میلیاردر چینی به اتهام «تحریک به آشوب» به ۱۸ سال زندان محکوم شد

 میلیاردر چینی به اتهام «تحریک به آشوب» به ۱۸ سال زندان محکوم شد۸-مرداد-۱۴۰۰

سون داوو شخصیت کاریزماتیکی است که در دهه هشتاد میلادی از صفر شروع کرد و در این مدت توانسته یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی کشاورزی در چین را بسازد.

دادگاهی در چین روز چهارشنبه ششم مرداد سون داوو، میلیاردر و سرمایه‌دار بزرگ صنعت کشاورزی، را به اتهام‌های گوناگون از جمله «تحریک به آشوب» به ۱۸ سال زندان محکوم کرد.

محاکمه سون داوو که منتقد سیاست‌های دولت چین و از حامیان گروه‌های خودجوش مدافع حقوق مردم است، غیرعلنی برگزار شد.

دادگاه شهر گائوبیدیان در نزدیکی پکن در حکم خود گفت سون داوو به ارتکاب جرایمی از جمله «برگزاری تجمع برای حمله به نهادهای دولتی، ممانعت از فعالیت نهادهای دولتی و مشاجره و تحریک به آشوب» محکوم شده است. مراجع قضایی چین معمولا از چنین اتهاماتی علیه دگراندیشان و مخالفان استفاده می‌کنند.

سون داوو نوامبر گذشته و در پی بروز اختلاف بین او و یک شرکت دولتی رقیب همراه با بیست نفر از اعضای خانواده و همکارانش بازداشت شد.

سون داوو شخصیت کاریزماتیکی است که در دهه هشتاد میلادی از صفر شروع کرد و در این مدت توانسته که یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی کشاورزی در چین را بسازد.

او از مدافعان سرسخت اصلاحات در مناطق روستایی چین بوده و در جریان شیوع تب خوکی در سال ۲۰۱۹ در افشاگری علیه واکنش کند نهادهای دولتی به این بحران نقش مهمی ایفا کرد.

دادگاه علاوه بر ۱۸ سال زندان او را به پرداخت ۳.۱۱ میلیون ین (معادل ۴۷۵ هزار دلار) جریمه محکوم کرد.

به گفته وکلای سون داوو، دادرسی که روز ۱۵ ژوئیه ( ۲۴ تیر) در دادگاه شهر گائوبیدیان شد به‌دليل پنهان‌کاری و برگزاری غیرعلنی دادگاه ناقض مقررات قضایی و حقوق متهم است.

آقای سون در سال ۲۰۰۳ نیز به اتهام «جمع‌آوری غیرقانونی سرمایه» به زندان محکوم شد ولی تحت تاثیر اعتراض افکار عمومی و گروه‌های حقوق بشری این حکم لغو شد.

وکلای آقای سون می‌گویند دادرسی این پرونده یک محاکمه عادی و قانونی نبود، برخی جلسات حدود ۱۲ ساعت طول کشید و اتهاماتی که به موکل آن‌ها وارد شده بسیار پیچیده و در عین حال مبهم است.

طبق مدارک دادگاه و گزارش دادرسی، دادستانی ادعا کرده که شرکت کشاورزی آقای سون علاوه بر فریب دادن کارگرانش «در مدیریت منظم امور محلی دخالت کرده و ثبات سیاسی جنبش‌های خودجوش سراسری را به خطر انداخته است».

آقای سون در واکنش به این اتهامات گفته است «شرکت او کاملا سوسیالیستی است، همه برای بهروزی جمعی تلاش می‌کنند و وضعیت زندگی کارمندانش بسیار خوب است».

شرکت داوو قبل از بازداشت آقای سون حدود ۹ هزار کارگر و کارمند داشت ولی همزمان با بازداشت او در ماه نوامبر، دولت این شرکت را مصادره و همه کارکنان آن را اخراج کرد.

سون داوو همواره یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های روستایی حکومت چین و خواستار آزادی عمل بیشتر برای کشاورزان در حفاظت از منافع اقتصادی خود بوده است.

مزارع دامپروری او از شیوع تب خوکی در سال ۲۰۱۹ به شدت آسیب دیدند. او دولت محلی ایالت هبئی در شرق چین را به تلاش برای مخفی کردن ابعاد این بحران متهم کرد. افشاگری‌های او در شبکه‌های اجتماعی دولت را وادار کرد که واکنش فعال‌تری نشان دهد.

در سال‌های اخیر حکومت چین سرکوب و بازداشت چهره‌های سرشناس اقتصادی را که منتقد حزب کمونیست هستند افزایش داده است.

سال گذشته رن ژیگیانگ، یکی از ثروتمندان سرشناس در حوزه ساخت‌وساز به دلیل انتقاد از عملکرد رئیس‌جمهوری چین در واکنش به شیوع ویروس کرونا محاکمه و به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ک.ر