ناتو: چند هزار نیرو به افغانستان اعزام می‌کنیم

ناتو: چند هزار نیرو به افغانستان اعزام می‌کنیم   8تیر-96

آقای استولتنبرگ از موافقت ۱۵ عضو ناتو به فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان خبر داد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است که کشورهای عضو این پیمان نظامی، چند هزار نیرو به افغانستان می‌فرستند.
دبیرکل ناتو امروز پنجشنبه ۸ سرطان/تیر در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل همچنین تأکید کرد وظیفه اصلی ناتو آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان بوده و ناتو دوباره به عملیات رزمی متوسل نخواهد شد.
نشست وزرای دفاع کشورهای ناتو امروز در بروکسل پایتخت بلژیک آغاز شد. یکی از محورهای اصلی این نشست، ماموریت پشتیبانی ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان است. طارق شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان در این نشست، افغانستان را نمایندگی کرده است.
آقای استولتنبرگ از موافقت ۱۵ عضو ناتو به فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان خبر داد و گفت انتظار میرود که در پایان نشست امروزشمار این کشورها بیشتر شود.
ناتو تاکنون رسما در باره شمار دقیق این نیروهای جدید اطلاعاتی نداده اما خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند این سازمان در نظر دارد حدود ۳۰۰۰ نیروی بیشتر به افغانستان اعزام کند.
مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، گفته که بریتانیا حدود ۱۰۰ نیروی تازه نفس به افغانستان خواهد فرستاد. بریتانیا در حال حاضر ۵۰۰ نیرو در افغانستان دارد که وظیفه اصلی آن آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان است.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دو ماه پیش در یک نشست خبری با دبیرکل ناتو گفت آلمان نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام نمی‌کند. آلمان حدود هزار نیرو در افغانستان دارد که بیشتر آنها در ولایت بلخ در شمال افغانستان حضور دارند.

ناتو که در حال حاضر ۱۳ هزار نیرو در افغانستان دارد، ماموریت رزمی خود را از ابتدای جنوری/ژانویه ۲۰۱۵ پایان داده، و پس از آن وظیفه اصلی آن آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان بوده است.