اسرائیل اولین محموله واکسن کرونا را به فلسطینی‌ها «تحویل داد»

 اسرائیل اولین محموله واکسن کرونا را به فلسطینی‌ها «تحویل داد»  14-بهمن-99

دشمنی حاکمان رژیم ولایت فقیه  بیشتر از دشمنی اسراییل با فلسطین است چون اسراییل  محموله واکسن کرونا را به فلسطینی ها تحویل داده است ولی خامنه ای رمال خرید واکسن آمریکایی - انگلیسی را تحریم کرده است.

واکسن‌های تحویلی به فلسطینی‌ها محصول شرکت «مدرنا» است.

اسرائیل روز دوشنبه ۱۳ بهمن اعلام کرد اولین محموله واکسن کرونا را که دو هزار دوز واکسن «مدرنا» است به نهادهای مسئول فلسطینی تحویل داده است.

رابط نظامی اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای گفت این محموله توسط نهادهای بهداشتی فلسطینیان به کرانه باختری رود اردن منتقل شده است.

مقامات فلسطینی رسما دریافت این محموله را نه تایید و نه تکذیب کرده‌اند.

سخنگوی رابط نظامی اسرائیل با فلسطینیان افزود سه هزار دوز دیگر از واکسن کرونا برای فلسطینیان در نظر گرفته شده است.

یک مقام بهداشتی تشکیلات خودگردان فلسطینی که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود دریافت دو هزار دوز واکسن از اسرائیل را تایید کرد.

اسرائیل از نظر تعداد واکسیناسیون در جهان در رتبه اول قرار دارد. تشکیلات خودگردان فلسطینی تلاش کرده که از کانال‌های مستقل واکسن مورد نیاز خود را تامین کند و تاکنون تعدادی واکسن روسی «اسپوتنیک وی» خریداری کرده است.

یک مقام سازمان بهداشت جهانی نیز روز دوشنبه گفت در چارچوب «کوواکس» طرح اشتراک جهانی واکسن، فلسطینی‌ها طی چند هفته آینده بین ۳۵ تا ۴۰ هزار دوز واکسن دریافت خواهند کرد.

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز در این زمینه گفت تا اواسط ماه فوریه اولین محموله واکسن کرونا شامل ۵۰ هزار دوز را تحویل خواهند گرفت و به فاصله کوتاهی برنامه واکسیناسیون در کرانه غربی رود اردن و نوار غزه آغاز خواهد شد.

محمد اشتیه قبل از شروع جلسه هفتگی کابینه تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت این واکسن‌ها از منابع گوناگون از جمله «کوواکس» تامین شده است.

او افزود: «واکسیناسیون از اواسط ماه جاری میلادی آغاز خواهد شد».

به گفته او، برنامه واکسیناسیون ۲.۸ میلیون نفر جمعیت کرانه باختری و دو میلیون نفر جمعیت نوار غزه را شامل خواهد شد.

اسرائیل به دلیل تاخیر در تحویل واکسن به فلسطینیان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی به طور علنی از دولت اسرائیل برای کمک به برنامه واکسیناسیون تقاضای کمک نکرده است.

اما سازمان ملل و نهادهای حقوق بشر می‌گویند که طبق قوانین بین‌المللی اسرائیل به عنوان کشور اشغالگر موظف است در زمینه مقابله با ویروس کرونا و واکسیناسیون به فلسطینی‌ها کمک کند.

نهادهای بهداشتی تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری تاکنون بیش از ۱۰۷ هزار مورد ابتلا به کرونا را شناسایی و تعداد تلفات را هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. گروه حماس نیز اعلام کرده که در نوار غزه بیش از ۵۱ هزار مورد ابتلا شناسایی شده و حدود ۵۲۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و فرانسه/ ش.ر/ک.ر