گزیده خبرهای 12 آبان – 94 قسمت -9

گزیده خبرهای 12 آبان – 94 قسمت -9
 
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 40 درصد ایرانیان 15 تا 64 سال تحرک کافی ندارند همچنین مردم استان فارس کم تحرک ترین و کهگیلویه و بویر احمد پر تحرک ترین هستند.احمد کوشا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره اهمیت تحرک فیزیکی و ورزش در سلامت گفت: مطالعات موجود در وزارت بهداشت نشان می دهد که میزان تحرک و ورزش در بین ایرانیان سیر نزولی دارد و هر سال کم می شود.وی گفت: در سال 87 حدود 38 درصد ایرانیان کم تحرک بودند،این میزان در سال 88 به 39 درصد و در سال 90 به 40 درصد رسید و بعد از آن نیز مطالعه جدیدی درباره میزان تحرک ایرانیان انجام نشده است.رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس این مطالعات مردم استان فارس با 53.4 درصد کم تحرکی، از همه استانهای کشور کم تحرک تر هستند و بعد از آن استان سیستان و بلوچستان با 52.5 درصد و بوشهر با 50.4 درصد کم تحرکی در رده های بعدی قرار دارند.وی گفت: بیشترین میزان تحرک در بین ساکنان استان کهگیلویه و بویر احمد گزارش شده که میزان کم تحرکی در آن 20.4درصد است یعنی 79.6درصد افراد در این استان تحرک کافی دارند. بعد از آن نیز استان مازندران با 22.4 درصد و لرستان با 27.9 درصد کم تحرکی در رتبه های دوم و سوم از نظر فعالیت فیزیکی مناسب در کشور قرار دارند.کوشا ادامه داد: به طور کلی ورزش و تحرک می تواند پیری را به تعویق بیندازند و سن بیولو‍‍ژیک انسان را پایین بیاورد اما اینکه ورزش چقدر و تا چه اندازه می تواند سن بیولوژیک انسان را کم کند هنوز مطالعه دقیقی در وزارت بهداشت نداریم.وی ادامه داد: آنچه بر اساس مطالعات وزارت بهداشت می توانیم به آن استناد کنیم این است که ورزش و تحرک کافی می تواند از بیماریهای مهمی مثل بیماریهای مزمن قلبی-عروقی، تنفسی، سرطان، دیابت جلوگیری کند.
وزیر بهداشت، درباره جراحی متعدد چشم مسئولان دلیل جالبی عنوان کرد.دکتر سید حسن هاشمی در گفتگو با مهر در پاسخ به علاقه مندی اش به جراحی چشم مسئولان و این طنز که وی بعد از هر دیدار با مسئولان کشوری، چشم آنها را جراحی می کند، با مطایبه گفت: حتما برخی ها خوب نمی بینند و نیاز است در برخی مسائل ریزتر شوند.وی ادامه داد: کمک می کنیم تا مسئولان بیناتر شوند و با سرعت بیشتر در راستای کاهش مشکلات کشور گام بردارند.وزیر بهداشت افزود: البته من پیش از وزارت هم بارها چشم مسئولان را جراحی کرده ام، در دوره وزارت هم بارها این فرصت پیش آمد.هاشمی در پاسخ به این سئوال که آیا شما نیز در وزارت بهداشت نیاز به دید بهتری دارید، گفت: قطعا هر چه دید مسئولان بهتر و شفاف تر باشد، عملکرد آنها بهتر خواهد بود.وزیر بهداشت در پایان افزود: تهران به لحاظ وضعیت خدمات درمانی و به ویژه در حوزه زیرساخت ها ضعف بسیار دارد. این ضعف ها را باید دید و نسبت به رفع آنها اقدام کرد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان گفت: به دنبال بارش‌های شب گذشته شهرهای خور و بیابانک، فرخی، جندق و همچنین روستاهای چاه ملک و مصر در استان اصفهان دچار آبگرفتگی شدند و متاسفانه یک نفر در روستای چاه‌ملک جان خود را از دست داد.داریوش کریمی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به بارش‌های روز و شب گذشته در شرق و شمال شرقی استان اصفهان مشکلاتی از جمله آبگرفتگی و مسدود شدن برخی جاده‌ها اتفاق افتاده است.وی افزود: خور و بیابانک، فرخی، جندق و همچنین روستاهای چاه ملک و مصر دچار آبگرفتگی شدند که خوشبختانه برخی از خانه‌های این مناطق خالی از سکنه هستند، اما وسایل زندگی در آن‌ها وجود دارد.معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان ادامه داد: تعدادی از منازل مسکونی دچار تخریب شد و ساکنان منازلی که احتمال آسیب دیدن آن وجود داشت به مساجد و امامزاده‌ها منتقل شدند.کریمی تصریح کرد: 200 نفر از مسافران و مردم نیز که در جاده جندق گرفتار شده بودند و یا در روستاهای اطراف زندگی می‌کردند نیز به مراکز مذهبی برای اسکان انتقال داده شدند و هم‌چنین شب گذشته دو اتوبوس و چند خودرو شخصی در جاده گرفتار شدند که به آن‌ها امدادرسانی شده است.وی اظهار کرد: 16 نجات‌گر شامگاه گذشته مشغول به عملیات آبکشی و رفع مشکلات بودند هم‌چنین در هفته گذشته نیز به عشایر غرب استان نیز امدادرسانی شد.معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به آب و هوای سال جاری که در خصوص آن نیز هشدار داده شده است مردم باید با دقت بیشتری از خانه خارج شوند.
قوای سه‌گانه برای مدیران صدا و سیما لیست «احضار» تشکیل داده‌اند. دولتی‌ها شکایت کرده‌اند، مجلسی‌ها تهدید به تحقیق و تفحص را پیش کشیده‌اند و قوه قضیه هم هنوز گلایه دارد.به گزارش اعتماد، شوراي نظارت از آنچه كه «توهين» به قواي سه‌گانه خوانده شده، گزارش تهيه كرده است. گزارشي كه رمضان شجاعي كياسري، نايب‌رييس اين شورا مي‌گويد «آقاي جبلي قرار است در جلسه بعدي پاسخگوي موارد مطرح شده در آن باشد. » در ميان تمام شبكه‌ها البته تمركز ويژه اعضاي اين شورا بر شبكه خبر است. شبكه‌اي كه شجاعي كياسري معتقد است «بيشتر از ديگر شبكه‌ها و بخش‌هاي صدا و سيما در عملكردش نقاط ضعف و توهين ديده مي‌شود.» يك سال اخير براي صدا و سيما سالي كم نظير بوده است؛ سالي كه رسانه ملي توانست صداي اعتراض هر سه قوه را در بياورد، هم مجلس، هم دولت و هم دستگاه قضايي.براي دولتي‌ها البته گويا كار از انتقاد گذشته است. شجاعي كياسري خبر مي‌دهد كه در همين يك ماه اخير، دولت دو شكايت از صدا و سيما به شوراي نظارت ارجاع داده؛ يكي شكايت سازمان محيط زيست و ديگري شكايت نهاد رياست‌جمهوري. دليل شكايت اول گزارش‌هاي مربوط به تحصن كاركنان سازمان بوده و علت شكايت دوم اخبار «جهت‌دار» سفر رييس‌جمهوري به مازندران.شجاعي كياسري مي‌گويد كه «نمايندگان هر سه قوه انتقاداتي جدي به صدا و سيما دارند كه به صورت مكرر هم مطرح مي‌شوند. ولي متاسفانه تاكنون با وجود اينكه اين مسائل را به رييس و مديران ارشد سازمان منتقل كرده‌ايم، اتفاق خاصي رخ نداده و رسانه ملي كم‌و‌‌بيش بر همان مسير قبلي مي‌رود.» مسيري كه حالا در بهارستان هم عده‌اي مي‌خواهند بر آن نقطه پاياني بگذارند. طرح تحقيق و تفحص از صدا و سيما هر‌چند در حد يك تهديد مطرح شده است اما گارد روزهاي اخير نمايندگان و تاكيدشان بر روشن شدن برخي موارد در صدا و سيما مي‌تواند زنگ خطري براي سرافراز و همكارانش باشد. همان‌طور كه احتمال تعيين هيات بازرسي از سوي شوراي نظارت هم‌چنين است. شورايي با شش عضو به نمايندگي از سه قوه. شش عضوي كه تا اينجا فقط يك نفرشان در قامت مدافع مديريت سرافراز ظاهر شده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: برخی می‌گویند الان باید به آمریکا سواری بدهیم. خداوند آنها را کور کرده و عقل و غیرت را از آنها گرفته است.حجت الاسلام کاظم صدیقی خطیب موقت جمعه در مراسم بزرگداشت شهیدان عبدالله باقری و امین کریمی از مدافعان حرم که صبح یکشنبه در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به ویژگی نهضت عاشورا اظهار داشت: نهضت عاشورا ابعاد، اسرار و رموزی دارد که اینها برای اهل سیر و سلوک در مرور زمان قابل کشف است.وی ادامه داد: نهضت امام حسین(ع) حقیقت قرآن را تجلی کرد و مهمترین بخش این محور جدا کردن یزید و بنی‌امیه و جریان استکبار برای همیشه بود و توانست آنها را منفور کند.خطیب موقت جمعه تهران با بیان اینکه امام حسین (ع) مظلوم را مجهز و ظالم را منفور کرد، گفت: امروز امام حسین(ع) مقابل استکبار، نفاق، سکولار ایستاده و پرچمی را بلند کرده و تا به دست امام زمان (عج) برسد و امروز شعار هل من ناصر ینصرنی هنوز بلند است.صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیرپذیری واقعه انقلاب از عاشورا اشاره کرد و اظهار داشت: امام، آمریکا را تحقیر کرد، آنها را به زانو درآورد و به چالش کشید. امام آنها را در موضع انفعالی قرار داد و کاری کرد که آنها امکان بلند شدن نداشته باشند.وی افزود: آنها چون ضربه خورده بودند، جنگ 8 ساله را به ما تحمیل کردند و در این جنگ همه دنیا را علیه ما بسیج کردند اما از عهده ما برنیامدند.امام جمعه موقت تهران با انتقاد از برخی افراد که دنبال برقراری رابطه با آمریکا هستند، تاکید کرد: خیلی عجیب است که امروز خیره‌شدگان به قدرت کاخ سفید قدرت شهادت را نمی‌بینند، عزت و عظمت عاشورا و جریان امام حسین(ع) را نمی‌‌توانند لمس کنند با اینکه پیروزی ما را در جبهه‌ها دیدند، در مقابل آمریکا سر خم می‌کنند و می‌گویند الان باید به آمریکا سواری بدهیم، خداوند آنها را کور کرده و عقل و غیرت را از آنها گرفته چرا که آنها منتظر این هستند آمریکا برای آنها زندگی درست کند.صدیقی تصریح کرد: اقتدار ما به روحیه شهادت است و دشمن در جنگ فرهنگی قصد گرفتن این روحیه را از ما دارد.وی شهادت در راه خدا را با ارزش‌ترین مرگ دانست و گفت: کسی حق ندارد به شهید مرده بگوید خدا می‌گوید که شهید نمرده است و زنده است. امروز جبهه مقاومت روبه توسعه است و امیدواریم به زودی نابودی استکبار و ایادی آن را ببینیم.