گزیده ها 11 خرداد -98


گزیده ها 11 خرداد -98
سرپرست سازمان تامین اجتماعی در پی حمله اینترنتی یک گروه خرابکار به سامانه‌ سازمان، اعلام کرد که امنیت کامل تمامی سامانه‌ها، اطلاعات و سوابق بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان محرز است و جای هیچ نگرانی نیست.
به گزارش ایسنا، محمد حسن زدا در صفحه اینستاگرام خود در این باره نوشت: لازم است از تلاش و همدلی کارشناسان حوزه راهبری سیستم‌های سازمان تامین اجتماعی، شرکت خدمات ماشینی تامین و سایر ادارات کل و عزیزانی که در روز پنجشنبه تا بامداد دیروز (جمعه)با تلاش خود توانستند از تمامی سامانه‌های اطلاعاتی سازمان تامین اجتماعی در برابر حملات گروه خرابکار اینترنتی محافظت کنند تقدیر و تشکر کنم.
وی افزود: همکاران بنده در کمترین زمان ممکن از این حمله آگاه، در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل شده و مقابله کرده و ابعاد فنی را بطور کامل بررسی و اقدامات لازم را انجام دادند.
سرپرست سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه البته این گروه برای دقایق بسیار کوتاهی توانست به سایت خبری سازمان؛ تاکید می‌کنم سایت خبری، نفوذ کرده و اطلاعات مبهم و دستکاری شده خود را منتشر کند که بلافاصله با واکنش کارشناسان سازمان مواجه شد گفت: خوشبختانه بررسی‌های دقیق تیم‌های فنی حکایت از صحت و سلامت تمامی سامانه‌ها، اطلاعات و سوابق بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان عزیز دارد و جای هیچ نگرانی نیست.
زدا تاکید کرد: در ضمن مراکز و نهادهای مسئول نیز پیگیری‌های لازم و قانونی را از ساعت‌های اولیه روز پنجشنبه آغاز کرده‌اند که از این عزیزان هم سپاسگزارم. 
سنبل آبی گیاهی سرطان‌زا است. این گیاه که گونه‌ای مهاجم در کشور ما به حساب می‌آید نه تنها به اکوسیستم‌های آبی صدمه وارد می‌کند بلکه سلامت افراد را نیز درحالی به خطر می‌اندازد که توسط دستفروشان در معابر و مراکز خرید تهران به فروش می‌رسد.
سنبل آبی به «شیطان بنفش» مشهور و ریشه‌های آن جاذب آلاینده‌ها، فلزات سنگین و مواد سمی است بنابراین به عنوان گیاهی سمی و سرطان‌زا شناخته شده است. این گیاه با نام علمی Solms Eichhornia crassipes، بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که به عنوان گیاه زینتی وارد کشور شده است و در مناطق خارج از محدوده بومی خود اغلب به عنوان یک گونه مهاجم شناخته می‌شود.
سنبل آبی‌ همچنین دارای برگ‌های گسترده، ضخیم، براق و تخم مرغی شکل 10 تا 20 سانتیمتری است که در سطح آب شناور و دارای ریشه‌های ارغوانی سیاه آزاد است و سنبله‌ای با 8 تا 15 گل زیبا دارد و عمدتاً رنگ گل‌ها طیفی از رنگ‌های بنفش، صورتی و ارغوانی است.
با وجود هشدارهای محیط‌زیست این گیاه همچنان در برخی معابر شهری در تهران به قیمتی بسیار نازل به فروش می‌رسد و خریداران و حتی فروشندگان آن به مضرات این گیاه برای سلامتی آگاه نیستند.
*
محیط‌زیست وظیفه قانونی برای برخورد با فروشندگان سنبل آبی ندارد
محمدرضا خویشتندار - فرمانده یگان محیط‌زیست استان تهران - در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به اینکه سنبل آبی یک نوع گیاه مهاجم است البته محیط‌زیست وظیفه قانونی برای برخورد با فروشندگان و عرضه کنندگان آن را ندارد، اظهار کرد: در واقع سازمان حفاظت محیط‌زیست وظیفه برخورد با خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی مورد حمایت و حفاظت این سازمان را دارد.
وی ادامه داد: برای مثال «لاله واژگون» گیاهی است که در طبیعت ایران به عنوان یک گونه شاخص شناخته می‌شود و به منظورحفاظت از این گونه، خرید و فروش آن ممنوع اعلام شده است و محیط‌زیست با متخلفان برخورد می‌کند اما سنبل آبی کاملا بر عکس این موضوع است.
*
ضرورت حذف سنبل آبی از کشور
خویشتندار با تاکید بر اینکه سنبل‌ آبی باید هر چه سریع‌تر از کشور حذف شود، تصریح کرد: این گیاه نه تنها برای محیط‌زیست بلکه برای سلامتی افراد خطرناک است و دستگاه‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی باید جلوی تکثیر و فروش این گیاه در کشور را بگیرد.
فرمانده یگان محیط‌زیست استان تهران در ادامه گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست تنها می‌تواند به هموطنان توصیه کند که از خرید این گیاه خودداری کنند و آن را در اکوسیستم‌های آبی کشور رها نکنند.
وی در پایان با اشاره به اینکه بهتر است برای مدیریت سنبل آبی کارگروه و کمیته‌ای تشکیل شود و نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف در آن حضور داشته باشند، اظهار کرد: در این صورت می‌توان وظیفه دستگاه‌های مختلف از جمله محیط‌زیست، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت را مشخص و برای مقابله با سنبل آبی اصولی‌تر عمل کرد.
صحنه قتل میترا استاد با حضور محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران بازسازی شد.
محمد علی نجفی متهم پرونده قتل میترا استاد، ظهر دیروز با حضور در محل وقوع جرم در برج دوبرال(آرمیتا)، صحنه جرم را بازسازی کرد.
بازسازی صحنه جرم که با حضور کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ و مقام قضایی صورت گرفت، از حدود ساعت 14 برگزار شد.
محمد‌علی نجفی شهردار اسبق تهران، صبح روز هفتم خرداد، میترا استاد همسر دومش را با شلیک چند گلوله به قتل رساند و متواری شد.
نجفی بعد از ظهر همان روز با حضور در اداره آگاهی خودش را به پلیس تحویل داد و به قتل همسرش به دلیل اختلافات پیش آمده اعتراف کرد.
پلیس: ورود شاهد جدید به پرونده قتل میترا استاد صحت ندارد
فرمانده انتظامی تهران بزرگ به ادعای مطرح شده مبنی بر "ورود یک شاهد جدید" به پرونده قتل "میترا استاد" و افشای زوایای پنهان زندگی همسر دوم نجفی واکنش نشان داد.
روز پنجشنبه خبری در یکی از رسانه‌ها با ادعای ورود یک شاهد جدید به پرونده قتل میترا استاد منتشر شد.
در این خبر آمده بود: "این مرد 9 خرداد با مراجعه به اداره آگاهی تهران به گفتگو با کارآگاهان نشست و اطلاعات خود از زوایای پنهان زندگی استاد را به پلیس افشا کرد."
درباره صحت این ادعا با سردار حسین رحیمی؛ فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: چنین موضوعی صحت ندارد.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: کار تحقیقات پلیس از "محمد‌علی نجفی" ادامه دارد.
سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی گفت: میانگین دمای کشور در خردادماه و دو ماه بعد از آن یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود و بارش‌ها در این مدت نسبت به کل سال قابل توجه نخواهد بود.
ایمان بابائیان در گفت‌وگو با ایسنا در مورد شرایط دمایی کشور در خرداد تا مرداد 98 اظهارکرد: میانگین دمای هوای خرداد تا مرداد یک درجه بیش از حد نرمال است ولی در جنوب شرق کشور این افزایش دما تا دو درجه بیش از حد نرمال خواهد بود.
این کارشناس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه بارش کشور به‌طور معمول در دوره خرداد تا مرداد نسبت به کل سال قابل توجه نیست، گفت: بارش در استان‌های ساحلی خزر در دوره خرداد تا مرداد در محدوده نرمال خواهد بود همچنین در همین مدت بارش در جنوب شرق کشور در حد نرمال تا قدری کمتر از آن پیش‌بینی می‌شود.
بابائیان با اشاره به اینکه انتظار بارش کمتر از حد نرمال برای فصل پاییز وجود ندارد، گفت: البته در ماه‌های آینده براساس مدل‌های اقلیمی جزئیات دقیق‌تری از وضعیت بارش فصل پاییز ارائه می‌شود.
سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی در بخش دیگر گفت‌وگو با اشاره به اینکه میانگین بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون دو برابر سال گذشته و 41 درصد بیش از میانگین بلندمدت بوده است، اظهارکرد: بیشترین افزایش نسبی بارش در استان‌های ایلام، لرستان و گلستان با 99.4، 88.8 و 85.4 درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت است.
وی تاکید کرد: در سال جاری تاکنون در هیچ استانی میزان بارش‌ها کمتر از حد نرمال نبوده است اما کمترین افزایش بارش نسبت به میانگین بلندمدت در استان‌های کرمان، اردبیل و سیستان‌وبلوچستان به ترتیب با 6.4، 6.5 و 17.6 درصد رخ داده است.
*
افزایش نسبی دما در نیمه شمالی و غربی کشور؛ از امروز
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش نسبی دما در نوار شمالی و نیمه غربی کشور از اوایل هفته جاری خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌و‌گویی، با اشاره به آخرین تحلیل نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی افزود:
در استان‌های قم، اصفهان، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق، همراه با گرد و خاک در مناطق استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی بارش پراکنده رخ می‌دهد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز، بارش‌ها در مناطق فوق به جز شمال غرب و دامنه‌های البرز مرکزی، در استان‌های قزوین، مرکزی و قم به صورت پراکنده تداوم دارد، اظهار کرد: در مناطقی از شمال شرق، در شمال استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی رگبار، رعد و برق گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
به گفته وظیفه، روز یکشنبه بارش پراکنده در شمال شرق کشور روی می‌دهد و از این‌رو تا اواخر هفته در نیمه غربی کشور شاهد جوی آرام خواهیم بود که در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر و بارش پراکنده در ارتفاعات زاگرس مرکزی در جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، شمال فارس و نیز در شمال آذربایجان شرقی و اردبیل پیش‌بینی می‌شود و از اوایل هفته افزایش نسبی دما در نوار شمالی و نیمه غربی کشور رخ می‌دهد.
وی در مورد وضعیت آب و هوای پایتخت نیز گفت: هوای تهران امروز کمی ابری تا نیمه ابری گاهی با وزش باد با حداکثر دمای 29 و حداقل دمای 16 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
هوای تهران در شرایط سالم
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به وزش باد نسبتا شدید گفت: کیفیت هوای پایتخت در شرایط سالم است.
حسین شهبازی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان دهنده برقراری شرایط جوی نسبتا ناپایدار است، اظهار کرد: در برخی ساعات بعد ازظهر افزایش میزان ابرناکی، بارش پراکنده باران و وزش باد نسبتا شدید به بزرگی بالاتر از 5 متر بر ثانیه از سمت نواحی غربی انتظار می‌رود که در بعضی ساعات احتمال گرد و خاک و افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: براساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، با وجود افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها به ویژه ذرات معلق طی برخی ساعات ناپایداری‌های جوی حاکم به همراه کاهش تردد خودروها در سطح شهر سبب برقراری شرایط مساعد کیفیت هوا در بیشتر مناطق شهر تهران می‌شود.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه این وضعیت جوی کمابیش طی امروز (11 اردیبهشت) در پایتخت تداوم دارد، تصریح کرد: در برخی ساعات بعد ازظهر افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
به گفته شهبازی، با وجود افزایش نسبی غلظت برخی آلاینده‌ها از جمله آلاینده ازن طی امروز شرایط سالم کیفیت هوا همچنان در بیشتر مناطق پایتخت برقرار است همچنین تا روز آینده دمای هوا در تهران روند افزایشی دارد.
*
ترافیک سنگین در آزادراه تهران-کرج
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از ترافیک نیمه سنگین در آزادراه تهران-کرج خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور گفت: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی ترافیک در مسیر آزاد راه تهران به کرج در محدوده پل کلاک به علت نصب عرشه پل عابر پیاده سنگین و تردد از کنار گذر این مسیر در جریان است.
به گفته وی سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردارند.