رویکرد قابل تامل ترامپ درقبال پاکستان: باافتخار به حل مشکلات پاکستان کمک می کنم

رویکرد قابل تامل ترامپ درقبال پاکستان: باافتخار به حل مشکلات پاکستان کمک می کنم 11آذر-95
چون پاکستان دارای سلاح اتمی است و باهنددارای سلاح اتمی مشکل دارد . بنابراین همچون گذشته آمریکا باید بهپاکستان کمک کند.
اسلام آباد - ایرنا - نخست وزیر پاکستان که شب گذشته برای تبریک مجدد به دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخت آمریکا با وی تماس گرفته بود، با ادبیات و واژگان غیرقابل انتظاری از سوی ترامپ وی مواجه شد.
به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه ای که دفتر نخست وزیری پاکستان درخصوص این تماس تلفنی صادر کرد، دونالد ترامپ برای ایفای نقش در جهت یافتن راه حل هایی برای مشکلات اساسی پاکستان، ابراز تمایل و علاقه مندی کرده است.
طبق بیاینه یاد شده، ترامپ در این گفت و گوی تلفنی به نواز شریف گفت: 'آماده و علاقه مندم که هرکاری شما بخواهید، انجام دهم تا راه حلی برای مشکلات اساسی پیدا کنیم. این باعث افتخار من است و شخصا آن را انجام خواهم داد.'
'
هر وقت مایل بودید، حتی روز قبل از 20 ژانویه که قرار است ریاست جمهوری را رسما بدست بگیرم، می توانید با من تماس بگیرید.'
نواز شریف در این گفت و گو از ترامپ برای سفر به پاکستان دعوت کرد که وی نیز در پاسخ گفت: بسیار علاقه مندم به کشور بسیار جالب و سرزمین عالی یک ملت جالب سفر کنم.
'
لطفا از قول من به مردم پاکستان بگویید که مردم جالبی هستید و تمام پاکستانی هایی که من می شناسم، افرادی فوق العاده اند.'
ترامپ همچنین به تمجید از نواز شریف پرداخت و گفت: شهرت و آوازه بسیار خوبی دارید. آدم بسیار خوبی هستید. کارهای خیره کننده ای انجام داده اید که در همه جا دیده می شود. منتظرم به زودی شما رو ببینم.
'
آقای نخست وزیر الان که دارم با شما صحبت می کنم، احساس می کنم دارم با شخصی حرف می زنم که از گذشته های دور او را می شناختم. کشور شما سرزمینی فوق العاد با فرصت های بی نظیر است. مردم پاکستان، از باهوش ترین مردم جهان هستند.'
لحن عجیت ترامپ در گفت و گوی تلفنی با نواز شریف، بسیاری از سیاستمداران را به تعجب واداشته و این سوال مطرح است که حرف های ترامپ تا حد می تواند به واقعیت نزدیک باشد.
تماس تلفنی شب گذشته نواز شریف با ترامپ، اولین تماس آنها و دومین پیام تبریک نخست وزیر پاکستان به رئیس جمهوری منتخب آمریکا بود.
نخست وزیر پاکستان دولت پاکستان همزمان با روز پیروزی ترامپ در انتخابات، جزو نخستین رهبرانی بود که با صدور بیانیه ای ، رسما پیروزی ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا را به وی تبریک گفت و تاکید کرد دولت پاکستان آماده همکاری با دولت جدید آمریکا است.
وی در پیام کتبی خود، پیروزی ترامپ در انتخابات را پیروزی مردم آمریکا توصیف کرده است.
پاکستانی ها هم مثل مردم بسیاری از نقاط جهان، از پیروزی ترامپ در این انتخابات متعجب هستند. تا روز قبل از انتخابات، بسیاری از مردم، رسانه ها و حتی تحلیل گران صاحب نام و سیاستمداران برجسته این کشور تصور می کردند هیلاری کلینتون بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه خواهد زد.
نظر بسیاری از تحلیل گران این کشور حاکی است که نتیجه انتخابات آمریکا هرچه که باشد، برای پاکستان حکم نتیجه 'بد و بدتر' را دارد. این نوع نگاه، چیزی است که سیاست سازان، تحلیل گران و برخی مقام های رسمی پاکستان در اظهارنظرها و مصاحبه های خود با ایرنا و رسانه های مختلف پاکستان، به آن اذعان داشته اند.
اما حالا لحن صحبت های ترامپ با نواز شریف، حاکی از آن است که تحلیل های سیاسی پیش از پیروزی او، بویژه در خصوص رویکرد او به پاکستان، شاید چندان دقیق نبوده باشد.
تحلیل گران پاکستانی بر این باور بودند که هیلاری کلینتون گزینه 'بد' و دونالد ترامپ گزینه 'بدتر' برای پاکستان خواهد بود زیرا کلینتون یک دمکرات است و زمانی هم وزیر امور خارجه آمریکا بوده و سیاست ها و رویکردهای او برای پاکستان تاحدودی قابل پیش بینی است اما دونالد ترامپ علاوه بر اینکه مواضع تندی در قبال جوامع مسلمان دارد، پیش بینی سیاست های او برای پاکستان چندان آسان نخواهد بود.
آساق**1723 – انتشار دهنده: محمدرضا منافی