پایگاه ارتش ترکیه در ادلب مورد هدف قرار گرفت

پایگاه ارتش ترکیه در ادلب مورد هدف قرار گرفت
آنکارا- ایرنا- نیروهای ارتش سوریه ، پایگاه شماره ۱۰ دیده بانی متعلق به ارتش ترکیه در ادلب را مورد هدف قرار دادند.
به گزارش روز چهارشنبه سایت ایندیپندنت، جنگنده های ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای روسی، پایگاه دیده بانی ارتش ترکیه در مناطق کاهش تنش در ادلب را بمباران کرد. این اقدام چند روز بعد از محاصره یک پایگاه دیده بانی دیگر ارتش ترکیه در این منطقه صورت گرفت.
ارتش سوریه طی چند روز گذشته بعد از آزادسازی شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب و مناطق اطراف آن مانند لطمین، اللحایا، الصیاد، معرکبه، کفرزیتا و مورک در جنوب این شهر، پایگاه دیدبانی شماره ۹ نیروهای ترکیه در مورک را به محاصره خود در آورد.
نیروهای سوریه پس از ۵ سال اشغال شهر راهبردی خان شیخون در جنوب استان ادلب در شمال غرب این کشور از سوی تروریست های تکفیری از یکشنبه شب ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۸ وارد بخش های شمال غرب این شهر شدند و اکنون بر کل مناطق این شهر و اطراف آن اشراف دارند.
تروریست ها در سال ۱۳۹۴ ( ۲۰۱۵ میلادی) با حمایت همسایه شمالی سوریه سازماندهی و تجهیز شده و با هدایت "اتاق عملیات ازنه" در ترکیه که با حضور افسران اطلاعاتی کشورهای مختلف از جمله آمریکا، ترکیه و عربستان اداره می شد، وارد استان ادلب در شمال غرب سوریه شده و بسرعت این استان را اشغال کردند.
با محاصره پایگاه دیدبانی ترکیه در مورک اکنون تنش بین مقام های ترکیه و سوریه بالا گرفته است و حتی در یک مورد جنگنده های سوریه ستون نظامی ترکیه را همراه با تجهیزات نظامی که از منطقه سراقب در ادلب در حال نزدیک شدن به مناطق تحت محاصره نیروهای سوری بود، بمباران کردند و مانع از رسیدن این نیروها به پایگاه ترکیه در مورک شدند.
اکنون شمار زیادی از تروریست های تحت محاصره در مورک و اطراف آن وارد این پایگاه ترکیه شده و برخی گزارش ها رقم آنها را تا ۵ هزار نفر ذکر می کنند.
" مولود چاوش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه در واکنش به آزادسازی حومه شمالی استان حماه و جنوب ادلب از سوی ارتش سوریه و در محاصره قرار گرفتن پایگاه نظامیان ترکیه در این منطقه گفت: ارتش ترکیه پایگاه دیده بانی نهم در حومه شمالی استان حماه را ترک نخواهد کرد.
بر اساس توافق آستانه و سوچی بین آنکارا و مسکو قرار بود ترکیه با استقرار ۱۲ برج دیدبانی بر برقراری آتش بس و تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین از سوی عناصر مسلح تکفیری و تروریستی در این مناطق از مهر ماه سال ۱۳۹۷ نظارت داشته باشد، ولی عملا تروریست ها با نادیده گرفتن توافق مزبور از تحویل سلاح های خود، خودداری کردند.
استان ادلب با ۱۱ درصد از  ۱۸۵ هزار و ۱۸۰ کیلومتر مربع سوریه در شمال غربی ترین منطقه این کشور و در کنار استان های حلب از شرق، حماه و لاذقیه از جنوب و غرب قرار دارد و از ۵ شهرستان شامل ادلب، معره نعمان، اریحا، جسرالشغور و حارم تشکیل می شود که شهر خان شیخون در شهرستان معره نعمان از مراکز راهبردی این استان است و یکی از راهبردی ترین مناطق شمال غرب سوریه می باشد که در سرشماری سال ۲۰۰۴ میلادی دارای بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت بوده است.

 از زمان لغو آتش ‌بس (۱۴ مرداد ماه) در دو استان حماه و ادلب که به خاطر اقدامات تروریست‌ها و گروه‌های مورد حمایت ترکیه صورت گرفت تا کنون، ارتش سوریه موفق شده تا کنترل ۳۰ منطقه را در جریان عملیات نظامی به دست گیرد.