اربعین بارانی در تهران و 14 استان دیگر

اربعین بارانی در تهران و 14 استان دیگر 10 آذر- 94
روزهای پنج شنبه و جمعه استانهای اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی شاهد بارش باران خواهند بود.بنا به اعلام سازمان هواشناسی سه استان هم‌مرز با عراق در روزهای سه شنبه تا پنج‌شنبه بارانی خواهند بود و کاهش دما در این استان‌ها نیز محسوس است. تهران و 14 استان دیگر هم در روز اربعین بارانی خواهند بود.
سازمان هواشناسی کشور اطلاعیه‌ای را ویژه ایام اربعین حسینی(ع) منتشر کرد.
متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
*1.
بررسی آخرین داده‌ها والگوهای پیش‌یابی هواشناسی بیانگر جوی به نسبت پایدار در مناطق مرکزی در اوایل روز سه شنبه است که پیامد آن تداوم آلودگی هوا و پایین‌بودن کیفیت آن درشهرهای صنعتی و پرجمعیت مانند تهران، کرج، اصفهان، اراک و قزوین است.
*2.
از بعداز ظهر سه شنبه (امروز) با ورود سامانه بارشی به کشور، بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد و درمناطق کوهستانی بارش برف دراستان‌های واقع در غرب، جنوب غرب و برخی مناطق شمال غرب آغاز می‌شود که از اواخر امروز استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز را هم دربر می‌گیرد.
*
از پنج شنبه با شمالی شدن جریانات و نفوذ هوای سرد به استان‌های ساحلی دریای خزر، بر شدت بارش افزوده شده که تا جمعه ادامه می‌یابد و در غالب استان‌های کشور با کاهش قابل توجه دما همراه خواهد بود.
*
براین اساس، شرایط جوی به شرح زیر پیش‌بینی می‌شود:
*
سه شنبه 10/9/94: بارش باران و برف دراستان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان و بارش باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد در کرمانشاه، ایلام، شمال خوزستان، لرستان، همدان، مرکزی و بتدریج قم، قزوین، البرز و تهران صورت می‌گیرد. شدت بارش در استان‌های ایلام، لرستان و کرمانشاه است.
*
چهارشنبه 11/9/94: بارش باران و در ارتفاعات بارش برف دراستان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، ایلام، خوزستان، لرستان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز و تهران صورت می‌گیرد. شدت بارش در استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان و کرمانشاه است.
*
پنج شنبه 12/9/94 و جمعه 13/9/94: استانهای اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی شاهد بارش باران خواهند بود.
3.
شایان توجه است که با استقرار سامانه بارش‌زا بر روی کشور عراق ابرناکی، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت از اوایل روز سه‌شنبه پیش‌بینی می‌شود، همچنین کاهش نسبی دما روزهای چهارشنبه و پنج شنبه و کاهش محسوس دما در روزهای جمعه و شنبه رخ خواهد داد.
*
آخر هفته سرد و بارانی در مازندران
مدیرکل هواشناسی مازندران نیز گفت: بر اساس تجزیه وتحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، هوای استان از اواخر روز چهارشنبه سرد و بارشی می‌شود و این وضعیت تا جمعه ادامه می‌یابد.
«
نوربخش داداشی» در گفت و گو با ایرنا، افزود: هوای مازندران تا روز چهارشنبه هم به دلیل جنوبی بودن جریانات بر روی منطقه با افزایش نسبی دما و وزش بادگرم بویژه در ارتفاعات همراه خواهد بود.
وی ادامه داد: از اواخر روز چهارشنبه با نفوذ سامانه ناپایدار ابتدا وزش باد شدید را شهروندان مازندرانی شاهد خواهند بود و سپس بتدریج از سمت غرب بارندگی شروع می‌شود.
داداشی گفت: روزهای پنجشنبه و جمعه با استقرار سامانه سرد بارشی تمامی مناطق مازندران شاهد بارش باران، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید و رعد و برق خواهد بود و در ارتفاعات هم بارش به صورت برف پیش‌بینی می‌شود.
وی سیلابی شدن رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها را هم در این مدت محتمل دانست.
مدیرکل هواشناسی مازندران وضعیت دریای خزر را هم در روزهای پایانی هفته توفانی پیش‌بینی کرد.