گریه نوزادان ایلامی و کمبود شیر خشک

 گریه نوزادان ایلامی و کمبود شیر خشک۹-دی-۱۴۰۰

نوزادان  همچون مردم محروم شده  ایران قربانی سیاست جنگ افروزی وهسته ای وموشکی خامنه ای رمال وپاسداران جنایتکارشده اند چون دستآورد مشترک این سیاست تحریم ورشدتورم وگرانی و کمبود واحتکار واختلاس و دزدی وفقرو محرومیت و...بوده است.

این روزها کمبود یا نبود شیرخشک نوع آپتامیل HA1 که برای نوزادان دارای آلرژی با تشخیص پزشک تجویز می‌شود نگرانی بسیاری از خانواده‌های ایلامی را برانگیخته و آنها خواستار رسیدگی به این مشکل هستند.گریه نوزادان ایلامی و کمبود شیر خشک

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، یکی از این نوع شیرخشک‌ها آپتامیل HA1 است که در این شرایط سخت زندگی این غذای نوزاد در استان ایلام دچار کمبود یا به طور کلی نایاب شده است چطور می‌شود گریه‌های نوزادان را آرام کرد چطور می‌شود نگرانی‌های خانواده‌ها را درک کرد.

شیر خشک آپتامیل اچ آ نوتریشیا با فرمول اختصاصی خود خطر بروز آلرژی در کودکان را به حداقل می‌رساند و بیشتر برای کودکانی مناسب است که والدین آنها دارای سابقه آلرژی هستند؛ این شیر خشک با داشتن ایمیونوفورتیس به تقویت سیستم ایمنی کودک نیز کمک می‌کند. نوزادان از بدو تولد می‌توانند با استفاده از این محصول تغذیه شوند.

دقت کنید که اگر یکی از والدین به آلرژی مبتلا باشد، احتمال بروز آلرژی در نوزاد ۲۵ تا ۳۰ درصد و در صورتی‌که هم پدر و هم مادر حساسیت داشته باشند، احتمال بروز آلرژی در نوزاد بین ۶۵ تا ۷۰ درصد خواهد بود؛ پس از اینکه بهبودی صورت گرفت، با نظر پزشک متخصص می‌توان از شیر خشک‌های آپتامیل ۱، ۲، یا ۳ استفاده کرد.

 خانواده‌هایی که سال‌ها با هزار امید و آرزو در طلب فرزند هستند که شادی و طراوت را به درون خانه وارد کنند دغدغه‌های زیادی پیش روی سلامت جسمی و روحی نوزادان و فرزندانشان است.

 شیر مادر سالم‌ترین غذا برای نوزادان است ولی در نبود این غذای سالم از جایگزین آن یعنی شیرخشک استفاده می‌شود ماده شیر خشک برای سنین مختلف نوزادان متفاوت است.

نوزادم تنها این نوع شیرخشک را استفاده می‌کند

همتی یکی از مادران ایلامی به فارس گفت: بعد از ۶ سال ناامیدی از لطف خدای کریم فرزندی بر ما عطا کرد که مایه امید و آمال آرزوهای ماست؛ وقتی نفس‌هایش را می‌شنوم گویی در آسمان‌ها سیر می‌کنم اما این خوشی‌ها و ناخوشی مبدل شده وقتی این طفل بی‌زبان برای رهایی از گرسنگی به گریه می‌افتد انگار تمام وجودم آتش است؛ نوزادی که فقط یک نوع شیرخشک استفاده می‌کند اما این نوع شیر خشک در بازار نایاب شده و نگرانی ما زیاد شاید مسوولین فکری به حال این وضعیت کنند.

متولیان امر می‌گویند این نوع شیر خشک سهمیه‌ای و خیلی نایاب است

موسوی یکی از هم استانی‌ها گفت: چرا به بهانه‌های تحریم شیرخشک را در بازار نایاب کردید؟ طفل من از انبار شرکت‌ها و داروخانه‌ها چه می‌داند و فقط می‌داند از گرسنگی اشک بریزد؛ وقتی شیر خشک آپتامیل HA1 تجویز می‌شود و نوزاد جز آن چیزی دیگری نمی‌خورد چه باید کرد؟ تمام داروخانه‌های سطح استان را چه حضوری تلفنی رفته اما دریغ از وجود این شیر خشک به همه گویند این نوع سهمیه‌ای و خیلی نایاب است؛ به کجا فریاد بزنیم از این وضعیت به داد نوزادان برسید.

کمبود این نوع شیر خشک در سراسر کشور است

مهتاب شاهماری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: با توجه به کمبود شیر خشک آپتامیل HA1 که در سراسر کشور و حتی در ایلام وجود دارد اما این محصول در برندهای دیگر موجود است و نباید روی برند خاصی حساسیت وجود داشته باشد؛ برای همین نوع شیر خشک Bebelac HA1 در بازار به فراوانی یافت می‌شود و می‌توان جایگزین شیر خشک آپتامیل HA1 شود.

 وی افزود: سهمیه‌ها بر اساس plan اداره فرآورده‌های طبیعی، مکمل و بر اساس تعداد بیماران معرفی شده توزیع می‌شود وقتی که ۶ یا ۷ قوطی شیر خشک آپتامیل HA1 به هر داروخانه‌ای که سهمیه دارد اختصاص داده می‌شود و قطعاً بدون نسخه پزشک برای نوزاد این دارو تحویل داده نمی‌شود اگر بدون نسخه و به صورت آزاد باشد یک بیمار همه سهمیه استان را می‌برد با شیرخشک نایاب می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: قطعا برای برخی شیرخشک‌های رژیمی کمبود کشوری وجود دارد سال گذشته شیر خشک آپتامیل پپتی جونیور در بازار نایاب بود الان اصلاً وجود این محصول به طور کامل به کشور قطع شده است که یک نوع شیرخشک دیگر جایگزین این محصول شده که این موضوع بر اساس تصمیمات کمیته‌های فنی کشوری قرار گرفته و پزشکان، بیماران باید بر اساس آن تصمیمات در محیط و رفتار دارویی خودشان تغییرات ایجاد کنند.

وی ادامه داد: مباحث فنی، واردات مواد اولیه بر این موضوع کمبود، تاثیر گذار است کنترل کردن این موضوع مهم است الان اگر کسی نیاز به یک محصول خاصی داشته باشد با شماره ۱۹۰ تماس بگیرد و سهمیه‌ای برای آنها در نظر گرفته می‌شود یا اعلام می‌کنیم برای اینکه دفعات بعدی با مشکل مواجه نشوند چه اقداماتی انجام دهند.

برخی داروخانه‌ها اطلاعات بیمار را در سامانه شیرخشک‌های رژیمی ثبت می‌کنند

شاهماری ادامه داد: داروخانه‌هایی که اطلاعات بیمار را در سامانه شیرخشک‌های رژیمی ثبت کنند آن داروخانه می‌تواند شیر خشک دریافت کند چون کد ملی نوزاد و نوع شیر خشک در سامانه ثبت شده اما به طور مرتب پایش می‌کنیم کسانی که این اقدامات را انجام دهند صددرصد شیرخشک تحویلی را ثبت کنند مجدد به آنها سهمیه شیرخشک تعلق می‌گیرد.

وی افزود: اگر داروخانه‌ای سهمیه شیر خشک را تحویل ولی ثبت نکند دفتر مرکزی تصور دارد که هنوز شیر در داروخانه موجود است و سهمیه استان تکمیل است؛ اداره فرآورده‌های طبیعی مکمل حتما نامه قطع سهمیه داروخانه‌ها را خواهد داد و برای دفعات بعدی سهمیه تخصیص داده نمی‌شود این موضوع برای برخی داروها به همین ترتیب انجام می‌شود و بر اساس دستورالعمل کشوری است و ارتباطی به استان ندارد.

شاهماری تصریح کرد: قطعاً سازمان غذا و دارو کشور به دنبال تامین هر چه سریع‌تر مواد اولیه دارو و شیرخشک‌های رژیمی است؛ این موضوع از مسائل مختلفی تاثیر گذار است که نیاز به بررسی و کنترل کیفی مواد، ارز و واردات باید برطرف شوند بحث خیلی پیچیده که استان در این موضوع دخالت ندارد به صورت کشوری است.

وی ادامه داد: آنچه در شرکت موجود و سهمیه‌ای است باید مدیریت مصرف را در استان انجام دهیم که روش‌های مختلفی را می توان به کار برد، یکی سامانه ثبت اطلاعات و دیگری سامانه ۱۹۰ که باید اطلاع رسانی شود هر جایی که کمک شود که بیماران متوجه این روش تأمین و پیگیری دارو شوند و کمبود داروها را از طریق سامانه ۱۹۰ در ساعات اداری اعلام کنند تا ما پیگیر موضوع باشیم.

شاهماری خاطر نشان کرد: در این شرایط راحت‌ترین راه تغییر برند است خیلی اتفاق خاصی رخ نخواهد داد همان ماده با همان کیفیت و فقط اسم برند تفاوت می‌کند؛ خیلی از بیماران در برابر این تغییر مقاومت می‌کنند برای برخی داروهای بیماران مثل صرع ممکن است این تغییر چشمگیر باشد و با تغییر نوع دارو اثر درمان دارو زیاد نباشد ولی برای شیر خشک آپتامی HA1 یا ببلاک HA1 جایگزینی هر کدام زیاد آن مطرح نیست ولی ما حق را به بیمار می‌دهیم اگر خیلی اصرار به شیر خشک آپتامیل HA1 دارند پیگیری می‌کنیم اگر در شرکت موجود باشد حتماً مشکل آنها را برطرف می‌کنیم.

قابل توجه مسؤولین دانشگاه علوم پزشکی باید با رایزنی‌های انجام شده نسبت به افزایش تخصیص سهمیه شیر خشک آپتامیل HA1 به استان ایلام اقداماتی انجام دهند.

دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو استان با همکاری سازمان نظام پزشکی استان ایلام اقداماتی برای جایگزین کردن داروهای مشابه برای بیماران از طرف پزشکان انجام دهند تا مسئله دارو از طریق داروهای مشابه برطرف شود.