خبر ويژه
8 هزار ميليارد تومان هزينه تعطيلي ديروز تهران 15 مرداد -96
8 هزار ميليارد تومان هزينه تعطيلي ديروز تهران 15 مرداد -96
چرا احمدتوکلی اشاره به سایر روزهای
تعطیلی درسال نکرده است که شامل تعطیلات طولانی ایام نوروزی وتولد ووفات امامان و
دو روز تعطیلی متوالی سال روز مرگ خمینی
شیاد و.... می شود طوریکه هیچ کشوری درجهان اینقدر روزهای تعطیلی ندارد گرچه راندمان کاری روزهای غیر تعطیلی هم نسبت به
ساعات کار استاندارد جهانی بسیار پایین تراست؟
احمد
توکلي مي گويد، تعطيلي تهران براي مراسم تحليف، 8هزار ميليارد تومان هزينه دربرداشته
است.
وي ضمن يک بررسي اقتصادي نوشت: هزينه عادي مراسم تحليف با حضور هيئت هاي خارجي، هزينه پذيرايي و هزينه حفاظت از آنهاست، اما هزينه بزرگتر و مهمتر هزينه تعطيلي يک روزه تهران است. گرچه ظاهرا دولت فقط دستگاه هاي دولتي و بنگاه هاي بخش عمومي را تعطيل اعلام کرده است، اما به دليل تعطيلي بانک هاي دولتي و خصوصي؛ گستردگي دخالت دولت در امور اقتصادي، که کار بخش خصوصي بدون حضور دولت لنگ مي شود. و وزن سنگين تهران در اقتصاد کشور، تعطيلي به بخش دولتي و به تهران بزرگ محدود نمي ماند ؛ بلکه بر کسب و کار در همه بخش ها و در سطح کشور تاثير جدي مي گذارد.
بعيد مي دانم اين تاثير از نيمي از توليد ملي نصف روز کامل کمتر باشد. بر اساس اين برآورد سرانگشتي، ميزان اين هزينه قابل تخمين است. صندوق بين المللي پول توليد ملي ايران را در سال جاري، با روش برابري قدرت خريد(PPP)، 1540 ميليارد دلار برآورد کرده است.
با اين مقدمات، درآمدي که با تعطيلي شنبه تهران کسب نمي شود 2/1 ميليارددلار است و به قيمت امروز ارز در بازار تهران(هر دلار 3835 تومان) تعطيلي شنبه تهران حدود 8000 ميليارد تومان براي اقتصاد ملي و ميلياردها تومان براي خزانه دولت هزينه در بر دارد.
توکلي مي افزايد: وضع دولت از نظر بدهي به نظام بانکي، نظام پيمانکاري، مردم، سازمان هاي عمومي غيردولتي مانند سازمان تامين اجتماعي و کارکنان خودش بسيار بالا رفته است: بدهي بخش دولتي به نظام بانکي به 220 هزار ميليارد تومان رسيده است. اين قلم در ابتداي سال 1392 مبلغ 91 هزار ميليارد تومان بود. يعني در طول خدمت دولت يازدهم تقريبا دو و نيم برابر شده است.
بدهي چند ده هزار ميليارد توماني دولت پيشين به مردم، ناشي از فروش انواع اوراق قرضه در طول خدمت دولت يازدهم بيش از 47هزار ميليارد تومان اضافه شد (ارقام از نماگرهاي اقتصادي بانک مرکزي شماره هاي 83 و87 جدول صفحه 18) بدهي به سازمان تامين اجتماعي به 110 هزار ميليارد تومان رسيده (60 هزار تا پايان دولت قبل و 50 هزار در دولت يازدهم) از بدهي هنگفت دولت به پيمانکاران هنوز هزاران ميليارد تومان باقي است. به اين ها مطالبات کارکنان دولت را نيز بيفزاييد.
کار به جايي رسيده است که به رغم تخصيص اعتبارات کلان به طرح تحول سلامت، به دليل ماهيت اين طرح الان بسياري از بيمارستان هاي دولتي نه تنها به شرکت هاي پخش دارو بلکه به نانوايي و قصابي هم بدهکارند. در چنين وضعيتي از وضع اقتصادي کشور و خزانه دولت، آيا هزينه هايي که براي دعوت از مهمانان خارجي بر اقتصاد ملي و دولت تحميل مي شود، عقلايي است؟
وي ضمن يک بررسي اقتصادي نوشت: هزينه عادي مراسم تحليف با حضور هيئت هاي خارجي، هزينه پذيرايي و هزينه حفاظت از آنهاست، اما هزينه بزرگتر و مهمتر هزينه تعطيلي يک روزه تهران است. گرچه ظاهرا دولت فقط دستگاه هاي دولتي و بنگاه هاي بخش عمومي را تعطيل اعلام کرده است، اما به دليل تعطيلي بانک هاي دولتي و خصوصي؛ گستردگي دخالت دولت در امور اقتصادي، که کار بخش خصوصي بدون حضور دولت لنگ مي شود. و وزن سنگين تهران در اقتصاد کشور، تعطيلي به بخش دولتي و به تهران بزرگ محدود نمي ماند ؛ بلکه بر کسب و کار در همه بخش ها و در سطح کشور تاثير جدي مي گذارد.
بعيد مي دانم اين تاثير از نيمي از توليد ملي نصف روز کامل کمتر باشد. بر اساس اين برآورد سرانگشتي، ميزان اين هزينه قابل تخمين است. صندوق بين المللي پول توليد ملي ايران را در سال جاري، با روش برابري قدرت خريد(PPP)، 1540 ميليارد دلار برآورد کرده است.
با اين مقدمات، درآمدي که با تعطيلي شنبه تهران کسب نمي شود 2/1 ميليارددلار است و به قيمت امروز ارز در بازار تهران(هر دلار 3835 تومان) تعطيلي شنبه تهران حدود 8000 ميليارد تومان براي اقتصاد ملي و ميلياردها تومان براي خزانه دولت هزينه در بر دارد.
توکلي مي افزايد: وضع دولت از نظر بدهي به نظام بانکي، نظام پيمانکاري، مردم، سازمان هاي عمومي غيردولتي مانند سازمان تامين اجتماعي و کارکنان خودش بسيار بالا رفته است: بدهي بخش دولتي به نظام بانکي به 220 هزار ميليارد تومان رسيده است. اين قلم در ابتداي سال 1392 مبلغ 91 هزار ميليارد تومان بود. يعني در طول خدمت دولت يازدهم تقريبا دو و نيم برابر شده است.
بدهي چند ده هزار ميليارد توماني دولت پيشين به مردم، ناشي از فروش انواع اوراق قرضه در طول خدمت دولت يازدهم بيش از 47هزار ميليارد تومان اضافه شد (ارقام از نماگرهاي اقتصادي بانک مرکزي شماره هاي 83 و87 جدول صفحه 18) بدهي به سازمان تامين اجتماعي به 110 هزار ميليارد تومان رسيده (60 هزار تا پايان دولت قبل و 50 هزار در دولت يازدهم) از بدهي هنگفت دولت به پيمانکاران هنوز هزاران ميليارد تومان باقي است. به اين ها مطالبات کارکنان دولت را نيز بيفزاييد.
کار به جايي رسيده است که به رغم تخصيص اعتبارات کلان به طرح تحول سلامت، به دليل ماهيت اين طرح الان بسياري از بيمارستان هاي دولتي نه تنها به شرکت هاي پخش دارو بلکه به نانوايي و قصابي هم بدهکارند. در چنين وضعيتي از وضع اقتصادي کشور و خزانه دولت، آيا هزينه هايي که براي دعوت از مهمانان خارجي بر اقتصاد ملي و دولت تحميل مي شود، عقلايي است؟