خطابه های امامان جمعه:

خطابه  های امامان جمعه:
همه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نقش آفرین باشند 10 اسفند-97
استانها - ایرنا - امامان جمعه سراسر کشور در خطبه های این هفته نماز گفتند: پیام نورانی و ارزشمند رهبر معظم انقلاب با عنوان « گام دوم انقلاب» باید چراغ راه آحاد جامعه قرار گیرد و همه در تحقق بند بند آن نقش آفرین باشند.
به گزارش خبرنگاران ایرنا از مراکز استانها ،نمایندگان ولی فقیه در استانها در خطبه های نماز جمعه این هفته (10 اسفند ماه) اظهار داشتند: انقلاب اسلامی ایران سرفصل جدیدی را در مناسبات بین المللی ایجاد کرده و آثار و برکات این انقلاب نه تنها در کشور ایران بلکه در منطقه و نقاط مختلف جهان قابل مشاهده و صیانت از این دستاوردهای ارزشمند نیازمند مجاهدت و تلاش در گام دوم انقلاب است.
آنها تصریح کردند : در دهه پنجم باید گام دوم یعنی برپایی دولت اسلامی را برداریم تا به برپایی جامعه اسلامی بر اساس تمدن نوین اسلامی واقعی برسیم.
خطیبان نماز جمعه به اهمیت دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با رهبری در تهران نیز اشاره کرده و گفتند : پیروزی جبهه مقاومت نشان دهنده به ثمر نشستن خون شهدای مدافع حرم است.
امامان جمعه همچنین با گرامیداشت 14 اسفند سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و آغاز هفته احسان و نیکوکاری تاکید کردند : کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای تحقق محرومیت زدایی و تامین معیشت نیازمندان تلاش می کند و ما نیز در آستانه نوروز به اندازه توان با محرومیت‌زدایی ، فقر را در جامعه ریشه‌کن کنیم.
آنها با اشاره به 15 اسفند ماه روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی، اظهار داشتند : منابع طبیعی از آیات و نشانه های الهی و موهبتی برای همه و نسل ها و تجاوز به منابع طبیعی تجاوز به حقوق دیگران است و اگر منابع طبیعی را هدر دهیم آثار زیانباری در زندگی انسان ها دارد.
حفظ وحدت و همدلی ، تاکید بر بصیرت افزایی، ساده زیستی و الگو قرار دادن زندگی اهل بیت (ع) ، توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌های کشور ، استفاده از ظرفیت مداحان برای تبیین اهداف انقلاب و ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی ، آسان کردن زمینه ازدواج جوانان ،مشارکت در جشن نیکوکاری ،سودجویی عامل گرانی ، تشکیل بسیج مردمی در حوزه درختکاری، ، تاکید بر حفظ و توسعه منابع طبیعی ، بهره گیری از ظرفیت های داخلی از دیگر موارد مطرح شده در سخنان خطیبان جمعه سراسر کشور بود.

خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی گزیده ای از خطبه های امامان جمعه برخی مراکز استانی را به شرح ذیل گزارش کرده اند:

*
خراسان رضوی (مشهد)
امام جمعه مشهد گفت: بیانیه گام دوم انقلاب باید از نظر ابعاد مختلف مورد تبیین و تحلیل قرار گیرد.
آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد افزود: در این بیانیه نظام انقلابی به عنوان محور اساسی مطرح شده است و آیت الله مکارم شیرازی نیز اعلام کردند بیانیه گام دوم انقلاب منشور انقلاب در چله دوم است، این منطق از سوی مرجع تقلید و صاحب فتوا، حجت قطعی برای همگان است.
وی اظهار داشت: رعایت احکام دینی، شایسته سالاری در کارگزاری نظام، اعتماد و جلب رضایت مردم اصول سه گانه این بیانیه هستند که باید مورد توجه باشد.

*
سمنان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: پیروزی جبهه مقاومت در سوریه نشانه شکست سیاست های استکبار جهانی و موفقیت آینده نگری رهبر انقلاب است.
آیت الله سید محمد شاهچراغی با اشاره به اهمیت دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با رهبری در تهران، ابراز داشت: پیروزی جبهه مقاومت نشان دهنده به ثمر نشستن خون شهدای مدافع حرم است.
وی اضافه کرد: جنگ در سوریه مانند جنگ تحمیلی در کشور هشت سال به طول انجامید و اکنون پیروزی سوریه مایه فخر و نشاندهنده شکست مسلم آمریکا است.

*
خراسان جنوبی (بیرجند)
امام جمعه موقت بیرجند گفت: در آستانه سال نو کسانی که دستشان به دهانشان می رسد، خانواده های فاقد درآمد و ضعیف را شناسایی و به آنان کمک کنند،انتظار می رود مردم نیر قدری از خرج های اضافی خود زده و در آستانه سال نو به داد مستضعفان برسند.
حجت الاسلام محمد مختاری افزود: گرانی های امروز ربطی به تحریم ها ندارد و در آستانه سال نو انتظار می رود مسئولان دولتی، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه به داد مردم برسند.

*
زاهدان
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان با بیان اینکه تجربه هشت ساله انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس در مقابل دشمنان امروز به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل شده است گفت: تنها راه پیروزی امت اسلام در مقابل کفار مقاومت است.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی با اشاره به دیدار هفته گذشته رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری کشور با رئیس جمهوری سوریه اظهار داشت: کشور دوست و برادر سوریه که در طول هشت سال اخیر درگیر بحران های مختلف از سوی مستکبران برای شکستن خط مقاومت بود با رشادت ملت، ارتش و مدافعان حرم تمام توطئه های آنان را نقش برآب کرد.

*
قزوین
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین گفت: شهدا و مدافعان حرم سفیران واقعی جمهوری اسلامی هستند و موجب پیروزی مقاومت اسلامی در منطقه و جهان شدند.
آیت الله عبدالکریم عابدینی با بیان اینکه شهدای مدافع حرم نه قهر کردند، نه استعفا دادند و نه سکه گرفتند، اظهار داشت: این شهدا شجاعانه ایستادگی کردند و حضور بشار اسد در ایران نزد مقام معظم رهبری نتیجه زحمات شهدای مدافع حرم امثال حججی ها و اسدی ها در عرصه سیاسی و دیپلماسی است.

*
کردستان (سنندج)
امام جمعه موقت سنندج با بیان اینکه جوانان، آینده سازان و سرمایه های کشور هستند، گفت: مسئولان باید کمک حال جوانان بوده و تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات آنان از جمله در حوزه اشتغال بکار گیرند.
ماموستا فایق رستمی نیز در نماز جمعه این هفته اظهار داشت: دشمنان به فکر ضربه زدن به امنیت کشور با به انحراف کشاندن جوانان و افزایش آسیب های اجتماعی هستند، پس توجه مسئولان به جوانان ضروری است.

*
کرمان
امام جمعه کرمان با اشاره به یکی از موارد بیانیه مهم مقام معظم رهبری در خصوص توسعه علمی گفت : علمی مد نظر معظم له است که به مردم خدمت کند نه مانند کشورهای غربی که با علم کشورهای دیگر را تحت سیطره خود قرار می‌دهند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی افزود: مقام معظم رهبری در این بیانیه ابتدا به دانش توصیه می‌کنند و علم را موجب قدرت کشور می‌دانند ، تمدن ایران یک تمدن پیشرفته و عالمانه بوده است که شاهد تعداد بسیار زیادی دانشمند در این کشور هستیم و دروازه‌های علم ایران بعد از حضور اسلام در ایران بسیار گسترش پیدا کرد.

*
کرمانشاه
امام جمعه کرمانشاه نیز در خطبه های این هفته نماز جمعه استان با اشاره به کلیدواژه 'اقتصاد مستقل' در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب گفت: توزیع امکانات و فرصت‌های کشور باید برای همه اقشار جامعه عادلانه باشد.
آیت الله مصطفی علما نیز افزود: نباید اینگونه باشد که برخی افراد یا اقشار جامعه سهم بیشتری از بیت‌المال و امکانات داشته باشند.
او اظهار کرد: مفهوم اقتصاد مستقل این است که باید روی پای خودمان بایستیم و از تولید انبوه و با کیفیت داخلی حمایت کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار رئیس جمهوری سوریه با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: بشار اسد هشت سال در مقابل گروه‌های تکفیری از 70 کشور جهان استقامت کرد و به همین دلیل رهبر انقلاب او را قهرمان جهان عرب لقب داد.

*
لرستان
نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: سفر بشار اسد به ایران و دیدار با مقام معظم رهبری برای دنیا پیام مهمی داشت.
آیت الله سید احمد میرعمادی در خطبه های نماز جمعه افزود: دیدار بشار اسد با رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور یکی از خبرهای مهم دنیا شد.

*
مرکزی (اراک)
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: مسئولیت جوانان و نوجوانان در گام دوم انقلاب برای تحقق منویات مقام معظم رهبری بیش از دیگر اقشار جامعه است.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: نسل جوان باید در برابر توطئه های نظام استکبار هوشیار باشد و با تمام توان خود در راستای اعتلای نظام اسلامی تلاش کند ، آنها باید در جبهه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، دفاعی، تعیلم و تربیت، علم و دانش حضور فعال و مستمر داشته باشند و از تهدیدهای دشمنان نهراسند .

*
آذربایجان شرقی (تبریز)
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: سفر بشار اسد به ایران نشان داد که تمام توطئه های چند ساله استکبار به سرکردگی آمریکا برای به راه انداختن جنگ تمام عیار به منظور ساقط کردن نظام سیاسی قانونی سوریه با شکست مواجه شده است.
حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم با بیان اینکه سفر وی در مقطع حساس کنونی پس از 8 سال حاکی از عمق روابط راهبردی و استراتژیک دو کشور در منطقه است، اظهار داشت: این سفر نشان داد که جبهه مقاومت با وجود تمام توطئه ها و تحریم های دشمنان به پیروزی رسیده است.

*
آذربایجان غربی (ارومیه)
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: دیدگاه اسلام به مقام والای زن در جامعه بر خلاف کشورهای غربی، ابزارگونه نیست و باید به این نگاه مترقی افتخار کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: نگاه ابزاری و تفکرات فمینیستی در برابری زن و مرد جایگاه زن را به قدری بی ارزش کرده است که تنها ثمره آن تولد فرزندان نامشروع در غرب است.
وی اضافه کرد: در مقابل این نگاه پست، مقام زن و مادر بالاترین مقام در اسلام معرفی شده که نشان دهنده جایگاه بی نظیر بانوان در این دین مبین است.

*
اصفهان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: بیانیه گام دوم انقلاب باید محور همه برنامه ها و اقدام های آینده ما قرار بگیرد.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در نماز جمعه اصفهان با اشاره به بیانیه رهبر معظم انقلاب، افزود: انقلاب ما یک انقلاب صد در صد اسلامی است اما حکومت ما بطور کامل اسلامی نیست.
وی با بیان این که باید به حکومت اسلامی کامل هم برسیم، اظهارداشت: امروز انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را گذارنده و مردم پای انقلاب خود ایستاده اند.

*
ایلام
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با تأکید مقام معظم رهبری بر مقوله استقلال و آزادی، درباره FATF گفت: دشمنان با توجه به کارنامه و پیشینه سیاه خود دیگر در نزد مسئولان و مردم ایران اسلامی قابل اعتماد نیستند.
حجت الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار اظهار داشت: دول غربی و حامیان آنها را دوباره آزمودن خطاست و در زمینه FATF باید مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام همه جوانب و ابعاد را در نظر بگیرند و دقت توجه بیشتری داشته باشند.

*
بوشهر
امام جمعه موقت بوشهر گفت: امروز دشمن به شیوه های مختلف با القائات غربی ها ازدواج دیرهنگام، سخت، فرزندآوری کم و ازدواج سفید را برای از بین بردن حیا و عفت جامعه ترویج می کند.
حجت الاسلام عبدالرضا هاشمی افزود: دشمن تلاش می کند با این شیوه نظام خانواده را از بین ببرد که در این زمینه تا اندازه ای موفق بوده است، نظام سرمایه داری بین الملل و رژیم صهیونیستی تصمیم بر نابودی بنیان خانواده در جهان گرفته است بنابراین برای حفظ و تقویت ارکان نظام خانواده در جامعه باید همت کرد.

*
چهار محال و بختیاری (شهر کرد)
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد، اتحاد، همدلی و دوری از تفرقه را برای تحقق بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب ضروری دانست.
حجت الاسلام محمدعلی نکونام جامعه سازی در عرصه های علمی، فناوری، فرهنگی و حرکت انقلابی و جهادی را از محورهای اصلی این بیانیه و آن را چراغ راه و منشوری برای حرکت آینده انقلاب و روشنگر برنامه آینده دانست.

*
زنجان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: گرانفروشی و احتکار در بازار با موعظه صرف، حل نمی شود بلکه نیازمند برخورد جدی تر مسئولان و متولیان است.
حجت الاسلام علی خاتمی در نماز جمعه این هفته زنجان با تبیین ضربه های قاچاق به پیکره اقتصاد کشور تاکید کرد: آن کسی که احتکار و قاچاق می کند اگر به کار خود علم داشته باشد سرباز جبهه مقابل انقلاب است و باید با قاچاقچیان و محتکران با قاطعیت تمام برخورد کرد.

*
یزد
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: مجموعه وزارت امورخارجه با جدیت و درایت بر اساس اهداف نظام، انقلاب اسلامی، منویات مقام معظم رهبری و مصالح کشور در مقابل زیاده خواهی های دشمنان ایستادگی کند.
آیت الله محمدرضا ناصری با اشاره به اینکه استکبارجهانی به دنبال منافع خود و ضربه زدن به نظام است افزود: ایستادگی وزارت امورخارجه و فعال بودن در انجام وظایف، خواست مردم و مقام معظم رهبری است.

*
بندرعباس
نماینده ولی فقیه درهرمزگان و امام جمعه بندرعباس با اشاره به بیانیه رهبری انقلاب گفت: ازمهم ترین راه های مبارزه واقعی با فساد استفاده از افراد خدا ترس درنهادها ودستگاه های نظارتی و بارزسی است.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی اظهارداشت :بودند و هستند باز رسانی که برای بازرسی اعزام می شدند اما با گرفتن یک هدیه چرب و چاق و بدون هرگونه بازرسی جدی برمی گشتند.
وی عدالت و فساد را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: اگر عدالت باشد فساد نیست و اگر فساد باشد عدالت نیست.

*
همدان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: خانواده ها باید ازدواج آسان را در اولویت بنیان این نهاد قرار دهند و در خانواده ها این فرهنگ ترویج شود.
آیت الله غیاث الدین طه محمدی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه شهر همدان افزود: ازدواج سفید که بسیار هم سیاه است خطر براندازی و فروپاشی بنیان خانواده را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: افزایش سن ازدواج، کاهش آن، افزایش طلاق و کاهش فرزند آوری نسل بشر را تهدید می کند.

*
اردبیل
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: آمریکایی ها ذره ای در جنگ اقتصادی علیه ایران مروت ندارند اما حالا که می بیند تحریم آنگونه که آنها می خواستند جواب نداده به تشدید جنگ روانی مخصوصا شایعه روی آورده اند.
آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های نماز جمعه اردبیل افزود: دشمنان ما برای تحریم و فشار حداکثری حساب خاصی بازکرده بودند، آنها می گفتند بعد از 13 آبان اقتصاد ایران زیر و رو خواهد شد اما با ناکام ماندن توطئه هایشان به شایعه پراکنی روی آورده اند.

*
خراسان شمالی (بجنورد )
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: مبارزه با فساد، نیازمند داشتن طهارت اقتصادی است و مسئولان و آنان که دستی در تعیین بودجه ها و اعتبارات دارند مراقب طهارت اقتصادی باشند.
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، شرط مهم برای مشروعیت مسئولان، داشتن طهارت اقتصادی است.فردی می تواند با فساد مبارزه کند که خود از این مشکل مبرا باشد.
وی در بخش دیگر سخنان خود به گلایه های مردم از روند توزیع گوشت تنظیم بازار اشاره کرد و افزود: این شایسته نیست که مردم در صف گوشت، دچار مشکل شوند.

*
فارس
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان گفت: این بیانیه حرکت راهبردی و گام دوم انقلاب و نظام اسلامی را در آینده روشن و مسیر را مشخص کرده است و مدیران باید این بیانیه را سرلوحه کار قرار دهند.
آیت الله لطف الله دژکام در خطبه های نماز جمعه شیراز افزود: هدف اصلی این بیانیه، تامین عدالت اجتماعی و اقتصادی است، وضعیت کنونی جامعه در بیانیه تبیین شده و تامین بهینه عدالت و دعوت همگانی به تامین عدالت از تاکیدات این بیانیه است .

*
قم
امام جمعه قم گفت: دستگاه‌ های نظارتی باید با اخلالگران اقتصادی برخورد قاطع داشته باشند؛ چراکه این افراد دانسته یا ندانسته با آمریکا و صهیونیست‌ ها همدست و هماهنگ هستند.
آیت الله سید محمد سعیدی اظهار داشت : خواسته ملت شریف ایران، برخورد پشیمان کننده و عبرت آموز با مفسدان و اخلالگران اقتصادی است.

*
گیلان (رشت)
نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت گفت: سخنان رهبری در ابعاد گوناگون ، خط قرمز است و همه بایستی به آن تمکین کنند.
آیت الله رسول فلاحتی در جمع نمازگزاران رشت با اشاره به هوشمندی و درایت رهبری افزود: هوشمندی رهبری و بصیرت مردم دو ظرفیتی است که توانسته پاسخ یاوه گویی های دشمنان جمهوری اسلامی را بدهد درحالیکه دشمنان طی 40 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، از همه ابزارها برای نابودی نظام استفاده کردند اما جمهوری اسلامی از همه توطئه ها مصون ماند.

*
مازندران (ساری)
امام جمعه موقت مرکز استان مازندران گفت: اتحاد و پیروی از ولایت فقیه همواره بزرگترین عامل پیروزی سپاه اسلام و وحشت دشمنان بوده است.
حجت الاسلام یوسف یوسف پور در خطبه این هفنه نماز جمعه ساری افزود: ملت غیور و ولایی ایران در حالی چهل سالگی انقلاب را جشن گرفت که دشمنان به سرکردگی آمریکا از نخستین روزها در صدد بر اندازی این نظام الهی بودند.

*
گلستان (گرگان)
نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان با اشاره به سفر هفته گذشته بشار اسد رییس جمهوری سوریه به تهران و دیدار صمیمی با مقام معظم رهبری گفت: این سفر ثابت کرد که رابطه ایران با سوریه استراتژیک، ناگسستنی و پایدار است.
آیت الله سید کاظم نورمفیدی اظهار داشت: اسرائیل و برخی از کشورهای عربی منطقه تلاش می کنند به روشهای مختلف در ارتباط تهران و دمشق خلل ایجاد کرده و نقش آفرینی ایران در سوریه را کاهش دهند.

*
البرز(کرج)
نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج گفت: حل مشکلات مردم نیاز به مدیران جهادی دارد تا جامعه آسیب نبیند.
آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در جمع نمازگزاران اظهار داشت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید عاقبت اندیشی کرد و هر کسی در هر کاری که هست باید کارش را محکم انجام دهد لذا مسئولان برای رفع مشکلات اقتصادی و خدمت به مردم باید محکم باشند.

*
خوزستان (اهواز)
امام جمعه موقت اهواز گفت: کمبود و عدم نظارت ها دلیل اصلی از هم گسیختگی انسجام در اقتصاد کشور بوده و در برخی بخش های نظارت رها شده و جای خود را به دیدگاه لیبرالی داده است.
حجت السلام میراحمد رضا نیز اظهار داشت :40 سالگی انقلاب را در حالی جشن گرفتیم که دشمن بار دیگر در اجرای اهداف خود ناکام ماند و ملت شریف ایران در روز 22 بهمن نشان دادند که با وجود تمامی سختی ها و تنگناها همواره پشتیبان انقلاب و ولایت هستند.

*
کهگیلویه و بویر احمد(یاسوج)
امام جمعه موقت یاسوج گفت: دغدغه اصلی مسئولان اجرایی کشور بهبود وضعیت اقتصادی برای جلب هر چه بیشتر رضایت مردم از جمله قشرهای آسیب پذیر باشد.
حجت الاسلام سید علی صالح موسوی اعظم در خطبه های نماز جمعه این هفته یاسوج اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تأکید فراوانی بر کاهش مشکلات معیشتی مردم، برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی، اجرای هر چه بیشتر عدالت و رفع هرگونه تبعیض در کشور دارند.