برخی کشورها از سازمان همکاری اسلامی سوء استفاده می کنند

 معاون وزیر امور خارجه:
برخی کشورها از سازمان همکاری اسلامی سوء استفاده می کنند  10  مهر - 97
گویا معاون وزیر امور خارجه رژیم ولایت فقیه باورش شده است که ادعای خامنه ای رهبر انتصابی ولی فقیه نه دروغ که واقعیت دارد که مدعیست رهبر ام القرای جهان اسلام است که از موضع آمرانه و طلبکارانه شاکی شده است برخی کشورها از سازمان همکاری اسلامی سوء استفاده می کنند چون علیه سیاست مداخله جویی نظامی وتروریستی و موشکی رژیم ولایت فقیه در امور داخلی کشورهای منطقه وهمسایه افشاگری می کنند.
نیویورک- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از انحراف در عملکرد سازمان همکاری اسلامی به جای هدف قرار دادن دشمنان ملت های مسلمان، گفت: تعداد اندکی از کشورها با بهره گیری از منابع مالی، از این سازمان برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود سوء استفاده می کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامحسین دهقانی روز دوشنبه در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی که در حاشیه هفتاد و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، خواستار همکاری کشورهای اسلامی برای غلبه بر مشکلات موجود در جهان اسلام شد.
وی ظهور مجدد یکجانبه گرایی افراطی که به صورت فزاینده ای از سوی دولت کنونی ایالات متحده آمریکا بکار گرفته می شود را از مهمترین مشکلات جامعه جهانی و به خصوص جهان اسلام برشمرد و افزود: با توجه به مخالفت قاطع کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله ابراز مخالفت کشورها در نشست های امسال مجمع عمومی و شورای امنیت این سازمان با این پدیده، متاسفانه دولت آمریکا با تکیه بر قدرت نظامی و اقتصادی، سیاست های یکجانبه گرایانه خود را در عرصه روابط بین الملل پیگیری می کند. معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: به همین دلیل سازمان همکاری اسلامی، به عنوان یک سازمان بین المللی و نیز کشورهای عضو آن لازم است تا به بلوک قدرتمند کشورهای مخالف با یکجانبه گرایی پیوسته و با اقدامات غیرمسئولانه و غیرقانونی آمریکا همچون اعمال تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند.
دهقانی، افراط گرایی خشونت آمیز و افسارگسیخته که به دلیل ادامه اشغالگری، مداخله نظامی، حضور آمریکا در منطقه و نیز ایدئولوژی های تنفرآفرین و منابع مالی و پولی، گسترده شده است را دومین مشکل کنونی جهان اسلام قلمداد کرد.
وی اظهار کرد: برخلاف نبرد موفقیت آمیز کشورهای منطقه با افراط گرایی و تروریسم که جمهوری اسلامی ایران نیز نقش مهمی در آن داشته است، همچنان گروه های تروریستی و افراط گرا، ریشه کن نشده و تهدیدی اصلی برای خاورمیانه و دیگر مناطق همچون افغانستان که تروریست ها به آنجا نقل مکان کرده اند، بشمار می روند.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: در این رابطه، تعهد به هنجارها و اصول حقوق بین الملل بهترین دفاع در برابر هر دو تهدید مذکور بوده و مانع آن می شود تا این دو تهدید مسیر حرکت بشریت را تغییر دهند.
دهقانی در ادامه سخنرانی خود با یادآوری بحران یمن و وظیفه خطیر سازمان همکاری اسلامی در قبال آن گفت: ائتلاف متجاوز به یمن که از حمایت نزدیک و کمک های تسلیحاتی آمریکا برخوردار است، مرتکب جنایات جنگی، محاصره و نیز ایجاد فاجعه انسانی در یمن شده است.
وی افزود: چهار سال تهاجم مداوم منجر به آن نشده است که این ائتلاف به بی نتیجه بودن اقدامات نظامی خود پی برده و راه حلی مسالمت آمیز را به عنوان یگانه راه پایان جنگ پیگیری کنند. در عوض ائتلاف متجاوز با اتهام دروغین و بی پایه، جمهوری اسلامی ایران را متهم به صدور تسلیحات به یمن با توجه به محاصره همه جانبه این کشور می کند.
معاون حقوقی وزیر امور خارجه ادامه داد: در چنین شرایطی، متاسفانه تعداد اندکی از کشورها اتهامات آمریکا علیه ایران را تکرار می کنند، غافل از آنکه اتهامات آمریکا علیه ایران صرفا در خدمت منافع رژیم صهیونیستی در منطقه است.
دهقانی اضافه کرد: این کشورها می دانند که ایران با کمک به دولت مشروع سوریه در شکست گروه های تروریستی مورد حمایت آنها نقش مهمی ایفا کرده است.

وی با اشاره به نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار، وظیفه سازمان همکاری اسلامی را در پایان دادن به رنج ها و مصائب آنان یادآور شد و اظهار کرد: اقدامات سبعانه، سیستماتیک و پاکسازی نژادی منجر به آوارگی بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیایی به بنگلادش و دیگر کشورهای منطقه شده است. ما از دولت میانمار می خواهیم ضمن پایان دادن به خشونت ها، عاملان کشتار مسلمانان روهینگیایی را به دست عدالت سپرده و بازگشت داوطلبانه و امن همه آوارگان به منازل خود را تضمین کند.
معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه همچنین به شرایط کنونی حاکم بر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد و گفت: تلاش برخی از کشورهای اسلامی برای تغییر ماهیت این سازمان و بی اثر کردن آن در رسیدگی به مشکلات جهان اسلام، مایه نگرانی جدی است.
دهقانی تصریح کرد: با کمال تاسف برخی از اعضای سازمان همکاری اسلامی، با پیگیری دستورکار تنگ نظرانه خود، سعی بر تغییر اهداف سازمان داشته و تلاش دارند آن را از پیگیری اهداف اصلی آن همچون تامین منافع امت اسلامی در قبال توسعه طلبی رژیم صهیونیستی و حامیان آن و نیز کمک به فلسطین برای تاسیس دولتی فلسطینی به پایتختی قدس بازدارند.
وی با بیان اینکه سازمان همکاری اسلامی به جای هدف قرار دادن دشمنان ملت های مسلمان و سعی در متوقف کردن جنگ میان مسلمانان، اولویت های جدیدی را برای خود تعیین کرده است، اظهار کرد: در این راستا، تعداد اندکی از اعضای این سازمان با بهره گیری از منابع مالی خود تلاش دارند از سازمان در جهت پیشبرد اهداف سیاست خارجی سوء استفاده کنند. به همین دلیل، سازمان و دبیرخانه آن به طور فزاینده ای مجبور به نادیده گرفتن قواعد کاری خود شده است.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: این امر متاسفانه اعتبار سازمان همکاری اسلامی را خدشه دار کرده است و در صورتی که این رویه ادامه یابد و اصلاح نشود، انتظار می رود در آینده لطمات بیشتری بر جایگاه و اعتبار سازمان وارد شود.