گزیده ها 10 بهمن - 96

با توجه به لغو تعداد زیادی پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) و انسداد برخی آزادراه‌های منتهی به این فرودگاه، رانندگان از مسافران برای مسیر فرودگاه-تهران یک میلیون تومان کرایه درخواست می‌کنند.
با توجه به لغو تعداد زیادی پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) و انسداد برخی آزادراه‌های منتهی به این فرودگاه، رانندگان از مسافران برای مسیر فرودگاه-تهران یک میلیون تومان کرایه درخواست می‌کنند.
به گزارش تسنیم، عضو هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) 8 بهمن (دو روز پیش) با تاکید بر این‌که فرودگاه امام کاملا بازگشایی شده است به مسدود شدن اتوبان‌های تهران-قم و تهران ساوه اشاره کرد و افزود: با توجه به لغو شدن پروازها،‌ مسافران فرودگاه امام را در هتل مجموعه به ظرفیت 1800 نفر اسکان دادیم.
علی رستمی با بیان این‌که در جاهای مختلف فرودگاه فلاسک‌های بزرگ چای و 10 هزار لیوان کاغذی قرار داده‌ایم، افزود: به غرفه‌داران اولتیماتوم داده‌ایم در صورت اعتراض یک مسافر در خصوص گرانفروشی (اگر حق هم با مسافر نباشد) دیگر اجازه فعالیت آنها را در فرودگاه نمی‌دهیم.
وی تصریح کرد:‌ به تاکسی‌های فرودگاه هم اعلام کرده‌ایم در صورت نارضایتی یک مسافر دیگر اجازه ورود آنها را به فرودگاه نخواهیم داد.
دو روز از این اظهارات می‌گذرد و بخش زیادی از پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) لغو شده است. در این شرایط مسافران از سفر مانده برای عزیمت به شهرهای خود (از جمله تهران) با مصیبت جدیدی روبرو شده‌اند.
ماجرا از این قرار است که تاکسی داران برای انتقال مسافران به رباط‌کریم و تهران به ترتیب درخواست 500 و یک میلیون تومان را می‌کنند. یکی از مسافران در این‌باره به تسنیم گفت:‌ متاسفانه رانندگان در نبود نظارت و با وجود وعده‌های متعدد برای جلوگیری از بروز نابسامانی در حمل‌ونقل فرودگاه‌ امام، رانندگان برای مسیر فرودگاه تا تهران یک میلیون تومان می‌خواهند، یعنی نفری 250 هزار تومان.
وی بیان کرد: رانندگان خودروهای خود را در پارکینگ،‌پارک کرده‌اند و به میان مسافران می‌آیند و پیشنهادات خود را (کرایه 500 هزار تومانی تا رباط کریم و یک میلیون تومانی تا تهران) ارائه می‌کنند.
لازم به ذکر است که تماس با عضو هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام با توجه به اظهارات دو روز قبل وی، برای پیگیری این موضوع بی نتیجه ماند.

خبر ويژه 
آمارهاي اقتصادي دولت مردم را قانع نمي كند
يک کارشناس اقتصادي خواستار بازنگري در آمارهاي اقتصادي دولت شد.
    
حسين راغفر استاد دانشگاه الزهرا(س) در يادداشتي نوشت: بارها پيش آمده كه دولت آماري را اعلام كرده باشد اما آنچه اعلام شده با واقعيت هاي اقتصادي در جامعه جور در نيايد. به عنوان مثال، سياستمدار اعلام مي كند تورم تك رقمي شد اما هنوز بخشي از جامعه از گراني مي نالند و درباره آن شعار مي دهند. مي گويند رشد اقتصادي بالا رفته اما ركود كماكان وجود دارد. اعلام مي كنند چند صد هزار شغل ايجاد شده اما مي بينيم كه وضع بسيار نگران كننده اي درباره اشتغال وجود دارد. حال سبب چيست كه آمارهاي رسمي با واقعيت هاي ملموس زندگي مردم همخواني ندارد و آنان اثر مثبت شاخص هاي كلان اقتصادي را حس نمي كنند.
    
در اين باره چند دليل قابل طرح است. نخست آنكه در خصوص كليه آمارهاي رسمي شك كرد و آنها را سفارشي دانست و گفت كه از اصالت به دور هستند. اين نوع برخورد با آمارهاي رسمي اگرچه تند است اما در ميان برخي از اقتصاددانان طرفداران زيادي دارد. آنان هم در دولت قبل و هم در دولت فعلي نسبت به آمارهاي اعلام شده درباره شاخص هاي كلان به ويژه نرخ هاي تورم، رشد اقتصادي و بيكاري نقد دارند و معتقدند كه برخي ارقام اعلام شده با واقعيت هاي اقتصادي بسيار فاصله داشته و خارج از دايره بحث كارشناسي است.
    
اتفاقا در اين باره چندي پيش به همراه چند اقتصاددان قرار بود پژوهشي انجام دهيم و آمارهاي اعلام شده درباره برخي شاخص هاي كلان به ويژه رشد اقتصادي را مورد واكاوي قرار دهيم كه متاسفانه به دليل همزماني با انتخابات و ملاحظاتي اين كار به تعويق افتاد.
    
دليل دوم محسوس نبودن اثر مثبت شاخص هاي كلان اقتصادي بر زندگي مردم روش آمارگيري از سوي مركز آمار ايران و بانك مركزي است. به نظر مي رسد اين دو نهاد آمارگير بهتر است با بررسي روش هاي روز دنيا، در روش هاي آمارگيري خود تجديدنظر كنند و تحليل هاي خود را بر اساس الگوهاي جهاني و جنس اقتصاد ايران ارايه دهند. روش هايي كه مورد استفاده قرار مي گيرد خروجي قابل قبولي ندارد و به نظر مي رسد كه به سياستگذاران آدرس غلط مي دهد. از كجا معلوم كه نرخ تورم با الگوهاي مدرن تر و تحليل هاي پيشرفته تر بالاتر از ارقام فعلي نباشد. فرض مي كنيم كه اگر روش هاي آمارگيري تغيير كند نرخ تورم مثلا ١٥ درصد شود. در اين صورت كل معادلات سياستگذاري اقتصادي به هم خورده و صورت مساله تغيير خواهد كرد. شايد لازم است تا نهادهاي آمارگير توضيح دهند كه روش آمارگيري هاي اقتصادي آنان به چه شكلي است، تا چه اندازه بر اساس متد روز است و اصولا تحليلگران اين آمارها چه دسته از افراد و با چه دانشي هستند.
    
در ميان آمارهاي مختلفي كه از شاخص هاي كلان اقتصادي مطرح مي شود، نرخ تورم به طور مستقيم با زندگي روزانه مردم سر و كار دارد و اثرات آن بر دخل و خرج خانوارها قابل لمس بوده و اگر در محاسبات اشتباهات فاحش رخ دهد، افكار عمومي، دولت را به دروغگويي متهم خواهند كرد.
    
ديده مي شود كه مردم تورم 8/5 درصدي كنوني را در زندگي خود احساس نمي كنند بطوري كه در ادامه اعتراضات اخير آنان شعارهايي بر ضد گراني سر دادند. طبيعتا اقتصاددانان و سياستگذاران تفاوت معنوي و ماهوي تورم و گراني را مي دانند اما به هر حال رشد سرعت افزايش قيمت ٣٥٠ قلم كالايي كه از سوي نهادهاي آمارگير مورد بررسي قرار مي گيرد به گونه اي بوده كه رقم اعلام شده با آنچه مردم لمس مي كنند تفاوت بالايي داشته است.
    
در اين ميان برخي از مردم به ويژه افرادي كه در شهرستان ها و روستاها زندگي مي كنند اصولا با ميزان استفاده شان از هر كدام از اين كالاها تفاوت دارد به گونه اي كه برخي خانوارها برخي اقلام و كالاها را اصلا مصرف نمي كنند و برخي ديگر چند نوع كالاي خاص را بسيار بيشتر مورد استفاده قرار مي دهند. تحليلگران آماري ظاهرا به اين موارد توجهي نمي كنند به همين سبب است كه آنچه به عنوان نرخ شاخص هاي كلان بيرون مي آيد حتي در بين جامعه كارشناسي نيز مورد پذيرش نيست چه برسد به مردم.
    
لازم است تا سياستگذاران اقتصادي در روش هاي آمارگيري خود تجديدنظر كرده و با بازتعريف اين روش ها و تطبيق آن با شرايط اقتصاد ايران، تحليل هايي را ارايه دهند كه سياستگذاران اقتصادي را گمراه نكند.
    
يادآور مي شود آقاي روحاني سال 92 در تبليغات انتخاباتي تصريح کرده بود معيار تورم، جيب مردم است نه آمارهاي دولتي.
    
 
عباس آخوندی با اشاره به انتقادهای صورت گرفته به بخشنامه اخیرش در خصوص پرداخت ها به سازمان ها نظام مهندسی ساختمان گفت: این سازمان ها در سال گذشته یک هزار و 500 میلیارد تومان گردش مالی داشتند که بخشی از آن را در بانکها سپرده گذاری کردند و از این سپرده گذاری 172 میلیارد تومان سود می گرفتند.
وزیر راه و شهرسازی به انتقادهای صورت گرفته به بخشنامه اخیرش در خصوص پرداخت ها به سازمان ها نظام مهندسی ساختمان پاسخ داد.
به گزارش تسنیم، عباس آخوندی با اشاره به انتقادهای صورت گرفته به بخشنامه اخیرش در خصوص پرداخت ها به سازمان ها نظام مهندسی ساختمان گفت: این سازمان ها در سال گذشته یک هزار و 500 میلیارد تومان گردش مالی داشتند که بخشی از آن را در بانکها سپرده گذاری کردند و از این سپرده گذاری 172 میلیارد تومان سود می گرفتند.
آخوندی گفت: این سازمان ها باید 780 میلیارد تومان به مهندسان پرداخت می کردند در حالیکه 734 میلیارد تومان در حساب آنها باقی مانده بود.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی به اتکای بخشنامه دولتی از مردم پول می گرفت درحالیکه این سازمان سازمانی مردم نهاد است و درآمدهایش باید از حق عضویت اعضا و کمک های دولت تامین شود.
او اضافه کرد: این بخشنامه که با لغو بخشنامه 13 سال پیش وزیر وقت صورت گرفت ،به نفع مهندسان مالکان و به نفع عموم جامعه است.
وی با اشاره به صدور بخشنامه موسوم به تعارض منافع که از ابتدای سال 97 اجرایی می شود گفت: براساس این بخشنامه مهندسان 9 دستگاه دولتی تا زمان خدمت در این دستگاه ها حق ارائه خدمات در بخش خصوصی را نخواهند داشت.
وزیرراه و شهرسازی با اشاره به تلاش ها این وزارتخانه برای رونق بازار مسکن افزود: 330 هزار سپرده گذار به عنوان متقاضیان واقعی مسکن برای استفاده از تسهیلات خرید مسکن ثبت نام کرده اند.
آخوندی گفت: به اعتقاد بیشتر کارشناسان بازار مسکن با توجه به وجود 2 و نیم میلیون خانه خالی در شهرها که دو میلیون آن به عنوان خانه دوم است تامدت ها عرضه مازاد در بازار مسکن وجود دارد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی، امروز با عبور موج ضعیفی از کشور در ارتفاعات زاگرس شمالی و مرکزی در غرب کشور، البرز مرکزی و بخش هایی از مناطق مرکزی کشور، بارش پراکنده برف پیش بینی می شود.
سازمان هواشناسی اعلام کرد: طی دو روز آینده در اغلب مناطق کشور آسمانی صاف پیش بینی می شود و از چهارشنبه نیز روند افزایشی تدریجی دما را در اغلب مناطق کشور شاهد خواهیم بود.
به گزارش مهر، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی، امروز با عبور موج ضعیفی از کشور در ارتفاعات زاگرس شمالی و مرکزی در غرب کشور، البرز مرکزی و بخش هایی از مناطق مرکزی کشور، بارش پراکنده برف پیش بینی می شود.
احد وظیفه افزود: روز چهارشنبه و پنجشنبه در اغلب مناطق کشور آسمانی صاف پیش بینی می شود، در روز سه شنبه نیز در برخی مناطق جنوب شرق کشور وزش باد شدید پیش بینی می شود که احتمال وقوع پدیده گرد و خاک به سبب وزش باد شدید دور از انتظار نخواهد بود.
وی اظهار داشت: در روز چهارشنبه در برخی از مناطق نیمه شرقی کشور وزش باد نسبتا شدیدی پیش بینی می شود. از چهارشنبه نیز روند افزایشی تدریجی دما در اغلب مناطق کشور پیش بینی می شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: به دلیل دمای زیر صفر در اکثر مناطق نیمه شمالی کشور طی سه روز آینده یخ زدگی معابر عمومی و جاده های بین شهری وجود دارد و در این مدت احتمال ریزش بهمن به علت انباشت برف در مناطق برفگیر جاده های کوهستانی پیش بینی می شود. همچنین در سه روز آینده مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز به دلیل وزش باد شدید مواج خواهد بود.
آسمان هوای تهران در روز چهارشنبه صاف، گاهی همراه با وزش باد خواهد بود. بیشینه و کمینه دمای هوا به ۲ و منفی ۷ درجه سانتیگراد می رسد که بیشینه دما ۲ درجه افزایش می یابد.
در روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه استان اردبیل با منفی ۱۹ درجه سانتیگراد سردترین دمای هوا را در میان استان ها به خود اختصاص می دهد و همچنین هوای نیمه ابری همراه با وزش باد و گاهی باد شدید پیش بینی می شود.
گ