گزیده خبرهای 10 آبان -94

گزیده خبرهای 10 آبان -94 
سقوط هواپیمای مسافری روسی با 224 سرنشین در صحرای سینا
یک فروند هواپیمای مسافری ایرباس 321 وابسته به یک شرکت هوایی روسی که حامل گردشگران بود، در مرکز صحرای سینا در این کشور سقوط کرد.شبکه خبری «اسکای نیوز»، گزارش داد نخست‌وزیر و وزارت حمل و نقل هوایی مصر گفته‌اند، لاشه این هواپیما در جنوب العریش در سینا پیدا شد. 45 آمبولانس برای انتقال اجساد قربانیان به محل حادثه اعزام شد.بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌ها این هواپیما از فرودگاه شرم الشیخ مصر پرواز کرده بود و 23 دقیقه بعد در منطقه «بئر بدا» در منطقه «حسنه» در مرکز سینا دچار سانحه شده و سقوط کرده است.بر اساس این خبر این هواپیما 224 سرنشین داشته که به جز کادر پرواز همه سرنشینان آن گردشگر بوده‌ که همه سرنشینان کشته شده‌اند.از سوی دیگر یک منبع آگاه در آژانس حمل و نقل هوایی روسیه به خبرگزاری نووستی گفته است که این هواپیمای ایرباس 321 متعلق به خطوط هوایی «کوگالیماویا» بوده است.به گفته وی، پرواز شماره 9268 شرم الشیخ به سن پترزبورگ، جمعا 217 مسافر [از جمله 17 کودک] و 7 نفر خدمه داشته و 23 دقیقه پس از برخاستن از باند، از صفحه رادار محو شده است.
گروه تروریستی داعش مسئولیت سرنگونی هواپیمای روسی را بر عهده گرفت.یک مقام امنیتی مصری احتمال عملیات خرابکاری که منجر به سقوط هواپیما شده را بعید دانسته اما هنوز مشخص نیست که این هواپیما دچار اختلال فنی شده یا به وسیله گروهک‌های تروریستی مورد هدف قرار گرفته است.با وجود اینکه خبرگزاری رویترز گزارش داده که این هواپیما پیش از سانحه حریم هوایی مصر را ترک کرده بوده؛ سازمان هواپیمایی روسیه نیز این خبر را تایید کرد و گفت که هواپیما از شرم الشیخ به مقصد سن‌پترزبورگ در حرکت بود که در آسمان سینا تماس با آن قطع شده است؛ با این وجود منابع مصری می‌گویند که هواپیما وجود مشکل فنی را به برج مراقبت اعلام کرده است.
خبرنگار شبکه العربیه ضمن بعید دانستن هدف قرار گرفتن این هواپیما به وسیله موشک‌های زمینی اعلام کرده اختلال فنی یا وضعیت بد جوی که طی چند روز گذشته در مصر وجود داشته می‌تواند از سناریوهای احتمالی این سانحه باشد و با توجه به ارتفاع بالای هواپیما هنگام پرواز احتمال هدف قرار گرفتن آن به وسیله موشک‌های زمینی بعید است.در طول چندماه گذشته یک سانحه دیگر برای گردشگران خارجی در مصر که تلاش می‌کند با صنعت گردشگری اقتصاد آسیب دیده خود را تقویت کند، رخ داده بود و طی آن یک اتوبوس حامل توریست‌های مکزیکی به صورت اشتباهی هدف حمله بالگردهای ارتش مصر قرار گرفت و دست کم 12 گردشگر مکزیکی کشته شدند.
از سوی دیگر شرکت هواپیمایی «کوگالیماویا» روسیه اعلام کرد دلیلی وجود ندارد که خطای انسانی را علت سقوط هواپیما در مصر بدانیم.
خبرگزاریهای ریانووستی و اینترفکس به نقل از سخنگوی این شرکت گزارش دادند خلبان این هواپیما دوازده هزار ساعت تجربه پرواز داشت. این منبع همچنین گفت این هواپیما به صورت کامل سرویس شده بود. 
کشف جسد مفقودی سیلاب دهلران پس از 3روز 
جسد جوان غرق شده در سیلاب چند روز گذشته بخش زرین آباد شهرستان دهلران، پس از گذشت سه روز کشف شد.به گزارش ایرنا،جسد این جوان که در سیلاب اخیراستان ایلام غرق شده بود با تلاش نیروهای مردمی و گروه‌های امدادی جمعیت هلال احمر بعد از گذشت سه روز در پایین‌ترین نقطه رودخانه میمه، بخش زرین آباد واقع در ارتفاعات دنه کشف شد.در اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیل چند روز گذشته در استان ایلام، سه نفر کشته و یک نفر نیز مفقود شده بود که روز گذشته جسد این جوان 25 ساله نیز پیدا شد.با کشف جسد این جوان، تعداد کشته‌های سیلاب استان ایلام به چهار نفر افزایش یافت.بخش زرین آباد در 100 کیلومتری شهر دهلران در جنوب غربی استان ایلام واقع است.بارش 324 میلی متری باران در روزهای گذشته باعث وقوع سیل در ایلام شد، در اثر این حادثه بیش از 20 هزار واحد مسکونی، تجاری و آموزشی، یک هزار دستگاه خودرو شخصی و بخشی از تاسیسات زیربنایی و راه‌های اصلی و فرعی این استان آسیب دیده است.به گفته مسئولان ایلام، سیلاب هفته گذشته بیش از شش هزار میلیارد ریال خسارت برجای گذاشته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بااشاره به نقش مجلس در ادامه روند اجرای برجام گفت: کمیسیون امنیت ملی نظارت خود را بر اجرای این سند اعمال می‌کند، ضمن اینکه شورای عالی امنیت ملی نیز بخش نظارتی برای این کار درنظر خواهد گرفتبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، دکتر علی لاریجانی در حاشیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی و اسلامی که صبح امروز یکشنبه (10 آبان‌ماه) در مرکز همایش های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص نقش مجلس در اجرای برجام با توجه به تاکیدات رهبری در این خصوص گفت: طبق قانون، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقش نظارتی خود را در این زمینه خواهد داشت؛ همچنین شورای عالی امنیت ملی نیز بخش نظارتی در این خصوص پیش بینی خواهد کرد.رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: دولت نیز ستاد اجرایی در نظر خواهد گرفت تا برجام در چارچوب مدنظر مقام معظم رهبری اجرا شود.وی در ادامه در خصوص دغدغه‌های حوزه علوم انسانی عنوان کرد: این موضوع بسیار مهم است که صاحبنظران نیز به آن ورود پیدا کرده‌اند.رئیس قوه مقننه کشورمان در پایان با بیان اینکه نحوه شکل‌گیری علوم انسانی به کنش انسان‌ها از نظر ارادی بودن مربوط می‌شود، خاطرنشان کرد: حوزه علوم انسانی به تأملات بیشتری نیاز دارد که برگزاری این کنگره حاکی از رشد معقول آن است. 
هيچ کس حق مذاکره با آمريکا به غير از مسئله هسته اي را ندارد
    محمدحسن آصفري عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با تسنيم، با اشاره به نشست حل بحران سوريه در وين، با انتقاد از حضور وزيرخارجه ايران در اين نشست، اظهار داشت: انتظار از تيم ايران اين بود که قبل از حضور در اين نشست خواستار توقف حملات عربستان سعودي به يمن مي شدند. وي خاطرنشان کرد: هيچ کس حق مذاکره با آمريکا به غيراز مسئله هسته اي را ندارد؛ حالاآقاي ظريف باشد يا ديگري. آنها بايد ابتدا حسن نيت خود را در مسئله هسته اي نشان دهند.
    واشنگتن منشا توسعه تروريسم در دنياست
    به گزارش مهر، سردار غلامرضا جلالي رئيس سازمان پدافند غيرعامل در سخنراني کوتاه خود در جمع دانش آموزان شرکت کننده در رزمايش پدافند غيرعامل در دبيرستان البرز گفت: آمريکا منشا توسعه تروريسم است. حرکت نموداري آنها نيز نمي تواند عامل مبرا شدن آمريکا از تروريست شناخته شدن باشد. ما بايد بدانيم که آمريکا مظهر کفر است و ما نبايد مرگ بر آمريکا را فراموش کنيم. وي تاکيد کرد: قدرت ملي را بايد توسعه داد و اين قدرت تنها به سلاح خلاصه نمي شود. قدرت ملي ما، آمادگي بسيج و مردم است در برابر دشمنان ايران و دشمنان ما فراموش نکنند که هيچ نقطه مشترکي در ديدگاه هاي ايران اسلامي با افکار غرب آمريکايي وجود ندارد.
زمين لرزه در فتح آباد فارس
    تهران- ايرنا: زلزله اي به بزرگي 4/2 ريشتر فتح آباد استان فارس را لرزاند.    به گزارش موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران، اين زلزله ساعت يک و 18 دقيقه و 3 ثانيه بامداد روز گذشته فتح آباد استان فارس را لرزاند.    مرکز اين زمين لرزه 29 کيلومتري فتح آباد، 32 کيلومتري قير و 43 کيلومتري خنج استان فارس گزارش شده است. تاکنون گزارشي از خسارات احتمالي اين زلزله اعلام نشده است.