گزیده ها 7 اسفند - 97


گزیده ها   7 اسفند - 97
قسم شفافيت و دم خروس 18ميليارد دلاري
آقاي روحاني روزگذشته در حالي در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از سامانه هاي مرتبط با شفافيت و مبارزه با فساد رونمايي كردند و بر لزوم شفافيت و مبارزه با فساد تاكيد كردند كه در دوره مديريت محمد شريعتمداري (وزير فعلي وزارت كار) در وزارت صنعت با دلار 4200 توماني رانت 180 هزار ميليارد توماني براي عده اي خاص ايجاد شد و امروز با گذشت نزديك به يازده ماه از آن روزها دولتمردان مسئوليت خود در بخش اول را انكار و بخش دوم را به طور كامل سانسور مي كنند!
اگر دولتمردان در ادعاي مرتبط با شفافيت صادق بودند بايد ابتدا ماجراي رانت 180 هزار ميليارد توماني و تكليف آن را مشخص مي ساختند و سپس سامانه هاي مرتبط با آن را افتتاح و رونمايي مي كردند.
به راستي چه كسي بايد بر نحوه تخصيص و هزينه كرد اين ارز 4200 توماني نظارت مي كرد؟ جز اينكه وظيفه دولت بطور كلي و وزارت صنعت و بانك مركزي به طور خاص بود؟ نتيجه اما جالب است. سيف بركنار و اندكي بعد مشاور رئيس جمهور مي شود و محمد شريعتمداري كه در آستانه استيضاح بود استعفا داده و وزارتخانه ديگري را به وي مي سپارند! جرم آنان كه ارز رانتي گرفتند و يا جنس وارد نكردند يا وارد كردند و به قيمت آزاد فروختند سنگين تر است يا آنان كه اين ارز را بي حساب و كتاب دادند و منابع كشور را به هدر داده و رانت 180 هزار ميليارد توماني آفريدند؟!
دولت تمايلي براي ايجاد شفافيت در اين حوزه ها ندارد و تنها به افتتاح سامانه هايي مشغول است كه خاصيت آنها مشخص نيست از سوي ديگر بسياري از قراردادها با طرفين خارجي بسته مي شود كه ابعاد آن و يا داده ها و ستانده هاي آن براي مردم ايران شفاف نبوده و مشخص نيست.
ادعاي شفاف سازي با وجود قراردادهاي محرمانه با كشورهاي ديگر و حتي محرمانه بودن ميزان دريافتي مديران دولتي تنها به شعار شبيه است نه آنچه كه در عالم واقع روي مي دهد و مي توان بر روي آن حساب كرده و اميدوار بود.سخن گفتن از ضرورت شفافيت آن هم از دولتي كه به دولت محرمانه ها معروف است و قراردادهاي آن با شركت ها و دولت هاي خارجي هيچ گاه به سمع و نظر ملت و رسانه هاي داخلي نرسيده و پس از آنكه برخي جزئيات آن در رسانه هاي بيگانه منتشر شد ملت از اصل اين قراردادها مطلع مي شوند امري عجيب و در عين حال خنده دار به نظر مي رسد.
 مشکل ایجاد کرده است
اشاره آقای دکترعلی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی به کسانی است که در مقاطع مختلف به‌ویژه زمان‌هائی که موضوعات مهم و حساسی از قبیل برجام، اف.ای.تی‌.اف یا رای اعتماد به فلان وزیر یا استیضاح فلان شخص مطرح است با ارسال پیامک‌ها و تهدید و توهین تلاش می‌کنند آراء نمایندگان را تحت تاثیر قرار دهند و اهداف خود و گروه و جناح خود را تامین نمایند. این افراد، البته به شیوه‌های دیگری نیز متوسل می‌شوند که آنها نیز خلاف هستند ولی گویا توسل به ارسال پیامک مهم‌ترین بخش این اقدامات خلاف است که بالاخره صدای رئیس مجلس را هم درآورده و او نیز، هرچند بسیار دیر، سرانجام در صدد مقابله با این اقدام خلاف برآمده است.
اقدام دیرهنگام آقای رئیس‌ مجلس هم قابل تحسین است ولی ایکاش ایشان بجای استفاده از عبارت «پیگیری کند» که تا حدودی مبهم است و نوعی توصیه برای شناسائی ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها را القاء می‌کند، با صراحت و بدون تعارف اعلام می‌کرد وزارت اطلاعات، افراد شناخته شده‌ای که این پیامک‌ها را می‌فرستند را تعقیب قانونی کند. قطعاً آقای رئیس مجلس نیز همچون سایر مردم خبر دارند که منشا این پیامک‌ها مشهد است و رهبری این اقدام در اختیار فردی است که نام، عکس، پایگاه عملیاتی و سایر خصوصیات او کاملاً مشخص است. علاوه بر این، شماره‌ها و تمام ویژگی‌های تلفن‌هائی که با آنها این پیامک‌ها ارسال می‌شوند نیز کاملاً شناخته شده هستند. بنابراین، اکنون فقط اراده‌ای برای تعقیب مجرم اصلی و سایر مجرمین لازم است و نیازی به تعارفاتی از قبیل استفاده از تعابیری همچون پیگیری نیست. اگر تا امروز این افراد به خود اجازه داده‌اند از طریق پیامک به نمایندگان مجلس توهین کنند یا آنها را مورد تهدید قرار دهند تا اهداف خلاف خود را محقق سازند، به این دلیل بوده که اراده‌ای برای برخورد با آنها وجود نداشته و حتی از حاشیه امن و حمایت‌هائی هم برخوردار بوده‌اند و هنوز هم هستند. اداره کشور با تعارفات و ملاحظات میسر نیست. با هرکس که خلاف قانون و اخلاق عمل می‌کند باید برخورد شود و ملاحظه عنوان و وابستگی‌ها و سایر امور نیز نباید مانع برخورد شود.
نکته دیگر که در عبارت بکاررفته توسط آقای رئیس مجلس شورای اسلامی قابل تامل است اینست که ایشان فقط از کلمه «توهین» استفاده کرده‌ و از افشای این واقعیت که ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها علاوه بر توهین، حتی از حربه «تهدید» هم استفاده می‌کنند، خودداری کرده است. واقعیت اینست که جماعت متوسلین به پیامک، عناصر گستاخی هستند که به خود جرات می‌دهند نمایندگان مجلس را تهدید کنند که اگر به فلان لایحه یا طرح رای بدهید با شما برخورد می‌کنیم! چنین اقدام خلافی در طول چهار دهه گذشته سابقه نداشته و بدعتی است که توسط این جماعت بنیان‌گذاری شده است و اگر جلوی آن گرفته نشود، به تهدیدهای بزرگ‌تری نیز تبدیل خواهد شد و این دامن مقامات بالاتر نظام را نیز خواهد گرفت.
نمایندگان مجلس باید با تشخیص خود و در نهایت آزادی رای بدهند و هیچکس حق ندارد آنها را وادار به رای دادن یا ندادن به طرح، لایحه یا شخص و موضوعی کند. این، نص صریح قانون اساسی است و هرکس در هر جایگاهی این قانون را نقض کند و این حق را از نمایندگان مجلس سلب نماید مستوجب مجازات است. چنین تهدیدی وقتی نسبت به نمایندگان مجلسی که مسئولیت قانون‌گذاری دارند صورت می‌گیرد، اوج زشتی و پلشتی و جسارت را نشان می‌دهد. به همین دلیل است که مجلس باید در صف مقدم برخورد با این جماعت باشد و اینگونه نشود که این موضوع نیز همچون بسیاری از موضوعات دیگر به فراموشی سپرده شود. اگر ریشه این تهدید همینجا سوزانده نشود، در آینده کاری از کسی ساخته نیست.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به فعالیت گسترده سامانه بارشی جدید، روند بارش باران و برف را طی روزهای آینده پیش‌بینی کرد.
احد وظیفه در گفت‌وگویی، اعلام کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی و خروجی مدل‌ها، در برخی از ساعات، بارش پراکنده در شمال شرق کشور، دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی، دامنه‌های زاگرس مرکزی و بخش‌هایی از مرکز کشور پیش‌بینی می‌شود.
وی تاکید کرد: از ظهر امروز (سه‌شنبه هفتم اسفند) سامانه بارشی وارد کشور می‌شود و مناطق شمال غرب و غرب به تدریج جنوب غرب و دامنه‌های البرز غربی و مرکزی را تحت تاثیر قرار داده و باعث بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد و در ارتفاعات و نقاط سردسیر سبب بارش برف خواهد شد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه سامانه بارشی فردا (چهارشنبه هشتم اسفند) به طور گسترده‌تر از روز قبل، در اکثر مناطق کشور بارش باران در اکثر مناطق کشور می‌شود، در این باره اظهار کرد: روز چهارشنبه در شمال غرب، مناطق کوهستانی غرب کشور و زاگرس میانی و همچنین دامنه‌های رشته کوه البرز بارش به صورت برف خواهد بود.
به گفته وظیفه، تا اواخر وقت امروز (سه‌شنبه هفتم اسفند) نواحی مرکز و شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و عمان مواج پیش‌بینی می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان گفت‌: امروز (سه‌شنبه هفتم اسفند) هوای تهران کمی ابری، گاهی با وزش باد و در بعدازظهر با افزایش ابر و در اوایل شب با بارش باران همراه خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود بیشترین و کمترین دمای تهران در این روز 14 و 4 درجه سانتیگراد باشد. همچنین فردا (چهارشنبه هشتم اسفند) تهران ابری همراه با بارش باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. حداکثر و حداقل دمای تهران در روز چهارشنبه بین 13 و 6 درجه سانتیگراد خواهد بود.
تهرانی‌ها امسال هوای پاک‌تری را تنفس کردند
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران از بهبود کیفیت هوای امسال تهران نسبت به سنوات گذشته خبر داد.
به گزارش ایسنا، کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع 25 روز هوای پاک، 258 روز هوای سالم و 59 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم، گفت: این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل 14 روز هوای پاک، 223 روز هوای سالم و 97 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس همچنین 8 روز هوای ناسالم داشتیم.
وی با اشاره به اینکه دوبرابر شدن روزهای پاک و نداشتن هیچ روز ناسالم برای همه گروه‌ها در سال جاری بسیار بااهمیت است، اظهار کرد: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون 46 روز هوای تهران نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته از کیفیت و شرایط مطلوب‌تری برخوردار بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در ادامه اقداماتی همچون کنترل کیفیت سوخت، تبدیل سوخت واحدهای صنعتی به گاز، سختگیری در معاینه فنی خودروها، جلوگیری از پسماند سوزی و اعمال مدیریت پلیس بر عدم تردد خودروهای دودزا و آلاینده در کنار ناپایداری‌های جوی را از جمله عواملی دانست که در کاهش آلودگی هوای تهران نقش بسزایی داشتند.
کلانتری اظهار امیدواری کرد که با انجام تکالیف مصوب در قانون هوای پاک هر سال شاهد کاهش روزهای ناسالم و افزایش روزهای سالم هوای پایتخت باشیم.
اخطاریه هواشناسی: باران و گرد و غبار در خوزستان
اداره‌کل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش‌بینی بارندگی و وزش باد اخطاریه‌ای صادر کرد.
به گزارش ایسنا، در اخطاریه شماره 26 (6 اسفندماه) اداره‌کل هواشناسی خوزستان آمده است: "بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی نشان‌دهنده ورود سامانه بارشی، از اواسط امروز روز تا اواسط روز شنبه هفته آینده است.
در این مدت افزایش ابر، رگبار باران و رعد و برق به ویژه در ارتفاعات شمالی و شرقی خوزستان و در بقیه نقاط به صورت منطقه‌ای مورد انتظار است که سبب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها خواهد شد.
بارش در ارتفاعات به صورت برف پیش‌بینی می‌شود. همچنین در این مدت شمال خلیج فارس مواج خواهد بود.
بیشترین حجم بارش‌ها از اواخر امروز تا اوایل چهارشنبه و نیز اواخر روز پنجشنبه تا اواسط روز جمعه هفته جاری در مناطق شمال، شمال شرقی و شرق خوزستان در حوضه‌های آبریز کرخه، دز، کارون و مارون پیش‌بینی می‌شود.
فردا چهارشنبه نیز شاهد وزش بادهای قابل ملاحظه تا نسبتاً شدید و وقوع تندباد لحظه‌ای در مناطق جنوبی و مرکزی خواهیم بود که احتمال برخاستن گرد و غبار محلی وجود دارد.
با توجه به حجم بارش‌ها به ویژه در حوضه‌های آبریز سدهای استان خوزستان، اکیداً توصیه می‌شود نسبت به مدیریت خروجی سدهای استان در جهت کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم در نظر گرفته شود. همچنین به عموم مردم توصیه می‌شود از تردد غیرضروری در مسیرهای کوهستانی و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها جدا خودداری شود."
بارش برف و باران در استان‌های چهارمحال و بختیاری، مازندران و مرکزی
سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت ترافیکی را تشریح کرد.
نادر رحمانی سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ترافیک در محورهای قزوین-کرج و کرج-تهران حدفاصل ساسانی تا گرمدره، محور شهریار-تهران حدفاصل اندیشه تا شهرقدس و محور تهران-آبعلی محدوده پردیس نیمه سنگین است.
وی افزود: در استان‌های چهارمحال و بختیاری، مازندران، مرکزی، سمنان، تهران، البرز، اصفهان و محور‌های فیروزکوه و هراز بارش برف و باران و در استان‌های گیلان و قم بارش باران و در استان‌های اردبیل، ایلام، لرستان، همدان و کرمانشاه مه گرفتگی را شاهد هستیم.
سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: جهت تردد در محور‌های کوهستانی و برف‌گیر کشور به همراه داشتن زنجیر چرخ الزامی است.
سرهنگ رحمانی تصریح کرد: محور شریانی بدره - دره شهر مسدود است.
وی افزود: محور‌های غیرشریانی شمشک - دیزین، اولنگ - شاهرود، پونل - خلخال، سی سخت - پادنا، گنجنامه - تویسرکان، سروآباد - پاوه، رویان - بلده، اندیکا - شهرکرد و پدافند هوایی - امیدیه به علت نبود ایمنی کافی تا اطلاع بعدی مسدود هستند.
هوای تهران سالم است
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، با وجود افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها در برخی ساعات شرایط کیفیت هوای سالم در بیشتر مناطق شهر تهران برقراراست.
حسین شهبازی در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا، با افزایش میزان ناپایداری جوی نسبت به روز پیشین، برای برخی ساعات صبحگاه افزایش میزان ابرناکی، بارش پراکنده باران و در بعدازظهر وزش باد موثربه بزرگی 3 تا 5 متربرثانیه از سمت نواحی غربی - شمال غربی انتظار می‌رود.
وی در ادامه گفت: این وضعیت جوی تا امروز (7 اسفندماه) کم و بیش ادامه خواهد داشت و از بعد ازظهر همراه با افزایش میزان ناپایداری جوی بر سرعت وزش باد در برخی ساعات افزوده می‌شود و بارش باران در برخی ساعات شبانگاه دور از انتظار نخواهد بود. همچنین دما تا روز آینده روند افزایشی خواهد داشت.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا افزود: انتظار می‌رود امروز (7 اسفندماه) کاهش نسبی در غلظت برخی آلاینده‌ها مشاهده شود و وضعیت کیفیت هوای اکثر مناطق پایتخت در شرایط سالم قرار داشته باشد.
شهبازی در پایان با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته میانگین کیفیت هوای تهران 76 و هوا در شرایط سالم بود،گفت: این شاخص هم‌اکنون 86 و هوا در شرایط سالم است. 
خواهر و برادر کوچولو که ازسوی پدر معتادشان به خانواده دیگری سپرده شده بودند برای ملاقات با پدرشان از آن خانه فرار کردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت 9 شب 23 بهمن مرد مغازه‌داری در شهرک ولیعصر متوجه صدای گریه دو کودک شد.
صاحب سوپرمارکت از مغازه بیرون آمد و به دنبال صدا راه افتاد. چند متر جلوتر دختر 3 ساله و پسر 5 ساله‌ای را درحال گریه کنار خیابان دید.
نازنین و ابوالفضل خواهر و برادری بودند که هیچ مشخصاتی از خانواده خود نداشتند. مرد میانسال دو کودک را به کلانتری شهرک ولیعصر برد.
بدین ترتیب موضوع بلافاصله به بازپرس شعبه نهم دادسرای جنایی تهران اطلاع داده شد. به دستور بازپرس سهرابی دو کودک به بهزیستی ترکمان منتقل شدند.
در ادامه تحقیقات ابوالفضل به ماموران گفت: من و نازنین خواهر و برادر هستیم و با پدرمان زندگی می‌کردیم. اما چند روز قبل پدرمان، ما را به خانواده‌ای سپرد. اما بعد از چند روز دلمان برای پدرمان تنگ شد، خواهرم خیلی گریه می‌کرد به همین خاطر یواشکی از خانه‌ای که در آن زندگی می‌کردیم بیرون آمدیم تا پدرمان را پیدا کنیم.
پسرک 5 ساله مشخصات و نام پدرش را به ماموران داد و با این احتمال که پدر دو کودک سابقه‌دار باشد ماموران به سراغ آلبوم متهمان سابقه‌دار اداره آگاهی رفتند. بدین ترتیب پدر ابوالفضل و نازنین که سابقه اعتیاد داشت شناسایی شد.
به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران محل سکونت مرد جوان شناسایی و به دادسرا احضار شد.
مرد شیشه‌ای در تحقیقات گفت: همسرم طلاق گرفت و از طرفی اعتیاد شدید به مواد مخدر داشتم. چون نمی‌توانستم از بچه هایم مراقبت کنم آن‌ها را به خانواده‌ای سپردم که بچه‌دار نمی‌شدند.
قرار شد تا وقتی که وضع مالی‌ام خوب شود آن‌ها از بچه‌هایم مراقبت کنند. اما بچه‌ها دلشان برایم تنگ شده و از خانه فرار کرده بودند.