گزیده ها 12 آذر- 94

گزیده ها 12  آذر- 94

مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک و همسرش پریسیلا چان همزمان با اعلام خبر تولد فرزندشان می گویند که ۹۹ درصد سهام خود در این شرکت را اهدای برنامه های نیکوکاری خواهند کرد.
به گزارش بی بی سی، زاکربرگ، ۳۱ ساله، این خبر را در نامه ای به دخترش مکس روی صفحه فیسبوکش اعلام کرد.
او گفت که آنها بخش اعظم ثروت خود را به برنامه "ابتکار عمل چان زاکربرگ" اعطا می کنند چون می خواهند مکس در جهانی بهتر بزرگ شود.
زاکربرگ گفت که میزان اعطایی با حساب ارزش امروزی سهام معادل ۴۵ میلیارد دلار می شود.
مکس هفته پیش متولد شد، اما این زوج خبر آن را روز سه شنبه علنی کردند.
زاکربرگ در این نامه نوشت که هدف ابتکار عمل چان زاکربرگ "پیشبرد پتانسیل انسانی و تشویق برابری برای همه کودکان در نسل آینده است."
برنامه‌ای آموزشی که منحصرا براساس نیازهای هر دانش آموز طراحی شده باشد، درمان بیماری، ایجاد تماس بین افراد و ایجاد پیوندهای قوی اجتماعی از بخش های تمرکز اولیه این ابتکار عمل خواهد بود.
زاکربرگ در آغاز نامه اش به مکس نوشت:‌ "مادرت و من هنوز واژه های مناسب برای توصیف امیدی که تو برای آینده به ما می دهی را نیافته ایم... از حالا دلیلی برای تامل در جهانی که امیدواریم تو در آن زندگی کنی به دستمان داده ای."
این نامه نقش مهم فناوری در دستیابی به اهداف این زوج در پیشبرد پتانسیل انسان و برابری را پررنگ می کند.
زاکربرگ به دخترش نوشت:‌ "بسیاری از بزرگترین فرصت ها برای نسل تو با دسترسی همگانی به اینترنت ممکن خواهد شد."
او گفت جزییات بیشتری درباره این اهدا پس از بازگشت زن و شوهر از مرخصی اعلام خواهد شد.
زاکربرگ گفت او پست فعلی اش به عنوان مدیر اجرایی فیسبوک را "برای سال های سال" حفظ خواهد کرد.
وارن بافت میلیاردر آمریکایی این تصمیم را به زاکربرگ و همسرش تبریک گفته است.
بافت گفت میلیاردرها دیگر نباید برای بخشش پول خود به نسلی متفاوت منتظر مرگ باشند.
بافت خود هر سال مبلغ بزرگی از درآمدش را می بخشد. او آخرین بار در ژوئیه ۲۰۱۵ اعلام کرد که سهامی به مجموعا معادل ۲.۸ میلیارد دلار را به پنج موسسه خیریه خواهد داد.
دوم آذرماه بعد از مراجعه خانم بارداری به بیمارستان شریعتی اصفهان به دلیل زیر بار نرفتن کادر درمانی برای انجام سزارین، نوزاد این خانم جان خود را از دست داد هر چند مدیر درمان تامین اجتماعی هیچ گاه منکر مرگ نوزاد نشد اما پاسخگویی وی در این ارتباط قابل تامل است!
 
به گزارش تابناک، سمیه خوشرنگ، زن ۳۰ ساله‌ای که در زایمان اول خود به بیمارستان شریعتی مراجعه کرده بود در خصوص مرگ نوزاد خود در گفتگو با تابناک چنین شرح داد: دوم آذرماه ساعت ۲۲ وقتی متوجه شدم که احتمال به دنیا آمدن فرزندم زیاده شده است ساعت ۲۲ و ۴۰ دقیقه به بیمارستان شریعتی مراجعه کردم که چند پرستار و پزشک بنده را معاینه کردند و چون دهانه رحم هنوز باز نشده بود با درخواست آمپول فشار موافقت نکردند و هرچه التماس کردم من درد ندارم و کیسه آب کاملا خالی شده لطفا به من آمپول فشار تزریق کنید و بچه ام را نجات بدهید گفتند نگران نباشد بچه تا ۱۸ ساعت پس از تخلیه کامل کیسه آب زنده می ماند و باید سیر طبیعی خودش را طی کند و زدن آمپول فشار در شب غیرقانونی است و ساعت شش صبح اگر درد نداشتید و دهانه رحم باز نشد آمپول فشار می زنیم.
 
وی ادامه داد: من با این تفکر که شاید اطلاعات پزشکی من کم است تسلیم گفته های آنها شدم اما ساعت شش صبح دیدم هیچ خبری نیست و گفتند ساعت هشت صبح آمپول فشار می زنیم اما در نهایت ساعت ۱۰ صبح به من آمپول زدند.
 
خوشرنگ با بیان اینکه چون دردم آنچنان نبود گفتند فشار را بیشتر کنید طوری که ساعت چهار بعدازظهر تنها چهار سانتی متر از دهانه رحم باز شده بود و باید ۱۰ سانت باز می شد، گفت: مرتب بنده را معاینه می کردند و کارد درمانی بیمارستان گفتند ما خودمان ۱۰ سانت بازش می‌کنیم که با این کار بدترین دردها را به من وارد کردند.
 
وی اظهار داشت: در نهایت بعد از اینکه کادر درمانی متوجه شدند دچار خونریزی شدم و حالت تهوع دارم وضعیت من را اورژانسی اعلام کردند و  من را به اتاق زایمان بردند تا زایمان طبیعی انجام بدهم اما چون سر بچه پائین نیامده بوده دستشان را داخل رحم بردند تا توانستند سر بچه را بیرون بیاورند و دوباره نوزاد را داخل رحم بازگرداندند.
 
خوشرنگ تصریح کرد: از این مرحله من دیگر بیهوش شدم و وقتی به هوش آمدم برخی از کادر پرستاری گفتند بچه شما مرده بدنیا آمده و برخی گفتند نارسایی قلبی داشته است.
 
وی تصریح کرد: البته این گفته آنها در حالی بود که تا ساعت چهار بعدازظهر صدای قلب بچه ام را می شنیدم و نوار قلبی که از نوزادم گرفته شده بود سالم بودن قلب بچه را نشان می‌‌دهد.
 
این بیمار ادامه داد: تمام این اتفاقات را  پزشک کشیک من بر سر من آورد.
 وی ادامه داد: زمانی که پزشک متخصصی که در دوران بارداری در مطب به آن مراجعه می کردم در بیمارستان دیدم با خوشحالی رفتم که شرح جریان را به او بگویم اما پزشک با بی تفاوتی، خیلی راحت گفت که «من شما را نمی‌شناسم».
 
خوشرنگ در ادامه اظهار داشت: به دنبال این ماجرا من به پزشکی قانونی شکایت کردم و دنبال احقاق حق خود هستم.
 
وی بیان کرد: من که از دوم آذرماه در این بیمارستان بستری شدم تا شش آذرماه سال جاری در بیمارستان شریعتی اصفهان ترخیص نشدم تا شاید بتوانند رضایت بنده را در خصوص عدم شکایت بگیرند اما من اظهار کردم تا 5 سال آینده هم من در بیمارستان خواهم ماند اما حق فرزند خود را می گیرم.
 
البته اظهار نظر مادر نوزاد قربانی در حالی است که یکی از پرسنل بیمارستان شریعتی که خود از نزدیک نظاره‌گر ماجرا بود به تابناک اعلام کرد: تنها و تنها عامل مرگ این نوزاد تحمیل اجباری زایمان طبیعی بود به طوری که پس از مرده بدنیا آمدن این نوزاد، از بعد آن تمام نوزادان در همان شب سزارین به دنیا آمدند.
 
وی با بیان اینکه مادری که تمام شرایط سزارین را داشته باشد، زدن آمپول فشار خود باعث آسیب رساندن به قلب نوزاد می‌شود، گفت: این مادر تمام شرایط سزارین را داشته است چراکه در وهله نخست 9 ماه دوران بارداری را کامل کرده بود اما درد نداشت دوم اینکه دهانه رحم مادر به اندازه کافی باز نشده بود و قاعدتا باید با تیغ جراحی رحم را باز می‌کردند و در مرتبه سوم سر نوزاد بالا بود و به پائین نچرخیده بود و در همان شب که کیسه آب خالی شده بود و مادر نوزاد به بیمارستان مراجعه کرد نوزاد در شکم مادر به حالت لرزش درآمده و به بالای شکم کشیده شده بود و در تمام این حالات باید سزارین به هنگام مراجعه مادر کودک تا حداقل شش ساعت بعد انجام می‌گرفت در صورتی که ساعت 4 تا 5 بعدازظهر فردا عمل زایمان انجام گرفت.
 
این پرسنل بیمارستان شریعتی که نخواست نامش فاش شود، بیان داشت: زمانی مادر را به اتاق زایمان بردند که دیگر سر کودک بالا بود و کادر درمانی با فروبردن دست خود در رحم مادر تلاش کردند که نوزاد را بیرون بکشند و چون نوزاد به شکم مادر گیر بود دوباره نوزاد را که تا نصفه بیرون آمده بود به داخل شکم مادر فرو بردند و نهایت سبب مرگ نوزاد شدند.
 
مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان که مرگ نوزاد را منکر نشد، گفت: مرگ یک نوزاد دوم آذرماه پیش در بیمارستان اتفاق افتاده است. خیلی از این موارد در سطح بیمارستان‌ها و حتی در سطح کشور اتفاق می‌افتد. باید سنجید آیا اعلام کردن آن ضرورتی دارد، هیچ ضرورتی نداشت مرگ نوزاد رسانه‌ای شود.
 
اعتصام پور در حالی عنوان کرد که مادر دارای سیر طبیعی زایمان بوده است و تا قبل از اعزام به اتاق عمل تحت مراقبت در زایشگاه بوده و توسط سه پزشک ویزیت شده است که به گفته مادر این نوزاد در سه شیفت درمانی توسط پزشکان که خود پروسه ای زمان بر برای یک خانم در آستانه زایمان است،  معاینه شده است.
 
به گفته این خانم، هم اکنون پرونده این اتفاق در دادسرا علیه بیمارستان شریعتی گشوده شده است و این جریان در حال پیگیری از سوی مراجع قانونی و معاینه جسد نوزاد توسط پزشکی قانونی است.
 
گفتنی است، تابناک در گزارش بعدی خود در خصوص این ماجرا به نتیجه مرگ نوزاد که از سوی پزشکی قانونی به دادگاه اعلام خواهد شد، خواهد پرداخت.
روسیه برنامه مذاکرات برای انعقاد قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری جدید با ترکیه را در چارچوب افزایش تحریم ها تعلیق کرد.
 
به گزارش ایرنا، روسیه پس از تاکید مجدد «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه در رد عذر خواهی آنکارا از مسکو برای ساقط کردن بمب افکن سوخو 24 روسی، برنامه مذاکرات برای انعقاد قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری جدید با ترکیه را در چارچوب افزایش تحریم ها تعلیق کرد.
 «
دیمیتری مدودف» نخست وزیر فدراسیون روسیه، فرمان اجرای اقدامات ویژه اقتصادی علیه ترکیه که حلقه تحریم ها علیه این کشور را تنگ تر می کند، امضا کرد.
 
در متن این سند که امروز (چهارشنبه) انتشار یافت، آمده است: وزارت بازرگانی روسیه و سازمان های مرتبط در دولت موظف هستند روند مذاکرات در باره قراردادهای دولت های روسیه و ترکیه را درباره خدمات تجاری و سرمایه گذاری تعلیق کنند.
 
همچنین بر اساس یک تصمیم دیگر، همکاری روی برنامه های میان مدت بازرگانی، اقتصادی، علمی، فنی و همکاری های فرهنگی دو کشور که فاصله زمانی 2016 تا 2019 را در بر می گرفت، تعلیق شده است.
مسکو از سه شنبه هفته گذشته که بمب افکن و یک خلبان خود را بر اثر اقدام نظامی ترکیه در خاک سوریه از دست داد و درخواست عذرخواهی نیز بی پاسخ ماند، تحریم های پیاپی علیه آنکارا اعمال کرده است.
 
مسکو تاکنون دو نشست نهایی شده وزیران امور خارجه و سران روسیه و ترکیه را برای رساندن روابط اقتصادی دو کشور از 30 میلیارد دلار کنونی به سالانه 100 میلیارد دلار تا سال 2025، لغو کرده است.
 
قطع روابط علمی، گردشگری، همکاری های نظامی، لغو برنامه مشترک سال 2016 به عنوان سال مشترک روسیه و ترکیه، توقف واردات محصولات و فرآورده ای گوشتی و محدودیت تدریجی در عرصه تولیدات کشاورزی از جمله تحریم های روسیه علیه ترکیه است.
توقف تدریجی واردات محصولات کشاورزی و غذایی، بویژه گوشت و بازگرداندن محموله های رسیده، از تاثیرگذارترین تحریم هاست، زیرا بخش خصوصی ترکیه سالانه میلیاردها دلار به روسیه صادرات دارد.
 
به گزارش رسانه ها، زیان مستقیم سالانه ترکیه از قطع ورود گردشگران روسی که تا سه میلیون نفر برآورد می شود نیز تا هشت میلیارد دلار در سال اعلام شده که مسکو برای افزایش فشار بیشتر، نظام سفر بدون روادید دوجانبه را لغو کرده است.
 
مسکو تحریم های سختی را علیه آنکارا وضع کرد که تاکنون در تاریخ روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق در سال 1991 علیه یک کشور دیگر حتی در برابر اوکراین و گرجستان که با آنان تنش نظامی داشت، بی سابقه بوده است.
 
روسیه اعلام کرده براساس اطلاعات قابل ارائه و مستند از نقشه پروازی بمب افکن روسی و همچنین نقشه های ماهواره ای، ادعاهای ترکیه مبنی بر تجاوز هواپیما به خاک این کشور نادرست است.
 
بر اساس اطلاعات مستند، هفت کشور اردوگاه ضد سوری و رژیم صهیونیستی از پنج سال پیش با هدف سرنگونی حکومت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، برنامه جذب و اعزام تروریست های افراطی را از سراسر جهان به سوریه و همچنین سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش آغاز کردند.

بر اساس گزارش سازمان امنیت فدرال روسیه، اکنون 30 هزار تروریست خارجی از 100 کشور در صفوف تروریست ها در عراق و سوریه می جنگند.
یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان مهمترین بخش گزارش آژانس درباره موارد باقی مانده از مسایل گذشته و کنونی را بخش نتیجه‌گیری گزارش عنوان کرد که در آن آژانس به نظامی نبودن برنامه هسته‌ای ایران و یافت نشدن شواهد دال بر توسعه تجهیزات انفجاری اعتراف کرده است.
 
حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزرات خارجه در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی کلی از گزارش مدیرکل آژانس درباره موارد باقی مانده گذشته و کنونی برنامه هسته‌ای ایران گفت: روز چهارشنبه در اجرای نقشه راه مورد توافق میان ایران و آژانس ارزیابی نهایی آژانس پیرامون بحث موضوعات باقی مانده حال و گذشته که اصطلاحا به آن پی ام دی گفته می‌شود، منتشر شد. از آن‌جا که از نظر آژانس و شورای حکام مبنای بحث پی‌ام‌دی گزارش 2001 است، آژانس در این گزارش جدید، یافته‌های خود را نسبت به هر یک از دوازده قسمت گزارش خود در سال 2011 به تفصیل اعلام کرده است و در ذیل هریک از قسمت‌ها نیز ارزیابی نهایی خود را نسبت به همان قسمت ارائه کرده است.
 
مهمترین قسمت گزارش بخش خلاصه است که ارزیابی درباره ماهیت کل برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کرده است.
 
وی ادامه داد: گزارش در انتها خلاصه‌ای از ارزیابی نهایی آژانس در خصوص کلیت بحث پی‌ام‌دی را ارائه کرده است که مهمترین قسمت از نظر اصولی همین بخش خلاصه است که آژانس در آن ارزیابی خود را پیرامون ماهیت کل برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده است.
 
وی با اشاره به آن‌چه در بخش نتیجه‌گیری نهایی گزارش آمده است، تصریح کرد: در این بخش اعلام شده است که "هیچ شواهدی مبنی یافتن برنامه توسعه تجهیزات انفجاری سلاح هسته‌ای و یا برنامه توسعه و تولید سلاح‌های هسته‌ای در ایران یافت نشده است. هیچ شواهدی مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران به مقاصد غیر صلح‌آمیز یافت نشده است و هیچ شواهدی مبنی بر وجود برنامه تولید چرخه سوخت در بخش نظامی ایران یافت نشده است. همچنین تجزیه و تحلیل نمونه‌های اخذ شده از تاسیسات مورد ادعای کار نظامی هسته‌ای در ایران هیچ نشانی از کار بر روی اورانیوم دست ساخت انسان را نشان نمی‌دهد و آژانس هیچ شاهدی برای اثبات ادعای انجام انفجار هسته ای در ایران به دست نیاورده است.
 
گزارش آژانس به اسطوره‌سازی سیاسی از برنامه هسته‌ای ایران توسط معاندان پایان داد
رییس هیات کارشناسی تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: بیان این موارد هر یک بسیار مهم هستند که به صراحت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید می‌کنند و هم چنین تایید می‌کنند که اصولا چیزی به نام برنامه نظامی هسته‌ای هیچ گاه در ایران وجود خارجی نداشته است. آژانس تایید می‌کند که هیچ‌گاه برنامه هسته‌ای ایران از اهداف صلح‌آمیز خود خارج نشده است. این‌ها اعترافات بسیار مهمی در ارزیابی نهایی آژانس است که ارزش بسیار اصولی و راهبردی برای کشورمان دارند. این گزارش به اسطوره سازی سیاسی برنامه هسته‌ای ایران از سوی معاندان جمهوری اسلامی ایران به عنوان تلاشی جهت توسعه سلاح هسته‌ای پایان می‌دهد و بر این اساس سند بسیار مهمی محسوب می‌شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که همان‌طور که گفتید موارد کلی به معنایی جمع بندی آژانس پیرامون ماهیت کلی برنامه هسته ای ایران است اما آیا همین روح جمع بندی و ارزیابی مثبت در بخش های تحلیلی دوازده گانه نیز آورده شده است؟ اظهار کرد: بله، طبیعی است که اگر آژانس در ذیل موضوعات دوازده گانه به یک ارزیابی نهایی نمی رسید؛ نمی‌توانست چنین ارزیابی کلی در بخش نتیجه‌گیری ارائه کند. این بخش‌های دوازده گانه در واقع هر یک پتانسیل این را داشت که آژانس را به ارزیابی متفاوتی برساند. آن‌چه این امکان را به آژانس داد که بتواند به روشنی به این جمع بندی برسد که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز بوده و انحرافی به مقاصد غیر صلح آمیز نداشته است، روشن شدن جزئیات برنامه هسته ای در بخش‌های دوازده‌گانه گزارش برای آژانس بوده است.
 
فقدان روشن بودن چند پازل خاص مانع از روشن بودن تصویر نیست
وی در پاسخ به این پرسش که می‌توان گفت آژانس در هر یک از بخش‌های دوازده گانه هم به ارزیابی مشابهی رسیده است؟ گفت: البته روح عمومی ارزیابی های آژانس در بخش‌های دوازده گانه همین تایید عدم انحراف به مقاصد غیر صلح‌آمیز است اما این به این معنا هم نیست که ارزیابی آژانس در تمامی بخش های دوازده گانه در یک سطح بوده باشد. در یکی دو مورد مشخص آژانس اطلاعاتی از کشورمان خواسته است که برای ما امکان ارائه آن اطلاعات و دسترسی هایی که آنها می خواسته اند امکان پذیر نبوده است. در این قسمت‌ها آژانس ارزیابی مشابهی را که در دیگر موارد داشته به دست نیاورده است. اما این موارد جزئی به هیچ وجه در حدی نبوده است که به ارزیابی نهایی آژانس که در بخش نهایی جمع بندی گزارش آورده است خللی وارد کند.
 
بعیدی‌نژاد در ادامه درباره برخی از موارد اختلافی میان ایران و آژانس در رسیدن به جمع‌بندی‌ نهایی بر سر برخی موضوعات گفت: یکی از ابزارهایی که آژانس در جمع‌آوری اطلاعات خود به عنوان منبع اطلاعاتش به آن توجه خاص دارد عکس‌های ماهواره ای است. اخیرا آژانس برای کسب توضیح از سوی ایران به چند عکس ماهواره‌ای اشاره داشت. اتفاقا ما از منابع داخلی خود عکس‌های هوایی از همان شرایط که آژانس ادعا می‌کرد در اختیار داشتیم که با اطلاعات آن‌ها اصلا همخوان نبود. در عین حال از یک طرف آژانس هم نمی‌توانست عکس‌های هوایی ما را رد کند و هم نمی‌پذیرفت که عکس‌های ماهواره‌ای ممکن است ساختگی باشند. این عدم هماهنگی را نمی‌توانستیم بیشتر از این حل کنیم. وقتی از آژانس سوال کردیم که چرا این عکس‌ها را که به موضوعی که به پانزده سال پیش بر می گردد درست در این لحظات آخر مذاکرات به ایران ارائه و توضیح خواسته اید، جواب روشنی نداشتند ولی این موضوع از بحثی که به پانزده سال پیش برمی گردد همانطور که گفتم از آن موضوعات خیلی کلیدی نبود که بخواهد خللی در ارائه ارزیابی نهایی در خصوص کلیت برنامه هسته ای ایران و عدم انحراف آن ایجاد کند و این همان نمونه مثال پازل تصویری است که آقای آمانو توضیح داد. فقدان روشن بودن چند پازل خاص مانع از روشن بودن تصویر نیست.
 
آژانس سهم خود را برای مختومه کردن پرونده "پی ام دی" ایفا کرد
وی در پاسخ به این پرسش که با این گزارش انتظار ما از ارزیابی نهایی آژانس تامین شده است؟ تاکید کرد: من فکر می‌کنم پاسخ مثبت است. اقدام آژانس مبتنی بر توافق آنها بر اساس نقشه راه است. قرار این بوده است که ایران بر اساس نقشه راه توافق شده اطلاعات و دسترسی مشخصی را به آژانس بدهد که در برابر، آژانس نیز ارزیابی نهایی خود را در خصوص حل و فصل کل مباحث اختلافی باقی مانده حال و گذشته که به پرونده ی پی ام دی شناخته شده است ارائه دهد. الان آژانس این قدم مهم و اساسی را برداشته است. این به این معنی است که پرونده مسائل حال و گذشته از نقطه نظر آژانس حل و فصل شده است.
 
وی گفت که "می توانیم بگوییم آژانس سهم خود را برای مختومه کردن پرونده "پی ام دی" ایفا کرد."
 مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت خارجه درباره نقش شورای حکام در جهت بستن کامل موضوع پی ام دی خاطرنشان کرد: با این گزارش شورای حکام چه انتخاب دیگری جز مختومه کردن پرونده ی پی ام دی دارد؟ در واقع باید پرونده ی پی ام دی را از هم اکنون مختومه بدانیم.  وی درباره روند ارایه پیش نویس قطعنامه کشورهای 1+5 بر اساس برجام مبنی بر بستن موضوع پی ام دی گفت: بحث های اولیه شروع شده است ولی با بیرون آمدن گزارش نهایی آژانس بلافاصله گفت وگوها در خصوص مفاد پیش نویس قطعنامه شورای حکام آغاز خواهد شد.