کار اسنپ ازگرانفروشی گذشت و به بریدن گوش مردم رسید

 کار اسنپ ازگرانفروشی گذشت و به بریدن گوش مردم رسید/ دلیل افزایش چشمگیر تعرفه خدمات اسنپ چیست؟۱۱-تیر-۱۰۰

کار اسنپ ازگرانفروشی گذشت و به بریدن گوش مردم رسید/ دلیل افزایش چشمگیر تعرفه خدمات اسنپ چیست؟

شرکت خدمات حمل و نقل اسنپ که در روزهای آغازین فعالیت در ایران و شهر تهران به واسطه تعرفه های ارزان با استقبال روز افزونی رو به رو شده بود، در ادامه مسیر فعالیتی خود سبک و رویه های دیگری را در پیش گرفت و هزینه هایش را به شدت افزایش داد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- اگر تا همین چند هفته و یا چند ماه پیش گلایه کاربران شرکت استارتاپی اسنپ افزایش نسبی تعرفه ها به نسبت ماه و سال های قبل تر بود، حالا دیگر نوع جدیدی از گرانفروشی توسط اسنپ به راه افتاده است که حتی در قیاس با تورم روز افزون جامعه نیز باورپذیر نیست.

این را می توان از گلایه و اشارات مستقیم و غیر مستقیم کاربرانی متوجه شد که در شبکه های اجتماعی به این موضوع می پردازند و اعتراض خود را نسبت به رویه حاکم بیان می کنند.

به طور مثال یکی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در این باره نوشته است: ‏از سبلان تا مطهری ۱۳۱ هزار تومان؟! مگه جنگه؟!

کاربر دیگری نیز ضمن اشاره به افزایش زیاد قیمت ها توسط اسنپ در حساب توئیتری خود نوشت: ‏مژده! مژده به مدیران دولتی! با توجه به بیکاری قریب الوقوع اکثر مدیران دولتی از چند هفته دیگر، اسنپ برای حفظ شأن شما عزیزان نرخ‌ها را به صورت نجومی بالا برده تا کار کردن در اسنپ لاکچری و با درآمد بیشتر از مدیریت در دولت برای شما محسوب شود. چشم انتظار شما هستیم!

همچنین کاربر دیگری در این باره نوشت: ‏اسنپ و دیجی‌کالا یک نمونه مدرن از کاربرد دامپینگ برای حذف رقبا و سپس لذت بردن از برکات ‎انحصار هستند. غفلت دولت به عنوان تنظیم‌گر بازار کاملا مشهود است. قیمتهای نجومی اسنپ حاصل ناآشنایی دستگاه‌های اجرایی مربوطه با فضای کسب‌وکار دیجیتال است.

کار اسنپ ازگرانفروشی گذشت و به بریدن گوش مردم رسید/ دلیل افزایش چشمگیر تعرفه خدمات اسنپ چیست؟

جدا از اظهار نظرهای مورد اشاره بررسی های بیشتر نیز رویه عجیب و خارج از عرفی را که اسنپی ها به راه انداخته اند، اثبات می کند.

موضوع مهم و غیرقابل باوری که به نظر می رسد نسبت به تعرفه تاکسی تلفنی های شهری نیز به به مراتب گرانتر شده است؛ قیاسی که تا همین چند مدت پیش برعکس بود و اساساً همین موضوع بود که سبب شد بسیاری از شهروندان به سمت تاکسی های آنلاینی چون اسنپ کشیده شوند.

اما حالا و در شرایطی که بسیاری از شرکت های تاکسی تلفنی شهری تعطیل شده و نیروهایشان نیز برای امرار معاش و ادامه فعالیت به سمت شرکت هایی چون اسنپ روانه شدند، گویا این شرکت مطمئن از یکه تازی در میدان رقابت هیچ ابایی از افزایش قیمت ها ندارد.

در چنین شرایط و فضایی این حداقل انتظار از نهادهای نظارتی و مدیران اجرایی وجود دارد که نسبت به کنترل تعرفه ها نهایت تلاش خود را انجام بدهند و اجازه ندهند شرکت هایی چون اسنپ با این شرایط نسبت به گران کردن خدمات خود اقدام کنند؛ انتظاری که البته به نظر خوش بینانه است و مسئولان مربوطه حداقل تا کنون در این رابطه تجربه و اقدام قابل قبولی نداشته اند.

همه مشکل مورد اشاره البته متوجه شرکت اسنپ و سیستم قیمت گذاری سامانه های آن نیست و بررسی های بیشتر نشان می دهد که برخی رانندگان فعال در اسنپ نیز در بروز این شرایط و قیمت ها نقش دارند.

یکی از رانندگان اسنپ در همین رابطه به خبرنگار ما گفته بود، ترفند جدیدی که ما برای بالا بردن نرخ کرایه ها بکار می بریم این است که مرحله اول ثبت درخواست توسط مشتری آن را سریعاً قبول نمی کنیم و درخواست را رد می کنیم.

وی افزود: این اتفاق سبب می شود تا سیستم به صورت خودکار قیمت را برای رسیدن به یک قیمت تعادلی بالاتر ببرد و مسافر نیز اگر چاره ای نداشته باشد، آن را می پذیرد.

روشی که این راننده تاکسی به آن اشاره کرد به خوبی نشان می دهد که سامانه های فعال در تاکسی های آنلاین هیچ الزام و یا اجباری برای رانندگان خود در نظر نگرفته و عملاً دست بالا را در تثبیت قیمت ها به رانندگان داده است.

با این تفاسیر و رویه ها باید دید در آینده نزدیک چه تغییر تحولی در سیستم های نظارتی و نیز نوع برخورد شهروندان با این شرکت خدمات مسافرتی به وجود خواهد آمد.

آیا فضای پیش آمده به احیای تاکسی های تلفنی و حضوری منجر خواهد شد تا نه همین رویه استمرار خواهد داشت و مسافران در بی پناهی محض تسلیم هزینه های گزاف تاکسی های آنلاینی چون اسنپ خواهند شد؟

برخی کاربران و مخاطبان بازتاب بر این باورند رقم های قید شده در این گزارش بخاطر اشکال در سامانه رخ می دهد و دائمی نیست. ضمن اشاره به اینکه تصاویر مرتبط با این تعرفه ها از سوی کاربران متفاوت و در شبکه های مختلف اجتماعی آن هم در زمان های مختلف منتشر شده است، بازتاب این آمادگی را دارد عینا توضیحات شرکت مربوطه را برای رفع هر گونه ابهام منتشر کند.