گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 9 اردیبهشت - 97
نماینده مجلس: ظریف دیگر ابتکار عمل ندارد
جلال میرزایی، نماینده مجلس شورای اسلامی: در مجلس هم باید به سمت نظارت برویم؛ در برخی حوزه‌ها مانند سیاست خارجی هزینه می‌کنیم، اما توانایی تبدیل این هزینه‌ها را به فرصت و منافع نداریم. الان در بعضی کشورها هزینه کرده‌ایم اما در ادامه کار نمی‌دانیم که چگونه قرار است آن را به منافع تبدیل کنیم و در این موضوع مانده‌ایم.
جلال میرزایی، نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید براین موضوع که مجلس باید تمرکز خود را بر روی نظارت معطوف کند، گفت: هر کمیسیونی براساس وظایفی که دارد باید به بحث نظارت ورود کند. به‌عنوان نمونه در حوزه عملکرد وزارت نفت و نیرو باید نظارت خود را بیشتر کنیم. پروژه‌های در دست اقدام را ببینیم تا متوجه شویم که مشکلشان چیست و چه کوتاهی‌هایی شده است.
به گزارش اعتمادآنلاین، عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: بعضی از سازمان‌ها و مؤسسات شبه‌دولتی درگیر مشکلاتی هستند که باید نظارت بیشتری بر روی آن‌ها انجام شود. همچنین در حوزه وزارت کار و امور اجتماعی نیاز است که بر دو صندوق شستا و صندوق بازنشستگی نظارت بیشتری انجام شود چون سرمایه بسیار زیادی در دست این دو سازمان است و باید دید به‌اندازه این سرمایه‌ای که در دست دارند آیا سود و بهره‌وری بالا هست یا نه.
نماینده ایلام افزود: باید ببینیم در حوزه سیاست خارجی تا چه اندازه در راستای حفظ امنیت ملی گام برداشته می‌شود.
او بابیان اینکه در بحث سیاست خارجی از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم صحبت‌های زیادی مطرح شد و دستاوردهای نسبی خوبی هم به وجود آمد، گفت: اما برداشت من این است که چند ماهی است که ابتکار عمل از دست وزیر خارج‌شده و شجاعت، شهامت و ریسک‌پذیری برای پیگیری از طریق مناظره وجود ندارد.
او درباره وضعیت سیاست خارجی کشور در سال 97 بیان کرد: فکر می‌کنم مقداری سیاست خارجی ما به حاشیه می‌رود و در معادلات منطقه آن نقش‌آفرینی که مورد انتظار است، نخواهیم داشت و بیم آن می‌رود که امسال در حوزه سیاست خارجی دچار مشکل شویم.
این نماینده مجلس عنوان کرد: برداشت من این است همان‌طوری که در سال 92 آقای روحانی روی کارآمد و گفت که سیاست خارجی ما باید مشکلات اقتصادی در سطح بین‌المللی را حل کند، الان هم جدا از این موضوعی که برخی از منتقدان به بحث نگاه به درون تاکید دارند، معتقدم باید شرایط بیرونی را آرام کنیم تا بتوانیم از شرایطی که در داخل داریم برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم.
میرزایی با بیان اینکه ما با یک محیط بیرونی که آشفته و تهدیدکننده باشد از ظرفیت‌های درونی هم نمی‌توانیم استفاده کنیم، افزود: بنابراین یکی از اولویت‌های دولت باید سروسامان دادن به سیاست خارجی برای پیشبرد منافع و امنیت ملی باشد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: در مجلس هم باید به سمت نظارت برویم؛ در برخی حوزه‌ها مانند سیاست خارجی هزینه می‌کنیم، اما توانایی تبدیل این هزینه‌ها را به فرصت و منافع نداریم.
او ادامه داد: الان در بعضی کشورها هزینه کرده‌ایم اما در ادامه کار نمی‌دانیم که چگونه قرار است آن را به منافع تبدیل کنیم و در این موضوع مانده‌ایم.
در جلسه‌ای که امروز برگزار شد، علی‌اصغر پورمحمدی از شبکه سه سیما خداحافظی کرد و علی فروغی به‌طور رسمی جایگزین او شد.
در جلسه‌ای که امروز برگزار شد، علی‌اصغر پورمحمدی از شبکه سه سیما خداحافظی کرد و علی فروغی به‌طور رسمی جایگزین او شد.
به گزارش خبرآنلاین، در مراسمی با حضور هنرمندان و برنامه‌سازان شبکه سه سیما از زحمات علی‌اصغر پورمحمدی قدردانی و علی فروغی به عنوان مدیر شبکه سه سیما معرفی شد.
در این مراسم، مرتضی میرباقری، معاون سیما با قدردانی از پورمحمدی وی را سرمایه‌ای بزرگ در رسانه ملی دانست و گفت: «او با شجاعت و قدرت بالای مدیریتی توانست زمینه‌های ارتقای شبکه سه را به‌وجود آورد.»
معاون سیما تاکید کرد: «پورمحمدی، بانک اطلاعات رسانه ملی در جمهوری اسلامی است و معاونت سیما نیازمند تجربیاتش در حوزه ستادی است. فردی که در حوزه مسایل اجتماعی و شناخت جامعه شامه تیزی داشته است و تجربیات خوبی در حوزه تولید برای نسل جوان دارد.»
دکتر میرباقری در ادامه افزود: «اطمینان داریم علی فروغی با بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد در شبکه سه در مدت کوتاهی برنامه‌های ‌شبکه را ارتقا می‌بخشد.»
وی با اشاره به برنامه‌های برند شبکه سه از تولید کنندگان آن خواست تا همچنان با قدرت به کار ادامه دهند.
معاون سیما از بحران‌های موجود در جامعه یاد کرد و افرود: «در شرایطی که کشور مسائل و بحران‌های متعددی را تجربه می‌کند، رسانه ملی وظیفه دارد نشاط و امید را به جامعه تزریق نماید. شبکه سه سیما با برنامه‌های خوب خود توانست در شرایطی‌ مطلوب مخاطبان جوان را جذب کند.»
علی‌اصغر پورمحمدی هم در این جلسه، شبکه سه سیما را از پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی دانست و گفت: «شبکه سه توانست با وجود مشکلات متعدد سخت افزاری و با توجه به مشکلات مالی، برنامه‌های پرمخاطب روی آنتن بفرستد.»
وی با دفاع از انتخاب علی فروغی به عنوان جانشین خود در شبکه سه سیما تاکید کرد: «فروغی یکی از با اخلاق‌ترین، خوش فکرترین و توانمندترین مدیران رسانه است و من انتخاب چنین گزینه شایسته‌ای را تایید می‌کنم.»
قائم‌مقام معاون سیما هجمه‌های اخیر در زمینه انتصاب فروغی را جوسازی خواند و اضافه کرد: «بالاخره هر شخص افرادی را در اطراف خود دارد. فرزند کسی است، این که شایستگی افراد را بر این اساس ‌مورد تردید قرار دهیم، جوانمردانه نیست.»
وی‌ با‌ شوخ‌طبعی کم‌نظیر خود از همکارانش خواست از رفتنش خوشحال نشوند و خواستار آن شد تا رسانه ملی به مطالبات مالی شبکه سه توجه بیشری داشته باشد.
پورمحمدی توفیق شبکه سه در جذب آگهی را بی‌نظیر دانست و خواهان آن شد تا به برنامه‌سازان در این شبکه توجهی ویژه گردد.
قائم‌مقام معاون سیما در ادامه تاکید کرد: «طرح‌های جذابی در گروه‌های اجتماعی، ورزش، سرگرمی و مسابقات وجود دارد که با توجه به مشکلات مالی در شبکه، تولید نشده است.»
وی افزود: «با شناختی که از روحیات اقای فروغی دارم، انشالله این طرح‌ها به زودی روی آنتن می‌رود.»
در ادامه این مراسم، علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما با تجلیل از دکتر پورمحمدی گفت: «دکتر پورمحمدی گلچینی از نیروهای خوش ذوق، خوش‌اخلاق و توانمند را در این شبکه گرد هم آورده است؛ نیرویی که بزرگ‌ترین سرمایه این شبکه محسوب می‌شود.»
وی از پورمحمدی خواست تا همچنان به حمایتش از شبکه سه ادامه دهد و ابراز امیدواری کرد: «با شجاعتی که در شبکه نهادینه شده است، برنامه‌های موفقی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فیلم و سریال، ورزش، سرگرمی و مسابقات تولید و پخش گردد.»
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در واکنش به قتل «محمدحسین» در مشهد، گفت: «تکرار این فجایع و این درجه از خشونت و قساوت و بی‌رحمی غیر قابل باور و تحمل بوده و یک مورد آن هم زیاد است».
شهین‌دخت مولاوردی در واکنش به قتل فجیع «محمدحسین» کودک 10 ساله در مشهد و هم‌چنین «سلاله» کودک 5 ساله در روستای گری شهرستان آق‌قلای استان گلستان با انتشار یادداشتی در صفحه منسوب به خود در اینستاگرام، نوشت:
با شنیدن خبر قتل فجیع دو کودک معصوم، بار دیگر قلب انسان مالامال از درد و اندوه وصف ناشدنی می‌شود.
سلاله 5 ساله در روستای گری شهرستان آق‌قلای استان گلستان به دست مردی که سابقه شرارت داشته ربوده شده و سپس به قتل می‌رسد؛ در همان روز در مشهد جسد پسر بچه 10 ساله‌ای که او هم ربوده شده و با ۲۱ ضربه چاقو به قتل رسیده کشف می‌شود. هر چند این قبیل جنایت‌ها در گوشه و کنار جهان هر روز به وقوع می‌پیوندد، اما در جامعه‌ای که غایت آن زیست مؤمنانه انسانی است، تکرار این فجایع و این درجه از خشونت و قساوت و بی‌رحمی غیر قابل باور و تحمل بوده و یک مورد آن هم زیاد است».
ضمن عرض تسلیت و ابراز هم‌دردی با خانواده‌های این دو کودک مظلوم، از خداوند متعال در تحمل این مصیبت بزرگ برای‌شان صبر و شکیبایی خواهانم.
جایزه نوبل برای ترامپ؟
کیم جونگ اون جمعه برای اولین بار برای دیدار با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از خط تقسیم دو کره گذشت. پس از یک روز مذاکرات کامل و مراسم‌های نمادین، رهبران دو کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار پایان جنگ کره شده و به خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره و آغاز یک دوره صلح جدید متعهد شدند.
فرارو- سخنگوی ارشد ریاست جمهوری کره جنوبی امروز یکشنبه اعلام کرد، ‌رهبر کره‌شمالی به رئیس‌جمهوری این کشور گفته است که اصلی‌ترین سایت آزمایش هسته‌ای کشورش را ماه مه تعطیل می‌کند و به زودی از کارشناسان و روزنامه‌نگاران ایالات متحده و کره‌جنوبی برای ورود به این کشور دعوت به عمل می‌آید.
به گزارش سی‌ان‌ان، یون یونگ-چان، سخنگوی ارشد کاخ ریاست جمهوری کره‌جنوبی به خبرنگاران گفت، کره شمالی همچنین ساعت رسمی خود را با ساعت رسمی سئول هماهنگ خواهد کرد. دو کشور نیم ساعت اختلاف زمانی دارند.
به گفته این سخنگو، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی این خبر را جمعه در جریان دیدار تاریخی با مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در منطقه غیرنظامی شده میان دو کشور اعلام کرد.
کیم جونگ اون جمعه برای اولین بار برای دیدار با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از خط تقسیم دو کره گذشت. پس از یک روز مذاکرات کامل و مراسم‌های نمادین، رهبران دو کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار پایان جنگ کره شده و به خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره و آغاز یک دوره صلح جدید متعهد شدند.
اعلام این خبر از سوی سئول پس از آن انجام شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ظرف سه یا چهار هفته آتی با کیم جونگ اون دیدار می‌کند.
جایزه نوبل برای ترامپ؟
هم‌زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که شنبه شب برای حضور در میان هواداران خود در میشیگان به شهر واشنگتن این ایالت رفته بود در متینگی که حال و هوای کارزارهای انتخاباتی او را داشت گفت طی سه-چهار هفته آینده با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دیدار خواهد کرد.
ترامپ که در میان تشویق ممتد هوادارانش سخنرانی می‌کرد تشدید فشارها از سوی واشنگتن بر پیونگ‌یانگ را ابزاری کارآمد برای قدم پیش گذاشتن کره‌شمالی برشمرد و گفت بر هدف اصلی خود یعنی خلع سلاح هسته‌ای کامل کره‌شمالی اصرار خواهد کرد.
هوارادان ترامپ در میشیگان که از نتیجه دادن مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی خوشنود بودند با فریاد "نوبل، نوبل" سر دادن خواستار کاندید شدن رئیس‌جمهور آمریکا برای دریافت جایزه صلح نوبل به علت موفقیت در برچیدن برنامه هسته‌ای کره شمالی شدند.
کره‌جنوبی می‌گوید پیونگ‌یانگ همچنین اعلام کرده بنا دارد ساعت رسمی این کشور را هم نیم ساعت تغییر دهد تا دو کره از این پس از یک ساعت رسمی برخوردار شوند.