ظریف در سوئد: ایران محیطی امن برای سرمایه‌گذاری است

ظریف در نشست اقتصادی ایران و سوئد:
ایران محیطی امن برای سرمایه‌گذاری است   13 خرداد-95
اگر این ادعای وارونه ظریف واقعیت دارد ومصرف تبلیغات خارجی ندارد.پس برای چه در3سال گذشته هیچگونه سرمایه گذاری خارجی به جز انعقاد وامضا شده برروی کاغذ بطور عملی ومادی  انجام نگرفته است؟ چرا مخالفت های سیستماتیک خامنه ای و دلواپسان نگران باآزمایش موشک های دوربرد پاسداران باشعار به زبان عبری محواسراییل از روی زمین وارونه جلوه داده شده است .برای اینکه این سیاست ادامه دارمخالفت بابرجام که مکمل ا عدام های قوه ی فاسد قضاییه است .برای جاانداختن عدم تضمین امنیت برای سرمایه گذاری خارجی وعدم لغو تحریم ها وعملی شدن برجام می باشد؟
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر به اروپا با حضور در کشور سوئد در نشست مشترک اقتصادی ایران و سوئد، ایران را محیطی امن برای سرمایه‌گذاری همه شرکت‌ها دانست و همه برای سرمایه‌گذاری در ایران تشویق کرد.
دکتر محمدجواد ظریف افزود: حضور بخش خصوصی ایران و سوئد در این نشست نشان از فرصت‌های زیادی است که در اقتصاد، امنیت و توسعه دو کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: ایرانی‌هایی که در این نشست حضور دارند در تجارت سوئد فعال هستند و می‌دانید که ایرانی‌ها مردم جدی هستند و وقتی قراردادی می‌بندیم به قول خود عمل می‌کنیم و به آن متعهد هستیم.
وزیر امور خارجه یادآور شد: ما مذاکرات بسیاری طولانی در موضوع هسته‌ای انجام دادیم و کسی هم فکر نمی‌کرد تا این حد به تعهدات خود متعهد باشیم.
ظریف با بیان این که ما به تعهدات خود عمل کردیم و در هیچ موردی خلف وعده نداشتیم، اظهارامیدواری کرد با همکاری هیات تجاری از حرف هایمان فراتر برویم و بتوانیم از ثمرات برجام استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: من همه را برای همکاری با ایران تشویق می‌کنم چرا که شما محیطی امن‌تر از ایران پیدا نخواهید کرد و وجود این امنیت به دلیل حکومت و قدرت نظامی نیست بلکه به واسطه اتکا و اعتماد به مردم است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: این مردم هشت سال دفاع مقدس را به پیش بردند و با مجاهدت، صدام حسین را عقب راندند.
ظریف یادآور شد: ما در طول تحریم‌هایی که کلینتون(رئیس جمهوری اسبق آمریکا) به آنها تحریم‌های فلج‌کننده می‌گفت، ایستادیم و این به دلیل آن است که به مردم خود اتکا و اعتماد داریم.
وی تصریح کرد: ما افتخار می‌کنیم که دهمین مجلس را تشکیل دادیم و یک روز هم تاکنون بدون مجلس نبودیم. مردم ما معتقدند تغییر سیاست‌ها باید از طریق صندوق‌های رای دنبال شود.
وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: جوانان ایرانی در حوزه‌های مختلف ازجمله ICT، دارو و علوم هسته ای، حرفه‌ای هستند و همه اینها به صورت بومی بدست آمده و برآمده از اتکا به توان داخلی بوده است.
*
تاکید ظریف بر گسترش همکاری‌های ایران و سوئد در همه زمینه‌ها در پسابرجام
وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با همتای سوئدی خود بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها در مرحله پسابرجام تاکید کرد.
دیدار وزیر امور خارجه ایران با مارگوت والستروم در محل ساختمان وزارت خارجه سوئد انجام شد و دو طرف در این دیدار بر توسعه روابط دو جانبه و همکاری‌های بین‌المللی تاکید کردند.
ظریف اظهارداشت: ایرانیان مقیم سوئد پل‌های ارتباط فرهنگی دو ملت هستند.
وی به حضور هیات اقتصادی بزرگ همراه خود در این سفر و برگزاری همایش بازرگانی مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت:همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها در مرحله پسابرجام باید گسترش یابد.
وزرای خارجه ایران و سوئد در این دیدار در خصوص تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نیز گفتگو و رایزنی کردند.
وزیر امور خارجه سوئد در این دیدار با تبریک توافق برد - برد هسته‌ای ایران با شرکای برجام به روابط چند صد ساله دو کشور اشاره کرد.
مارگوت والستروم بر گسترش همکاری‌های دو کشور در مرحله فعلی تاکید کرد.
*
ظریف: ما تنها کشوری در منطقه هستیم که انتخابات آزاد داریم
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در نشست خبری مشترک با همتای سوئدی با اشاره به اینکه برخی سیاه نمایی در مورد حقوق بشر در ایران را به کسب و کار خود مبدل کرده اند،گفت: ما تنها کشوری در منطقه هستیم که انتخابات آزاد داریم.
آقای ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شرایط حقوق بشر در ایران تصریح کرد: برخی، سیاه نمایی در مورد حقوق بشر در ایران را به کسب و کار خود مبدل کرده‌اند. هر کشوری می‌تواند در حوزه حقوق بشر، خود را ارتقا دهد.
وی افزود: ما تنها کشوری در منطقه هستیم که انتخابات آزاد داریم و اخیراً پس از انتخابات سراسری در ایران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به این که تلاش‌هایی در سوئد و دیگر کشورها برای سیاه نمایی در مورد ایران صورت گرفته است، تاکید کرد: من باور دارم جمعیت بسیاری از ایرانیان که در سوئد زندگی می‌کنند کماکان به ایران سفر می‌کنند، ایران را وطن خود می‌دانند و خواستار افزایش روابط میان ایران و سوئد هستند.
ظریف افزود: من فکر می‌کنم شما باید به این افراد گوش فرا دهید نه به اندک افرادی که از طریق تبلیغات منفی علیه ایران به دنبال منافع شخصی خود هستند.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حضور هیات بزرگ اقتصادی همراه با خود در سوئد، بر گسترش روابط تجاری ایران با این کشور تاکید کرد و افزود: روابط ایران و سوئد سابقه بسیار زیادی دارد، عده‌ای ممکن است مطلع نباشند که ایران اولین کشور در خاورمیانه بود که قراردادی تجاری با سوئد منعقد کرد.
وزیر امور خارجه همچنین در ادامه برنامه کاری خود در استکهلم با استفان لوون نخست‌وزیر سوئد هم دیدار و گفتگو کرد.
*
ظریف: امیدوارم روابط اقتصادی ایران و سوئد به جایگاه قبل بازگردد
وزیر امور خارجه در دیدار با وزیر نوآوری و امور شرکت‌های سوئد هم ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی دو کشور در مرحله پسا برجام به جایگاه قبلی خود بازگردد.
ظریف در این دیدار با تشریح ظرفیت‌های اقتصادی و انسانی ایران، افزود: ایران قبلا اولین شریک تجاری سوئد در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بوده و سوئد از وجهه خوبی در بازار ایران برخوردار است.
وزیر امور خارجه با ابراز امیدواری از این که روابط اقتصادی دو کشور در مرحله پسا برجام به جایگاه قبلی خود بازگردد، اظهار داشت: نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین ایران، آلودگی هوا، انرژی‌های نو، و مدیریت پسماند از جمله زمینه‌های عملیاتی گسترش این روابط است.
وزیر نوآوری و امور شرکت‌های سوئد نیز ضمن استقبال از افزایش همکاری‌های دو کشور، ابراز امیدواری کرد همایش اقتصادی ایران سوئد که امروز در استکهلم با حضور هیات اقتصادی همراه دکتر ظریف برگزار می‌شود زمینه ارتباط بیشتر شرکت‌های دو کشور را فراهم کند.