گزیده ها 11 مهر -95

گزیده ها 11 مهر -95
دو زن که به طرز ماهرانهای در کمتر از ۳۰ ثانیه، کیف زنان را در اتوبوس خالی میکردند ویا به سرقت می‌بردند، به زندان، شلاق و تبعید محکوم شدند.
«خبرجنوب» نوشت: دو زن که به طرز ماهرانهای در کمتر از ۳۰ ثانیه، کیف زنان را در اتوبوس خالی میکردند ویا به سرقت می‌بردند، به زندان، شلاق و تبعید محکوم شدند.
اعضاي اين باند با شكايت يك زن تحت تعقيب پليس قرار گرفتند.
شاكي به مأموران گفت: براي انجام كاري سوار بر یکی از اتوبوس های شهری شیراز شدم اما بعد از ۱۰دقيقه، وقتي به محل رسیدم و قصد پرداخت کرایه اتوبوس را داشتم، از کیفم خبري نبود. باورم نمي‌شد با اين سرعت کیف پولم سرقت شده باشد بنابراين تصميم گرفتم ماجرا را به پليس خبر دهم.
تيمي از مأموران پليس با دستور بازپرس دادسراي شیراز، تحقيقات براي يافتن ردي از دزدان را شروع كردند. هنوز بررسي ها به نتيجه نرسيده بود كه زن دیگری راهي اداره پليس شد و به مأموران گفت: ساعتي قبل تلفن همراه و کیف پولش در اتوبوس شهری به سرقت رفته است.
وي گفت زمانی که در اتوبوس بودم دو زن به من نزدیک شده و احتمال می‌دهم که آنها گوشی تلفن همراه و پول هایم را به سرقت برده باشند.
با اظهارات اين زن مأموران متوجه شدند که با یک باند حرفه ای كيف زني سروکار دارند زیرا اعضای این باند به طرز ماهرانه‌ای در زمانی کوتاه نقشه خود را عملی می‌کردند.
علاوه بر این دو زن، در روزهاي بعد نيز چند نفر ديگر كه در اتوبوسهاي تندرو، طعمه سارقان قرار گرفته بودند به كلانتري رفتند و در اظهارات مشابهي اعلام كردند وسايل باارزش داخل كيفشان مثل پول، جواهرات، تلفن همراه، دوربين عكاسي و... سرقت شده است.
از آنجا كه شيوه اين سرقتها نشان مي داد متهمان حرفه اي هستند، آلبوم مجرمان سابقه دار در معرض ديد مالباختگان قرار گرفت تا شايد آنها را شناسايي كنند.
شاكيان بعد از ديدن چهره دهها سارق سابقه دار، زني را به عنوان سارق اموالشان شناسايي كردند. بررسي سوابق اين زن نشان مي داد او چند سال قبل به اتهام سرقت از مسافران اتوبوس هاي تندرو دستگير و زنداني شده اما بعد از طي كردن دوران محكوميتش آزاد شده است.
در چنين شرايطي تلاشها براي شناسايي مخفيگاه وي آغاز شد. چند روز بعد از آغاز تحقيقات مأموران تجسس كلانتري به اطلاعاتي دست يافتند كه نشان ميداد این زن در خانه اي واقع در شیراز پنهان شده است.

به اين ترتيب مأموران با مجوز قضايي وي را بازداشت كردند. مأموران در جريان بازرسي از مخفيگاه اين زن تعداد زيادي از اموال مسروقه شامل مدارك شناسايي، جواهرات و گوشي تلفن همراه كشف كردند.
۴۲ سرقت در ۲هفتههرچند این زن در بازجويي هاي مقدماتي حاضر نبود به دست داشتن در سرقت ها اعتراف كند، ولي مالباختگان با ديدن چهره اش، او را به عنوان سارق اموالشان شناسايي كردند. در ادامه این زن مدعی شد که یک زن دیگر نیز با او همدست بوده است پس از این نامبرده نیز دستگیر شد.
پس از بررسی موضوع و محرز شدن این سرقت ها قاضی پرونده هر دو را به ۲۴ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید محکوم کرد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در در واکنش به برگزاری کنسرت پرحاشیه در شهر مقدس قم اطلاعیه‌ای صادر کرد.به گزارش فارس در بخشی از این اطلاعیه آمده است: اقدام موهن و غیر منطقی مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برگزاری کنسرت و حواشی و منکرات بیّن و شرم‌آور پیش آمده در آن، غیر قابل پذیرش و حرکتی به دور از شأن شهر مقدس قم بوده است.جامعه مدرسین در این بیانیه خود آورده است: برگزاری این کنسرت که به بهانه هفته دفاع مقدس در ام القرای کشور اسلامی «قم» صورت گرفت؛ متدینان را متأثر نمود. این حرکت ناشایست نه تنها حریم احکام الهی را نشانه رفت، بلکه قداست حرم اهل بیت(ع) را پاس ننهاد و مرجعیت بزرگ شیعه را به موضع واداشت.این اطلاعیه تصریح کرده است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه شخص وزیر ارشاد باید پاسخگو باشند. چرا در امر ترویج فرهنگ اسلامی و احیای ارزش‌های دینی آنگونه که باید، قدم بر نمی‌دارند و مسئله کنسرت‌ها و حواشی آن را مصرانه در نقاط مختلف کشور حمایت می‌کنند؟
این بیانیه افزوده است: تلاش برای خلاصه کردن فرهنگ و هنر در موسیقی، لطمه‌ای بزرگ به فرهنگ و ارزش‌های دینی و اسلامی است. اکنون که استان قم در موارد مختلف اعم از زیر ساخت‌های اقتصادی، عمرانی و همچنین مسائل مربوط به اشتغال جوانان با مشکل روبروست آیا این درست است که مسئولین برای رفع این کمبودها این چنین نسخه‌های خسارت‌باری را بپیچند؟
در این بیانیه تاکید شده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکومیت قاطعانه این حرکت غیر ارزشی، و یادآوری لزوم توجه به ارزش‌های اسلامی و فرهنگی، خواستار برخورد با متولیان برگزاری این گونه کنسرت‌های پر حاشیه است. ‌ما به مسئولان اخطار می‌کنیم در شرائطی که کشور در سایه عمل به احکام الهی نیاز به همدلی، وحدت و آرامش دارد اینگونه تحرکات به مصلحت آنها و کشور نیست و به پایگاه مردمی آنان آسیب وارد می‌کند.این بیانیه می‌افزاید:باید توجه داشت صبر و حوصله مردم متدین و مراجع بزرگ محدود است، نگذارید در برخورد با این حرکات با حواشی زشتی که دارد مردم وارد عمل شوند که در آن‌صورت شاید خسارت‌های مادی و معنوی آن به راحتی قابل جبران نباشد.
فراروسعید راد بازیگر مطرح سینما در برنامه هفت با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: زمانی که می دیدم آقای ظریف آن طور با کشورهای 5+1 مذاکره کرد و مذاکرات به نتیجه رسید بسیار لذت بردم چون احساس می کردم 6 کشور دیگر جلوی ایرانی ها زانو زدند.  8 سال جنگ تحمیلی هم برای ما عزتمند است.  سعید راد افزود: چرا دیگر در سینمای ایران قهرمان نداریم؟ چرا به مخاطب به عنوان مشتری نگاه می کنیم و همه چیز برای ما فروش شده است؟ من 20 سال در سینما نبودم، در سینما اشخاصی که چند سال غیبت داشتند حذف شده اند، اما وقتی من برگشتم چون با سینما زندگی کردم، آقای درویش به سراغ من آمد و کار کرد. کار با آقایان درویش و حاتمی کیا از افتخارات بازیگری من است.  او در بخشی دیگر از اظهاراتش عنوان کرد: بازیگر باید از جایی شروع کند و این شروع فعلا کلاس های بازیگری است. اما بیشتر از همه این چیزها این استعداد باید در وجود فرد باشد. من زمانی که خارج از ایران زندگی می کردم هیچگاه ورزش را رها نکردم و همین آمادگی جسمانی سبب شد تا مجدد به سراغم بیایند.  این بازیگر سینما درباره جایگاه سینمای ایران گفت: ما خیلی بی لیاقتیم. چرا این لیاقت و عظمت ایرانی و غیرت ملی ما در سینما مستتر نیست؟ من اینجا به عنوان یک شهروند از ایران دفاع می کنم. جوانان ما امروز در حوزه های مختلف علمی جهان را فتح کرده اند یا در حوزه سیاسی وزاری کشورهای مختلف جلوی وزیر خارجه ما زانو می زنند، اما در حوزه سینما عقبیم. چرا انقدر سینمای ما کوچک است؟ سوژه ای جز فحشا، فقر و اعتیاد نداریم؟ چون سینمای ما با واسطه فیلم درست می کند. بین کارگردان و تهیه کننده نباید واسطه ای باشد تا به سوژه ها به طور واقعی بپردازند.  راد درباره جایگاه سینمای ایران گفت: ما هنوز برای جشنواره هایمان در آن سوی آب تبلیغ نداریم. ما هنرپیشه ای داشتیم که در فستیوال برلین جایزه بهترین بازیگر را گرفته است. همین جایزه کن. من معتقدم ما دیگر ظرفیت نقدی که همراه با جنگ باشد را نداریم. آقای فراستی را من می شناسم و قبول دارم و بسیار باسواد است. اما من اینگونه نقد را نمی پذیرم که یک نفر موافق و یک نفر موافقم بنشینند و دعوا کنند. نقد نوشتاری ست. آقای فرهادی به هر حال فیلمساز معتبر ماست و به من برمی خورد که به نوعی به او توهین شود.
 
او تاکید کرد: من برای فیلم «دوئل» در فستیوال های بوسان کره جنوبی بودم. یکی از منتقدان خارجی به من می گفت این فیلم را شما نساختید. ممکن نیست! من می گفتم باور کن چنین فیلمی با این حجم پروداکشن را یک نفر به تنهایی ساخته و این خیلی توانمندی بزرگی است اما آن را در سطح جهان تبلیغ نمی کنیمسعید راد درباره زندگی شخصی‌اش گفت: پدرم از اعضای حزب توده و سیاسی بود و پیش از انقلاب ترور شد. این بازیگر سینما درباره دوران ممنوع التصویری‌اش در سینمای ایران تاکید کرد: اصلا دوست ندارم رفتنم از ایران را به یاد بیاورم. من تنها بازیگری بودم که بعد از انقلاب 7 فیلم پرفروش بازی کردم و اساسا محبوبیتم را از پس از انقلاب بدست آوردم و هیچ مسئله‌ای هم نداشتم که ممنوع الکار یا ممنوع الچهره شوم. من در خارج نیز هیچ وقت ساکم را باز نکردم. و همیشه در حال مهاجرت بودم و مجبور بودم کارهای فرعی کنم تا زندگی ام را حفظ کنم. ولی آن زمان که مرا ممنوع الکار کردند حیرت کردم و در اوج فعالیت ها و بروز استعدادهایم بود.   این بازیگر سینما درباره موفقیت عقاب‌ها که پس از آن ممنوع التصویر شد، گفت: یک بار با فریدون جیرانی و سیروس الوند صحبت می کردیم، حساب می کردیم اگر فیلم «عقاب ها» به قیمت بلیط امروز فروخته می شد، 52 میلیارد فروش آن بود. یعنی بیش از کل فروش سال 91 سینمای ایران. چرا این فیلم انقدر موفق بود؟ چون قهرمان داشت. اما امروز جثه ها در سینمای ما تحلیل رفته است.
کلاهبرداری با ترفند ثبت اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن 
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گلستان در خصوص سهل انگاری در ثبت اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن هشدار داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ «حبیب‌الله رجبلی» رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گلستان با اشاره به آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، گفت: شهروندان در ثبت اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن مراقب سایت‌های فیشینگ باشند.
وی افزود: مرحله اول این سرشماری به‌صورت اینترنتی از 3 مهرماه لغایت 25 مهر است و شهروندان می‌توانند خود اطلاعات آماری را در سایت سرشماری تکمیل کنند.
وی با اشاره به اینکه این اولین بار است که سرشماری کشور در بستر اینترنتی صورت می‌گیرد، گفت: سرشماری اینترنتی با توجه به کاهش هزینه‌های سرشماری، تسهیل‌کننده جمع‌آوری اطلاعات می‌باشد و راستی آزمایی آن نیز راحت‌تر است، ضمن آن‌که نتایج آن به سهولت و زمان کمتری قابلیت استخراج است.
این مقام انتظامی‌ با بیان اینکه آدرس سایت سرشماری http://www.sarshomari95.ir می‌باشد، افزود: کاربران حتما آدرس سایت سرشماری را خود در آدرس بار وارد کنند.
سرهنگ «رجبلی» به شهروندان توصه کرد: از ورود به سایت سرشماری از طریق لینک‌های متفرقه مثل سایت‌های تبلیغاتی، پیام‌های تلگرامی، سایت‌های و منابع غیر رسمی و ایمیل‌های ناشناس و مشکوک خودداری کنند، چراکه ورود از طریق لینک‌های متفرقه احتمال دارد کاربران را در دام کلاهبرداران و سایت‌های فیشینگ بیندازد.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گلستان اظهار داشت:فرم‌های اینترنتی سرشماری به صورت ساده و روان تهیه شده و مردم با در اختیار داشتن اطلاعات دقیق هویتی خود و نیز کدپستی صحیح می‌توانند در این سرشماری شرکت کرده و اطلاعات خود را وارد کنند، سوالات طرح‌شده نیز به صورت بسیار ساده است و هر فردی می‌تواند به سهولت به آن پاسخ دهد.
سرهنگ «رجبلی» در ارتباط با نحوه ثبت‌نام اینترنتی در سرشماری گفت:سرپرستان خانوار می‌توانند با مراجعه به آدرس www.sarshomari95.irو واردکردن اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی اعضای خانوار، شماره ملی، سن، جنس، دین، تابعیت، وضعیت سواد، مدرک تحصیلی، وضع مهاجرت، وضع فعالیت، وضع تاهل و تعداد فرزندان، نوع بیمه درمانی، شماره تلفن همراه و ثابت سرپرست خانوار، آدرس محل سکونت، کدپستی، نحوه تصرف واحد مسکونی، مساحت زیر بنا، نوع اسکلت و مصالح به کار رفته در ساختمان، در این طرح ثبت‌نام کنند.
وی بابیان این‌که یکی از اعضای مطلع خانواده می‌تواند با اطلاعات کارت ملی افراد خانوار و دانستن کدپستی اطلاعات را در سایت سرشماری ثبت کند، تصریح کرد: این فرد با وارد کردن کد ملی سرپرستان خانوار پس از مراجعه به سایت سرشماری، به عنوان رمز ورود، اطلاعات خانوار را وارد کرده و پس از تایید نهایی، کد آماری را از طریق سامانه یا پیامک دریافت کنند.
وی گفت:حفظ و نگهداری کد آماری بسیار مهم است زیرا اطلاعات پاسخگویان در اینترنت بر اساس کد آماری بازشناسی خواهد شد و در مرحله دوم سرشماری که حضوری است و ماموران به درب منازل مراجعه می‌کنند تنها کد آماری دریافتی از سامانه را به مامور سرشماری ارائه می‌دهند.
سرهنگ رجبلی در ادامه تاکید کرد: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن چه به‌صورت اینترنتی و چه حضوری که از سوی ماموران سرشماری به درب منزل صورت می‌گیرد نیاز به دادن اطلاعات بانکی نیست و شهروندان به‌هیچ‌عنوان اطلاعات بانکی خود مثل شماره کارت، تاریخ انقضاء کارت‌بانکی، کد اعتبار سنجی یا همان(CVV2) و رمز بانکی را در هیچ سایتی وارد نکنند.
این مقام انتظامی ادامه‌داد: اگر در هنگام واردکردن اطلاعات خانوار با درخواست ورود اطلاعات بانکی روبرو شدند بدانند که این سایت سرشماری نیست و فیشینگ است از وارد کردن اطلاعات خانوار هم خودداری کنند و گزارش سایت را به پلیس فتا بدهند.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گلستان با بیان این‌که در طول زمان سرشماری عمومی نفوس و مسکن 95 به‌صورت اینترنتی پلیس فتا حتماً سایت‌های جعلی و فیشینگ را رصد کرده و با شناسایی آن‌ها گردانندگان این سایت‌ها را به محاکم قضائی معرفی می‌کند، گفت: شهروندان نیز در صورت برخورد با سایت‌های جعلی و فیشینگ سرشماری 95 می‌توانند از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری، بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند و در صورت نیاز به دریافت مشاوره با شماره تماس‌های 21822967 و 21822943 و 21822945 تماس حاصل کنند.