گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها  قسمت سوم  7شهریور - 97

نظر شورای نگهبان در مورد وضعیت سوال از رئیس‌جمهوری
 سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: مشخص نیست باید تعریف استنکاف از سوی هیات رئیسه انجام شود یا کمیسیون حقوقی، که این موضوع ابهام دارد. قائم مقام و سخنگوی شورای نگهبان گفت که مجلس شورای اسلامی در نهایت باید در مورد وضعیت پرسش از رئیس جمهوری تعیین تکلیف کند. اکنون در این باره در قانون ابهام هایی وجود دارد. به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی عصر سه شنبه در حاشیه کارگاه آموزشی شورای نگهبان برای اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تکلیف نهایی سئوال از رئیس جمهوری اظهار داشت: در مورد این موضوع در قانون به صورت روشن موردی مطرح نشده همچنین در مورد مصادیق استنکاف هیچ تعریفی بیان نشده است. سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: مشخص نیست باید تعریف استنکاف از سوی هیات رئیسه انجام شود یا کمیسیون حقوقی، که این موضوع ابهام دارد. کدخدایی ادامه داد: همچنین مشخص نیست که چه مرجعی در قوه قضائیه باید این پرسش ها را بررسی کند. وی با یادآوری اینکه آیا مانند بحث عدم کفایت، دیوان عالی باید این موضوع را رسیدگی کند یا مراجع دیگر آن را مورد رسیدگی قرار دهند؟، افزود: سئوال دیگر این است که قوه قضائیه چه مراحلی را در بررسی این طرح پرسش باید پیگیری کند. کدخدایی گفت: این موارد ابهام هایی است که در آئین نامه وجود دارد و در نهایت مجلس باید این موضوع را تعیین تکلیف کند. طرح 5 سوال 82 نماینده، امروز در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و نمایندگان مجلس از پاسخ های رئیس جمهوری به 4 سوال قانع نشدند و تنها پاسخ های روحانی به یک پرسش را قانع کننده دانستند. طبق آئین نامه داخلی مجلس پرسش از رئیس جمهوری در صورت قانع نشدن نمایندگان می بایست به قوه قضائیه ارجاع شود. بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه در این باره گفت: این موضوع در جلسه هفته آینده هیات رئیسه بررسی می شود و این هیات در مورد ارائه یا عدم ارائه این سوالات، به قوه قضائیه تصمیم گیری می کند.
اظهارات معاون لاوروف درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه امسال به صورت یک جانبه از توافق هسته ای گروه 1+5با ایران موسوم به برجام خارج شد تا ایالات متحده بار دیگر نشان دهد این کشور به تعهدات خود به قوانین بین المللی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحده اهمیتی نمی دهد. معاون وزیر امور خارجه روسیه در اظهارنظری در خصوص احتمال بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام اعلام کرد که به نظر نمی رسد مقامات آمریکا دیگر به این توافق بازگردند. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی ریابکوف» که در بنیاد گارچاکوف یکی از دیپلمات های سرشناس دوران تزارهای روسیه سخن می گفت، افزود: آمریکا راه برگشتی ندارد و گمان نمی کنم که مسئولان این کشور درخصوص تصمیم خود برای بازگشت به توافق هسته ای بازنگری کنند. این دیپلمات روس ادامه داد: فکر نمی کنم هیچ وقت آمریکایی ها به این توافق بازگردند به عبارت دیگر این اتفاق نشدنی است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه امسال به صورت یک جانبه از توافق هسته ای گروه 1+5با ایران موسوم به برجام خارج شد تا ایالات متحده بار دیگر نشان دهد این کشور به تعهدات خود به قوانین بین المللی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحده اهمیتی نمی دهد. ترامپ پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای وعده داد که تحریم های پیشین آمریکا علیه ایران را بازگرداند. این اقدام آمریکا با اعتراض دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای امضا کننده برجام روبرو شد و آنها اعلام کردند که به برجام پایبند می مانند. دیوان دادگستری بین المللی درلاهه هلند این هفته صحنه رویارویی حقوقی ایران و آمریکا برای جلوگیری از تضییع حق ایران با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های ضدایرانی است. نخستین جلسه استماع شفاهی برای بررسی شکایت ایران علیه از سرگیری تحریم های ضدایرانی آمریکا از صبح دیروز در دیوان دادگستری بین المللی در لاهه هلند آغاز شده است.
قتل یک ایرانی در ژاپن به خاطر خط موبایل ٤ میلیارد تومانی
مدتی بعد متوجه شدیم که این خط موبایل زنگ خور ندارد و حتی 400 میلیون تومان هم نمي ارزد، با پیگیری که از مشتریان قدیمی مواد مخدر داشتیم، متوجه شدیم که مقتول اطلاعات همه مشتریان را برداشته، با آن ها ارتباط گرفته و اکنون نیز همه مشتری او شده اند. صبح امروز در شعبه دو دادگاه کیفری یک تهران پرونده قتل مرد ایرانی در ژاپن با حضور متهم به قتل، مادر و پدر مقتول و وکلایشان مورد رسیدگی قرار گرفت. به گزارش عصرایران، وکیل خانواده مقتول گفت: بنابر مدارك و مستندات موجود در پرونده و گزارش های پلیس و دادستانی ژاپن، متهم حاضر قاتل مي باشد و اولياي دم درخواست قصاص ايشان را دارند. مرد متهم به قتل که پس از وقوع قتل به ایران آمده و در ایران بازداشت شده بود در دفاع از خودش مدعی شد: من و مقتول و بقیه افراد در پرونده، همگی در کار خرید و فروش مواد مخدر در ژاپن بوديم، و با هم خرید و فروش داشتیم مدتی پیش از قتل، ما یک خط موبایل را که زنگ خور زیاد داشت برای فروش مواد مخدر، از مقتول به قیمت 4 میلیارد تومان خریدیم. مدتی بعد متوجه شدیم که این خط موبایل زنگ خور ندارد و حتی 400 میلیون تومان هم نمي ارزد، با پیگیری که از مشتریان قدیمی مواد مخدر داشتیم، متوجه شدیم که مقتول اطلاعات همه مشتریان را برداشته، با آن ها ارتباط گرفته و اکنون نیز همه مشتری او شده اند. از وی خواستیم که این کار را نکند و یا پول ما را پس دهد که هیچکدام را انجام نداد و مخفی شد. از طریق یکی از مشتری ها مواد مخدر قرار صوری با وی گذاشتیم، وقتي به محل قرار آمد متوجه شد و با ماشينش فرار کرد و ما به دنبال او رفتيم در حالي كه همگي شمشير و چوب بيس بال همراهمان بود و من تنها ضربه اي كه با شمشير زدم به پشت دست راست مقتول بود كه گمان نمي كنم ضربه من سبب قتل شده باشد در ضمن قصد ما كشتن مقتول نبود و تنها براي تاديب وي اين كار را كرديم. در نهايت پس از دفاعيات وكيل متهم دادگاه براي رسيدگي بيشتر به زمان ديگري موكول شد.
اختلاف بر سر ارجاع سوال از رئیس‌جمهوری به قوه قضاییه بالا گرفت
 عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: امروز هیأت رئیسه در این باره جلسه‌ای نداشته و جلسات آتی هیأت رئیسه موضوع سؤال مورد بحث قرار خواهد گرفت. عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: عدم ارجاع موضوع سؤال از رئیس جمهور به قوه قضاییه برخلاف قانون است و اینکه چگونه و با چه کیفیتی مسئله به قوه قضاییه ارسال شود موضوعی است که در هیأت رئیسه مجلس در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد به گزارش فارس، اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم ارجاع موضوع سؤال از رئیس جمهور به قوه قضاییه برخلاف قانون است و اینگونه نیست که موضوع سؤال به قوه قضاییه ارسال نشود. وی افزود: اما در این باره که سؤال با چه کیفیتی و به چه شکلی به قوه قضاییه ارسال شود موضوعی است که در هیأت رئیسه مجلس مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد. عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: امروز هیأت رئیسه در این باره جلسه‌ای نداشته و جلسات آتی هیأت رئیسه موضوع سؤال مورد بحث قرار خواهد گرفت.