گزیده ها 8 آذر- 95

گزیده ها  8 آذر- 95
دلار باز هم در نیمه دوم سال حاشیه‌ساز شد و جریان گرانی و گمانه‌زنی‌ها برای آن در دور تکرار قرار گرفت. اما با این تفاوت که این تغییرات در فضای انتظار برای یکسان‌سازی نرخ ارز اتفاق می‌افتد؛ ماجرایی که بانک مرکزی هنوز درباره آن توضیحی ارائه نکرده است.

 
به گزارش ایسنا، اینکه بازار ارز در چند ماه پایانی سال با نوسان همراه شده و قیمت‌ها به ویژه برای دلار صعودی پیش می‌رود، ماجرای جدیدی نیست. موضوعی که برای امسال هم از حدود یک ماه پیش آغاز شده و ظاهرا ادامه خواهد داشت.

نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی در شرایطی در چند ماه اخیر با شدت بیشتری رشد کرده و در روندی متفاوت از گذشته تا ۲۰۰ تومان نسبت به روزهای ابتدایی سال جاری گران شده که حداقل در چند ماه اول بازار غیر رسمی نوسان و افزایش قابل توجهی را تجربه نکرده بود. این در حالی است که حتی در مقطعی فاصله بین دو نرخ رسمی و غیر رسمی به کمتر از ۴۰۰ تومان کاهش یافته بود؛ آن دوره که دلار آزاد در کانال ۳۵۰۰ و دلار مباله ای تا ۳۱۰۰ تومان و بیشتر معامله می‌شد.

 
اما از حدود یک ماه قبل و با برخی تحرکات روانی، نرخ دلار در بازار آزاد روندی صعودی در پیش گرفت. زمانی که با شروع مقدمات‌چینی برای سفرهای اربعین و افزایش تقاضای ارز، قیمت‌ها تکان خورد و از حدود ۳۵۶۰ تومان جریان صعود آغاز شد و ۳۶۰۰ تومان را هم رد کرد؛ اتفاقی که البته در سال گذشته نیز در چنین ایامی رخ داده بود و اربعین و افزایش تقاضای آن از سویی و توان پاسخگویی به میزان درخواست از سوی بانک مرکزی از سوی دیگر موجب رشد دلار حتی تا ۳۷۰۰ تومان را هم رقم زد.

با این حال اثرگذاری تقاضای اربعین در میانه راه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همراه شد و حدود سه هفته پیش بود که با برگزاری این انتخابات و اعلام نتیجه آن مبنی بر پیروزی ترامپ، همراه با سایر بازارهای مالی و پولی بازار ارز ایران نیز تحت جو روانی آن قرار گرفت؛ به طوری که حتی از روز قبل تقاضا برای خرید دلار در بازار افزایش یافته بود و در روز اعلام نتایج، قیمت‌ها چنان دچار نوسان شد که دلار از حدود ۳۶۳۰ تا ۳۶۸۰ تومان و در مقطعی کوتاه ۳۷۰۰ تومان را هم در یک روز رد کرد تا جایی که به دلیل التهاب ایجاد شده صرافی‌ها از فروش سر باز زدند و منتظر ثبات قیمت‌ها شدند.

اما در ادامه با اینکه دیگر خبری از جو روانی ناشی از انتخابات آمریکا به مانند روز اول نبود، بازهم نرخ‌ها همچنان صعودی پیش می‌رود؛ به طوری که در روز گذشته مرز ۳۸۰۰ برای دلار شکسته شد و در آخرین قیمت‌گذاری تا ۳۸۴۰ تومان قیمت خورد که موجب افزایش فاصله بین دو نرخ آزاد و رسمی (۳۲۱۰ تومان) تا بیش از  ۶۰۰ تومان شده است.

 
چرا دلار گران شد؟
جریان التهاب قیمت دلار در حالی پیش می‌رود که تحلیل‌گران بازار ارز و هم‌چنین کارشناسان بانکی، دلایل متفاوتی برای چرایی این موضوع عنوان می‌کنند که در ادامه مطرح می‌شود.

بعد از افزایش قیمت‌ها به دلیل بالا رفتن تقاضای ارز سفرهای اربعین و همچنین انتخابات آمریکا، اکنون این موضوع که شرایط برجام با آمدن ترامپ چگونه پیش خواهد رفت و مبادلات ارزی تا چه اندازه مورد تاثیر قرار می‌گیرد از موضوعاتی است که مورد اشاره قرار دارد، چرا که هرگونه مخالفت یا اثر گذاری رئیس جمهور جدید آمریکا در برجام و احتمال تاثیر بر تحریم‌ها که خود می‌تواند نقل و انتقال ارز را با موانعی مواجه کند، از مواردی است که به اعتقاد کارشناسان بر بازار ارز موثر است.

هرچند که در سوی دیگر اطمینان از سوی مقامات سیاسی و بانکی وجود داشته که رئیس جمهور جدید آمریکا نمی‌تواند بر برجام اثری داشته باشد، چرا که این توافق بین ایران و آمریکا نیست بلکه چند جانبه بوده و سازمان ملل در رابطه با برجام همچنان مستحکم است و تزلزلی در این رابطه نمی‌تواند وجود داشته باشد.

اما طرح مبارزه با پولشویی و کنترل ارز، موضوع دیگری است که تحلیل‌گران بر آن تاکید دارند و عنوان می کنند طرحی که اخیرا به موجب آن ورود و خروج ارز  تا ۱۰ هزار دلار منع شده، خود مانع ورود ارزهای با منشأ کثیف و به عبارتی حجم زیادی ارز شده و از سوی دیگر ورود درهم امارات را هم تا حدی با مشکل مواجه کرده است که در قیمت دلار اثرگذار بوده و آن‌را در روندی صعودی قرار دهد.

عامل دیگری که هر ساله در چنین زمانی تا حدی بازار را دچار التهاب می کند، زمان انتخاب نرخ دلار در بودجه سال آینده خواهد بود. در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها برای تعیین نرخ ارز ادامه دارد اما پیشنهاد نرخ ۳۳۰۰ تومان در بودجه به عنوان مبنای تبدیل درآمدهای ارزی به ریال مطرح است. به اعتقاد تحلیل‌گران بازار ارز، ابهامات در این زمینه و شایعاتی همچون بسته شدن بودجه با نرخ دلار آزاد یا تک‌نرخی که دولت مد نظر دارد، خود توانسته بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

اما از سوی دیگر پای صرافی‌های بانک‌ها و به ویژه بانک‌های دولتی میان قیمت فزاینده دلار قرار دارد، چرا که این صرافی‌ها به عنوان تزریق کنندگان ارز در بازار می‌توانند به نوعی تعیین‌ کننده قیمت‌ها باشند که این روزها نرخ‌ها را بالاتر اعلام کرده‌ و در نهایت موجب افزایش قیمت در بازار می‌شوند. نرخ‌هایی که البته از سوی بانک مرکزی به آن‌ها اعلام و اجرایی می‌شود.

کمبود منابع در بودجه دولت از دیگر مواردی است که به عنوان دلیل افزایش نرخ دلار مطرح می‌شود. کارشناسان معتقدند هر ساله در چنین ایامی و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش نیاز به منابع، بخشی از دلایل رشد قیمت ارز را کسری‌های درآمدی دولت و اجبار آن برای بالا بردن نرخ‌ها در بازار تشکیل می دهد؛ هرچند که هیچ‌گاه مقامات بانکی و دولتی این موضوع را نپذیرفته و تایید نکرده ‌اند.

نقدینگی هم شاخصی است که به عنوان عامل اثرگذار بر بازار ارز از آن یاد می‌شود. کارشناسان بر این باورند که اگر نرخ ارز را پدیده کاملا پولی فرض کنیم، جهش قیمت آن هم تابعی از وضعیت نقدینگی اقتصاد خواهد بود؛ بنابراین در شرایط فعلی که نقدینگی رشد قابل توجهی داشته و از ۱۰۰۰ تریلیون هم عبور کرده است می تواند افزایش نرخ ارز را هم به دنبال داشته باشد.

با این حال روند رو به رشد نرخ دلار در شرایطی پیش می‌رود که پیش بینی تحلیل‌گران بر این است که توان ورود به کانال ۳۹۰۰ و حتی بالاتر نیز برای این ارز وجود دارد. چرا که معتقدند نرخ دلار تا به امروز نیز تحت فشار قرار گرفته و با توجه به منابع ارزی موجود ظرفیت نرخ بیش از ارقام قبلی بوده و اکنون دولت ناچار به افزایش قیمت است.

این در حالی است که چندی پیش طهماسب مظاهری -رئیس کل اسبق بانک مرکزی- در این‌باره علام کرده بود که دولت نباید نرخ ارز را به صورت دستوری در این چند سال پایین نگه می‌داشت. این در حالی است که دلار باید تا ۴۰۰۰ تومان قیمت داشته باشد. در عین حال که وی یکسان سازی نرخ ارز را نیز مورد توجه قرار داده و گفته بود که دولت باید تا به امروز برای این سیاست اقدام کرده و اکنون دیر هم شده است.

اظهارات تند مظاهری در حالی مطرح شد که بانک مرکزی در واکنشی آنها را تایید نکرده و اعلام کرد که ثبات بازار ارز از اولویت‌های این بانک است و این ثبات نه تنها می‌تواند انتظارات تورمی را کنترل کند بلکه ادبیات اقتصادی هم نشان می‌دهد که هر چه نوسان بازار ارز بیشتر باشد آسیب شدیدتری به رشد اقتصادی و اشتغال نیز وارد خواهد شد.

همچنین بانک مرکزی عنوان کرد که تعدیل آرام نرخ بر مبنای اختلاف سطح کلی قیمت‌ها در داخل و خارج خود ضامن ثبات بلند مدت بازار است، ولی با این وجود نمی‌توان نرخ‌های بالایی را که در دوره‌های تنش ارزی ایجاد شده بود معیاری برای تعدیل بدانیم. حتی اعلام شد که بانک مرکزی با حمایت از نرخ بازار و بدون تحمیل نرخ تصنعی با عوامل شوک‌آور بازار که برای اهداف تورمی و رشد اقتصادی زیان‌بار است مبارزه خواهد کرد.

به هر صورت با اتفاقات اخیر در بازار ارز و تعمیق شکاف ارزی بین دو نرخ موجود به نظر می رسد در این فضا تا حدی یکسان سازی نرخ ارز که دولت و بانک مرکزی قول آن را داده‌اند که تا انتهای سال جاری اجرایی شود نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، چرا که در کنار مسائلی همچون توسعه روابط کارگزاری بین المللی بین بانک‌ها و سهولت در نقل و انتقال ارز، کاهش فاصله بین نرخ های رسمی و غیر رسمی از گزینه های اصلی در اجرای سیاست یکسان سازی بود که با تحولات اخیر در بازار دچار تغییر شده و با فاصله به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.
آنچه عربستان انجام می‌دهد بیشتر بازی سیاسی برای تحت فشار قرار دادن ایران است و به زعم خود در یک بازی دو سر برد نه تنها مشکلات مالی و مسائل اقتصادی خود را حل می‌کند، اینگونه نیز القا می‌کند که دستاورد ایران را در برجام محدود می‌کند.

به گزارش ایلنا، کشورهای عضو اوپک در حالی خود را برای مهم‌ترین رویداد نفتی هفته جاری در روز 30 نوامبر( 10 آذر ) آماده می‌کنند که بازار نفت طی سه سال گذشته دستخوش تغییرات در خور توجهی شده و به تبع آن قیمت‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته است از جمله این تغییرات می‌توان به ورود شیل اویل‌ها اشاره کرد. ورود این تازه وارد فتح بابی شد تا اوضاع دگرگون شود و قیمت نفت تحت تاثیر قرار گیرد و تولیدکنندگان اوپک را به تصمیمی با عنوان فریز نفتی وادارد که البته پشت پرده ها را نیز نباید از نظر دور داشت چرا که همواره در هر واکنشی به تحولات جدید اراده‌ای سیاسی نهفته است تا اذهان را منحرف و فرع را اصل جلوه دهند و تا بدان جا که برخی با دست آویز قرار دادن هر حربه‌ای سعی در از میدان به در کردن رقیب از ماراتن تولید برای صادرات بیشتر دارد.

در این میان عربستان به عوان کشوری که بیشترین تولید و سهم اوپک را به خود اختصاص داده، بیش از دیگران طمع‌ورزانه کارشکنی کرده و موجبات ضربه به اعضا و البته خودزنی را فراهم کرده است.

عربستان که به ظاهر بزرگ‌ترین حامی طرح کاهش سقف تولید برای حفظ قیمت است با اغراض سیاسی سعی در بر هم زدن معادلات بازی‌ای دارد که می‌تواند به فرجامی خوش بینجامد.

سوء نیت این کشور برای به نتیجه مثبت نرسیدن نشست روز چهارشنبه تا حدی است که درست یک روز مانده به نشست کارشناسی اعضای اوپک از حضور در آن خودداری کرد تا توافق 28 سپتامبر الجزیره را که بر پایه آن ایران، نیجریه و لیبی معاف از کاهش تولید شده بودند، با چالش مواجه کند و در نهایت برای چهارمین سال متوالی تقاضا فراتر از عرضه باشد و روند تعدیل قیمت‌ها مبهم باقی بماند.

آنچه به واقع نزدیک است آنکه ریاض با ترتیب دادن این بازی با توسل به انواع لطایف الحیل با ظاهر مبارزه با شیل‌ها، غلبه بر ایران را هدف غائی خود قرار داده و برای این منظور از هیچ خدعه و نیرنگی دریغ نمی‌کند.

سعودی‌ها در کنار عراق طی 12 سال گذشته در غیاب اعضایی مثل ایران به دلیل تحریم، جنگ‌های داخلی و ناآرامی در لیبی و نیجریه و مشکلات فنی ونزوئلا توانست بیشترین سهم تولید در اوپک را به خود اختصاص دهد به طوری که سهم خود را از تولید 29.1 درصدی در سال 2004 به 31.5 درصد در سال 2016 رساند. در مقابل ایران که در سال 2004 ، 12.7. درصد از تولید سازمان سهم داشت به تولید 8.6 درصدی در سال 2016 سقوط کرد، در این بین عراق نیز در این فراز و فرود و آشفته بازار بی بهره نماند و توانست خود را از سهم 6.5 درصدی تولید در سال 2004 به 13.2 درصد در سال جاری میلادی برساند. همچنین امارات از 7.7 درصد تولید به 8.8 درصد و کویت از 7.6 درصد به 8.4 درصد در فاصله سالهای 2004 تا 2016 برسد.

از سوی دیگر با نگاه به وضعیت عرضه و تقاضای نفت در سال 2015 در می‌یابیم که عرضه از تقاضا پیشی گرفته به طوری که در این سال میزان تقاضای جهانی 93.2 میلیون بشکه در روز بوده که از این میزان 63.1 میلیون بشکه را غیر اوپک تامین کرده و بازار از اوپک نیز خواسته که 30.1 میلیون بشکه تولید داشته باشد در حالی که اوپکی‌ها 32.1 میلیون بشکه در روز تولید کردند بنابراین 2 میلیون بشکه بیش از آْنچه تقاضا وجود داشته، تولید کردند که این میزان روانه ذخیره سازی نفتی شده است سال 2014 هم این رقم مازاد یک میلیون بشکه در روز بوده است. در سال 2016 نیز میزانی که از اوپک تقاضا شده 31.9 بشکه است با توجه به شرایط فعلی اگر تولید اوپک در حد همین میزان باقی بماند، به 33 میلیون و 200 هزار بشکه می‌رسد و در سال جاری هم یک میلیون بشکه مازاد عرضه خواهیم داشت در نتیجه توده عظیمی از مازاد عرضه در بازار وجود دارد که قیمت‌ها را نیز نزولی کرده است.

مازاد عرضه را چه کسی روانه بازار کرد؟
عربستان در حال حاضر 10 میلیون و 625 هزار بشکه در روز تولید دارد که در مقایسه با متوسط تولید این کشور در سال 2014 (زمانی که ایران در تحریم بسر می‌برد) بیش از یک میلیون بشکه افزایش تولید داشته و عراق نیز میزان تولید خود را از 3 میلیون 110 هزار بشکه در سال 2014 به 4 میلیون و 776 هزار بشکه رسانده است.حال سعودی‌ها با ترفندهای گوناگون سعی در فرافکنی و متهم جلوه دادن ایرانی دارند که طی سالهای 2014 و 2015 تحت تاثیر تحریم‌ها تولید خود را محدود کرده بود.

عربستان سرخورده از توافق هسته‌ای و نتایج برجام با توجه به اینکه منبع اعلام تولید هر کشوری منابع ثانویه اعلام شده و با علم به اینکه این منابع نیز میزان تولید ایران را با دستکاری کمتر از تولید واقعی گزارش می‌کنند، (منابع ثانویه:3 میلیون 760 هزار بشکه، اعلام رسمی کشور: 3 میلیون و 980 هزار یشکه) با توسل به هر روشی از جمله خریدن آنها سعی در جلوگیری از افزایش و یا حتی کاهش تولید ایران دارد.

بنابراین ناگفته پیداست که آنچه عربستان انجام می‌دهد بیشتر بازی سیاسی برای تحت فشار قرار دادن ایران است و به زعم خود در یک بازی دو سر برد نه تنها مشکلات مالی و مسائل اقتصادی خود را حل می‌کند، اینگونه نیز القا می‌کند که دستاورد ایران را در برجام محدود می‌کند و از دیگر سو هزینه هنگفت نظامی خود را در سوریه، بحرین، لیبی و یمن هم تامین می‌کند.

در این بین آنچه بیش از هر چیز غرض ورزی سیاسی این کشور عربی را نسبت به ایران آشکارتر می‌کند، میزان تولید عراق است که از سال 2004 تا 2016 از 3 میلیون و 200 هزار بشکه در روز به 4 میلیون 600 هزار بشکه رسیده و هیچ انگشت اتهامی نیز متوجه این کشور نیست بطوری که حتی عنوان کرده که با اوپک به تفاهم می‌رسد و هیچ تصمیمی هم برای کاهش تولید ندارد.

به هر روی قدر مسلم آنکه ایران همواره به دنبال توافق و رسیدن به سقف تولید بر اساس کشش تقاضای بازار است و عقل نیز همین را حکم می‌کند عربستان نیز توان تولید 10.7 میلیون بشکه در روز ندارد و در صورت عدم حصول توافق در نشست پیش رو بیش از ما ضرر می‌کند.

حال جدای از گمانه زنی‌ها و صرفنظر از شواهد امر باید منتظر باشیم و ببینیم که صف آرایی اعضا در نشست 170 ام کنار هم و یا رو در روی هم خواهد بود.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به افزایش عفونت‌های شدید تنفسی طی دو هفته گذشته، در عین حال گفت: در کل، موارد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا گفت: به طور طبیعی همزمان با فرارسیدن فصل سرما موارد ابتلا به بیماری‌های واگیر تنفسی افزایش می‌یابد. افزایش این موارد به آلودگی هوا ارتباطی ندارد، ولی آلودگی هوا باعث می‌شود در برخی از مبتلایان به خصوص کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، بیماری تشدید شود.

وی افزود: این افراد لازم است مراقبت‌های بیشتری از خود به عمل آورند. یعنی هم مراقب باشند بیمار نشوند و هم اگر دچار بیماری شدند مراقب باشند به انواع شدید بیماری مبتلا نشوند.

گویا تاکید کرد: افراد در صورت ابتلا به این بیماری از خود درمانی پرهیز کرده و حتما به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی بیان کرد: طی دو هفته گذشته بویژه 10 روز گذشته موارد عفونت‌های شدید تنفسی بیشتر شده که امری کاملا قابل انتظار است اما در کل، موارد ابتلا نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

بنابر اعلام وب‌دا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در برخی استان‌ها مثل تهران، اصفهان و کرمان موارد عفونت های شدید تنفسی به نسبت جمعیت شان بیشتر از جاهای دیگر بوده است. در برخی استان ها همچون قم، قزوین و گلستان نیز این موارد افزایش یافته است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: خوشبختانه نوع ویروسی آنفلوآنزا که الان غالب است، ویروس H3N2 است. این ویروس نسبت به سایر ویروس‌های آنفلوآنزای فصلی از شدت کمتری برخوردار است. ولی لازم است مردم از خود مراقبت بیشتری به عمل آورند.
خبرگزاری ایسنا درباره وقایع شب گذشته در منزل محمود صادقی نماینده مجلس  نوشت:  جمعی از فعالان دانشجویی سیاسی و مردم که در پی اعلام خبر تلاش دادستانی برای بازداشت محمود صادقی مقابل منزل وی تجمع کرده بودند با درخواست برادر این نماینده مجلس متفرق شدند.
علی صادقی برادر محمود صادقی که به همراه محمد جواد فتحی و سید فرید موسوی در جمع تجمع کنندگان مقابل منزل محمود صادقی حضور یافته بود در سخنانی اظهار داشت: در شرایط کنونی مملکت ، جمهوری اسلامی بیش از همه نیاز به آرامش و وحدت بین صفوف مختلف مردم دارد.
وی افزود: هدف آقای صادقی جز اصلاح شرایط نیست و به عنوان یک نماینده وظایفی داشتند که انجام دادند، اما قصد ایشان خدای ناکرده تشویش اذهان عمومی و اتهام زنی به شخص خاصی نبوده است. زیرا مقام عالی ریاست قوه قضاییه، دادستان و همه عزیزان برای ما محترم هستند.

صادقی ادامه داد: ما برای استقرار نظام جمهوری اسلامی خون داده ایم، شهید داده ایم، آقای صادقی خودشان جانباز و فرزند شهید و مطیع ولایت هستند. عزیزان بسیج و سپاه نور چشم ما هستند و ما نمی خواهیم این موضوع بهانه ای دست اجانب، معاندین و دشمنان بدهد. ما در نظام جمهوری اسلامی با هم متحد هستیم و از عموم مردم میخواهیم اتحاد خود را حفظ کنند.باید اصلاح طلب و اصولگرا دست به دست هم بدهیم تا مملکت را آباد کنیم.

وی یادآور شد: اگر بنا بر این باشد که بر طبل تفرقه و نفاق بکوبیم به جایی نمیرسیم. ما الان باید دولت تدبیر و امید و آقای ظریف را در این شرایط حمایت کنیم. وظیفه داریم مقام معظم رهبری را حمایت کنیم، اختلافات را کنار بگذاریم و صفوف را متحد کنیم.

برادر محمود صادقی ضمن قدردانی از پیگیری های محمدرضا عارف، علی لاریجانی، علی مطهری و برخی نمایندگان از جمله سید فرید موسوی و محمد جواد فتحی، اضافه کرد: آقای صادقی دعوت به آرامش کردند. اگر هم شکایت و سوءتفاهمی باشد، باید مجاری قانونی خود را طی کند و از طریق هیات رییسه مجلس پیگیری شود.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت جلوگیری از تنش، اظهار کرد: ما نمی خواهیم بهانه دست بیگانگان بدهیم، مملکت نظم و قانون دارد. ایشان که به جرم تشویش اذهان عمومی تفهیم اتهام شدند، به عنوان نماینده مجلس از پشت تریبون جلسه علنی مجلس صحبت کردند و به هیچ عنوان قصدتضعیف ارکان نظام و قوای محترم را نداشتند.

در جریان تجمع مقابل منزل محمود صادقی، یک خودروی گشت انتظامی با فاصله از منزل این نماینده مجلس، توقف کرده بود و تعدادی  نیروهای لباس شخصی در اطراف منزل وی  به چشم میخوردند.

ماموران همچنان بیرون از منزل منتظر هستند
همچنین نیم شب گذشته پس از پایان تجمع وکیل محمود صادقی عضو فراکسیون امید و نماینده تهران گفت: همچنان ماموران بیرون از منزل در اتومبیل‌ها نشسته اند.

محسن صادقی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به خبر بازداشت محمود صادقی نماینده تهران گفت: گویا حکم جلبی صادر شده به عنوان اتهام، توهین، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی که ربطی به پرونده یاشار سلطانی نباید داشته باشد.

وی افزود: به نظر می رسد این مساله مربوط به نطق وی باشد.

وکیل این نماینده مجلس اظهار کرد: با توجه به این که محمود صادقی حکم جلب را قانونی نمی‌دانست مقاومت کرده و همراه ماموران نرفته است اما همچنان ماموران بیرون در اتومبیل ها نشسته اند.