توافق ایران برای ساخت چندین کارخانه در سوریه

توافق ایران برای ساخت چندین کارخانه در سوریه  11مرداد-98
مصان نحاس، مسئول دفتر اتاق بازرگانی ایران و سوریه، از امضای سه توافق همکاری در زمینه تأسیس کارخانه شیر خشک، داروهای ضد سرطان و کارخانه تولید خودرو تا پیش از عید قربان خبر داده‌است.
وی به روزنامه سوری الوطن گفته‌است هدف از ایجاد صنایع جدید در زمینه‌های ساخت‌وساز، بهداشت، دارو و شیر خشک، شکستن تحریم‌های وضع شده علیه دمشق است.
ساخت کارخانجات صنعتی توسط ایران در سوریه در حالی است که آمارهای وزارت صنعت از افت چشمگیر تولید محصولات صنعتی، به‌ویژه ماشین‌الات و لوازم خانگی در سال گذشته خورشیدی خبر داده‌است.
تولید خودرو ایران در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری نیز ۳۶ درصد افت داشته‌است. بخشی از افت تولید ایران به‌خاطر مشکل واردات قطعات پیشرفته خودرو است و هنوز معلوم نیست در وضعیت کنونی ایران چگونه می‌خواهد در سوریه واحد خودروسازی احداث کند.
نحاس می‌گوید طی ماه‌های آینده شاهد بهبود وضعیت اقتصادی سوریه خواهیم بود و کالاها به ویژه شیر خشک، دارو و مایحتاج روزانه با قیمت‌های بسیار مناسب در دسترس مردم خواهد بود.
ایران به همراه روسیه از حامیان اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است و به غیر از نفت خام، وام‌ها و کمک‌های مالی کلانی نیز در اختیار دولت اسد قرار داده‌است.
بهمن ماه پارسال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران از توافق «مهم» بانکی با سوریه خبر داد و گفت ایران به غیر از توسعه خطوط ریلی این کشور، یک نیروگاه در استان لاذقیه سوریه احداث می‌کند.