گزیده ها قسمت ششم

گزیده ها  قسمت ششم  13 – بهمن -95
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ایام دهه فجر این وزارتخانه اخبار امیدوارکننده در اختیار مردم قرار می‌دهد، از ورود دو فروند هواپیمای جدید ایران‌ایر به آسمان ایران تا چهار هفته آینده خبر داد.
به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، اظهار کرد: پس از آنکه قرارداد نوسازی ناوگان در هفته‌های گذشته به امضا رسید نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده به کشور وارد شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا چهار هفته آینده دو فروند هواپیمای دیگر نیز به ایران می‌رسد و البته این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اتفاقات مثبتی که در دو حوزه ریلی و دریایی افتاده، توضیح داد: پروژه چهار خطه کردن مسیر تهران ـ کرج و سه خطه کردن تهران ـ گرمسار در سال جاری افتتاح خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای رساندن خطوط راه‌آهن به استان‌های باقیمانده امیدواریم در آینده نزدیک رسیدن راه‌آهن به پنج استان نهایی شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه دریایی نیز اتفاق مثبتی که در روزهای گذشته نهایی شد ورود اولین تجهیزات جدید با فناوری‌های به‌روز در بندر چابهار بود که امیدواریم با رسیدن آنها امکان افتتاح فاز نخست توسعه این بندر ظرف چند ماه آینده فراهم شود.

آخوندی موضوع بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده را نیز یکی دیگر از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: همانطور که در جریان بازدید روز گذشته به همراه معاون اول رییس‌جمهور از محله سیروس تهران مورد تاکید قرار گرفت بحث نوسازی بافت‌های فرسوده با قدرت در تهران و دیگر شهرها ادامه خواهد داشت. دو هفته قبل در شهر بوشهر بحث بازآفرینی شهری به طور جدی در دستور کار قرار گرفت و این موضوع در دیگر حوزه‌ها نیز ادامه خواهد یافت. دولت تلاش می‌کند با رساندن تسهیلات یازده درصدی به افرادی که به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام می‌کنند این فرآیند را تسهیل کند.

به گفته وی، تاکنون ۱۳۶ هزار حساب پس‌انداز برای خرید مسکن جدید باز شده است که این موضوع تمام شهرها و مناطق کشور را زیر پوشش خود قرار خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت مسکن مهر نیز اظهار کرد: این پروژه در اکثر استان‌ها به مراحل پایانی خود رسیده و تنها در برخی از پروژه‌ها مانند شهر پردیس مسائل و مشکلاتی وجود داشت که امیدواریم با دریافت مصوبات جدید ارائه شده از سوی شورای پول و اعتبار این موضوع نهایی شود.
«باید به مهرداد بذرپاش حق داد که سودای کاندیداتوری داشته باشد؛ چرا که مشاور احمدی‌نژاد بود و با آن تفکر راحت است. او بر همین مبنا بود که چند روز پیش با حضور در موسسه امام خمینی (ره) دیدار ۳ ساعته با آیت‌ا... مصباح یزدی داشت
به گزارش روزنامه آرمان، «اصولگرایان غافل هستند که امیرکبیر زمان نقشه راه انتخابات ۹۶ را ترسیم کرده است و جریان‌های معتدل از دو اردوگاه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به‌ خوبی واقف هستند که چه مسیری را باید طی کنند. آیت‌ا...‌ هاشمی برای اولین بار در سال‌های پس از انقلاب و در حالی‌ که تا زمان برگزاری انتخابات فرصت زیادی باقی مانده بود، حمایت خود از ریاست‌جمهوری روحانی برای دوره دوازدهم را اعلام و به حامیان اعتدال توصیه کرد که به این ایشان رای دهند؛ چرا که می‌دانست او ادامه‌ دهنده مسیر اعتدال است.

البته جریان اصلاحات باید مراقب حرکات و برنامه‌های انتحاری جریان اصولگرایی باشد که یکی از آنها کاندیداتوری همزمان چند کاندیداست. اصولگرایان می‌خواهند به روزهای اوج بازگردند اما نمی‌توانند؛ چرا که آن اندازه انشقاق در جریان اصولگرایی پدیدار شده است که نمی‌توان آنها را در یک سبد سیاسی در کنار هم قرار داد اما آنها در یک هدف با هم مشترک هستند و آن هم پیروزی در انتخابات ۹۶ است و حتی اگر این مهم تحقق پیدا نکرد، تلاش خواهند کرد تا از آرای روحانی کاسته شود. برخی از جریانات تندرو از اردوگاه اصولگرایی به شکستن آرای روحانی در انتخابات ۹۶ می‌اندیشند و راهکار آن را چنین می‌دانند که با کاندیداتوری چند اصولگرا که به تایید آنها از سوی شورای نگهبان مطمئن هستند به صف‌کشی مقابل روحانی بپردازند؛ چرا که در این شرایط آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات میان این کاندیداهای اصولگرا به اضافه روحانی تقسیم خواهد شد که معنایش به زعم آنها کاهش آرای رئیس‌جمهوری فعلی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم است.

البته آنها به‌ خوبی آگاه هستند که توان اجماع بر کاندیدایی را نخواهند داشت که بتواند به‌ طور مستقیم رقیب روحانی شود و در مرحله نخست آرای زیادی را کسب کند. بنابراین طبق برنامه‌ای که دارند آرای اصولگرایان در مرحله نخست میان چند کاندیدا تقسیم می‌شود تا انتخابات به مرحله دوم برسد. در مرحله دوم است که فصل جدید بازی آنها آغاز خواهد شد و با هدف شکست دادن روحانی، بر روی یک کاندیدا اجماع خواهند کرد.

چه افرادی در صف کاندیداتوری هستند؟
در همین اسامی چند کاندیدا در جریان اصولگرایی مطرح است، افرادی مانند قالیباف، جلیلی، ضرغامی، میرکاظمی، فتاح و حتی مهرداد بذرپاش که خودش را در حد اندازه ریاست‌جمهوری می‌داند اما جالب این که این افراد خود را بی‌میل به حضور در پاستور نشان می‌دهند. فتاح از نخستین گزینه‌های مطرح بود که پس از چند روز اجازه برای مطرح شدن نامش به یک‌ باره می‌گوید: من نمی‌آیم! یا آن یکی ضرغامی است که سایه عملکرد جناحی‌اش بر صداوسیما پس از رفتنش هم وجود دارد و نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد که او هم مانند فتاح می‌گوید من کاندیدا نمی‌شوم! میرسلیم هم نامش برای کاندیداتوری مطرح شد و به نظر رسید عزمش جزم است اما بعدتر مشخص شد افرادی دیگر در موتلفه سودای کاندیداتوری دارند و شانس میرسلیم برای نیامدن بیشتر است.

سعید جلیلی شاید کمی به حضور در پاستور امیدوار باشد که مدت‌هاست به انتقادات زیادی از دولت و برجام می‌پردازد اما کارنامه ناموفق او در مذاکرات هسته‌ای سند عدم اقبال به اوست. در چنین آشفته بازاری باید به مهرداد بذرپاش حق داد که سودای کاندیداتوری داشته باشد؛ چرا که مشاور احمدی‌نژاد بود و با آن تفکر راحت است. او بر همین مبنا بود که چند روز پیش با حضور در موسسه امام خمینی (ره) دیدار ۳ ساعته با آیت‌ا... مصباح یزدی داشت.

الف نوشت: مهرداد بذرپاش، معاون رئیس‌جمهور سابق با حضور در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با آیت‌ا... مصباح یزدی دیدار و درباره مسائل جاری روز گفت‌وگو کرده است. در این دیدار که چندی پیش انجام شد، بذرپاش گزارشی از مسائل و وضعیت جاری کشور به آیت‌‌ا... مصباح ارائه کرده است. مشخص نیست هدف از این دیدار چه بوده و چه میان آنها گذشته است.اما شاید با ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد که به اذعان اصولگرایان اشتباه بزرگ این جریان بود، بذرپاش هم این تصور را دارد که می‌تواند مسیر احمدی‌نژاد را ادامه دهد که علائم و قرائن نشان می‌دهد، وی برای طرح آن نزد مصباح یزدی رفت و ۳ ساعت با او مشورت کرد. البته باید کمی صبر کرد تا موضوع بیشتر عیان شود
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کشته و زخمی شدن 16 جوان کولبر در مرزهای غربی بخاطر سقوط بهمن، گفت که این افراد بخاطر 100 هزار تومان ناچارند از این طریق امرار معاش کنند.
به گزارش ایسنا، جلال محمودزاده در جریان طرح سوال خود از وزیر اقتصاد در خصوص قاچاق کالا در جلسه صبح امروز (سه شنبه) مجلس اظهار کرد: واردات بی رویه از جمله واردات بی رویه محصولات کشاورزی بیش از نیاز کشور بخش کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است و در حالی که بسیاری از محصولات کشاورزی روی دست کشاورزان داخلی مانده اجازه واردات بی رویه بدون مجوز به داخل کشور از محل گمرکات داده می‌شود.

وی افزود: ما باید مرزها را به شکل فرصت نگاه کنیم نه اینکه آنها را تهدید بدانیم. متاسفانه مرزهای ما در شرق، غرب و بنادر به فرصت انحصاری برای عده‌ای تبدیل شده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در دو روز اخیر در سکوت کامل رسانه‌ای شاهد کشته و زخمی شدن جوان بی گناه کولبر در مرزهای غربی بخاطر سقوط بهمن بودیم. این افراد بخاطر تنها 100 هزار تومان و با شغل سخت کولبری به ناچار در سردترین روزهای سال امرار معاش می‌کنند و 300 کیلو بار را به دوش می‌کشند و زیر برف و بهمن می‌ماندند. این در حالی است که افرادی تنها با یک تماس تلفنی و بدون طی مراحل قانونی از مرزها و جلوی چشم ماموران هزاران تن محصول وارد می‌کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس ادامه داد: من به همراه آقای خضری نماینده سردشت و پیرانشهر  و آقای حسین زاده نماینده نقده و اشنویه برای پیگیری امور کولبران بارها با وزیر کشور، گمرک و نیروی انتظامی جلسه گذاشتیم ولی کسی حرف ما را نشنید. ما مجبوریم در کنار پیگیری‌های قانونی مثل سوال و استیضاح از دست این بی عدالتی و نابرابری‌ها به خدا پناه ببریم.

محمودزاده یادآور شد: کولبرها کسانی هستند که برای کسب لقمه حلال به معابر مرزی می‌روند و یک محموله سنگین را برای تنها 100 هزار تومان حمل می‌کنند اما افرادی با روابط خاص و با یک توصیه نامه بدون زحمت و بدون دریافت مجوز،‌ هزاران تن محصولات کشاورزی مثل پرتقال و خشکبار را از مرزهای رسمی بدون طی مراحل قانونی وارد می‌کنند. این در حالی است که درآمد مرزها باید برای مرزنشینان و کولبرانی هزینه شود که زیر برف مفقود شده‌اند.
کارشناس سازمان هواشناسی گفت: هموطنان در دو روز آخر هفته تمام استان های کشور،شاهد بارش برف و باران خواهند بود.

به گزارش میزان، معصومه احمدی  گفت: آخرین اطلاعات هواشناسی نشان می دهد از امروز بعدازظهر آغاز بارندگی را از استان های شمال غرب، غرب دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس خواهیم داشت.

وی افزود: براین اساس در استان های گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، بخش هایی از استان لرستان، بخش های شمالی خوزستان، چهارمحال وبختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و ارتفاعات البرز آغاز بارش برف و باران پیش بینی می شود.

احمدی با بیان اینکه روز چهارشنبه با همراهی هوای گرم و مرطوب جنوبی با توده هوای سرد شمالی میزان و شدت بارندگی افزوده می شود، گفت: براین اساس کل نیمه غربی کشور بخش هایی از مرکز، جنوب، سواحل شمالی، ارتفاعات البرز و به تدریج شرق کشور بارندگی پیش بینی می شود.

وی از بارندگی در پایان هفته برای تمام استان های کشور خبرداد و افزود: پنج شنبه و جمعه بارندگی را در کل استان های کشور شاهد خواهیم بود.

این کارشناس هواشناسی بارش در مناطق سردسیر را برف و باران اعلام کرد و گفت: در نواحی جنوبی بارش ها همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید خواهد بود.

احمدی افزود: شدت بارش ها در سواحل دریای خزر، شمال غرب و ارتفاعات البرز پیش بینی می شود و در جنوب کشور نیز در استان های کرمان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان شاهد بارندگی خواهیم بود.

وی گفت: روز جمعه به تدریج این سامانه غرب کشور را ترک خواهد کرد ولی در مرکز و نیمه شرقی تا اواخر جمعه و روز شنبه ادامه خواهد داشت تا روز شنبه این سامانه از مرزهای شرقی کشور خارج می شود.

احمدی درباره شرایط دمایی آب و هوای کشور نیز خاطرنشان کرد: از روز چهارشنبه با ورود توده هوای سرد کاهش دما را خواهیم داشت و این کاهش دما در بیشتر مناطق کشور پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه افزایش سرعت وزش باد در سه روز آینده پیش بینی می شود، گفت: افزایش سرعت باد مخصوصا در جنوب شرق کشور باعث خیزش گرد و خاک و کاهش دید خواهد شد.
این کارشناس هواشناسی افزود: این شرایط در جنوب غرب و جنوب به خصوص در استان های بوشهر و خوزستان پیش بینی می شود.

احمدی درباره آب و هوای امروز پایتخت نیز تصریح کرد: امروز آسمان تهران بتدریج نیمه ابری خواهد شد و احتمالا بارش ها امشب به صورت پراکنده در ارتفاعات شمالی تهران آغاز می شود.

وی با بیان اینکه بیشینه دمای امروز تهران 6 درجه سانتی گراد خواهد بود، گفت: در روزهای آینده بارش برف و باران در پایتخت پیش بینی می شود