علائم كمبود ويتامين D در بدن

علائم كمبود ويتامين D در بدن 5 آبان -94

بزرگ ترين منبع ويتامين D نور خورشيد است. اين ويتامين خورشيدي براي سلامت استخوان ها، پوست و سلامت روحي رواني لازم و ضروري است.    حدود 80 تا 90 درصد ويتامين D از طريق خورشيد جذب مي شود و براي مقابله با برخي بيماري هاي قلبي عروقي، افسردگي فصلي و پيشگيري از بروز «ديابت نوع يک» مفيد است.    کمبود ويتامين D مشکلاتي براي بدن به همراه دارد که در ادامه به آن ها اشاره مي شود.
        
محققان چه مي گويند؟
    
ويتامين D يک ويتامين محلول در چربي است. نياز روزانه بدن ما نسبت به اين ويتامين برحسب جنسيت و سن و سال متفاوت است اما به طور معمول همه ما روزها به 400 تا 600 واحد بين المللي ويتامين D نياز داريم البته افراد سالمند و کودکان و خانم ها نياز بيشتري به اين ويتامين دارند.    به عقيده محققان آمريکايي کودکاني که از دريافت نور خورشيد و در نتيجه جذب کافي اين ويتامين محروم هستند، بيشتر در معرض راشيتيسم قرار مي گيرند. افراد بزرگسالي نيز که با اين کمبود روبه رو مي شوند در معرض خطر ابتلابه پوکي استخوان قرار دارند. کمبود ويتامين D همچنين باعث تشديد خطر ابتلابه پرفشاري خون و ديابت نوع 2 مي شود.    به عقيده محققان افرادي که دچار بيماي هاي مزمن هستند نياز بيشتري به اين ويتامين دارند که اين نياز به حدود 1000 تا 2000 واحد بين المللي نيز مي رسد.    به عقيده محققان انجمن مقابله با سرطان آمريکا، درسنين بالاتر (بعد از 50 سالگي) پوست به اندازه کافي ويتامينD سنتز نمي کند و کليه ها کارايي لازم درتبديل آن به نوع قابل استفاده بدن را از دست مي دهند.    علاوه بر اين افراد سالمند بنا به شرايط بدني شان کمتر بيرون از منزل رفته و در معرض آفتاب قرار مي گيرند بنابراين بيشتر با کمبود اين ويتامين مواجه مي شوند. علاوه بر اين افرادي که دچار بيماي هاي التهابي، بيماري سلياک و کرون هستند بيشتر در معرض کمبود ويتامينD قرار مي گيرند؛ چون اين قبيل بيماري ها روي جذب چربي ها تاثير منفي دارند.
        
علائم کمبود ويتامين Dدل و دماغ نداريد
    
اگر احساس مي کنيد که بي حوصله و افسرده شده ايد و کوچک ترين مسئله اي ناراحت تان مي کند به پزشک مراجعه و ميزان ويتامين D بدنتان را بررسي کنيد.     به عقيده محققان آمريکايي ويتامين D ميزان سروتونين بدن را افزايش مي دهد. در نتيجه کمبود آن باعث تغيير در خلق و خوي شده و افسردگي مي آورد.    نتايج پژوهشي که در سال 1998 انجام شده است، نشان مي دهد افراد سالمي که در فصل زمستان مکمل ويتامين D دريافت مي کنند وضعيت روحي بهتري نسبت به افرادي که از اين مکمل ها محروم هستند دارند. برخي مواد غذايي مانند شير گاو، ماهي آزاد و بادام نيز حاوي اين ويتامين هستند که در کنار قرار گرفتن در معرض نور خورشيد بايد در برنامه غذايي گنجانده شوند.
        
وزن اضافه مي کنيد
    
اگر هيچ تغييري در برنامه و عادات غذايي خود نداده ايد اما با سرعت در حال افزايش وزن هستيد کمي گوش به زنگ باشيد. يکي ديگر از علائم کمبود ويتامين D افزايش وزن بي دليل است. اين ويتامين محلول در چربي به تثبيت وزن و حفظ تناسب اندام کمک مي کند. اين مشکل با مشکلات ديگري مانند اختلالات هورموني و اختلالات تيروئيدي نيز همراه است.
        
نفس کم مي آوريد
    
اگر اهل ورزش هستيد بايد در طول جلسات ورزشي استقامت بدن را حفظ کرده و بالاببريد. اگر متوجه افت ناگهاني و بي دليل مقاومت بدن خود شده ايد و به اصطلاح کم مي آوريد به ميزان ويتامين D بدن خود شک کنيد.    اين ويتامين براي افزايش و حفظ مقاومت جسماني بدن لازم است. بايد بدانيد که ورزشکاران حرفه اي روزانه از مکمل هاي اين ويتامين و مواد غذايي حاوي آن استفاده کرده و به طور مرتب در معرض نور خورشيد قرار مي گيرند تا کم نياورند.
        
سرتان عرق مي کند
    
تعريق منطقه اي در ناحيه سر يکي از علائم احتمالي کمبود ويتامين D است. حدود يک قرن هست که متخصصان به مادرهاي جوان نيز تاکيد مي کنند اگر نوزادشان از ناحيه سر دچار تعريق مي شود به پزشک مراجعه کرده و ميزان ويتامين D بدن نوزاد را بررسي کنند. تعريق در کل بدن و به طور همزمان ارتباطي با کمبود ويتامين ندارد و مي تواند در نتيجه گرما باشد. اما تعريق ناحيه جمجمه و سر نياز به بررسي هاي پزشکي دارد.
        
پوستتان مات شده است
    
نتايج پژوهش هاي متخصصان پوست نشان مي دهد کمبود ويتامينD روي رنگ پوست تاثير دارد. پوست همه ما يک کرم ضدآفتاب طبيعي است. استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF90 قدرت جذب اين ويتامين توسط پوست را حدود 97 درصد کاهش مي دهد.
    
افرادي که داراي پوست تيره و ماتي هستند بايد 10 برابر بيشتر از افرادي که پوستي روشن و رنگ پريده دارند در معرض نور آفتاب باشند البته منظور اين نيست که کرم ضدآفتاب استفاده نکنيد. مي توانيد روزانه دست ها و پاها را درمعرض نور خورشيد قرار دهيد تا ويتامين از اين طريق جذب شود.
        
استخوان درد داريد
    
افرادي که دچار ميزان ناکافي ويتامين D هستند يا کمبود دارند بخصوص در فصل زمستان با مشکل درد در استخوان ها و عضلات مواجه مي شوند. اگر متوجه شده ايد که مفاصل تان در هنگام بيدار شدن خشک مي شوند و درد مي کنند آزمايش 
    
بدهيد.
        
اگر 50 ساله ايد
    
با افزايش سن، ميزان دريافتي ويتامينD پوست از طريق آفتاب کم مي شود. در اين سنين افراد بيشتر وقت خود را در خانه سپري کرده و ميزان دريافتي اين ويتامين در آنها کم خواهد بود.
        
مشکلات گوارشي
    
به ياد داشته باشيد که ويتامينD يک ويتامين محلول در چربي است. اگر افراد يک عارضه گوارشي داشته باشند که بر روي جذب چربي بدنشان اثر بگذارد، ممکن است در جذب ويتامين هاي محلول در چربي (نظير ويتامين D) نيز اختلال داشته باشند. اين شامل عوارض روده اي چون کرون، سلياک و حساسيت به گلوتن غيرسلياک و بيماري التهابي روده است.
    
چگونه جذب ويتامين D را افزايش دهيم؟
    
قرار گرفتن در معرض نور خورشيد بسيار مهم است اما به شرطي که پوست توسط کرم هاي ضدآفتاب حفاظت نشده باشد. اگر جزو آن دسته افراد هستيد که با نيم ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشيد (بدون استفاده از کرم ضدآفتاب) دچار سوختگي پوست مي شويد، صرفا 10 تا 15 دقيقه در معرض آفتاب قرار بگيريد و سپس کرم ضدآفتاب بزنيد.
    
حتما دست ها، بازوها، پاها را در معرض نور خورشيد قرار دهيد تا ويتامين D بهتر جذب بدن تان شود.