گزیده ها 6 مهر -98

گزیده ها 6 مهر -98
بلومبرگ: اتفاق بد رخ داد اما برای آمریکا، نه ایران
یک شبکه خبری آمریکایی معتقد است اتفاق بد و بزرگی که ترامپ هشدارش را به ایران می‌داد، برای خود آمریکا اتفاق افتاده است.
بلومبرگ در یادداشتی تحلیلی نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا چند ماه قبل هشدار داد که اگر اتفاقی در منطقه رخ دهد، برای ایران عواقب بدی خواهد داشت. اتفاق بزرگ در منطقه رخ داد و به زیرساخت‌های نفتی سعودی حمله شد، اما بیشتر به‌نظر می‌رسد آنهایی که در ایالات متحده هستند از عواقب آن رنج می‌کشند و نه ایران.
مقامات ارشد در دولت ترامپ، ایران را در این حمله مقصر دانسته‌اند، اما هنوز معلوم نیست که آمریکا چطور می‌خواهد اقدامات کشوری را که همین حالا هم تحت فشار تحریم‌های شدیداللحن اقتصادی است، تلافی کند. حتی اگر رای‌دهندگان آمریکایی، آماده پذیرش درگیری در جنگی جدید در خاورمیانه بودند، باز هم ایران بزرگ‌تر از آن بود که ایالات متحده بخواهد به آن حمله کند. به علاوه، ایران پیش‌تر توانایی خود را برای حمله متقابل در صورت تصمیم‌گیری ایالات متحده به مواجهه نظامی نشان داده است.
دولت ترامپ امیدوار است که فشارهای اقتصادی نتیجه دهد و ایران را به تسلیم در برابر خواسته‌های واشنگتن وا دارد، اما چنین اتفاقی رخ نداده است. بالعکس، ایران به تحریم‌های ایالات متحده از طریق تقویت موقعیت 40 سال ایستادگی در برابر انزوای بین‌المللی پاسخ گفته و اخیرا اقداماتی در پیش گرفته است تا نشان دهد که در مقابل فشارهای آمریکا قدرت آن را دارد تا صادرات نفت متحد آمریکا در منطقه یعنی عربستان سعودی را متوقف کند.
مدیر پروژه ایران در گروه بحران بین‌المللی واقع در بروکسل، گفت: «ما در یک چرخه باطل گرفتار شده‌ایم. ایالات متحده باید به این درک برسد که ایران بخشی از منطقه است و نمی‌تواند آن را حذف کند
ایالات متحده در توجیه اعمال مجدد تحریم‌ها، این اقدامات را عاملی برای کاهش فعالیت‌های ایران در منطقه دانسته بود، اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مواجهه با کاهش درآمدها به جای عقب‌نشینی از اقدامات منطقه‌ای، در عراق، لبنان، سوریه، یمن و حتی افغانستان فعال‌تر شده است. از نظر سپاه پاسداران که مدت‌هاست خود را تنها مانع در برابر قدرت نظامی آمریکا در خاورمیانه معرفی می‌کند، تحریم‌ها به مثابه فراخوانی برای مسلح شدن بوده است. در واکنش به حملات اخیر، روزنامه کیهان از عزاداری سعودی‌ها و دولت ترامپ نوشت. در رسانه‌های اجتماعی هم حال و هوای مردم ایران بیشتر شجاعانه و ملی‌گرایانه بود تا وحشت‌زده. فیلم محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، که در سال 2017 گفته بود «ما منتظر نخواهیم ماند تا جنگ به عربستان بیاید، جنگ را به ایران خواهیم برد» در روزهای اخیر به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و مورد تمسخر قرار می‌گیرد.
مایکل نایتز از اعضای ارشد موسسه سیاست‌گذاری خاور نزدیک در واشنگتن در این‌باره می‌گوید لاف‌زنی دولت ترامپ کاملاً اثبات شده است. به‌نظر می‌رسد که ایران توانایی پیشبرد منافع خود در منطقه را دارد.
این رویکرد با نگاه به جلو بخشی از برنامه‌های بلندمدت ایران به شمار می‌رود که از خروج تدریجی ایالات متحده از منطقه سود می‌برد و این در حالی است که انتظار می‌رود فارغ از رئیس‌جمهوری که پس از انتخابات سال 2020 وارد کاخ سفید می‌شود، روند خارج کردن نیروها از خاورمیانه همچنان ادامه داشته باشد.
پییِر نوئل، از اعضای ارشد امنیت انرژی و اقتصاد در موسسه بین‌المللی مطالعات امنیتی در لندن، معتقد است که این حمله می‌تواند تأثیری بلندمدت و ماندگار در توازن قدرت در منطقه داشته باشد چرا که شدت تغییرات در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را آشکار کرده است: «سعودی‌ها در طی 30 دقیقه در جنگی شکست خوردند که از 50 سال پیش داشتند خود را برای آن آماده می‌کردند. آنها 50 درصد از تولید ملی نفت خود را از دست‌دادند و به ایران باختند و ایالات متحده هم بطور ملموس از آنها حمایت نکرد.» این اتفاق نشان داد که تضمین تأمین امنیت سعودی‌ها و میدان‌های نفتی منطقه از سوی ایالات متحده که عربستان و دیگر کشورهای منطقه روی آن حساب می‌کردند، توخالی و پوچ بوده‌اند.گزینه‌ای که دیگر نامی از حکومت سعودی باقی نمی‌گذارد
«
همه گزینه‌ها در قبال ایران روی میز است.» این لاف گزاف، نه از سوی مقامات آمریکایی، بلکه توسط وزیر مشاور در امور خارجه عربستان عنوان شده است.
عادل الجبیر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت همه گزینه‌ها از جمله عملیات نظامی علیه ایران روی میز است.

وی مدعی شد که ایران مسئول حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات آرامکو است و باید تاوان آن را بدهد.
وی ادامه داد: «همه به دنبال پرهیز از جنگ و افزایش تنش هستند. بر این اساس، ما در حال بررسی همه گزینه‌های موجود هستیم و در زمان مقتضی اقدام مناسبی صورت خواهیم داد
لاف‌زنی الجبیر در حالی است که مقامات درشت‌گوی آمریکایی با مشاهده قدرت نظامی غافلگیرکننده ایران، مدت‌هاست دیگر لاف تهدید به حمله نظامی را تکرار نمی‌کنند. حتی آخرین‌بار، با وجود برخی غر زدن‌ها، ترامپ از اینکه ایران هواپیمای جاسوسی ‌سرنشین‌دار آمریکایی را نزده و به سرنگونی پهپاد آمریکا بسنده کرده، از جمهوری اسلامی ایران تشکر هم کرد.
نکته دیگر این است که رژیم سعودی با وعده تصرف چند روزه یمن، این کشور را آماج حملات وحشیانه قرار داد اما اکنون قریب پنج سال است که در باتلاق خودساخته دست و پا می‌زند و دنبال خروج آبرومندانه از این گرفتاری‌های بزرگ است.
وزیر سعودی در حالی از گزینه نظامی در مقابل ایران سخن می‌گوید که بهتر از هر کس می‌داند رژیم متبوعش چگونه در مقابل یمن درمانده شده و هر هفته چند ضربه غافلگیرکننده دریافت می‌کند؛ ضربات تحقیرآمیزی که سعودی‌ها حتی رد آن را هم در رادارهای پیشرفته آمریکایی نمی‌توانند بگیرند، چه رسد به اینکه مهار کنند. با این وجود، روشن است که اگر سعودی‌ها بخواهند مرتکب حماقتی علیه ایران شوند، بیش از آن که ضربه‌ای وارد کنند، کاخ‌های شیشه‌ای آنها برایشان آوار خواهد شد و بعید است دیگر نامی از حکومت سعودی باقی بماند.امید زیباکلام به آمریکا ناامید شد

صادق زیباکلام، عدم ملاقات و مذاکره رئیس‌جمهور با مقامات آمریکایی را «پایان همه امیدها» توصیف کرد!
روزنامه آرمان در یادداشتی با همین عنوان، از قول زیباکلام نوشت: پیش از سفر رئیس‌جمهور، امیدهایی به وجود آمده بود مبنی بر اینکه شاید گشایش‌هایی در اوضاع به واسطه شرایطی که پدید می‌آمد، ایجاد شود و تنش‌ها کاهش یابد. مسئله صرف ملاقات میان آقایان حسن روحانی و دونالد ترامپ نبود، بلکه این امیدواری وجود داشت که به واسطه برخی ملاقات‌ها گشایشی ایجاد شده و مذاکراتی معطوف به نتیجه آغاز گردد. تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه برای حل مشکل، نقش مهمی در افزایش امید داشت.
شاید محاسبات رئیس‌جمهور فرانسه بر این مبنا صورت گرفته بود که او می‌دانست تا چه اندازه دونالد ترامپ به چنین ملاقاتی علاقه‌مند است؛ زیرا این ملاقات می‌توانست او را به عنوان نخستین رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کند که پس از چهار دهه با رئیس‌جمهور ایران انقلابی ملاقات می‌کند. علاوه بر این، ملاقات با آقای روحانی بسیار می‌توانست در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به کمک ترامپ بیاید و از این نظر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. در خصوص ایران نیز باید تأکید کرد که فشار تحریم‌ها باعث شده دولت در شرایط سختی قرار بگیرد. با این وجود واقع مطلب آن است که نطق ترامپ که قبل از نطق روحانی بود، عملاً راه هر گونه تغییر و تحول را بست، پس از آن بود که آقای روحانی هم در سخنرانی خود واکنش نشان داد. رؤسای جمهور ایران و آمریکا صحبت‌های تازه‌ای مطرح نکردند و با تکرار مواضع گذشته وضعیت را در شرایط پیش از آغاز مجمع عمومی نگه داشتند. در یک جمله می‌توان گفت شرایط به قبل از مجمع عمومی بازگشته و عملاً هیچ پیشنهاد کارآمدی نه از سوی دولت آمریکا و نه از سوی دیپلمات‌های ایران مطرح نشد.
یادداشت زیباکلام در حالی است که وی در گذشته از بزک کنندگان اعتماد و توافق با شیطان بزرگ بود و بنابراین، انتظار می‌رود او- در صورت صداقت و بی‌غرضی- مطالبه‌گر تعهدات بر زمین مانده اروپا و آمریکا باشد؛ نه این که دیدار روحانی- ترامپ را انتظار بکشد یا در انتظار پیشنهاد جدیدی از سوی ایران باشد. ایران تمام و کمال، هزینه توافق را پرداخته اما با بدعهدی طرف مقابل مواجه شده است. در این صورت پیشنهاد مذاکره جدید، بی‌معنا و بیهوده است.نافرمانی ترکیه و چین در مقابل تحریم نفتی ایران
مقامات ترکیه و چین به سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه نفت ایران اعتراض کردند و آن را غیرقابل قبول خواندند.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران کشورش به خرید گاز و نفت از جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد. این می‌تواند روابط آنکارا و واشنگتن را تیره‌تر کند.
اردوغان هنگام بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت روابط تجاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه تولیدات نفتی ادامه خواهد داشت.
وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی در این راستا به کمبود سوخت‌های فسیلی در ترکیه اشاره کرد و افزود: ما نمی‌توانیم از نفت و گاز ایران صرف‌نظر کنیم. ترکیه مصمم است میزان تبادلات تجاری خود با ایران را که در حال حاضر 7/5 میلیارد دلار است به 30 میلیارد دلار برساند