روز اول نشست سران آمریکا و کره شمالی پایان یافت

 روز اول نشست سران آمریکا و کره شمالی پایان یافت  8اسفند-97
پکن- ایرنا- نشست دو ساعته 'کیم جونگ اون' و 'دونالد ترامپ' رهبران کره شمالی و آمریکا پایان یافت و آنها محل برگزاری نشست را به سمت محل اقامتشان ترک کردند.
به گزارش ایرنا از یونهاپ، دور نخست نشست سران میان ترامپ و کیم، چهارشنبه شب آغاز شد آنها برای دقایقی مقابل دوربین خبرنگاران حاضر شدند، به یکدیگر لبخند زدند و با هم دست دادند.
رییس جمهوری آمریکا در ابتدای این نشست با اشاره به موفقیت دیدار نخست در سنگاپور ابراز امیدواری کرد که این دیدار نیز به موفقیت هایی برابر یا بیشتر از دیدار نخست منجر شود.
کیم هم در این نشست از 'ترامپ' برای 'تصمیم شجاعانه' اش به منظور برگزار کردن این نشست ها تشکر کرد و افزود: برای دیدار بعدی با ترامپ باید صبوری کرد.
او وعده داد بهترین کار ممکن را در این اجلاس انجام دهد.
آنها بعد از یک دیدار مختصر با خبرنگاران، نشست دو روزه ویتنام را با یک دیدار خصوصی تنها با حضور دو مترجم آغاز کردند، بعد از این دیدار، سران دو کشور در مراسم رسمی شام حاضر شدند.
دور میز شام علاوه بر دو رهبر و مترجمان، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و 'مایک ملوانی' رئیس کارکنان کاخ سفید و همچنین 'کیم یونگ چول' مشاور ارشد رهبر کره شمالی و 'ری یونگ هو' وزیر امور خارجه این کشور حضور داشتند.
به نظر می رسد نشست امشب بیشتر به اظهار علاقه دو طرف به حل مساله شبه جزیره گذشته باشد اما پیش بینی می شود که مذاکرات مربوط به موضوعات اصلی و حساس اجلاس سران در روز پنجشنبه، آخرین روز جلسه هانوی و در مورد پیگیری توافق نامه سنگاپور برگزار شود.
گفته می شود که فرستاده های ارشد هسته ای دو طرف، یک بیانیه مشترک تهیه کرده اند، در حالی که برخی از مسائل حساس همچنان نیازمند چانه زنی رهبران دو کشور است.
خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره از جمله نابودی راکتور هسته ای یونگ بیون و ارایه جدول زمانی برنامه خلع سلاح هسته ای کره شمالی از مهمترین خواسته های ترامپ از کیم است در عوض گفته می شود که کره شمالی نیز به دنبال رفع تحریم‌های بین المللی، امضای توافقنامه نهایی صلح بر مبنای پایان جنگ کره، خروج نیروهای نظامی و تسلیحات آمریکا از شبه جزیره کره و ایجاد کانال مستقیم دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل است.
رهبران دو کشور پیش از این در خرداد سال جاری در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند نتیجه این نشست، توافقی مبهم در زمینه عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره بود.
از آن زمان تاکنون با وجود آنکه کره شمالی یکی از سایت های هسته ای خود را نابود و از آزمایش هسته ای خودداری کرده، آمریکا تنها به توقف رزمایش های مشترک با کره جنوبی اکتفا کرده است.