گزیده ها 6 شهریور - 98


گزیده ها 6 شهریور - 98
روحانی به وعده جایزه برای منتقدان عمل کرد
مدیرمسئول یک نشریه منتقد دولت می‌گوید چند روز بعد از سخنان رئيس‌جمهور، جایزه‌اش را گرفته است.
آقای روحانی روز شنبه گفته بود: انتقاد از دولت نه تنها بلامانع بلکه بی‌هزینه و حتی توأم با تشویق و جایزه بوده است. انتقاد بی‌هزینه از آثار این دولت است.
حمید رسایی مدیر مسئول هفته‌نامه 9 دی با اشاره به این سخنان نوشت: شاید باورتون نشه، ولی امروز از دادگاه ویژه روحانیت زنگ زدند که آقای روحانی می‌خواد از هفته‌نامه 9 دی تقدیر کنه و بهش جایزه بده! خیلی خوشحالم، اصلاً غیرقابل باوره که یه رئیس‌جمهور اینقدر زود به حرفش عمل کنه. فکرشو بکنید، علوی هم قراره لپمون را ببوسه.
رسایی در ادامه از احضار به دادگاه به‌خاطر شکایت دولت خبر داده است یادآور می‌شود اخیراً روزنامه منتقد وطن‌امروز نیز تعطیل شد.
در همین حال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر طی بیانیه‌ای ضمن انتقاد از نحوه برخورد و مواجهه با منتقدین توسط دولت، از نخ و سوزن به‌عنوان جایزه به دولت به‌منظور تغییر رویه و ایجاد صداقت در رفتار رونمایی کرد.
خطاب به روحانی در بیانیه این انجمن آمده است: اخیراً در آغاز هفته دولت در حرم حضرت امام(ره) فرموده‌اید که: «انتقاد از دولت بلامانع است و حتی در دولت یازدهم و دوازدهم، انتقاد از دولت بی‌هزینه و حتی توأم با جایزه و تشویق بوده است». از این‌رو لازم دانستیم؛ به پاس زحمات بی‌دریغ حضرت‌عالی به‌خاطر گرامی‌داشتن منتقدین و دادن جایزه‌های مختلف به آن‌ها در طول این چند سال، از شما و دولت فخیمه‌تان تشکر کنیم.
با عنایت به نوع برخورد کاملاً محترمانه دولت یازدهم و دوازدهم با منتقدین، خواهشمندیم قدر این توفیقی که نصیب شما شد تا بدین زیبایی به منتقدان توجه کنید را، بدانید.
ما نیز در راستای این مهم، تمامی الفاظ محترمانه و محبت‌آمیز دولت به منتقدان را ارج نهاده و از الفاظی مثل: «بزدل»، «ترسو» «بی‌سواد و بی‌شناسنامه»، «عقب‌مانده»، «هراسان»، «تندرو»، «عصر حجری»، «بیکار و دین‌نشناس» و «هوچی‌باز»، و تشخیص هنرمندانه شما در خطای دید داشتن منتقدان، کمال تشکر را داریم.
در این بیانیه با اشاره به پیگرد نشریات و صاحب‌نظران منتقد از سوی دولت آمده است: اگر بخواهیم به یک جمع‌بندی در نوع هدیه‌های شما به منتقدان برسیم، متوجه خواهیم شد که اتفاقاً وجه اشتراک آنها در همان چیزی است که سال 92 از آن به خدا پناه می‌بردید: بستن دهان‌ها و شکستن قلم‌ها!
فلذا به پیوست، نخ و سوزنی به‌عنوان نماد هدیه‌هایی که به منتقدان‌تان اعطا می‌شود، خدمتتان ارسال می‌گردد.
روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور درباره پوشش نامناسب برخی میهمانان یک مراسم،‌ اطلاعیه صادر کرد.
به گزارش ریاست جمهوری، در پی انعکاس برخی مطالب رسانه‌ای درخصوص پوشش نامناسب و حاشیه‌ساز تعداد معدودی از حاضران در همایش «ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت‌های روستایی»، روابط عمومی ریاست جمهوری با صدور اطلاعیه‌ای، توضیحاتی ارائه کرد.
در این اطلاعیه آمده است: «انتخاب و دعوت میهمانان همایش یاد شده، از سوی نهادهای صنفی و محلی مرتبط با موضوع برنامه انجام شده و دفتر و نهاد ریاست جمهوری در این مرحله نقشی نداشته است. در عین حال برگزارکنندگان همایش پیش و در حین اجلاس، به میهمانان همایش، درخصوص رعایت شئونات اسلامی و فرهنگی در حوزه پوشش، تذکر داده بودند
روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه «بیش از هزار نفر از روستائیان عزیز از سراسر کشور به این مراسم دعوت شده بودند که با پوشش‌های متنوع و گوناگون متناسب با فرهنگ خود در سالن همایش حضور داشتند»، افزوده است: «بخشی از میهمانان برنامه از جامعه محترم اقلیت‌های مذهبی کشور بودند و با تن‌پوش سنتی و محلی خود در مراسم حاضر شده بودند که قبل از آغاز برنامه به طبقه دوم سالن راهنمایی شدند
در این اطلاعیه همچنین آمده است: «با وجود همه این موارد، ضمن تقدیر از حساسیت دلسوزان نسبت به رعایت کامل موازین شرعی و فرهنگی و بویژه حجاب اسلامی، مسئله بوجود آمده قابل اغماض نبوده و دستور پیگیری و برخورد با خاطیان صادر شده است
گفتنی است، واکنش دفتر ریاست جمهوری و پذیرش اینکه در این زمینه خطایی صورت گرفته و با خاطیان برخورد خواهد شد قابل تقدیر است، ضمن اینکه با توجه به اهمیت موضوعی همچون حجاب و ارزش‌های اسلامی مسئولان دفتر ریاست جمهوری و سایر بخش‌ها در برگزاری مراسمات این چنینی باید دقت بیشتری داشته باشند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نه می‌خواهد و نه می‌تواند ابزار قدرت خود را در خودروسازان از دست بدهد.
محمدرضا منصوری در میزگرد خصوصی‌سازی صنعت خودرو با همت بسیج دانشجویی سه دانشگاه خواجه نصیر، امام صادق(ع) و دانشگاه تهران اظهار داشت: خودروسازان با وجود اینکه خودروهای داخلی را به سه برابر قیمت جهانی فروخته‌اند و بازار انحصاری هم دارند، اما در عین حال بزرگ‌ترین بدهکاران کشور هستند.
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبرگزاری فارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌،‌‌ وی افزود: دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در مجموع 80 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و مردم
دارند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: در حال حاضر هفت میلیون نفر کارمند و حقوق‌بگیر در سیستم دولتی و پیمانکاری و شبه دولتی معادل حدود 10 درصد جمعیت هستند، در حالی که در آمریکا با 350 میلیون نفر 800 هزار کارمند و در ژاپن 400 هزار کارمند وجود دارد و ما تا چند سال آینده دیگر نمی‌توانیم حقوق بازنشستگان را هم
بدهیم.
منصوری اضافه کرد: تنها راه نجات کشور این است که خصوصی‌سازی به معنای واقعی انجام شود و بخش خصوصی در اقتصاد فعال شود، اما من خوش‌بین نیستم که خصوصی‌سازی فعلی جواب دهد زیرا مدیران می‌گویند سفره‌ای پهن است و کسی حاضر نیست این سفره منافع را جمع کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان یک کارخانه دولتی در کشور نشان داد که سودده باشد، گفت: خودروسازی در کشور ما مریض و فاسد است.
به گفته این نماینده مجلس، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازار خودروسازی به‌گونه‌ای انحصاری است که حتی حاضر نیست پنج درصد بازار را هم واگذار کند، در این شرایط برخی مدیران خودروسازی سفرهای خارجی به چین انجام می‌دهند و فاکتورهای 700 میلیونی برای شرکت می‌آورند.
منصوری اضافه کرد: دولت نه می‌خواهد و نه می‌تواند ابزار قدرت خود را در خودروسازان از دست بدهد. با دستور فلان شخص را می‌آورند و در مجموعه‌ای که ورشکسته است چند هزار کارمند اضافه می‌کنند و از این به بعد هم کارمندان اضافه می‌شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی‌ گفت: در سال‌های اخیر از تولید ۱۰ تن اورانیوم به ۳۰ تن رسیده‌ایم و این میزان را به ۵۰ تن خواهیم رساند.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ‌در بازدید از سایت تحقیقات هسته‌ای کشاورزی و پزشکی البرز اظهار داشت: روند پیشرفت‌های هسته‌ای در کشور خوب است و فعالیت‌های حوزه اکتشاف و استخراج و تحقیق و توسعه با پیشرفت‌های چشمگیر رو‌به‌روست؛ در سال‌های اخیر از تولید ۱۰ تن اورانیوم به ۳۰ تن رسیده‌ایم و این میزان را به ۵۰ تن خواهیم رساند.
رئیس سازمان انرژی اتمی، از بومی‌سازی فناوری‌های هسته‌ای خبر داد و گفت: سالن مدرن سانتریفیوژ که به‌تازگی راه‌اندازی شده، ظرفیت تولید 60 سانتریفیوژ مدرن را در روز داراست و در زمینه تحقیق و توسعه نیز از فاز مهندسی معکوس به فاز طراحی رسیده‌ایم.
صالحی در ادامه از پروژه‌های هسته‌ای در حال ساخت خبر داد و گفت: بیمارستان عظیم هسته‌ای کشور در سایت البرز در زمینی به مساحت 10 هکتار در حال ساخت است که تنها 6 نمونه این بیمارستان در دنیا ساخته شده است و مشابهی در منطقه غرب آسیا ندارد.
وی افزود: این بیمارستان فوق‌تخصصی برای درمان انواع سرطان از طریق تابش یون‌های پروتون فعالیت خواهد کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی‌ گفت: طراحی و تأمین مالی تجهیزات این بیمارستان نزدیک به 200 میلیون یورو است که در حال حاضر تجهیزات آن سفارش داده شده و نیمی‌ از هزینه آن هم تأمین شده است که در صورت محقق شدن برنامه‌ها، این بیمارستان سال 1403 کاملاًً به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: همچنین پروژه‌ای درمانی تترا در تهران در زمینی به مساحت 33 هزار مترمربع با تجهیزات پزشکی بالغ ‌بر 60 میلیون دلار در حال ساخت
 
است.
صالحی گفت: طرح ساخت دو نیروگاه بزرگ هزار مگاواتی در کشور از دو سال پیش با بودجه 10 میلیارد دلاری آغاز شده و در حال اتمام است.
بر اساس گزارش فارس، معاون رئیس‌جمهور با‌ اشاره به هزینه‌های بالای پروژه‌های در حال ساخت گفت: به مردم صراحتاً اعلام می‌کنیم که با قدرت و قوت به حرکت خود برای پیشبرد اهداف هسته‌ای‌مان حرکت می‌کنیم و هیچ‌گاه متوقف نبوده و متوقف هم نخواهیم شد.