دو خبر در یک قاب

 دو خبر در یک قاب 10 دی-97
در  این تناقض گویی به وضوح   خودزنی شده است . برای اینکه کشوری که 40 سال فریاد مرگ برآمریکا داده و آشکارا اسراییل را تهدید به نابودی ومحوازروی کرده زمین کرده است .همچنین عربستان و بحرین را هم تهدید به فروپاشی می کند ودرا مور داخلی عراق وسوریه ولبنان ویمن مداخله نظامی کرده و همچنان این سیاست راا دامه می دهد .نمی تواند طلبکارانه  انتقاد کند چرا ترامپ به عراق سفر کرده و گفته می خواهد نظارت بر رفتار و عملکرد رژیم ولایت فقیه یا علیه اش باشد
تهران- ایرنا- این گفته ترامپ در پایگاه نظامی آمریکا در عراق درباره چرایی حضور آنها در خاک عراق علیه ایران، سندی است که وزارت خارجه ما، می‌تواند بلحاظ اعتراض حقوقی و امنیتی به اطلاع دولت عراق، همچنین در شورای امنیت سازمان ملل برساند.
ابوالقاسم قاسم زاده در یادداشتی در روزنامه اطلاعات، نوشته است:خبر اول: خارج از هرگونه عرف دیپلماتیک و روابط تعریف شده بین‌المللی دولت‌ها، ترامپ وارد عراق شد و 3 ساعت در پایگاه نظامی آمریکا در «عین‌الاسد» در استان«الانبار» عراق با سربازان آمریکایی ملاقات و دیدار کرد و همانگونه که مخفیانه وارد عراق شد، برگشت! خبر ورود او به عراق بعد از ترک او از آسمان این کشور از سوی کاخ سفید علنی شد. بازتاب این سفرکوتاه مخفیانه، نه تنها در عراق،‌ که در آمریکا و در اروپا، موجی از اعتراض را برانگیخته است. در عراق و در اغلب رسانه‌های آمریکا و اروپا، همچنین از سوی اغلب سیاستمداران این اقدام ترامپ در سفر مخفیانه به یک کشور که دولت‌، مجلس و نهادهای حکومتی مستقل دارد، نقض حاکمیت عراق و توهینی به مردم آن و استقلال این کشور خوانده شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا (ترامپ) ناخرسندی خود را از چگونگی انجام این سفر چنین بیان کرد:«خیلی غم‌انگیز است که شما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کنید، اما ناچار باشید اینطور، مخفیانه و با اسکورت نظامی به منطقه سفر کنید. کاش بودید و می‌دیدید که ما برای انجام این سفر کوتاه، مجبور شدیم چه کارهایی انجام دهیم. هواپیما در تاریکی عمیق فرو رفته بود، همه پنجره‌ها بسته شده‌ بودند، هیچ نور و چراغی روشن نبود، همه جا تاریکی مطلق بود، تاکنون چنین چیزی ندیده بودم. من سوار هواپیما‌های زیادی شده‌ام، از همه نوع و همه شکل و اندازه، اما هرگز شبیه به این ندیده بودم

این گفته ترامپ را اگر چه ارزیابی خطرها و شرایط امنیتی برای جان رئیس‌جمهور آمریکا در ورود به خاک عراق دانسته‌اند، اما واقعیت آشکاری را نیز نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور آمریکا تا آن حد از نظر مردم خاورمیانه منفور است که برای یک سفر 3 ساعته و دیدار از یک پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق تن به تحقیر فلاکت‌بار می‌دهد. ترامپ در این دیدار خطاب به سربازان آمریکایی گفت:«آمریکا دیگر ژاندارم جهانی نیست و سیاست سرنگونی دولت‌ها و رژیم‌های حاکم را دنبال نخواهد کرد.» او همچنین اظهار کرد.«دیگر دوران حماقت‌های آمریکا که در هر کجا دخالت نظامی کند، به پایان رسیده و در خاورمیانه هر کس منافعی دارد، باید خودش هزینه آن را بپردازد. نباید انتظار داشته باشند، آمریکا به جای آنها وارد عمل شود و برای آنها بجنگد. اگر هم می‌خواهند ما وارد عمل (جنگ) برای آنها شویم، باید همه هزینه‌های مالی برای ورود نیروهای نظامی آمریکا را بدهند

ترامپ فراتر از این هشدار و سیاست خود، درباره خاورمیانه گفت: «آمریکا دیگر مخارج و هزینه‌های جنگ برای دیگران (دولت‌ها) را تقبل نمی‌کند.» پرسشی که برخی از کارشناسان سیاسی ـ نظامی مطرح کرده‌اند، این است که ترامپ چرا به افغانستان نرفت، در حالیکه ارتش آمریکا بصورت بسیار گسترده‌تر در آنجا حضور دارد و تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان، چندین برابر عراق است!؟ پاسخ این کارشناسان این است که ترامپ در این سفر 3 ساعته مخفیانه خود، بصورت مستقیم به 3 کشور اسرائیل، عربستان و ایران پیام داده است، آنهم در عراق که از طریق سوریه به اسرائیل و هم مرز با عربستان و همسایه متصل به جمهوری اسلامی ایران است.

یکی از کارشناسان حقوق بین‌الملل دراین‌باره می‌نویسد: «جمله ترامپ که گفت اگر می‌خواهند ما وارد عمل شویم، باید هزینه‌ها و پول آن را بپردازند؛ بدین‌معناست که اولا هزینه نیروهای نظامی آمریکا در عراق را قاعدتاً باید عربستان و دیگران (شیوخ حاکم در کشورهای جنوبی خلیج‌فارس) بدهند، در غیر اینصورت نیروهای نظامی آمریکا به طریقه مشابه (سوریه و افغانستان) عراق را نیز ترک نمایند. ثانیاً ترامپ افزود ما سالانه چندین میلیارد دلار به اسرائیل کمک می‌کنیم. خودشان باید از خودشان دفاع کنند. به عبارت دیگر ترامپ می‌خواهد بگوید، اسرائیل نباید به اعتماد حمایت نظامی آمریکا در سوریه عملیات نظامی انجام دهد، بلکه مسئولیت هر عملیات نظامی به عهده خودش است.

این سخنان بیشتر وجوه مختلف تصمیم‌های ترامپ مبنی بر خروج از سوریه و افغانستان را روشن می‌سازد و تا حدودی چتر حمایتی آمریکا از اسرائیل را کاهش می‌دهد. البته شرایط سیاسی درون آمریکا تا به حال اجازه نداده هیچ رئیس‌جمهوری در صورت به خطر افتادن امنیت اسرائیل وارد عمل(اقدام مستقیم) نشود. وجه دیگری که ترامپ بر آن تأکید کرد، دشمنی با ایران بود و اظهارداشت، شما سربازان آمریکا اینجا هستید تا ایران را زیرنظر داشته باشید. به عبارت دیگر یکی از اهداف حضور نظامی آمریکا در عراق، مهار و کنترل جمهوری اسلامی ایران از درون خاک عراق است

این گفته ترامپ در پایگاه نظامی آمریکا در عراق درباره چرایی حضور آنها در خاک عراق علیه ایران، سندی است که وزارت خارجه ما، می‌تواند بلحاظ اعتراض حقوقی و امنیتی به اطلاع دولت عراق، همچنین در شورای امنیت سازمان ملل برساند.

سفر مخفیانه ترامپ به عراق از نگاه اغلب رسانه‌های آمریکایی ‌حرکتی تبلیغاتی ـ‌انتخاباتی بود که پیامد آن شکست دیگری برای جایگاه ریاست جمهوری آمریکا و کاخ سفید خوانده شده است.

و اما خبر دوم، برکنارشدن عادل الجبیر وزیرخارجه سعودی‌ها و انتخاب «ابراهیم العساف» وزیرخارجه جدید است. در یک خانه تکانی، 33 مقام مسئول در حاکمیت از سوی ملک سلمان تغییر کردند. بسیاری این تحولات را ناشی از فشارهای بین‌المللی بعد از قتل خاشقجی، همچنین تغییرات سریع در شرایط سیاسی در منطقه می‌دانند. شرح و تفسیر خبر دوم، فردا در ستون محک در ادامه نوشته«دو خبر در یک قاب!» خواهد آمد.
*
منبع: روزنامه اطلاعات، 1397،10،9
دلیل اصرار بر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی با وجود تجارب ناموفق گذشته چیست؟