیروزی حزب لیبرال در کانادا قابل پیش‌بینی بود. این حزب از یک هفته مانده به انتخابات در نظر سنجی‌ها پیشتاز بود.
انتخابات اخیر کانادا رفراندومی برای سنجش میزان اقبال عمومی مردم این کشور به سیاست‌های محافظه کارانه و بحث برانگیز دولت استفان هارپر به ویژه در زمینه مسایل اقتصادی و فرهنگی و قوانین مهاجرت و مساله تروریسم بود.
دولت محافظه کار هارپر رویکردی سرسختانه نسبت به روابط با ایران داشت و 3 سال پیش با بستن سفارت خود در تهران اعلام کرد به رابطه سیاسی خود با جمهوری اسلامی ایران خاتمه می‌دهد.
شکست «استفان هارپر» در انتخابات در حالی رقم خورد که وی امید داشت با استفاده از آرای یهودیان حاضر در کانادا و نفوذی که آنها در این کشور دارند حضور خود در قدرت را ادامه بدهد. هارپر یکی از متحدان اصلی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، محسوب می‌شود و از همین رو مواضع بسیار تندی در خصوص مسائلی همچون مقاومت و برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اتخاذ کرده بود.
بطور تاریخی، احزاب محافظه‌کار و لیبرال دو رقیب اصلی در صحنه سیاست کانادا بوده‌اند و حزب سوم موثر در کانادا حزب دموکراتیک نوین اما در عمل تقسیم آرای مخالفانِ دولت محافظه‌کار، میان دو حزب اصلی رقیب آنها، به شکست مخالفان دولت محافظه‌کار، در سه انتخابات پیشین، انجامیده بود.
کنار رفتن هارپر و سایه روشن‌های روابط اتاوا-تل آویو
نتیجه انتخابات پارلمانی کانادا اینگونه رقم خورد که یکی از متحدان اصلی رژیم صهیونیستی از قدرت کنار برود اما آیا با پایان نخست وزیری هارپر، روابط اوتاوا-تل آویو سیر نزولی به خود می‌گیرد؟
روابط کانادا با رژیم صهیونیستی بویژه در بخش دیپلماتیک در طول 9 سال گذشته یعنی دوران زمامداری «استفان هارپر» به شدت افزایش یافت بطوریکه اتاوا در این سال‌ها تبدیل به یکی از اصلی‌ترین حامیان جنایات صهیونیست‌ها گشت.
هارپر در این مسیر اغلب اقدام به اتخاذ سیاست‌هایی می‌کرد که در انتها به زیان کانادا تمام می‌شد برای مثال در سال 2010 (89ش) کانادا کرسی شورای امنیت را در رقابت با پرتغال از دست داد و دلیل اصلی این شکست حمایت بی‌چون و چرای اتاوا از اقدامات اسرائیل بود و خود هارپر نیز به این موضوع اقرار کرد.
حمایت بی‌چون و چرای هارپر از رژیم صهیونیستی موجب شد تا اتاوا در مواردی همچون برنامه هسته‌ای ایران و محور مقاومت رویکرد به شدت خصمانه‌ای را اتخاذ کند به نحوی که حتی کانادا روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.
بر همین اساس اکنون با شکست هارپر در انتخابات و خداحافظی وی از قدرت، برخی پیش‌بینی می‌کنند که روابط کانادا با رژیم صهیونیستی در دوران نخست‌وزیر «جاستین ترودائو» نیز دستخوش تغییر شود اما آیا چنین امری رخ می‌دهد؟
روابط کانادا با رژیم صهیونیستی از سال 1947 (26ش) یعنی زمانی که کانادا در کمیته ویژه سارمان ملل در امور فلسطین حضور داشت آغاز شد. کانادا یکی از 33 کشوری بود که به قطعنامه 1947 سازمان ملل که منجر به شکل گیری اسرائیل شد رای مثبت داد.
پس از آن کانادا رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت البته در سال 1949 این شناسایی بطور رسمی اعلام شد و یک هفته بعد از آن « «آوراهام هرمان» به عنوان نخستین نماینده رژیم صهیونیستی در کانادا معرفی شد و در سپتامبر 1953 (32ش) سفارت کانادا در تل آویو گشایش یافت اما تا سال 1958 اتاوا سفیر خود در اسرائیل را معرفی نکرد.
به گزارش خبرگزاری مهر در می‌1961 (40ش) «بن گورین» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، بصورت رسمی به کانادا سفر کرد و بعد از آن مقامات دو طرف بصورت مرتب میان تل آویو و اتاوا در تردد هستند.
به مدت سی سال همه دولتهای مختلف کانادا روابط تنگاتنگ با اسرائیل حفظ کردند و با احتمال تشکیل کشور فلسطین مخالفت می‌کردند. در سال 1979، «جو کلارک» نخست‌وزیر محافظه کار کانادا حتی اعلام کرد سفارت کانادا از تل آویو به بیت المقدس جا به جا می‌شود و در واکنش به این اقدام کشورهای عربی از تصمیم خود برای مجازات کانادا خبر دادند. در سال 1979، مصر اقدام دولت کانادا را اقدامی خصومت آمیز توصیف کرده بود.
سابقه لیبرال‌های کانادا در فاصله گرفتن از صهیونیست ها
اولین مسئول کانادایی که اندکی از اسرائیل فاصله گرفت، «پیر الیوت ترودائو» (نخست وزیر اسبق و پدر «جاستین تروادئو» رهبر فعلی حزب لیبرال) بود. در سال 1982 (61ش) هنگامی که اسرائیلیها لبنان را اشغال کردند، کانادا از اولین کشورهایی بود که این تهاجم را محکوم کرد. در دوران نخست وزیری ترودائو کانادا گفتگو را با سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات آغاز کرد.
در سال 1988 (67ش) انتفاضه فلسطینیان آغاز شد و بخشی از افکار عمومی، فلسطینیانی را که به سمت اسرائیلیها سنگ پرانی می‌کردند، قربانیان نظامیان خشن اسرائیلی توصیف کردند. دولت «برایان مولرونی» نخست‌وزیر محافظه کار کانادا که به اسرائیل بسیار نزدیک بود، از انتقاد از متحد خود دریغ نکرد.
«
ژان کرتین» نخست‌وزیر کانادا از سال 1993 تا 2003 روابط حسنه خود را با اسرائیل حفظ کرد اما در عین حال روابط را با سرزمنیهای فلسطینی نیز توسعه داد.
اما در زمان استفان هارپر کانادا متحد بسیار نزدیک به اسرائیل به شمار می‌رفت. هارپر اولین نخست‌وزیر کانادایی است که در کنست (پارلمان اسرائیل) سخنرانی کرد. تغییر لحن دولت کانادا در زمان زمامداری هارپر در قبال اسرائیل نوعی چرخش بزرگ سیاستهای کانادا در قبال خاورمیانه تلقی می‌شود. از هنگامی که محافظه کاران قدرت را در کانادا در دست گرفتند، در جنگ لبنان در سال 2006(85ش)، در رای گیری در سازمان ملل، در پرونده هسته‌ای ایران، دولت هارپر حامی پر و پا قرص اسرائیل بوده است. هارپر می‌گوید انتقاد در صحنه بین‌المللی از دولتی که موجودیتش مورد اعتراض همسایگانش است، جایز نیست.
آینده روابط کانادا با اسرائیل
برخی کارشناسان معتقدند که جاستین در کسوت نخست‌وزیر همان راهی را می‌رود که پدرش در دوران نخست وزیری رفته بود یعنی اتاوا از رژیم صهیونیستی فاصله می‌گیرد اما با این وجود رسانه‌های اسرائیلی در پیش بینی‌های خود از مناسبات تل آویو-اتاوا در دوران نخست وزیری جاستین از این حکایت دارد که کانادا سیاست سختگیرانه‌ای را در مورد شهرک سازی صهیونیست‌ها خواهد داشت اما با این وجود حمایت‌های دیپلماتیک اتاوا از تل آویو ادامه خواهد داشت.
تایمز اسرائیل در این رابطه می‌نویسد: جاستین جوان تجریه زیادی در سیاست خارجی ندارد و هنوز مشخص نیست که چه فردی را به عنوان وزیر خارجه آتی کانادا معرفی کند.
«
کارن ماک» از فعالان حقوق بشر که روابط نزدیکی با حزب لیبرال کانادا دارد در این رابطه می‌گوید: جاستین یک دوست واقعی و متحد اسرائیل است. تایمز اسرائیل می‌نویسد: وی از حامیان «دوستان لیبرال اسرائیل» است و یکی از نزدیکترین مشاوران او در امور مربوط اسرائیل «اروین کاتلر» وزیر دادگستری سابق کانادا، است. کاتلر در جامعه یهودیان کانادا به داشتن سیاست‌های طرفدار اسرائیل معروف است.
نکته دیگر در مورد روابط جاستین با اسرائیل آنکه وی «استفان برونفمان» را به عنوان مسئول جمع آوری کمک‌های نقدی کمپین انتخاباتی خود انتخاب کرده بود. استفان برونفمان فرزند میلیارد یهودی معرف کانادا «چارلز برونفمان» است. خانواده برونفمان رابطه‌ای بسیار نزدیک با جامعه یهودیان کانادا که روابطی گسترده با اسرائیل دارند، دارد.
با این وجود برخی از محافظه کاران کانادا در زمان رقابت‌های انتخاباتی جاستین ترودائو را متهم کرده بودند که در جلسات خصوصی حزب لیبرال مواضع سختی را علیه اسرائیل اتخاذ کرده و انتقاداتی را متوجه تل آویو نموده است. اما خود جاستین در مصاحبه‌ای که به تازگی با شبکه «کانادین جویش نیوز» داشته گفته که از مخالفان «بایکوت اسرائیل و محصولات تولید شده در اسرائیل» است و از طرح تشکیل دو کشور مستقل در خاورمیانه حمایت می‌کند و مخالف هر گونه اقدام یک جانبه در این رابطه است.
اما نکته‌ای که شاید برای اسرائیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد موضع نخست‌وزیر جدید کانادا در مورد توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 است که روند اجرایی شدن خود را پشت سر می‌گذارد. جاستین ترودائو در مصاحبه‌ای در خصوص توافق هسته‌ای ایران گفته بود: «توافق هسته‌ای ایران گامی (اقدامی) خوب در مسیری درست است. اما باید به دقت آن را زیر نظر داشت
با توجه به سوابق ارائه شده پیش‌بینی می‌شود روابط کانادا با رژیم صهیونیستی در دوران نخست وزیری جاستین به آن شدتی که در دوران هارپر بود نباشد و اتاوا دیگر آنگونه که هارپر از تمامی اقدامات اسرائیل حمایت می‌کرد، حمایت نکند و مناسبات دو طرف کم شتاب‌تر از آنچه در دوران هارپر محافظه کار وجود داشت ادامه بیابد.
راهیابی دو ایرانی‌ تبار به مجلس کانادا
دو نامزد ایرانی تبار انتخابات کانادا از حزب لیبرال به مجلس این کشور راه یافتند.
براساس گزارش «بی.‌بی.‌سی»، دو نامزد ایرانی تبار انتخابات کانادا از حزب لیبرال به نام‌های «مجید جوهری» و «علی احساسی» از برندگان این انتخابات هستند.
با برگزاری این انتخابات «مریم منصف»، شهروند افغان‌ تبار کانادا هم از حزب لیبرال به پارلمان این کشور راه یافت.