گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 8 خرداد -97
حمید فاضلی مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور در خصوص تجمع امروز مرغداران در مقابل نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: صدها نفر از مرغداران کل کشور در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده‌اند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور گفت: بحث اصلی تولیدکنندگان سوءمدیریت است و زمانی که به تولیدکنندگان فشار وارد می‌شود این تجمع‌ها طبیعی است.
به گزارش ایلنا، حمید فاضلی مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور در خصوص تجمع امروز مرغداران در مقابل نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: صدها نفر از مرغداران کل کشور در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده‌اند.
وی با بیان اینکه این افراد از استان‌های مختلف به تهران آمده‌اند، افزود: دلایل این تجمع گرانی نهاده‌ها، کاهش قیمت مرغ و بلاتکلیفی مرغداران از ضرر و زیان‌های وارده به خاطر تولید است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور تصریح کرد: بحث اصلی تولیدکنندگان سوءمدیریت است و زمانی که به تولیدکنندگان فشار وارد می‌شود این تجمع‌ها طبیعی است.
وی گفت: در صنعت مرغداری مسئولین در جهت اصلاح ساختار حرکت نمی‌کنند و تا این ساختارها اصلاح نشود ما نمی‌توانیم بسیاری از مشکلات را که خاستگاه جهانی دارد مانند بحث نهاده‌های دامی حل کرده و زیان تولید را کاهش دهیم.
وی افزود: ما اگر ساختار درستی داشتیم در مقابل این تلاطم‌ها و نوسانات به راحتی مقاومت می‌کردیم. اکثر واردکنندگان از خلاء موجود و عدم نظارت سوءاستفاده می‌کنند و قیمت نهاده‌هایی را که حتی با ارز 3800 تومانی وارد شده با قیمت‌های بالا محاسبه می‌کنند که به ضرر تولیدکنندگان است.
فاضلی گفت: این تجمع به این خاطر است که دولت نظارت دقیق تری بر امور داشته باشد و قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش برود تا تولیدکنندگان هم متضرر نشوند. 
اظهارات دبیر انجمن قطعه‌سازان در شرایطی است که شورای رقابت هنوز واکنش خاصی به ماجرای افزایش هزینه‌های تولید خودرو نشان نداده و مشخص نیست در نهایت با درخواست آنها (افزایش حدودا ۲۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی) موافقت خواهد کرد یا نه. طبق آخرین خبر، شورای رقابت قرار است در اواخر خرداد، نظر خود را در مورد افزایش قیمت خودرو اعلام کند.
در جلسه‌ای که یکشنبه گذشته با حضور مسوولان وزارت صنعت، معدن تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خودروسازان و همچنین قطعه‌سازان برگزار شد، فعالان صنعت خودرو اعلام کرده‌اند با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، قیمت خودرو باید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد.
آن‌طور که مازیار بیگلو در گفت‌و‌‌گو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد، در جلسه موردنظر، مسوولان وزارت صنعت و نمایندگان مجلس نیز موافقت خود را با افزایش قیمت خودرو اعلام کردند، با این حال همه چیز به نظر شورای رقابت بستگی دارد.
دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه دلیل اصلی افزایش هزینه‌های تولید، بالا رفتن قیمت مواد اولیه است، گفت: صعود نرخ ارز تاثیر مستقیم چندانی بر هزینه تولید خودرو ندارد زیرا بیشتر قطعات، داخلی بوده و بنابراین با ارزبری بالایی (در صنعت خودرو و قطعه) مواجه نیستیم.
بیگلو افزود: در جلسه موردنظر، اعلام کردیم که تامین‌کنندگان داخلی مواد اولیه، قیمت‌های خود را به‌شدت بالا برده‌اند، به نحوی که مثلا قیمت فولاد و مس بیش از ۳۰ درصد و قیمت آلومینیوم افزون بر ۵۰ درصد صعود کرده است. دبیر انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: در چنین شرایطی، خودروسازان و قطعه‌سازان خواستار افزایش قیمت دو مرحله‌ای هستند و باید منتظر ماند و دید شورای رقابت با این درخواست موافقت خواهد کرد یا نه. بیگلو با اشاره به موافقت وزارت صنعت با افزایش قیمت ۶/ ۹ درصدی خودروهای داخلی، گفت: انتظار داریم شورای رقابت نیز مجوز افزایش ۶/ ۹ درصدی قیمت خودرو را صادر کند.
وی در عین حال تاکید کرد: البته این رقم به تنهایی کافی نیست و ما انتظار داریم به فاصله کوتاهی از صدور مجوز افزایش قیمت از سوی شورای رقابت، یک ۶/ ۹ درصد دیگر نیز به قیمت‌ها اضافه شود. دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: با توجه به برنامه مدنظر ما، در مجموع قیمت خودرو باید حدود ۲۰ درصد افزایش یابد تا حداقل قطعه‌سازان مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود و اخراج کارگران نشوند.
اظهارات دبیر انجمن قطعه‌سازان در شرایطی است که شورای رقابت هنوز واکنش خاصی به ماجرای افزایش هزینه‌های تولید خودرو نشان نداده و مشخص نیست در نهایت با درخواست آنها (افزایش حدودا ۲۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی) موافقت خواهد کرد یا نه. طبق آخرین خبر، شورای رقابت قرار است در اواخر خرداد، نظر خود را در مورد افزایش قیمت خودرو اعلام کند.
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند در دهلی‌نو به گفت‌وگو نشستند.
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دیشب (یکشنبه) در رأس یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی راهی دهلی‌نو شد، بعدازظهر امروز (دوشنبه) با «سوشما سواراج» همتای هندی خود ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین بحث خروج آمریکا از برجام را مورد گفت‌وگو قرار داد.
وزیر خارجه کشورمان در این دیدار به سفر اخیر حسن روحانی به هند و توافقات حاصله در این سفر اشاره کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفرش به دهلی نو گفت: این یک سفر کاری به هند است که در هفته گذشته تصمیم گرفتیم در ادامه مشورت‌هایی که با شرکای سیاسی و اقتصادیمان داریم و هند هم به عنوان یک شریک مهم سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه است، با حضور سایر دوستان از بخش‌های مختلف دولتی سفری به هند داشته باشیم.
ظریف افزود: صبح دوشنبه همکاران من از وزارتخانه‌های مختلف با همتایان خود ملاقات خواهند داشت و دوشنبه بعدازظهر ملاقات کاری مفصل با وزیر خارجه هند خواهم داشت که هم درباره برجام و اقدامات خلاف قانون آمریکا در خروج از برجام و هم نحوه تامین منافع اقتصادی دو کشور در شرایط کنونی گفت‌وگو کنیم و هم اینکه زمینه را برای گسترش همکاری‌های بسیار خوب ایران و هند به عنوان دو شریک مهم فراهم سازیم.
وزیر خارجه درباره روابط تهران و دهلی نو پس از خروج آمریکا از برجام نیز اضافه کرد: روابط ما با هند روابطی است که قبل از برجام وجود داشته و بعد از آن هم گسترش یافته و ما اطمینان داریم روابط دو کشور کماکان رو به رشد و گسترش خواهد بود و زمینه‌های مختلف همکاری به ویژه در حوزه انرژی داریم، ولی سایر حوزه‌ها مثل تجارت و حمل و نقل زمینه های خوبی برای همکاری دو کشور است که در این سفر همه زمینه‌ها را با حضور مقامات وزارتخانه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.
ظریف همچنین گفت: ما با هند روابط بسیار خوبی داریم گفت‌وگوهای مرتبی داشتیم و آخرین بار وزیر خارجه هند سفر کوتاهی به ایران داشت و گفت‌وگو داشتیم، ولی در این روزها مشورت‌های گسترده‌ای در رابطه با اقداماتی که آمریکا انجام داده در نقض برجام و خروج از آن داریم، همکاران من با نامه‌ای که برای وزرای خارجه نوشتم مشغول دیدار از بسیاری کشورها هستند، در برخی موارد من حضور می‌یابم، برخی موارد سایر همکاران وزرات خارجه و برخی موارد سایر دوستان از سایر دستگاه‌ها و حسب مورد این سفرها و گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه می‌یابد.
«سوشما سواراج» وزیر خارجه هند آذر 1396 به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. وی فروردین 1395 نیز به تهران سفر کرده بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این آذر 1395 سفری به هند داشت و علاوه بر رایزنی‌ها با مقامات این کشور در ششمین کنفرانس قلب آسیا نیز شرکت کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مرداد 1394 و پس از حصول برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و در چهارمین مقصد دومین دور سفر منطقه‌ایش سفری دو روزه به هند داشت.
سفید بالک توت حشره کوچک سفید رنگی از جنس Aleuroclava است که از سال 1393 به دلیل در دسترس بودن میزبان گیاهی (توت و زیتون)‌ همچنین فعال نبودن و یا عدم استقرار دشمنان طبیعی و کار آمد در فضای سبز شهر تهران به حالت طغیانی در آمده است.
سفیدبالک با کاهش دما وارد مرحله زمستان گذرانی می‌شود و تابستان سال آینده با گرم شدن هوا فعالیت خود را آغاز می‌کند. سفید بالک‌ها برای انسان بی‌ضرر هستند و تنها از شیره گیاهان میزبان تغذیه می‌کنند و سبب ضعف و در نهایت خشک شدن گیاه می‌شوند. بطور کلی هیچ یک از سفید بالک‌های شناسایی وگزارش شده در دنیا ناقل بیماری به انسان نیستند و تنها در صورت افزایش بیش از حد در هوا مزاحمت‌هایی را برای شهروندان ایجاد خواهند کرد و در صورت ورود به دستگاه تنفسی ممکن است سبب تحریکات تنفسی شود که برای جلوگیری از آن می‌توان از ماسک استفاده کرد.
*
سیکل زندگی سفید بالک
سیکل زندگی این حشرات کوتاه است و درشرایط مساعد هر ماه یک نسل تولید می‌کنند. این حشرات بعد از جفت‌گیری، تخم‌های خود را در پشت برگ گیاهان به ویژه برگ‌های توت و زیتون قرار می‌دهند. بعد از تفریخ تخم،پوره سن بعد از کمی تحرک در پشت برگ ثابت می‌شود و در همان محل از شیره گیاهی تغذیه و دوره پورگی و شفیرگی خود را سپری می‌کند. در نهایت بعد از مدت کوتاهی حشره کامل بالدار از شفیره خارج می‌شود و دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کند.
*
مبارزه فیزیکی با این آفت
هرس سبز درختان توت یکی از راه‌های کنترل آفت است. در این روش درمواقعی که در پشت برگ‌ها در سرشاخه‌ءهای توت، علائم تخم‌ریزی شدید مشاهده شود می‌توان این قسمت‌ها را حذف کرد واز این روش درختان توت به عنوان تله استفاده کرد و با حذف آثارتخم ریزی از بروز مراحل دیگر زیستی آفت جلوگیری کرد. استفاده از رول زرد و نصب کارت زرد روی درختان توت از دیگر روش‌های کنترل حشره است ولی این روش نیز معایب خود را دارد وباعث می‌شود حشرات مفید که دشمن طبیعی سفید بالک‌ هستند نیز به کارت‌های زرد جذب شوند.
*
مبارزه بیولوژیک
مبارزه بیولوژیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به نظر می‌رسد حشرات مفیدی مثل کفشدوزک و بالتوری و زنبور پارازیتوئید پتانسیل کنترل این آفت را دارند و ضرورت دارد که مطالعات بیشتری در این خصوص انجام شود.
*
مبارزه شیمیایی
این آفت به بسیاری ازحشره‌کش‌ها مقاوم است بنابراین مکمل‌های روغنی وصابونی می‌تواند بر اثربخشی سموم کمک کند. سموم زمستانی همچنین سمپاشی در فصل بهار باعث جلوگیری ازمبتلا شدن به این آفت می‌شود.به گزارش ایسنا در زمان مبتلا شدن نیز می‌توان درخت را قبل از سمپاشی با آب شست وشو کرد که باعث ریزش عسلک و حشرات ازروی برگ درخت می‌شود. همچنین در نقاطی که زیتون وجود دارد هرس درختچه‌های زیتون و حذف پاجوش و تنه جوش زیتون در زمستان و روغن پاشی درختان زیتون با روغن ولک زمستانه در بهمن ماه جهت کنترل و از بین بردن نسل زمستان گذران این آفت روی درختان زیتون از اقدامات موثر برای کنترل آفت به حساب می‌آیند. در نهایت اگر این راه‌ها منجر به کنترل موثر آفت سفید بالک نشد می‌توان از سموم گیاهی یا شیمیایی کم خطر استفاده کرد.