دیپلماسی خارجی و کاهش سود بانکی محرک ارز بود


جامساز در گفت و گو با ایلنا:

 مکمل دیپلماسی خارجی و کاهش سود بانکی  که محرک افزایش قیمت  ارز ودلار معرفی شده است .باید نقش غارتگری وواسطه گری ودلالی  وصرافی  های وابسته به باندوجناح را هم  اضافه کرد.

یک اقتصاددان با بیان اینکه حل مشکل ارز در بازار راه‌حل غیر اقتصادی ندارد، گفت: کاهش تجارت باعث کاهش تولید داخلی می شود که این مساله در نهایت منجر به افزایش ریسک های اقتصادی و رکود بیشتر خواهد شد.
جامساز( اقتصاددان)  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا،  سیاست های دولت  در زمینه مدیریت بازار ارز را غیر اقتصادی خواند و گفت:  به اعتقاد من بازار ارز از کنترل دولت خارج شده است  و این شاید ریشه  در عدم کفایت دولت در کنترل بازار داشته باشد.
این اقتصاددان معتقد است چون دولت نتواست بازار را کنترل کند از راه های غیر اقتصادی مانند بگیر و ببند و بستن صرافی ها ... وارد شد. این اقدامات در حالی است که این مساله از طریق نیروی قهریه قابل کنترل نیست و تنها راه حل اقتصادی دارد.
وی افزود: الان دولت سعی دارد بطور مصنوعی جلوی رشد پلکانی نرخ ارز را بگیرد و شاید بتدریج با تفاضل تورم داخل و خارج آن را تعدیل کند که این مساله زمانبر است.
جامساز گفت: خریداران و فروشندگان  کوچک تاثیری برنرخ ارز ندارند و باید دلالان بزرگ مورد تعقیب قرار بگیرند که این اقدام از نظربنیادی و روانی بر بازار تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: اصولا خرید و فروش ارز اگر برای سرمایه گذاری نباشد تاثیری بر نرخ ارز نخواهد گذاشت.
جامساز با بیان اینکه بحران ایجاد شده در اواخر سال 96بیشترجنبه روانی داشت، گفت: این آشفتگی ریشه  در تصمیم  بانک مرکزی داشت که یک دفعه نرخ سود بانکی را تا 15 درصد پایین آورد و وقتی نرخ سود به 15 درصد کاهش یافت بیشتر مردم نقدینگی را به بازار طلا و ارز انتقال دادند.
وی در ادامه افزود: علت دیگر مربوط به دیپلماسی خارجی و برجام بود؛ مخصوصا که امریکا تصمیم گرفت موضوع  برجام را  به مذاکره بگذارد که با عدم موافقت ایران و تهدید به خروج روبه رو شد
 این استاد دانشگاه ادامه داد: جو بین المللی از نظر اقتصادی به ضرر ایران است. بانک‌های بزرگ دنیا با ایران معامله نمی کنند و پول های ایران را  بر نمی گردانند و چون پول نفت با دلار است و باید تبدیل به کالا کنیم؛ برای ایران هزینه بر خواهد بود.
جامساز گفت: یکی از اهداف دیپلماسی ما تحقق اهداف اقتصادی است که از طریق تجارت خارجی و گسترش آن امکان‍پذیر است در غیر این صورت کاهش تجارت باعث کاهش تولید داخلی می شود که این مساله در نهایت منجر به  افزایش ریسک های اقتصادی و رکود بیشتر خواهد شد.