گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها  12تیر-95
تونی برنتون، سفیر سابق انگلیس در روسیه، در گفت وگو با رویترز گفت که روسیه در دو حالت روابطش را با بشار اسد رییس جمهور سوریه قطع خواهد کرد.
به گزارش العالم برنتون در توضیح تحلیل خود گفت حالت اول این است که مسکو کاملا مطمئن شود که تغییر بشار اسد به هیچ وجه منجر به تسلط اسلام گرایان افراطی بر سوریه نخواهد شد. حالت دوم هم آنست که مسکو اطمینان یابد قدرت روسیه و پایگاه نظامی اش در سوریه در صورت تغییر رییس جمهور این کشور محفوظ خواهد ماند.
در همین راستا، رویترز مدعی شد که کرملین سال گذشته برای حمایت از بشار اسد در سوریه وارد عمل شد؛ زیرا بیم آن داشت که در نبود وی ناآرامی هایی در این کشور روی دهد.
رویترز مدعی شده است که نظام سوریه در شرایط کنونی نمی تواند یک تغییر بزرگ را تحمل کند و قبل از هر گونه مرحله انتقال قدرت در سوریه می بایست عملیات نظامی گسترده ای در این کشور انجام پذیرد.
 
فیودور لوکیانوف کارشناس سیاست خارجه نزدیک به کرملین و یکی از مقاله نویسان نشریه "گلوبال افیرز" نیز به رویترز گفت: «گفتگوهایی در دولت روسیه در مورد آینده بشار اسد انجام شده است و توافق هایی در این باره به دست آمده است. این توافق ها در انتظار فرارسیدن زمان اجراست».
 
لوکیانوف افزود: «موضع روسیه در حال حاضر در پیش گرفتن بردباری است تا سمت و سوی روند تحولات جاری مشخص شود. کرملین در ابتدا می خواهد بداند که در آینده چه کسی رییس جمهور آمریکا خواهد شد. افزون بر این، یافتن یک جایگزین قابل قبول برای بشار اسد بسیار زمانب ر است. ما چگونه می توانیم تضمین دهیم که در صورت کنار گذاشتن بشار اسد تمام نظام حاکم بر سوریه دچار فروپاشی نشود؟ این همان خطر موجود است».
به گزارش "راشا تودی"، یلینا سوبونینا، تحلیل گر امور خاورمیانه در مرکز تحقیقات راهبردی روسیه در مسکو، که مشاور کرملین است، گفت: «من در حال حاضر تصور نمی کنم موضع روسیه در مورد بشار اسد تغییر کند؛ زیرا مسکو نیازی به تغییر موضع خود نمی بیند».
 
او افزود: «دیپلمات های روسیه معتقدند کرملین از دولت سوریه و نه بشار اسد به طور مشخص حمایت می کند . ولادیمیر پوتین رییس جمهور در همین رابطه گفت که شیوه مشارکت دادن مخالفان در ساختار دولت سوریه شایسته آن است که ما در راه تحقق بخشیدن به آن سختی و دشواری را به جان بخریم».
اما رسانه های رسمی روسیه، بر عکس تحلیل هایی که گذشت، اعلام می کنند مسکو حمایت خود از بشار اسد را شدت بخشیده است و سعی دارد تا تمامی راه ها را بر روی تلاش های آمریکا جهت بررسی آینده بشار اسد ببندد.
دیمیتری کیسلیوف، کارشناس سیاسی روس، گفت: «سفر غیرمنتظره سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به سوریه این پیام را برای واشنگتن داشت که به اعمال فشارهای خود علیه مسکو بخاطر بشار اسد پایان دهد».
از سوی دیگر، اندریه کورتنوف، مدیرکل شورای امور بین الملل روسیه، گفت که در مراکز تصمیم گیری سیاست خارجی روسیه همراهی بسیاری با شخص بشار اسد وجود ندارد.
البته کورتنوف گفت: «مسکو باید خود را به عنوان یک طرف مهم پیروز آماده کند و بشار اسد بخشی از این معادله به شمار می رود».
 
وی افزود: «شما باید آن روی سکه را به یاد آورید. روسیه حائز اهمیت است؛ زیرا با نظام سوریه رابطه دارد. اگر روسیه این رابطه را فدا کند چه بسا دیگر یکی از طرفهای معادله در سوریه باقی نماند».

راستا بشار اسد، رییس جمهور سوریه، نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اس بی اس استرالیا از سفر مقامات امنیتی غربی به دمشق پرده برداشت.
وی افزود: «کشورهای غربی علی رغم حملات علنی خود علیه دولت سوریه در صدد تعامل پنهانی با آن هستند. اکثر مقامات غربی در واقع هر آنچه را که آمریکا می گوید، تکرار می کنند».
وزارت کشور اسپانیا روز جمعه از دستگیری سه مظنون تروریستی مرتبط با گروه تروریستی داعش در شهر « لریدا» در غرب منطقه « کاتالونیا» اسپانیا خبر داد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از مادرید، وزارت کشور اسپانیا تاکید کرد: این افراد به جرم دست داشتن در فعالیت های مشکوک تروریستی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی توسط پلیس اسپانیا دستگیر و روانه زندان شدند.
وزارت کشور اسپانیا تصریح کرد: پخش محتوای در فضای وب در جهت توجیه اقدامات تروریستی داعش، طالبان وچند گروه تروریستی فعال در پاکستان، ازدیگر اقدامات تروریستی این افراد بوده است.
تحقیقات پلیس اسپانیا در مورد ارتباط گسترده این مظنونان با دیگر شبکه های تروریستی در دست بررسی است.
این در حالی است که از ابتدای سال جاری، نیروهای امنیتی اسپانیا موفق شدند 29تن را در ارتباط با گروه های تروریستی دستگیر کنند.
 
در همین خصوص و به گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج جدیدترین مرکز تحقیقات پیو حاکیست، پرسش شوندگان 9 کشور از 10 کشور اروپایی، داعش را بزرگ ترین خطر محسوب می کنند.
بر اساس این نظرسنجی، 93 درصد اسپانیایی ها و 91 درصد فرانسوی ها، از این گروه به عنوان تهدیدی بزرگ یاد کردند.
بخش اعظم این نظرسنجی در ماه آوریل، یک ماه پس از کشتار مردم در فرودگاه و مترو بروکسل از سوی طرفداران داعش انجام شد.
مردم یونان که کشورشان پس از حدود هفت سال رکود اقتصادی در حال تلاش برای بازگشت به دوران رشد است، تنها مردمی بودند که داعش در صدر تهدیدهای آنها قرار ندارد. 95 درصد یونانی ها گفتند که بی ثباتی اقتصاد جهانی، بزرگ ترین خطر برای کشورشان است.
اکثریت مردم این 10 کشور اروپایی، تغییرات آب و هوایی را تهدیدی بزرگ برای کشورشان محسوب می کنند اما، در رابطه با مهاجران، اختلاف نظر دارند. 73 درصد پرسش شوندگان در لهستان ورود مهاجران از کشورهای جنگ زده ای مانند سوریه و عراق و داعش را تهدیدی بزرگ برای کشور خود می دانند.
تنها 31 درصد آلمانی ها و 24 درصد سوئدی ها گفتند که مهاجران تهدیدی بزرگ به حساب می آیند.
علاوه بر این، یک سوم شهروندان 10 کشور اروپایی، تنش ها با روسیه و نیز ظهور چین به عنوان قدرت جهانی را به عنوان تهدیدهای بزرگ محسوب می کنند.
لهستانی ها با 71 درصد، دو برابر ایتالیایی ها، فرانسوی ها، آلمانی ها و انگلیسی ها، روسیه را به عنوان خطری مهم به شمار می آورند.
هشدار وزارت بهداشت به مردم چند استان
ریزگردها بازهم می‌آیند، در خانه بمانید 
رئیس گروه سلامت هوا وزارت بهداشت اعلام کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، ایلام و بخش‌هایی از کرمان، سمنان، کرمانشاه و مرکزی مجدداً با پدیده ریزگردها مواجه می‌شوند.
به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، "شیدا ملک افضلی" با اعلام این خبر تاکید کرد: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای سامانه بین‌المللی رصد پدیده ریزگردها وابسته به سازمان بین‌المللی هواشناسی، احتمال شدت آلایندگی ذرات معلق تا مقادیر 500 میکروگرم بر متر مکعب برای استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان متصور است.
رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: متداول‌ترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود، تحریک مجاری هوایی دستگاه تنفسی، سوزش چشم و درد قفسه سینه و نفس تنگی است.
وی گفت: معمولا نوزادان و کودکان، نوجوانان و سالخوردگان و همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی عروقی، آسم، برونشیت، آمفیزم و جانبازان شیمیایی ممکن است آسیب پذیری بیشتری داشته باشند.
وی افزود: وقوع پدیده ریزگردها می‌تواند واکنش‌های حساسیتی، حملات قلبی و تنفسی را تشدید کند و مشکلات استنشاقی حادی را ایجاد کند.
*
تا رفع ریزگردها، از تردد غیر ضروری در فضای باز خودداری کنید
وی با بیان مواردی از خودمراقبتی و کاهش تبعات مواجهه با ریزگردها گفت: افراد از حضور و فعالیت غیر ضروری تا رفع آلایندگی در فضاهای آزاد خودداری کند، در صورت الزام به حضور در فضای آزاد حاوی ریزگردها این زمان را به حداقل ممکن کاهش دهند و از باز نگاه داشتن در و پنجره‌ها و نفوذ گرد و غبار به داخل منزل، محل کار و اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی جلوگیری کنند.
وی خاطر نشان کرد: به دلیل آنکه عمدتا وقوع پدیده ریزگردها در فصول گرم سال اتفاق می‌افتد برای پیشگیری و جلوگیری از ورود ریزگردها به فضای بسته به منظور استفاده از وسایل سرمایشی، در منزل، محل کار، اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، از سیستم‌های خنک‌کننده چرخشی هوا نظیر تهویه مطبوع استفاده شود.
وی گفت: در این شرایط کولرهای آبی و پنکه‌ها به دلیل امکان نفوذ هوای حاوی ریزگرد به فضای داخل و معلق نگه داشتن ذرات در هوای داخل توصیه نمی‌شود.
وی گفت: حتما افراد با سابقه بیماری‌های زمینه‌ای و گروه‌های حساس برای پیشگیری از حملات تنفسی و قلبی به منظور مراقبت‌های دارویی و بازتوانی با پزشک خود مشورت کنند.
رئیس گروه سلامت هوا وزارت بهداشت گفت: هموطنان به منظور جلوگیری از نشست و امکان آلودگی ثانویه بر روی مواد غذایی و آشامیدنی در منازل، محل کار و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، از پوشش مناسب استفاده کنند.
*
گرمای 41 درجه برای تهرانی‌ها
مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی، از افزایش دمای تهران به 41 درجه خبر داد و اعلام کرد: افزایش دمای تهران تا امروز ادامه دارد و از یکشنبه (فردا) از شدت دما در نیمه شمالی کشور کاسته می‌شود.
"
احد وظیفه" با بیان اینکه طی امروز جو پایدار و گرمای هوا در کشور ماندگار خواهد بود افزود: دمای هوا تا امروز با روند کندی افزایش می‌یابد و از یکشنبه از شدت دما در نیمه شمالی کشور کاسته می‌شود.
وی ادامه داد: در ساعات بعدازظهر ابرناکی در البرز شرقی و زاگرس مرکزی افزایش می‌باید و بارش پراکنده باران در این مناطق دور از انتظار نیست.
مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی تاکید کرد: طی 2 روز آینده وزش باد شدید در نوار شرقی کشور به ویژه در زابل موجب پدیده گرد و خاک خواهد شد. همچنین پدیده گرد و خاک برا ایلام و خوزستان دور از انتطار نیست.
"
وظیفه" ادامه داد: بخش‌های شرقی خلیج فارس و دریای عمان مواج خواهد شد و امروز بر شدت آن در خلیج فارس افزوده می‌شود. اهواز با 49 درجه سانتیگراد گرمترین مرکز استان کشور است. همچنین امروز تهران بیشینه دمای 41 درجه را تجربه خواهد کرد و کمینه آن به 28 درجه سانتیگراد می‌رسد.
مديرمسئول كيهان: فرمان امام (ره) اجازه نداد فلسطين فراموش شود

مديرمسئول روزنامه کيهان گفت: اساساً با فرمان حضرت امام خميني (ره) مبني بر شکل گيري روز قدس، اجازه فراموشي فلسطين داده نشد.
    
حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه کيهان در حاشيه راهپيمايي روز جهاني قدس در واکنش به تحرکات گروه هاي تکفيري با هدف دور کردن ذهن امت اسلامي از مسئله فلسطين گفت: اصولاجرياناتي که توان حضور ندارند، دست به اقدامات تروريستي و وحشيانه مي زنند؛ اقداماتي که در اين چند ساله توسط گروه هاي تکفيري و جديداً داعش صورت گرفته، نشانه قدرت نمايي نيست.
    
به گزارش جماران، وي افزود: شرايط کنوني منطقه به ضرر داعش است. شهر فلوجه که اخيراً در عراق آزاد شد و بحمدالله شور و شوق خوبي نيز براي آزاد سازي موصل آغاز شده است. در سوريه نيز اين گروه تکفيري زمين گير شده است.
    
شريعتمداري ادامه داد: در همين چند روزه گذشته مقام معظم رهبري اشاره کردند که اين گروه هاي به اصطلاح مسلمان و داعش براي کمک به اسرائيل و غرب عليه ايران ايجاد شدند اما نتوانستند به اهداف خود برسند. معتقدم داعش در حال حاضر رو به افول است.
    
مديرمسئول روزنامه کيهان همچنين بيان کرد: حضرت امام خميني (ره) با ايجاد چنين روزي به نام روز قدس، اجازه ندادند فلسطين و مسئله غاصب بودن اسرائيل، در جهان اسلام فراموش شود. در جهان اسلام و کشورهاي اسلامي و حتي کشور هاي غيراسلامي که جمعيت مسلمان دارند نيز روز قدس، برگزار مي شود. وي با اشاره به روياي تحقق نيافتني اسرائيل، تصريح کرد: اسرائيل رژيمي است که با دوخط آبي روي پرچمش آرزوي دستيابي به سرزمين هاي نيل تا فرات را دارد و در هر زماني که فرصت برايش پيش آمده، به مناطق پيراموني خود حمله کرده تا به تعبير خودش روز موعود را تحقق بخشد، اما از سال 1967 به بعد عملانتوانستند کاري را انجام دهند و مجبور شده اند به دور خود ديوار حائل بکشند. به اين ترتيب گمان مي کنم شرايط بسيار مساعدي براي برچيدن بساط داعش و گروه هاي تکفيري فراهم است.
    
شريعتمداري همچنين در پاسخ به اين پرسش که عدم برگزاري روز قدس در لبنان توسط حزب الله به خاطر تهديد داعش، باعث حس پيروزي هاي پوچ براي آنها مي شود؟! به جي پلاس گفت: خير. واقعيت اين است که تهديد تنها براي قدرت هاي توخالي است و در هيچ جاي دنيا تهديد نشانه قدرتمند بودن معنا نمي شود