مسکو سی‌آی‌ای را به «همکاری» با ناوالنی متهم کرد

 مسکو سی‌آی‌ای را به «همکاری» با ناوالنی متهم کرد    11 –مهر-99

سیاستی که 41 سال است از سوی حاکمان رژیم ولایت فقیه در مورد مخالفان و منتقدان وناراضیان اعمال شده است.

الکسی ناوالنی، سمت چپ، و ولادیمیر پوتین

کرملین روز پنج‌شنبه کارشناسان سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سی‌آی‌ای، را به همکاری با الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف روسیه، متهم کرد و گفت که دولت روسیه معتقد است که وی «مربی» داشته و از آنها «دستورالعمل» دریافت کرده است.

روسیه برای این گفته خود شواهدی ارائه نداده است.

در همین روز همچنین خبر رسید که الکسی ناوالنی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را مسئول مسموم شدن خود دانسته و می‌گوید پس از پایان معالجات پزشکی برای ادامه فعالیت‌ سیاسی به کشورش باز خواهد گشت.

آقای ناوالنی در گفت‌وگویی اختصاصی با مجله آلمانی اشپیگل گفته است عدم بازگشتش به روسیه بدین معنی خواهد بود که ولادیمیر پوتین به هدفش رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی کرملین ، دیمیتری پسکوف در واکنش به این خبر به خبرنگاران گفته است که «ادعای ناوالنی غیرقابل قبول ، بی‌اساس و توهین‌آمیز است، اما وی برای بازگشت به روسیه آزاد است

آقای ناوالنی که حدود دو ماه پیش با یک ماده سمی در مسیر پرواز از سیبری به مسکو مسموم شده بود هفته گذشته از بیمارستانی در برلین مرخص شد.

رهبر ۴۴ ساله اپوزیسیون روسیه با ماده‌‌ای سمی که در دوران شوروی سابق تولید می‌شد، مسموم شد و متخصصان مستقل در اروپا نیز این موضوع را پس از تحقیقات علمی تایید کردند.

دولت روسیه و سخنگوی کاخ کرملین اتهام برنامه‌ریزی برای سوء قصد به جان آقای ناوالنی را رد کرده‌اند.

پنج سال پیش هم بوریس نمسوف، یکی دیگر از مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در نزدیکی کاخ کرملین به‌دست مهاجم ناشناسی کشته شد.