صاحبنظران روس: مردم فلسطین زیر بار فروش کشورشان نمی‌روند


سیاست چندین ساله لاس زدن پوتین فرصت طلب با نتانیاهو زمینه معامله قرن را فراهم کرده است.
صاحبنظران روس: مردم فلسطین زیر بار فروش کشورشان نمی‌روند
مسکو - ایرنا - گروهی از کارشناسان و صاحبنظران مسائل بین المللی در روسیه معتقدند که مردم فلسطین با طرح دونالد ترامپ موسوم به معامله قرن که بر اساس آن سرزمین‌های این کشور به اسراییل واگذار می شود و در واقع فلسطین به فروش می رسد، موافقت نخواهند کرد.
« ایگور کوروتچنکو » عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه، «گئورگی آساتوریان» کارشناسان باشگاه سیاسی بین المللی والدای و «موسی قربانف» کارشناس امور خاورمیانه روسیه و رئیس جامعه اهل بیت روسیه در این باره اظهار نظر کرده اند.
«ایگور کوروتچنکو» که همزمان سردبیر نشریه نظامی روسی «دفاع ملی» است در این باره گفته است: ترامپ کاملا طرفدار اسراییل است و آشکارا از روز نخست ریاست جمهوری خود بر این نکته تاکید کرده بنابراین طرحی که او ارائه داده، نمی تواند بی طرف باشد.
کارشناس روس با بیان اینکه معامله قرن برای اسراییل صلح به ارمغان نمی آورد، اظهار داشت: اسراییل دهها سال با خصومت کشورهای پیرامون خود و مسلمانان مواجه خواهد بود
کوروتچنکو گفت: مردم مسلمان منطقه و بویژه ایران با طرح معامله قرن مخالفت می‌کنند
وی ادامه داد: هیچ رهبر فلسطینی این طرح را نمی پذیرد زیرا قبول آن به مثابه مرگ سیاسی برای وی خواهد بود. مردم فلسطین هیچگاه آن را نخواهند پذیرفت.
«گئورگی آساتوریان» شرق شناس روس و کارشناس باشگاه سیاسی بین المللی والدای نیز گفت: ترامپ و نتانیاهو هر دو در شرایط سیاسی دشوار قرار دارند و برای اهداف انتخاباتی به طرح معامله قرن نیاز دارند.
به گفته وی، ترامپ سعی دارد تا فلسطینیان را با پول تطمیع کند تا این طرح را بپذیرند اما گمان نمی کنم که مردم فلسطین هیچگاه کشور خود را بفروشند.
موسی قربانف کارشناس امور خاورمیانه روسیه نیز گفت که آمریکا برای اجرای طرح معامله قرن پیشنهاد سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد دلاری در فلسطین داده است با این وجود معتقدم اگر یک هزار میلیارد هم پیشنهاد می‌کرد چنین طرحی، شانسی برای پیروزی نداشت چرا که همه چیز که فروشی نیست.
وی گفت: در این طرح خلع سلاح جنبش فلسطینی حماس پیش بینی شده است که نشانگر ترس اسراییل و آمریکا از اقدامات فلسطینی‌هاست.
وی خاطرنشان کرد: طرح معامله قرن برای ایجاد فضای دوستی پیرامون اسراییل ارائه شده است.
کارشناس روس با اشاره به مخالفت شدید ایران با طرح معامله قرن گفت: ایرانی ها از ماهیت این پیشنهاد آمریکا و ماهیت واقعی دمکراسی از نوع آمریکایی مطلع هستند و قطعا مقابل چنین اقداماتی خواهند ایستاد.
دونالد ترامپ روز سه شنبه همراه با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و گفت : در سفرم به اسرائیل با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بیت اللحم دیدار کردم، آنها سزاوار زندگی بسیار بهتری هستند. فلسطینی ها در دام فقر و خشونت افتاده اند.
وی افزود: مصمم بودم که راه سازنده ای برای پیشرفت حل بحران فلسطین و اسرائیل بیابم. ایجاد صلح بین فلسطین و اسرائیل می تواند بزرگترین چالش باشد. من انتخاب نشده ام که کارهای اندک انجام دهم یا خودم را از کارهای بزرگ دور کنم. یک روند طولانی و دشوار بوده تا به این مرحله برسیم.
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: روز یکشنبه بینش خود را برای آینده بهتر  به نتانیاهو ارائه دادم، این بینش با آنچه در قبل بوده است، بسیار متفاوت است. طرح ما ۸۰ صفحه است و بیشترین جزئیات ممکن را دارد.
ترامپ اضافه کرد : باید چاره های تاکتیکی برای امن تر کردن منطقه یافت. طرح ما مساله دو کشور را چاره اندیشی می کند و نتانیاهو هم گفت که حاضر است از این طرح حمایت کند. بنی گانتز هم از این مساله حمایت کرده است تا بتوان با فلسطینی ها هم به توافق رسید.
رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: تحت این طرح، قدس پایتخت تقسیم نشده اسرائیل باقی خواهد ماند و این بسیار مهم است. این موضوع جدیدی نیست و سال گذشته این کار را کردم. آمریکا همه مناطقی که تحت حاکمیت اسرائیل است را به رسمیت خواهد شناخت.