دهقانی:اصلاح ان پی تی بدون فشار به صهیونیست ها بی نتیجه است

 دهقانی:اصلاح ان پی تی بدون فشار به صهیونیست ها بی نتیجه است10 اردیبهشت – 98
قیافه وی چقدر شباهت به پاسدار تروریست دهقان وزیر دفاع دولت قبلی روحانی  دارد .برای همین مواضع مشترک دارند . بهرحال درست شبیه پشگلی است که زیرچرخ دوچرخه نیمه شده باشد.
نیویورک- ایرنا- معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه ایران گفت اعضای پیمان منع گسترش سلاح اتمی باید به رژیم صهیونیستی برای پیوستن به این معاهده فشار وارد کنند در غیر این صورت اصلاح این پیمان، محکوم به شکست است.
غلامحسین دهقانی روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره رویکرد جمهوری اسلامی در سومین کمیسیون مقدماتی اصلاح ان پی تی که از امروز در سازمان ملل متحد برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
قرار است کنفرانس اصلی بازنگری پیمان عدم گسترش سلاح های هسته ای در سال 2020 برگزار شود که سومین کمیسیون مقدماتی از اهمیت خاصی برای جمع بندی این اصلاحات برخوردار است.
وی افزود: موضوع اصلی دراین معاهده این بود که آنهایی که سلاح هسته ای ندارند به سمت دستیابی به این سلاح ها نروند و نکته بعدی این بود که آن هایی که سلاح اتمی دارند، نسبت به خلع سلاح اقدام کنند.
معاون وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: البته مساله دیگری هم مورد مذاکره قرار گرفت که تسهیل فعالیت های صلح آمیز هسته ای توسط اعضا برای ارتقای فعالیت های صلح آمیز هسته ای از آن جمله است.
دهقانی با بیان اینکه سال آینده پنجاهمین سالگرد اجرای ان پی تی است، اضافه کرد: اما در طول این 50 سال، تنها کشورهایی که سلاح اتمی ندارند به تعهدات خود عمل کردند به جز کشورهایی که متحدان ناتو در اروپا و میزبان سلاح هسته ای آمریکا هستند.
وی تصریح کرد: متاسفانه هیچ قدم مثبت و جدی در زمینه امحای سلاح هسته ای برداشته نشده است و در شروع مذاکرات برای این مساله هم مرتب آمرکایی ها کارشکنی می کردند و اجازه نمی دادند که هیچ مذاکره ای در 50 سال گذشته در این مورد جلو برود.
معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه یادآور شد: حتی در سال 1995 که ان پی تی نامحدود تمدید شد، در اسناد مهمی که به عنوان اصول و اهداف تصویب شد آمد که این اقدامات باید انجام شود. می توان گفت که تمدید نامحدود ان پی تی مشروط به انجام آن تعهدات بود که هیچ کدام انجام نشد.
دهقانی با بیان اینکه در سخنرانی خود در این کمیسیون این موارد را برجسته کردیم، اظهار کرد: با سیاست های آمریکا و خروج آن از معاهدات متعدد بین المللی تهدید کننده است که آخرین آن معاهده تجارت تسلیحات بود که رئیس کنفرانس مربوط به این معاهده در زمان تصویب، تقریبا همه نظرات آمریکایی ها را در این سند آورد که متاسفانه باز هم شاهد خروج آمریکا از آن بودیم.
وی افزود: در سخنرانی امروز خود اشاره کردیم که برجام هم دیگر سندی بود که از سوی آمریکایی ها مذاکره شده بود، اما از آن خارج شدند و اکنون می گویند که هر کسی قطعنامه 2231 را که خودشان تصویب کرده بودند، اجرا کند مورد مجازاتشان قرار می گیرد.
معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، تصریح کرد: اقداماتی که علیه ایران با بازگرداندن تحریم ها داشته اند نشان می دهد که آمریکایی ها قایل به حاکمیت مقررات جنگل در جامعه جهانی هستند و این برای خلع سلاح هسته ای بسیار آسیب زننده است و روند مسابقه تسلیحاتی مجددا آغاز می کند.
دهقانی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها گفته اند که اگر سلاح هایشان را کاهش دهند، کیفیت آن را ارتقا می دهند و به صراحت اذعان می کنند که می خواهند، این سلاح ها را پیشرفته تر، کوچکتر و دقیقتر کنند تا قابل استفاده باشد.
وی افزود: ما در این سخنرانی خود به آنها اشاره کردیم و گفتیم که این رفتار به طور جدی ان پی تی را تضعیف کرده و در آینده آن را از بین می برد. بنابراین، کشورها باید واکنش جدی داشته باشند.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: آنچه که مهم است در این اجلاس به عنوان کمیته مقدماتی سوم و مهم ترین کمیته، کشورها باید برای خلع سلاح هسته ای قدمی جدی بردارند و گرنه نمی توان کنفرانس شکست خواهد خورد.
دهقانی به مساله زرادخانه های هسته ای رژیم صهیونیستی هم اشاره کرد و گفت: نکته بعدی که مطرح شد این بود که رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح هسته ای است که عضو ان پی تی نیست و هیچ پادمانی را نپذیرفته است.
وی تاکید کرد: ادامه این روند در صورتی که تصمیم جدی برای اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای پیوستن به ان پی تی گرفته نشود، هیچ تضمینی برای موفقیت این کنفرانس وجود ندارد و مجددا همچون بسیاری از کنفرانس های پیشین، با شکست مواجه خواهد شد و رژیم عدم اشاعه به طور جدی مورد تهدید قرار خواهد گرفت.
نشست کمیسیون سوم مقدماتی برای بازنگری معاهده ان پی تی از امروز تا نوزدهم اردیبهشت ماه در مقر نیویورک سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.