گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 7 خرداد -96
گروگان گرفتن زن و شوهر جوان به خاطر طلب 800 میلیون تومانی 
زن و شوهر جوان به خاطر اختلاف مالی 800 میلیون تومانی گروگان گرفته شدند.
حدود یک ماه قبل مردی با حضور در پلیس آگاهی همدان اعلام کرد که دختر و دامادش‌ مفقود شده‌اند و از آنها خبری ندارد.
این مرد در اظهاراتش به ماموران پلیس آگاهی همدان گفت: من، دخترم غزاله و شوهرش ساکن همدان هستیم، چند روز قبل غزاله و شوهرش برای یک مهمانی به تهران رفتند اما هرچه با تلفن‌همراه آنها تماس گرفتم پاسخگو نبودند و اثری از آنها پیدا نکردم اکنون از شما برای یافتن آنها کمک می‌خواهم.
با ثبت این شکایت تیمی از ماموران آگاهی با دستور بازپرس پرونده برای یافتن زن و شوهر جوان دست به کار شدند، ماموران در ابتدای تحقیقات سراغ خانواده شوهر غزاله رفتند که آنها نیز اعلام کردند از ماجرا و حتی از مفقودی غزاله و شوهرش خبری ندارند.
در ادامه رسیدگی به پرونده، پدرشوهر غزاله در دادسرا حاضر شد و گفت: غزاله و شوهرش توسط فرد یا افرادی ربوده شده و گروگانگیرها در ازای آزاد کردن آنها تقاضای 800 میلیون تومان پول کرده‌اند.
پس از این اظهارات تلاش پلیس برای یافتن مخفیگاه آدم‌ربایان و آزاد کردن غزاله و شوهرش بیشتر شد تا اینکه مشخص شد شوهرغزاله با چند نفر از بستگانش دچار اختلافات مالی شده و به احتمال زیاد آدم‌ربایی با همین انگیزه صورت گرفته است.
با به دست آمدن این اطلاعات مکان نگه‌داری غزاله و شوهرش در یک ویلا در کرج شناسایی و پلیس در یک عملیات توانست غزاله و شوهرش را پس از 21 روز از دست آدم‌ربایان آزاد کند همچنین چند متهم در رابطه با این پرونده بازداشت شدند.
غزاله پس از آزادی ابتدا اعلام کرد که از دست آدم‌رباها شکایتی ندارد اما بعداً مشخص شد که وی به دلیل ترس سخنی به زبان نیاورده، وی در اظهارات بعدی به پلیس گفت که اختلافات مالی بین متهمان و شوهرش، پای وی را نیز به این ماجرا باز کرده است.
در این بین، یکی از متهمان پرونده که آرش نام دارد، چند روز قبل به دادسرای امور جنایی تهران منتقل شد و در اظهاراتش به بازپرس امورجنایی تهران گفت: بین شوهر غزاله و گروگانگیرها یک اختلاف حساب مالی 800 میلیون تومانی برقرار بود، زنی به نام سمیه (یکی از متهمان) از من خودرویی با قیمت 170 میلیون تومان خریده اما 70 میلیون تومان از پول را به من نداده و قرار بود با چکی به مبلغ 70 میلیون تومان طلبم تسویه شد، چندین بار می‌خواستم با وی تسویه کنم و پولم را بگیرم اما نشد تا اینکه یک روز سمیه با من تماس گرفت و گفت به شهرستان بروم.
وی ادامه داد: زمانی که به شهرستان رفتم متوجه شدم سمیه با شوهرغزاله اختلافات مالی دارد و مجددا به تهران بازگشتم تا اینکه چند روز بعد سمیه دوباره با من تماس گرفت و گفت برای گرفتن مابقی پولم به ویلایی در کرج بروم، چک را تحویل دهم تا پولم را به من بدهد، من نیز به ویلایی در کرج رفتم اما به محض ورود به ویلا متوجه قضیه گروگانگیری شدم، در این پرونده من بی‌گناه بودم و تنها قربانی اختلافات خانوادگی شدم.
آرش که یک نمایشگاه ماشین دارد، اظهاراتش به بازپرس را اینگونه ادامه داد: سمیه از شوهر غزاله 800 میلیون تومان طلب داشت، قرار بود او طلبش را از شوهر غزاله بگیرد و مابقی بدهی‌اش به مرا بدهد و هر بار که برای گرفتن بدهی با وی تماس می‌گرفتم، می‌گفت به محض گرفتن طلبش از شوهر غزاله چک مرا نقد می‌کند و طلبم را می‌دهد اما اینگونه نشد و پای مرا به پرونده گروگانگیری باز کرد.
پس از این اظهارات، محمدمهدی مرشدلو؛ بازپرس پرونده متهم را در اختیار ماموران اداره اگاهی همدان قرار داد و پرونده با قرار عدم‌ صلاحیت برای رسیدگی به دادسرای مربوطه در همدان ارسال شد.
بارش خفیف باران در شمال و شرق کشور 
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به برقراری جو پایدار در کشور، از وقوع بارش‌های خفیف در برخی نقاط شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و مناطقی از گیلان و مازندران در روز دوشنبه(8 خردادماه) خبر داد.
"
احد وظیفه" افزود: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی، در مناطقی از شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و مناطقی از گیلان و شمال استان خراسان رضوی افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
وی با بیان اینکه امروز (7 خرداد)، به سبب وزش باد شدید، خلیج فارس مواج خواهد بود، گفت: با شکل‌گیری توده گرد و خاک در کشور عراق، در برخی نقاط استان‌های واقع در غرب و جنوب غرب و شمال غرب پدیده گرد و غبار دور از انتظار نیست.
*
بارش‌های خفیف در 5 استان کشور
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در سایر مناطق کشور تا امروز جو نسبتا پایدار پیش‌بینی می‌شود،اظهارکرد: در روز دوشنبه (8 خرداد)، بارش‌های خفیفی در برخی نقاط شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و مناطقی از گیلان و مازندران رخ خواهد داد.
"
وظیفه" در مورد وضعیت آب و هوای تهران، گفت: آسمان تهران امروز یکشنبه (7 خرداد)، صاف، گاهی همراه با وزش باد و گرد و خاک با حداکثر و حداقل دمای 35 و 21 درجه سانتیگراد و در روز دوشنبه (8 خرداد)، صاف، گاهی همراه با وزش باد شدید با حداکثر و حداقل دمای 33 و 21 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
شرایط مطلوب کیفی هوا در تهران
مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ضمن اشاره به افزایش دما تا امروز (7 خرداد) از شرایط مطلوب کیفی هوا در اکثر مناطق شهر تهران خبر داد.
"
مریم نادری" در گفت‌و‌گو با ایسنا، گفت: براساس تحلیل ﺁخرین داده‌های هواشناسی پیش‌بینی شده برای شهر تهران، با کاهش میزان ناپایداری جوی، نسبت به روزهای قبل تنها در برخی ساعات وزش باد موثر به بزرگی 3 تا 5 متربرثانیه انتظار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه به تدریج با افزایش میزان ناپایداری جوی در امروز، در برخی ساعات به ویژه در بعدازظهر وزش باد نسبتا شدید به بزرگی 5 تا 8 متربرثانیه از سمت نواحی غربی پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: با برقراری شرایط جوی نسبتا ناپایدار در روز دوشنبه (8 خردادماه) برخی ساعات بعدازظهر همراه با وزش باد شدید به بزرگی 8 تا 10 متربرثانیه از سمت نواحی غربی خواهد بود.
مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا شرایط کیفی هوای سالم برقرار است و انتظار می‌رود با وجود افزایش نسبی غلطت آلاینده‌ها تا امروز شرایط مطلوب کیفی هوا در اکثر مناطق شهر تهران همچنان تداوم داشته باشد.
"
نادری" در پایان اظهار کرد: کیفیت هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به 8 صبح دیروز با شاخص 66 در شرایط سالم قرار داشته است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور، به حلال و حرام خواندن آراء انتخاباتی از سوی برخی افراد، واکنش نشان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری در گفت‌وگو با «جماران»، در پاسخ به پرسشی درباره حلال و حرام خواندن رأی مردم توسط برخی شخصیت‌ها، اظهار کرد: تعبیر «حلال» و «حرام» در رابطه با آراء انتخاباتی یک بدعت و انحراف در ادبیات سیاسی کشور و مغایر با قوانین و مقررات است، چراکه شاخص در ارزیابی آرا مطابق قانون انتخابات، آراء صحیح و باطل است و معیار تشخیص آن هم ضوابط و مقرراتی است که در قوانین و مقررات کشور پیش‌بینی شده و مرجع اعلان صحت و بطلان آرا هم هیأت‌های اجرایی و نهایتاً شورای نگهبان است.

وی افزود: بنابراین، عبارات حلال و حرام دستاویزی برای توجیه شکست انتخاباتی برخی کاندیداها و هواداران آنها شده است؛ لذا بهتر است به جای فرافکنی و دوقطبی‌کردن جامعه و استفاده ابزاری از تعابیر دینی به بررسی علل واقعی شکست خود در روش‌های نادرستی که در تبلیغات انتخاباتی و اقدامات تخریبی آنها علیه دکتر روحانی و دولت تدبیر و امید ظرف چهار سال گذشته به کار گرفته‌اند جست‌وجو کنند و به تصحیح رفتار و گفتار خود با جامعه بپردازند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تصریح کرد: تجربه انتخابات نشان داد مردم با نهایت هوشمندی گفتار و رفتار کاندیداها و جریانات سیاسی را رصد می‌کنند و کنار صندوق رأی قضاوت و داوری خودشان را اعلان می‌کنند.

انصاری همچنین گفت: از برخی ائمه جمعه محترم انتظار می‌رود که حرمت جایگاه نمازجمعه و شرط عدالت را، که از لوازم این جایگاه هست، نگه دارند و با ادبیات ناعادلانه وارد بازی‌های سیاسی نشوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عدم امکان رأی دادن چند میلیون نفر از مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت گفت: متأسفانه نظام انتخاباتی ما دارای نواقص قانونی است که فرصت اعمال سلیقه در نحوه اخذ رأی و تمدید یا عدم تمدید زمان انتخابات را ایجاد کرده است و همین مسأله موجب شد که امسال با کمال تأسف باوجود حضور بی‌سابقه مردم از نخستین ساعات اخذ رأی و بلکه ساعت‌ها قبل از آن تا نیمه شب جمعه در صف‌های طولانی، بعضاً با ۵ یا ۶ ساعت معطلی در صف موفق به ریختن رأی‌شان به صندوق شوند و جمع زیادی که حدود ۴ میلیون نفر پیش‌بینی شده‌اند از دادن رأی محروم شوند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: به نظر می‌رسد که این موضوع برخلاف مصلحت ملی و منویات رهبری معظم انقلاب بود که بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تأکید داشتند و طبیعی است هرچقدر میزان مشارکت بیشتر بود، شکوه حماسه بزرگتر و انسجام ملی مستحکم‌تری به دید جهانیان گذاشته می‌شد.

انصاری در ادامه خبر داد: معاونت حقوقی ریاست جمهوری مصمم است طی روزهای آینده با همکاری وزارت محترم کشور در اصلاح و تکمیل لایحه جامع انتخابات به گونه‌ای عمل کند که در آینده شاهد چنین نارسایی‌هایی نباشیم تا مردم بتوانند راحت‌تر با صرف وقت کمتر با استفاده از روش‌های نوین و مدرنی که در دنیا متعارف است آراء خود را به صندوق‌ها واریز کنند.

وی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود که آراء جناب آقای دکتر روحانی در صورتی که همه مردم امکان رأی دادن پیدا می‌کردند به حدود ۲۷ میلیون نفر می‌رسید.

انصاری یادآور شد: در دنیا روش‌هایی برای آراء حزبی و جمعی وجود دارد که با تعیین علامت‌ها، نشانه‌ها یا کدهای کسانی که مایل به رأی دادن به یک لیست رأی دهند به ثبت آن علامت و کد اقدام کنند و کسانی که مایل به نوشتن لیست ترکیبی با انتخاب از لیست‌های مختلف یا کاندیداهای مستقل باشند آنها هم مجاز به انتخاب لیست دلخواهشان باشند. همه اینها در دنیا امتحان شده و امیدواریم که با همفکری وزارت کشور و شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بتوانیم برای انتخابات آینده زمینه مشارکت مردم را تسهیل کنیم.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اعلام فراخوانی، از نخبگان اصلاح‌طلب خواست ساز و کارهای پیشنهادی خود را تا پایان شهریور برای اجماع بیشتر در گام چهارم (انتخابات مجلس یازدهم) مطرح کنند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در مراسم تقدیر از عوامل ستاد انتخاباتی مرتضی الویری با بیان اینکه در انتخابات اسفند ۹۴ به وحدت در فرماندهی رسیدیم، گفت: در جریان انتخابات مجلس دهم همه اصلاح‌طلبان یکصدا شدیم و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نقش مهمی در هماهنگی نیروهای اصلاح طلب داشت.

وی با بیان اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دربرگیرنده همه جریانات اصلاح طلب نبود، به نحوه بستن لیست انتخاباتی در انتخابات شوراها اشاره کرد و گفت: برای بستن لیست انتخاباتی سه راه پیش رو داشتیم. یک روش این بود که جمعی از نخبگان اصلاح طلب مأموریت پیدا می‌کردند و لیست شوراها را تهیه می‌کردند یا اینکه احزاب میدان‌دار بودند که البته به دلیل اینکه احزاب فراگیر نداریم و بسیاری از چهره‌های اصلاح طلب عضو هیچ حزبی نیستند عملاً این روش امکان پذیر نبود و سومین راه هم فراخوان عمومی بود که این روش عملیاتی شد و با اعلام شاخص‌های تصویب شده که در سایت شورای عالی سیاستگذاری قرار گرفته بود خواستیم بر مبنای این شاخص‌ها اعلام آمادگی برای حضور در لیست اصلاح‌طلبان کنند.

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه در دور دوم فعالیت شورای عالی سیاستگذاری با توجه به نقدهای صورت گرفته به فعالیت دور اول این شوراها مواردی را در آئین نامه داخلی اصلاح کردیم، تصریح کرد: عقلانیت در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان باعث شد خرد جمعی محور فعالیت‌ها قرار بگیرد و مبنای خرد جمعی این نیست که اگر رأی جمعی با ما نبود بد اخلاقی پیشه کنیم. در انتخابات شورا افرادی که تقاضای شفافیت داشتند بعد از اعلام لیست نهایی وقتی دیدند نامشان در لیست قرار ندارد فریاد وااسلاما سردادند.

وی با درخواست از نخبگان اصلاح طلب برای ارائه پیشنهاداتی درخصوص سازو کارهایی برای اجماع بیشتر در گام چهارم (انتخابات مجلس یازدهم) گفت: برای حفظ انسجام و دستاوردهای ارزشمند چهار سال گذشته در برابر بداخلاقی‌ها سکوت می‌کنیم، گفتمان اصلاحات سکوت در برابر بداخلاقی‌هاست. خیلی‌ها تلاش کردند انگ مشکلات اقتصادی به اصلاح طلبان بزنند ولی موفق نشدند. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نتیجه پاکدستی اصلاحات بود و پاکدستی اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی بزرگی است که باید آن را حفظ کرد.

عارف با توصیه به اصلاح طلبان برای رابطه نزدیک‌تر با مردم گفت: مردم همیشه از مسئولان و نخبگان جلوتر بودند؛ در همین انتخابات شوراها متاسفانه شاهد لیست‌های جعلی با نام «امید» بودیم ولی مردم با درک درست به لیست واقعی اصلاح طلبان رأی دادند و باید قدردان این مردم بزرگوار بود و تلاش کنیم فاصله خود را با مردم روز به روز کمتر کنیم.