ترامپ از منع ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا دفاع کرد

ترامپ از منع ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا دفاع کرد  11بهمن-95

 

آقای ترامپ در حساب توییتر خود نوشت که ایالات متحده هم‌اکنون به مرزهای محکم و بررسی سخت‌گیرانه پیشینه افراد نیازمند است

رامپ در حساب توییتر خود نوشت که ایالات متحده هم‌اکنون به مرزهای محکم و بررسی سخت‌گیرانه پیشینه افراد نیازمند است
علیرغم بالا گرفتن اعتراضات علیه دستور دونالد ترامپ مبنی بر تعلیق ورود شهروندان ایران و شش کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به آمریکا، آقای ترامپ از تصمیمش محکم دفاع کرده است.
رئیس جمهوری ایالات متحده روز یکشنبه (۲۹ ژانویه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مسلمانان را هدف قرار نداده بلکه برای مبارزه با «تروریسم» و تامین امنیت کشورش دستور را صادر کرده است.
او مدعی شد که باراک اوباما نیز در سال ۲۰۱۱ میلادی صدور ویزا برای شهروندان عراق را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درآورد.
دونالد ترامپ روز جمعه گذشته دستوری را با عنوان "حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی" امضا کرد که بر اساس آن ورود پناهجویان به آمریکا به مدت چهار ماه معلق شد و بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایرانیان به آمریکا در همین مدت زمان ممنوع شد.
این کشو‌رها شامل ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن است.
شماری از چهره‌های ارشد جمهوریخواه از جمله سناتور جان مک کین و سناتور لیندزی گراهام از دستور دونالد ترامپ به صراحت انتقاد کرده اند.
سناتور مک کین اقدام آقای ترامپ را "روندی گیج کننده" خواند که احتمالا بهانه تبلیغاتی بیشتری در اختیار گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) خواهد داد.
این حرف با واکنش سریع دونالد ترامپ مواجه شد که در حساب توییتر خود سناتور مک کین و گراهام را متهم کرد در عرصه مبارزه با مهاجران غیرقانونی ضعیف عمل کرده اند و همواره به دنبال "به راه انداختن جنگ جهانی سوم هستند."
این دو سناتور از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هستند و از تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو حمایت می کنند.
آقای ترامپ صبح یکشنبه نیز در حساب توییتر خود نوشت که ایالات متحده "هم‌اکنون به مرزهای محکم و بررسی سخت‌گیرانه پیشینه افراد نیازمند است".
هزاران نفر در شهرهای مختلف از جمله بوستون، نیویورک و واشنگتن – پایتخت - دست به اعتراض زدند
 زاران نفر در شهرهای مختلف از جمله بوستون، نیویورک و واشنگتن – پایتخت - دست به اعتراض زدند
گسترش اعتراضات
سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا، با انتقاد شدید از تصمیم آقای ترامپ وعده داده است که در کنگره طرحی برای لغو آن دستور مطرح کند.
روز یکشنبه هزاران نفر در شهرهای مختلف از جمله بوستون، نیویورک و واشنگتن - پایتخت - دست به اعتراض زدند. در واشنگتن صدها نفر در برابر کاخ سفید تجمع کردند.
در فرودگاه‌های مختلف آمریکا از جمله جان اف کندی در نیویورک، دالس در ویرجینیا و لس آنجلس نیز تجمعات اعتراض آمیز برگزار شد.
دادستان‌های کل ۱۶ ایالت از جمله کالیفرنیا، نیویورک و پنسیلوانیا حکم آقای ترامپ را خلاف قانون اساسی دانسته و اعلام کرده اند که با آن مبارزه خواهند کرد.
یک قاضی فدرال نیز حکم داد که روند بازداشت، اخراج و استرداد کسانی که با ویزای قانونی وارد آمریکا شده‌اند یا پناهنده هستند باید موقتا متوقف شود.
جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا، با صدور بیانیه ای تایید کرده که ورود شهروندان ایران و شش کشور دیگر که دارای گرین کارت (کارت اقامت دائم آمریکا) هستند به ایالات متحد مانعی ندارد.
پیشتر رینس پریبس، رئیس دفتر رئیس جمهوری آمریکا، گفت که محدودیت‌های جدید شامل حال دارندگان گرین کارت (کارت اقامت دائم آمریکا) نمی‌شود. وی گفت فقط ۱۰۹ نفر از ۳۲۵ هزار مسافری که به ایالات متحده وارد شده‌اند بازداشت شده‌اند.
او افزود اگر شخصی به طور مرتب به یکی از هفت کشوری که اعلام شده مسافرت کند تحت اقدامات کنترلی بیشتر قرار خواهند گرفت.
این منع همچنین شامل حال شهروندان کشورهای متحد آمریکا که از تابعیت ایران برخوردار هستند نیز می شود. بنا بر گزارش ها، آمریکا شهروندان کانادا را از این قاعده مستثنی کرده است.
از طرف دیگر، وزارت امور خارجه بریتانیا می گوید فقط آن عده از شهروندان با تابعیت دوگانه اش که از یکی از کشورهای مذکور به آمریکا سفر کنند مشمول دستور العمل جدید می شوند.
وزارت امور خارجه ایران در واکنش به ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایران به آمریکا، به شهروندان خود توصیه کرده است قبل از سفر به ایالات متحده آمریکا مطمئن شوند می‌توانند وارد آن کشور شوند.
این وزارت خانه در بیانیه‌ای گفته است: "قبل از سفر به این کشور (آمریکا) به طریق مقتضی و معتبر اطمینان حاصل کنند که برای ایشان در بین راه و در مبادی ورودی به آمریکا مزاحمتی ایجاد نخواهد شد."
بعضی از آژانس‌های مسافرتی در ایران صدور بلیت برای مسافران ایرانی عازم آمریکا را متوقف کرده‌اند.


محمد حسن کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران هم از اقدام بعضی از شرکت‌های هواپیمایی برای دریافت جریمه از مسافران ایرانی عازم آمریکا خبر داده است. او به شرکت‌های هوایی اتحاد، قطر، امارات و ترکیه اشاره کرده است.

در واشنگتن صدها نفر در برابر کاخ سفید تجمع کردند
Image captionدر واشنگتن صدها نفر در برابر کاخ سفید تجمع کردند