نقش شبکههای
برونمرزی در بازتاب واقعیتهای ایران 10اردیبهشت-97
کشوری که دمکراتیک است و آزادی بیان و مطبوعات و قلم و اطلاع وپیام رسانی آزاذ دارد نقش شبکه های برون
مرزی تأثیر گذار نیست. مگر جنبه های علمی ومثبت وسازنده داشته باشند.
تهران- ایرنا- برای رسانهها کارکردها و
رسالتهای مختلفی میتوان متصور شد که آموزش، خبررسانی، ارزیابی جامعه، حفظ انسجام
ملی و انتقال ارزشهای فرهنگی از آن جملهاند. شبکههای برونمرزی هم از این قاعده
مستثنا نیستند و کارکردهای مختلفی دارند.
روزنامه جام جم در یادداشتی به قلم
سیدرضا نقیبالسادات استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، آورده است: برخی
خبررسانی برایشان اولویت دارد و بعضی دیگر هم علاوه بر خبر، رسالتهای دیگری چون
سرگرمی سازی و پر کردن اوقات فراغت مخاطبان را نیز مد نظر دارند.
یکی از کارکردهای رسانههای برون مرزی و در راسشان پرستیوی کاهش ایران هراسی است. اصولا هر رسانهای متناسب با منافع ملت و دولت یا نظام مسلط بر کشور متبوع خود اطلاعرسانی میکند. رسانههای خارجی و بخصوص آنهایی که تابع امپراتوری رسانهای غرب عمل میکنند، عموما راه عناد را با نظام جمهوری اسلامی در پیش گرفته و تصویری مخدوش از ایران را به مخاطبان خود ارائه میکنند. همین نگاه منفی و تخریبی به حاکمیت و اقتدار ایران است که باعث میشود رسانههای غربی و عربی معاند، تصاویر منفی و سیاهی را از کشور ما در دنیا بازتاب دهند.
در اینجاست که حضور و فعالیت شبکههایی مانند پرس تی وی اهمیتی دو چندان پیدا میکند. شبکههای برون مرزی با نشان دادن شرایط و وضعیت واقعی حاکم بر کشور میتوانند نگاه مخاطبان غیرایرانی را به ایران و ایرانی تغییر دهند. شکی نیست که در شرایط رقابتی و تقابلی حاکم بر مناسبات رسانهای روز دنیا، یک رویکرد مبارزاتی و حتی محاربهای نسبت به مردم و نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و شبکههای برون مرزی ما میتوانند با تولید آثار رسانهای مطلوب و مناسب، به نوعی این توطئهها را خنثی و بیاثر سازند.
در خصوص ارزیابی میزان موفقیت این شبکهها در نیل به این هدف مهم، یک نکته را نباید از نظر دور داشت؛ اصولا شرایط و تراز این رقابت، منصفانه و عادلانه نیست و نمیتوان میزان امکانات نرم افرازی و سخت افزاری شبکههای برون مرزی را با رسانههای غربی قیاس کرد. قابلیتها و امکانات تکنولوژیک رسانههای غربی غیرقابل کتمان است؛ با این حال و با وجود همه محدودیتها و کمبودها، رسانههای برونمرزی ما توانستهاند در رقابتی سینه به سینه و با رویکردی روشنگرایانه، بسیاری از سوءتبلیغات و توطئههای این رسانهها را بیاثر کنند.
شبکه پرستیوی در بازنمایی حقایق سیاسی و فریاد مظلومیت خواهی مردمان کشورهای یمن، سوریه، بحرین و میانمار، بیطرفانه و صادقانه عمل کرده و موفق بوده است. رسانههای غربی عموما حاضر به پرداختن به چنین مسائلی نیستند و همین میتواند برگ برنده رسانههای ما باشد تا با نشان دادن واقعیات در عین اتخاذ رویکرد بیطرفانه، مخاطبانی را که پی واقعیت هستند به خود جذب کنند.
به عنوان مثال، زمانی که مردم انگلیس سیاست رسانههای خود را در قبال جنگهایی که در کشورهای دیگر رخ میدهد، میبینند گاهی حتی از جنگ افروزان حمایت میکنند و به طور طبیعی به رسانههایی متمایل میشوند که اخبار را صحیح و صادقانه انعکاس بدهند.
در دنیای رقابتی امروز، رسانههای ما برای آن که از قافله عقب نمانند باید منفعلانه عمل نکنند و در تولید محتوا پویا باشند و به سمت جریان سازی در خبر بروند. در حوزه خبر میتوان بسیار بهتر و کارآمدتر عمل کرد. همچنین با تحقیق، پژوهش و نیازسنجی به روز بود و با درک پیشدستانه به تبیین وقایع و اتفاقات پرداخت.
شبکههای برون مرزی علاوه بر خبررسانی، میتوانند در بازتاب سبک زندگی ایرانی- اسلامی نیز نقش اساسی ایفا کنند. در این میان، نقش شبکه آی فیلم میتواند بارز و شاخص باشد. خیل عظیمی از مخاطبان فرامرزی، پذیرای ابتذال موجود در آثار نمایشی غربی نیستند و اجازه نمیدهند چنین آثاری وارد خانه هایشان شود. شبکه آیفیلم با بهرهگیری هوشمندانه از چنین فرصتی میتواند این مخاطبان را به خود جلب و جذب کند.
*منبع:روزنامه جام جم،1397،2،10
یکی از کارکردهای رسانههای برون مرزی و در راسشان پرستیوی کاهش ایران هراسی است. اصولا هر رسانهای متناسب با منافع ملت و دولت یا نظام مسلط بر کشور متبوع خود اطلاعرسانی میکند. رسانههای خارجی و بخصوص آنهایی که تابع امپراتوری رسانهای غرب عمل میکنند، عموما راه عناد را با نظام جمهوری اسلامی در پیش گرفته و تصویری مخدوش از ایران را به مخاطبان خود ارائه میکنند. همین نگاه منفی و تخریبی به حاکمیت و اقتدار ایران است که باعث میشود رسانههای غربی و عربی معاند، تصاویر منفی و سیاهی را از کشور ما در دنیا بازتاب دهند.
در اینجاست که حضور و فعالیت شبکههایی مانند پرس تی وی اهمیتی دو چندان پیدا میکند. شبکههای برون مرزی با نشان دادن شرایط و وضعیت واقعی حاکم بر کشور میتوانند نگاه مخاطبان غیرایرانی را به ایران و ایرانی تغییر دهند. شکی نیست که در شرایط رقابتی و تقابلی حاکم بر مناسبات رسانهای روز دنیا، یک رویکرد مبارزاتی و حتی محاربهای نسبت به مردم و نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و شبکههای برون مرزی ما میتوانند با تولید آثار رسانهای مطلوب و مناسب، به نوعی این توطئهها را خنثی و بیاثر سازند.
در خصوص ارزیابی میزان موفقیت این شبکهها در نیل به این هدف مهم، یک نکته را نباید از نظر دور داشت؛ اصولا شرایط و تراز این رقابت، منصفانه و عادلانه نیست و نمیتوان میزان امکانات نرم افرازی و سخت افزاری شبکههای برون مرزی را با رسانههای غربی قیاس کرد. قابلیتها و امکانات تکنولوژیک رسانههای غربی غیرقابل کتمان است؛ با این حال و با وجود همه محدودیتها و کمبودها، رسانههای برونمرزی ما توانستهاند در رقابتی سینه به سینه و با رویکردی روشنگرایانه، بسیاری از سوءتبلیغات و توطئههای این رسانهها را بیاثر کنند.
شبکه پرستیوی در بازنمایی حقایق سیاسی و فریاد مظلومیت خواهی مردمان کشورهای یمن، سوریه، بحرین و میانمار، بیطرفانه و صادقانه عمل کرده و موفق بوده است. رسانههای غربی عموما حاضر به پرداختن به چنین مسائلی نیستند و همین میتواند برگ برنده رسانههای ما باشد تا با نشان دادن واقعیات در عین اتخاذ رویکرد بیطرفانه، مخاطبانی را که پی واقعیت هستند به خود جذب کنند.
به عنوان مثال، زمانی که مردم انگلیس سیاست رسانههای خود را در قبال جنگهایی که در کشورهای دیگر رخ میدهد، میبینند گاهی حتی از جنگ افروزان حمایت میکنند و به طور طبیعی به رسانههایی متمایل میشوند که اخبار را صحیح و صادقانه انعکاس بدهند.
در دنیای رقابتی امروز، رسانههای ما برای آن که از قافله عقب نمانند باید منفعلانه عمل نکنند و در تولید محتوا پویا باشند و به سمت جریان سازی در خبر بروند. در حوزه خبر میتوان بسیار بهتر و کارآمدتر عمل کرد. همچنین با تحقیق، پژوهش و نیازسنجی به روز بود و با درک پیشدستانه به تبیین وقایع و اتفاقات پرداخت.
شبکههای برون مرزی علاوه بر خبررسانی، میتوانند در بازتاب سبک زندگی ایرانی- اسلامی نیز نقش اساسی ایفا کنند. در این میان، نقش شبکه آی فیلم میتواند بارز و شاخص باشد. خیل عظیمی از مخاطبان فرامرزی، پذیرای ابتذال موجود در آثار نمایشی غربی نیستند و اجازه نمیدهند چنین آثاری وارد خانه هایشان شود. شبکه آیفیلم با بهرهگیری هوشمندانه از چنین فرصتی میتواند این مخاطبان را به خود جلب و جذب کند.
*منبع:روزنامه جام جم،1397،2،10