نفتکش ایرانی در سواحل سوریه «هدف حمله پهپادی» قرار گرفت

  نفتکش ایرانی در سواحل سوریه «هدف حمله پهپادی» قرار گرفت 5-اردیبهشت-1400

 

نفتکش ایرانی در سواحل سوریه «هدف حمله پهپادی» قرار گرفتtanker_042321.jpgبه گزارش رادیو فردا، گروه دیده‌بان حقوق بشر در سوریه روز شنبه ۴ اردیبهشت از وقوع حمله به یک نفتکش ایرانی در سواحل سوریه خبر داد. خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، نیز این گزارش را تایید کرد و به نقل از وزارت نفت این کشور نوشت که نفتکش ایرانی دچار حریق شده است. این گزارش می‌گوید که به نظر می‌رسد نفتکش ایرانی هدف حمله یک پهپاد قرار گرفته که از فراز آب‌های لبنان عبور کرده است.

***

العربیه هم نوشت- وزارت نفت سوریه روز شنبه 24 آوریل 2021 اعلام کرد یک نفتکش در سواحل بانیاس این کشور در دریای مدیترانه مورد حمله پهپادی قرار گرفته و دچار حریق شد. دیدبان حقوق بشر سوریه گفت این نفتکش به ایران تعلق دارد.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد یک نفتکش متعلق به ایران در سواحل سوریه مورد حمله قرار گرفت. خبرگزاری رسمی سوریه هم به نقل از وزارت نفت این کشور در صفحه توئیترش اعلام کرد: «نفتکشی که از سمت لبنان به بانیاس در حرکت بود با یک پهپاد مورد حمله قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شد

در ماه‌های گذشته ایران و اسرائیل بارها کشتی‌های همدیگر را مورد هدف قرار دادند و تنش میان این دو کشور شکل جنگ دریایی به خود گرفته است. در ماه مارس هم یک کشتی باری ایرانی به نام شهرکرد در دریای مدیترانه مورد حمله قرار گرفت.

کشتی «شهرکرد» که در نزدیکی سواحل لاذقیه در آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه مورد هدف قرار گرفت، یکی از 12 کشتی است که به گزارش روزنامه وال‌ستریت ژورنال، در 3 سال گذشته از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفته‌اند. بیشتر این کشتی‌ها نفت و اسلحه به سوریه قاچاق می‌کردند و با دور زدن تحریم‌ها می‌کوشیدند پول مورد نیاز برای تامین هزینه‌های هنگفت سپاه پاسداران و بازوهای منطقه‌ای ایران را کنند. براساس گزارش وال‌ستریت ژورنال اسرائیل پس از آن به این حملات دست زد که ایران به وعده‌های خود درباره عدم تحویل نفت یک نفتکش مصادره شده به سوریه عمل نکرد و جامعه جهانی در زمینه واکنش به این اقدام کوتاهی کرد.

روزنامه «تایمز» بریتانیا هم روز شنبه 13 مارس 2021 گزارش کرد که حملات صورت گرفته به کشتی‌ها ایرانی، با پرچم آمریکا صورت می‌گیرد و برخی از این کشتی‌ها سبب ایجاد آلودگی‌های زیست‌ محیطی شده‌اند که در آخرین مورد وزیر محیط زیست اسرائیل یک کشتی ایرانی را متهم به نقش داشتن در آلودگی نفتی سواحل این کشور کرد؛ اتهامی که ایران تا کنون به آن پاسخی نداده است.