گزیده ها 5 فروردین – 95

گزیده ها 5 فروردین – 95 
باراک اوباما، رئيس جمهور آمریکا، در یک نطق زنده تلویزیونی که در 'گراند تئاتر' هاوانا ایراد شد از 'آینده ای پرامید' برای کوبا سخن گفته است.
اوباما گفت که او به کوبا آمده است تا پس از چند دهه کشمکش میان دو کشور "آخرین بقایای جنگ سرد را دفن کند".
او به رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا، گفت که لازم نیست از تهدید آمریکا یا از "صدای مردم کوبا" بترسد.
اوباما اولین رئيس جمهور آمریکا طی ۸۸ سال اخیر است که رسما از کوبا بازدید می کند.
'
دفن گذشته'
او در این سخنرانی در پایان بازدید سه روزه از کوبا گفت وقت آن است که ایالات متحده و کوبا گذشته را پشت سر بگذارند تا به عنوان "دو دوست، دو همسایه و یک خانواده مسیر سفر" به سوی آینده ای روشن تر را در پیش گیرند.
او کوبایی ها را ترغیب کرد "نبردهای عقیدتی گذشته را رها کنند" و خود را، نه در چارچوب مخالفت با آمریکا، بلکه به عنوان کوبایی ها تعریف کنند.
اوباما گفت که وقت آن رسیده که سیاست آمریکا در مقابل کوبا تغییر کند زیرا سیاست گذشته موثر نبوده؛ سیاستی که به گفته او میراث جنگ سرد و از مد افتاده است.
او همچنین خواستار لغو تحریم های ۵۴ ساله تجاری علیه کوبا شد، سخنانی که با کف زدن بلند حضار همراه بود.
این تحریم ها یکی از موانع باقی مانده در مسیر عادی سازی روابط میان دو کشور است و فقط کنگره اختیار لغو آنها را دارد.
اذعان به 'کاستی های آمریکا'
او اصرار ورزید که ایالات متحده به اختلاف های دو کشور احترام می گذارد و برای اعمال تغییرات بر نظام کمونیستی کوبا تلاش نخواهد کرد.
اما او همچنین گفت که شهروندان نباید از بیان آزادانه نظراتشان بترسند و بتوانند دولت خود را در انتخاباتی آزاد انتخاب کنند.
او گفت بر کسی پوشیده نیست که دولت های دو کشور بر سر خیلی از مسائل اختلاف دارند.
رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد که "سیستم آمریکایی نقص هایی دارد: نابرابری اقتصادی، مجازات مرگ و تبعیض نژادی" و افزود که اینها فقط چند نمونه است و رائول کاسترو "فهرست خیلی بلندتری" از کاستی های آمریکا به او داده است و خیلی از آنها را به او یادآوری کرده است.
او گفت:‌ "اما بحثی باز و علنی به ما اجازه می دهد بهتر شویم. دموکراسی راه و شیوه ای برای حل این مسائل است."
اوباما پس از این سخنرانی به دیدار ناراضیان کوبایی رفت که جنجالی ترین بخش سفر او از نظر دولت کوباست.
رئیس جمهور آمریکا قرار بود روز سه شنبه با اعضای گروه بانوان سفیدپوش، گروهی که برای آزادی زندانیان سیاسی مبارزه می کند، دیدار کند.
ده ها نفر از اعضای این حزب درست پیش از ورود آقای اوباما به کوبا در روز یکشنبه هنگام اعتراضات هفتگی در برابر یک کلیسا در هاوانا دستگیر شدند.منبعبی بی سی
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حملات بروکسل در بلژیک گفت: ما شاهد این موضوع هستیم که داعش مسئوولیت این حمله را برعهده گرفته است اما نمی توانیم صحت این ادعا را تایید کنیم. به طور شفاف معتقدیم که این گروه از توانایی لازم برای انجام این عملیات شریرانه برخوردار است.
کربی گفت: می دانیم که شماری از اتباع آمریکا در این حمله زخمی شده اند اما آمار دقیق آنها را در حال حاضر در اختیار نداریم. در حال حاضر نمی دانیم که آیا آمریکایی در این حملات کشته شده است یا نه. جان کری وزیر خارجه تماس تلفنی کوتاهی با همتای بلژیکی خود داشت و یک پیشنهاد کلی برای همکاری را مطرح کرد و من از جزئیات آن خبری ندارم.
کربی درباره حکم دادگاه محاکمه نادیا ساوچنکو خلبان زن اوکراینی در روسیه که متهم به قتل دو روزنامه نگار شده است، گفت: محکومیت نادیا ساوچنکو به بیست و دو سال زندان نشان دهنده بی اعتنایی آشکار به اصول عدالت و نقض اصول پیمان مینسک است. برای مدت دو سال روسیه به روشی غیرقانونی ساوچنکو را بازداشت کرد و اتهاماتی بی اساس را به وی وارد کرد و از ارائه هرگونه پوشش قانونی به وی خودداری کرد.
بر اساس گزارشها وی در هنگام بازداشت تحت بازجویی و حبس انفرادی و تحت فشار و محدودیت و فشارهای روانی قرار داشته است و زور مجبور به اعتراف شده است. ما از روسیه می خواهیم که وی و دیگر افرادی را که به روشی غیرقانونی بازداشت کرده است، به فوریت آزاد کند و بر این خواست خود پافشاری می کنیم.
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: رضا ضراب، فعال اقتصادی که تابعیت دوگانه ترکیه و ایران دارد در فلوریدا دستگیر شد، آیا شما جزئیات بیشتری در این رابطه در اختیار دارید و یا اینکه با مقامات ترکیه درباره این فرد تماس هایی داشته اید، گفت: من گمان نکنم که جزئیاتی در رابطه با این گزارش ویژه داشته باشم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: واکنش شما به سخنان دونالد ترامپ درباره مسلمانان و حملات اخیر در بروکسل چیست، آیا تصور نمی کنید که اظهارات وی سبب تضعیف راهبرد سیاسی خارجی شما می شود، گفت: من این اظهارات را ندیده ام. مطمئنا ما اظهار نظری درباره آنچه که در مبارزات انتخاباتی بیان می شود، نمی کنیم. اجازه بدهید آنها خودشان در این رابطه صحبت کنند. اقدامات داعش به مذهب مربوط نمی شود.این موضوع به یک ایدئولوژی خشن ، نفرت بار و منسوخ مربوط می شود که برای عده ای اندک در جهان و افراد تندرو و افراطی در دین اسلام جذاب به نظر می رسد. ما معتقد نیستیم که این موضوع نشانگر چهره واقعی دین اسلام و افرادی است که از این دین پیروی می کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: مقاله ای در رویترز منتشر شده است که بر اساس آن جان کری وزیر خارجه یادداشتی را از طرف رئیس جمهور اوباما به عبادی نخست وزیر عراق درباره این موضوع که امکان شکسته شدن سد موصل وجود دارد،داده است،آیا این ارزیابی شما بوده است،گفت: ما همانند گذشته نگرانی های خود را درباره سد موصل به دولت عراق منتقل کرده ایم.در این حال دولت عراق هم نگرانی هایی درباره این موضوع دارد.معتقدیم که امنیت و ایمنی سد باید تامین شود.گام هایی باید در این زمینه برداشته شوند و آنها هم گام هایی برداشته اند.آنها یک شرکت سد سازی را برای بررسی ساختمان سد به محل اعزام کرده اند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا از این موضوع آگاهید که کره شمالی هفته گذشته یک موشک را از یک زیردریایی شلیک و آزمایش کرده است، گفت: ما این گزارش را دیده ایم اما نمی توانیم صحت آن را تایید کنیم.ما از این گزارشها آگاه هستیم و اوضاع را به دقت زیر نظر داریم.آزمایش های موشکی بالستیک همانطور که می دانید نقض صریح قطعنامه های چندگانه سازمان ملل است.ما بار دیگر از کره شمالی می خواهیم که از این اقدامات پرهیز کند و از ایجاد تنش در منطقه خودداری کند و به جای آن گام هایی محکم برای عمل به تعهداتش بردارد.منبعواحد مرکزی خبر
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی از سمت شمالغرب و غرب کشور از روز شنبه خبر داد.
 
احد وظیفه گفت: آخرین تصاویر ماهواره و نقشه های هواشناسی نشان دهنده حاکم شدن جو آرام در غالب مناطق کشور برای امروز (پنجشنبه) است که انتظار میرود تا اواخر جمعه تداوم یابد. تصاویر ماهواره‌ای در حال حاضر خیزش توده گرد و خاک را به سبب وزش باد شدید در جنوب شرق کشور در استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهند که به تدریج تا اواخر امروز به جنوب غرب پاکستان انتقال می یابد.
 
وی افزود: از امروز بتدریج با برقرار شدن وزش باد جنوبی بر روی البرز، دمای هوا طی 24 ساعت آینده بطور نسبی (بین 7 تا 10 درجه سلسیوس) افزایش خواهد یافت و بیشینه دمای شهرهای ساحلی خزر را به حدود 25 درجه سلسیوس خواهد رساند که انتظار میرود تا روز شنبه این شرایط دمایی تداوم داشته باشد.
 
وی ادامه داد: اواخر روز جمعه به سبب وزش باد شدید در شرق سوریه و عراق احتمال شکل گیری توده گردوخاک وجود دارد که نقشه های جوی پتانسیل افزایش غلظت گردوخاک را در روز شنبه در استانهای نوار غربی کشور نشان میدهند.
 
وظیفه گفت: بتدریج از اواسط روز شنبه سامانه بارشی دیگری از شرق مدیترانه به سمت ایران انتقال می یابد و انتظار می‌رود از شنبه شمال غرب کشور، دامنه های غربی البرز و غرب کشور با افزایش ابر و بارش پراکنده باران و وزش باد مواجه شود.
 
وی بیان کرد: شدت بارش این سامانه در روز یکشنبه تا دوشنبه در دامنه های غربی زاگرس در استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام و همچنین در دامنه های جنوبی البرز غربی پیش بینی میشود که گاهی با رگبار و رعدوبرق همراه خواهد بود و به احتمال بسیار در ارتفاعات و جاده های کوهستانی غرب و شمال غرب و ارتفاعات البرز بارش به شکل برف و گاهی با وزش باد شدید همراه با کولاک برف خواهد بود.
 
وی در تشریح هوای تهران نیز گفت: هوای استان تهران امروز کمی ابری در بعدازظهر نیمه ابری گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشترین دمای امروز 19 و کمترین آن 9 درجه سانتیگراد است.
 
او گفت: هوای روز جمعه تهران نیز کمی ابری در بعضی ساعات افزایش ابر و وزش باد در ارتفاعات بارش پراکنده خواهد بود. بیشترین و کمترین دمای این روز به ترتیب 21 و 10 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.منبعخبرگزاری ایسنا
قدیمی ترین بازی ملی تاریخ فوتبال ایران ،برای ایران چیزی جز یک برد پرگل را نمیتواند همراه داشته باشد، هندوستان اما مبدا رسمی فوتبال ملی ماست.
 
برخلاف عقیده برخی از اهالی فوتبال، اولین بازی ملی فوتبال ما برابر افغانستان نبوده بلکه برابر هند بوده است، روز اول شهریور 1320، تیم ملی فوتبال ما با گل اکبر حیدری،ا-0 هند را برد ،این بازی در هیچ کجای حافظه مکتوب تاریخ فوتبال ثبت نشده وصحت این مطلب را ورزش سه از اسناد وزارت امور خارجه ونوشته های سفیر وقت ایران در افغانستان یعنی حسین سمیعی اقتباس کرده است.
 
ممنوع الخروج ها
اولین بازی ملی تاریخ فوتبال ما که 75 سال قبل برگزار شد بدون حضور افراد نظامی تیم ملی یعنی مین باشیان، خاتمی، فرزانگان وکردستانی همراه بود،این نفرات نظامی بودند وچون جنگ جهانی دوم برقرار بود وهر آن احتمال حمله یکی از 2 طرف جنگ به ایران وجود داشت،افراد نظامی تیم ملی آماده باش وممنوع الخروج بودند،بازی ایران وهند در کابل وبه مناسبت جشن استقلال افغانستان انجام شد.

مردان میدان اول
اولین ترکیب فوتبال ملی ما یا به عبارتی اولین تیم رسمی فوتبال ما که به مصاف هند رفت از این نفرات تشکیل میشد: آرتوش آساتوریان، عباس تنیده گر، محمد انشاء، اکبر حیدری، عبدالله سعیدایی، احمد خطیبی و...این تیم به مربیگری حسین صدقیانی به مصاف هند رفت. در بازی مورد اشاره هند را 1-0 برده وسپس برابر افغانستان 1-0 باختیم سپس تلگراف به کابل رسید که متفقین به ایران حمله کرده و ملی پوشان مجبور به بازگشت هستند.
برد اول
اولین برد تاریخ فوتبال ایران در یک میدان رسمی ونه دوستانه در کشور هند انجام شد،در بازیهای آسیایی 1951 که در اسفند 1329 ودر دهلی انجام شد برابر برمه 2-0 برنده شدیم،اولین بردمان در میادین رسمی را در اینجا تجربه کردیم. البته قبل از این در بازیهای دوستانه برابر تیم های هند،پاکستان  وافغانستان تجربه برد داشته ایم.
 
فینال اول
اولین فینال تاریخ فوتبال ما برابر هند بوده است،در اسفند 1329 برابر هند در فینال آسیایی 1951 قرار گرفته ودر این مسابقه 1-0 مغلوب شده و به عنوان دوم اولین دوره بازیهای آسیایی قرار گرفتیم،در این تیم، امیر آقا حسینی، محسن آزاد،نادر افشار نادری، نادر افشار علوی، حسین فکری، حسین سرودی، منصور حاجیان، عارف قلی زاده، محمود بیاتی مسعد برومند، پرویز کوزه کنانی، ژرژ مارکاریان، مهدیقلی مسعود انصاری، محمود شکیبی  و...بازی میکردند.هندی ها در این بازی با پای برهنه بازی میکردند، برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید بعد از این  بازی صنعت نفت ایران در آخرین مجلس سال 1329 ملی شد!
 
المپیک اول فوتبال
اولین صعود فوتبال ما به المپیک در هند رقم خورد وفوتبال ما در بازیهای مقدماتی المپیک 1964 در بازی آخر به مصاف هند رفت وحریف را در خاک خودش 3-1 برد وبه مسابقات  المپیک 1964 سعود کرد تا برایمان خوش یمن باشد.در مسابقه مورد اشاره مردانی چون عزیز اصلی،منصور امیر آصفی، حسن حبیبی، محمد رنجبر، کامبیز جمالی، عبدالله ساعدی، همایون بهزادی، حمید شیرزادگان، پرویز دهداری، حمید برمکی، محراب شاهرخی، حمید جاسمیان و...با تیم ملی در میدان بودند
 
اولین جام ملتها
اولین قدم فوتبال ما در مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا مثل بازیهای آسیایی در هند انجام شد، در سال 1338 ودر مسابقات مقدماتی جام ملتهای 1960 آسیا در شهر کرالا به مصاف حریفان خود رفتیم. کشورهای پاکستان،هند واسرائیل غاصب حریفان مغلوب ما در این عرصه بودند. البته با هر تیم 2 بازی کردیم، برابر هند وپاکستان هم بردیم وهم باختیم وبرابر رژیم اشغالگر قدس هم یک برد ویک مساوی داشتیم.
 
تورنمنت اول
اولین تورنمنت غیر رسمی تاریخ فوتبال ما در کشور هند بود،در سال 63 در مسابقات تورنمنت جام جواهر لعل نهرو برابر یوگسلاوی وشوروی سابق ایستادیم، این بازیها اولین بازیهای ملی بعد از انقلاب فوتبال ما برابر حریفان غیر آسیایی هم در میادین ملی بود. در مسابقات مورد اشاره در غیاب مردانی چون سلطانی، درخشان و محمد خانی وعلیدوستی با نفراتی چون طاحونی، منصوررشیدی، پنجعلی، شاهین و شاهرخ بیانی، مختاری فر، سعید تهمتن، فرشاد پیوس، عربشاهی، چنگیز، کوروش لرستانی، قایقران، مختاری فر، میر آخوری و... به میدان رفتیم
 
بعد از 50 سال 
31 سال قبل ودرجام ملتهای 1984 آسیا برای آخرین بار برابر هند امتیاز دادیم اما از آن به بعد دیگر هیچ گاه هند به فوتبال ما نه گل زده ونه امتیاز گرفته است،اگر از این مساوی بگذریم  باید گفت  بعد از بازیهای آسیایی 1966 بانکوک، تیم ملی فوتبال ما دیگر هیچ گاه از هند گل نخورده است،50 سال است از هند گل نخورده ایم.یک آمار جالب وجذاب برای فوتبال ملی ما!
 
بدترین باخت
ایران یک بار به هند 3-1 هم باخته است، سال 1338 یعنی 57 سال قبل برابر هند در کرالا 3-1 باختیم، این بدترین باخت تاریخ فوتبال ما برابر هند بوده است. البته همین هند را در بازی برگشت با 2 گل مرحوم پرویز دهداری با نتیجه 2-1 برنده شدیم،در این مسابقات رژیم اشغالگر اول وایران دوم شدند وهند میزبان هم سوم شد.
منبع: ورزش سه