هاشم خواستار دوباره محاکمه شد

 هاشم خواستار دوباره محاکمه شد۱۰-اردیبهشت-۱۴۰۲

 «به قاضی گفتم روزهای آخر نظام‌تان است»هاشم خواستارهاشم خواستار، معلم ۷۱ ساله‌، زندانی سیاسی و از امضاکنندگان نامهٔ درخواست استعفای خامنه‌ای، از برگزاری دادگاهی دیگر علیه خود خبر داد.آقای خواستار در نامه‌ای سرگشاده که از زندان وکیل‌آباد مشهد به بیرون فرستاده، اعلام کرد این دادگاه به‌صورت آنلاین و بدون حضور وکیل برای اتهامات «توهین به رهبری و خمینی و تبلیغ علیه نظام» روز پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲ به‌ریاست قاضی یزدانخواه برگزار شد.به‌نوشته این زندانی سیاسی، قوه قضاییه جمهوری اسلامی مدعی است که این زندانی سیاسی در مدتی که در زندان بوده، «۳۰ نامه و شش صدا» به بیرون از زندان فرستاده است؛ اتهامی که آقای خواستار آن را رد می‌کند.آقای خواستار در این نامه، ضمن بازگو کردن شکنجه‌ها و محرومیت‌ها علیه خود در دوران بازداشت و زندان و همچنین فشارهای حکومت علیه خانواده‌اش، نوشته است: «هم دادستان و هم بازپرس‌ها و هم زندانبانان می‌دانند که من پس از هفت ماه در انفرادی بودن، فقط دو نوبت با خانواده‌ام ملاقات حضوری داشتم. در این دو نوبت چگونه می‌توان ۳۰ نامه و شش ویس آنهم نوشته شده و پرشده در تاریخ‌های مختلف را توسط خانواده به بیرون منتقل کرد.»او در توضیح چگونگی روند دادرسی در این دادگاه نیز نوشت: «به قاضی گفتم چرا من وکیل ندارم؟ او گفت وکیل را ما تعیین می‌کنیم. من گفتم تحت هیچ شرایطی چنین وکیلی را قبول ندارم. گفتم علی‌رغم این که دادگاهتان را قبول ندارم ولی حرف‌هایم را می‌زنم.»این معلم زندانی نوشت که در جریان دادگاه، به قاضی گفته است: «این روزهای آخر نظام‌تان است، تصور نکنید که می‌توانید به حکومت ادامه دهید.»او افزود که با اشاره به انقلاب فرانسه به قاضی گفته «عملکرد لوئی شانزدهم بود که باعث انقلاب شد الان هم این عملکرد سوء نظام است که کشور را به سمت انقلاب می‌برد».

۱۴ فعال مدنی و سیاسی داخل ایران از جمله هاشم خواستار روز ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر بنیادین قانون اساسی شدند.پس از انتشار این نامه، نویسندگان آن بازداشت و محاکمه شدند و هاشم خواستار که در ۲۰ مرداد همان سال بازداشت شد، به ۱۶ سال زندان، سه سال تبعید به شهرستان نیکشهر و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.