گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 5 فروردین – 95 .
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: محدودیت حضور گردشگر برای برخی بناها مثل چهلستون، منارجنبان و عالی‌قاپو اعمال خواهد شد.
 
ناصر طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص محدودیت‌های بازدید از برخی از بناهای تاریخی اصفهان، اظهار کرد: برنامه محدودیت تعداد بازدید کننده در برخی از بناهای تاریخی اصفهان در نوروز ادامه خواهد داشت چراکه برخی بناهای تاریخی در اصفهان هم از نظر فضایی و هم از نظر آستانه تحمل دارای محدودیت‌های خاصی هستند.
 
وی افزود: علاوه بر آستانه تحمل بنا تعداد نیروها و یگان حفاظت نیز محدود است و کنترل رفت و آمد در برخی بناها نیز اگر تعداد بازدید کننده افزایش یابد سخت می‌شود به همین منظور بناهایی از جمله موزه چهلستون، کاخ عالی قاپو و منارجبان با محدودیت ورود گردشگر مواجه خواهد شد.
 
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: البته محدودیت فقط در بناهای مسقف است و بناهای سربازی مثل میدان نقش جهان یا محوطه باغی چهلستون محدودیت حضور ندارد و گردشگران می‌توانند به راحتی به آن رفت و آمد داشته باشند. اگر محدودیتی هم قائل شده‌ایم یه خاطر آسایش خود بنا و آسایش گردشگر است، چراکه شلوغی بیش از حد در بنایی مثل عالی قاپو فرصت تصویر برداری و توضیح بیشتر را از گردشگر می‌گیرد.
 
طاهری با اشاره به اینکه امسال هم مثل سال‌های گذشته بنای جدیدی را برای بازدید عمومی در نظر گرفته ایم، اظهار کرد: هر سال در آستانه نوروز مکان جدیدی را به بازدید عمومی اختصاص می‌دادیم و یا مکان جدیدی را معرفی می‌کردیم. در سال جاری نیز برج وکیل خانه در موزه هنرهای تزیینی را برای بازدید عمومی بازگشایی می‌شود. علاوه بر اینکه شبستان پایینی مسجد شیخ لطف الله نیز مجدد بازگشایی می‌شود.
 
وی در خصوص بلیط فروشی الکترونیک بناهای تاریخی در اصفهان گفت: بلیط فروشی الکترونیک یک کار استانی نیست و نیازمند یک برنامه ریزی در سطح ملی است و این برنامه ریزی در حال انجام است، اما مکانیزم آن هنوز فراهم نشده است و شرایط بلیط فروشی الکترونیک نیز هنوز فراهم نیست.
 
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: فروش الکترونیک نیازمند برنامه ریزی جامعی است. قرار بوده که چند بنای اصفهان به صورت پایلوت، فروش بلیط به صورت الکترونیکی داشته باشند، اما نه مکانیسمی فراهم است و نه برنامه ریزی آن تکمیل شده است.
شب شاد کودکان کار در اجرای تقدیمی به شجریان
کنسرت گروه «چارتار» در حالی شامگاه چهارم فروردین ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد که کودکان کار نیز صدای موسیقی‌شان را به گوش حاضران در این اجرا رساندند.
 
به گزارش ایسنا، کنسرت‌های نوروزی برج میلاد شب گذشته با اجرای گروه موسیقی چارتار کلید خورد و این در حالی بود که طبق وعده‌ی مدیرعامل برج، گروه موسیقی کوچه نوازان که اعضای آن را همان کودکان کار تشکیل می‌دادند، پیش از اعضای چارتار روی صحنه حاضر شدند و مخاطبان را غافلگیر کردند؛ البته در این باره توضیحی به حاضران در سالن ارائه نشده بود و این اجرا تا حدی باعث سردرگمی آن‌ها نیز شد.
 
اعضای کوچه‌نوازان موسیقی شادی برای مخاطبان کنسرت چارتار اجرا کردند و کنسرت کوچک آنها با تشویق‌ها و استقبال حاضران همراه بود؛ اجرایی که با ادوات کوبه‌ای و آکاردئون همراه بود.
 
این اجرای شاد و در عین حال ساده مقدمه‌ای برای حضور اعضای گروه چارتار بر روی صحنه بود. خواننده گروه در سخنان ابتدایی خود مطرح کرد: سالی را که با شما شروع کنیم، معلوم است که چگونه تمام خواهد شد.
 
او همچنین گفت: چارتار کنسرت امشبش را به استاد محمدرضا شجریان تقدیم خواهد کرد.
 
چارتاری‌ها قطعاتی از آلبوم‌های "باران تویی" و "جاده می‌رقصد" را برای این کنسرت انتخاب کرده بودند که با همخوانی مداوم حاضران همراه بود.
 
کوروش بابایی، نوازنده کمانچه نیز در این اجرا اعضای گروه را همراهی کرد و آرش مقدم (درامز)، اشکان آبرون (کیبورد) و کیان ایرجی (گیتار الکتریک) در این اجرا ساز زدند.
 
سروش صحت نیز به عنوان مهمان در این کنسرت حضور داشت و خواننده چارتار این هنرمند را یک دوست عزیز و عجیب خطاب کرد.
 
آرمان گرشاسبی، آرش فتحی، احسان حائری و آئین احمدی فر اعضای گروه چارتار هستند که از سال ٩٠ فعالیت خود را در زمینه موسیقی تلفیقی در این گروه آغاز کردند.
19 نفر از کارگران یک معدن زغال سنگ در شمال چین به دلیل انفجار گاز و ریزش بخشی از آن جان باختند.
 
به گزارش ایرنا، این حادثه اواخر شب گذشته (چهارشنبه) زمانی رخ داد که 129 کارگر در یکی از معادن زغال سنگ در استان «شانسی» مشغول به کار بودندشین هوا، خبرگزاری رسمی چین در گزارشی اعلام کرد که پس از بروز این حادثه نیروهای امداد و نجات با حضور در محل حادثه، موفق به نجات 110 معدنچی شده اندمقامات محلی با اعلام اینکه علت این حادثه در دست بررسی است، از حضور امدادگران در محل وقوع حادثه خبر داده اندچین دومین تولید کننده زغال سنگ در جهان بوده و حوادث زیادی را طی سال های اخیر در معادن خود تجربه کرده استاواسط دی ماه سال گذشته نیز بر اثر فروریختن معدن «یولین» در استان «شونیکس» 11 معدنچی جان خود را از دست دادند و دو هفته قبل از این حادثه نیز اتفاقی مشابه در معدنی در استان «شاندونگ» در شرق چین، 29 قربانی گرفتیک ماه قبل از این حادثه هم سقوط سقوط دیواره های معدن دیگری بر اثر باران و رانش زمین در استان «شن ژن»، 58 کشته و 25 مفقود بر جای گذاشته بودپایین بودن ضریب ایمنی در معادن چین که معمولا از سوی کارفرمایان آن نادیده گرفته می شود، باعث شده این کشور به داشتن خطرناکترین معادن در دنیا مشهور باشد.
 
انفجار و ریزش، عمده ترین خطراتی است که معادن چین را تهدید می کند و این موضوع به دلیل عدم رعایت مسائل و نکات ایمنی از سوی صاحبان آن، سالانه تعداد زیادی از کارگران چینی را به کام مرگ می کشاندچین بزرگترین تولید کننده زغال سنگ در جهان است که معادن آن فقط در سال 2014، 931 قربانی گرفته استآمار تلفات انسانی معادن این کشور در سال 2013، بیش از یک هزار و 300 کشته و مفقود بود که این تعداد تلفات بر اثر بالغ بر 600 حادثه معدن رخ داده است.
انتشار فیلم ضرب و شتم یک راننده توسط مامور پلیس راهور در فضای مجازی سر و صدای زیادی به راه انداخته است.
 
به گزارش میزان، چند روزی است که فیلمی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که در آن افسر پلیس راهور با حمله به یک راننده پراید مشکی رنگ او را به شدت زیر مشت و لگد می گیرد تا جایی که رفتارهای زشت این افسر با دخالت همکارش به پایان می رسد.
 
انتشار این فیلم در آستانه نوروز و تلاش ماموران پلیس برای کاهش تلفات، باعث شده است تا دید مردم نسبت به ماموران پلیس راهور تغییر کند.
 
یک مقام ارشد پلیس راهور نیروی انتظامی درباره انتشار این فیلم در فضای مجازی و تخریب ماموران پلیس راهور  به میزان گفت: این فیلم متعلق به دو سال قبل است و در جاده فریمان در استان خراسان رضوی ضبط شده است.
 
وی ادامه داد: اصل فیلم صحیح است اما مامور خطاکاری که اقدام به ضرب و شتم راننده خودرو می کند، سرباز وظیفه پلیس راه بود. بعد از وقوع این حادثه در همان زمان فیلم به دست مسئولان وقت پلیس راهور رسید و آنها نیز برخورد قاطعی با مامور متخلف انجام دادند.
 
این مقام آگاه گفت: انتشار این فیلم در زمانی خاص که نیروهای پلیس در حال انجام وظیفه هستند بی انصافی است.