روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی دوشنبه 10اسفند ماه سال 1388

نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه جمهوری : "ملاحظاتي پيرامون انتشار اوراق مشاركت ارزي"

" از شتر پرسیده شد که چراگردنت کجِه ؟ گفت آخه چه چیزمن مثل همه کسه ِ ؟ "

آنگونه سرمقاله نویس از تلاش زود بازده تأمین انرژی در کشور گفته است که در ایران منابع فراوان نفت و گاز و فسیلی وجود ندارد و در این کشور صنعت نفت سابقه ی طولانی تاریخی وحتی ملی شدن ندارد که اکنون به خاطر حاکمیت 31 ساله ی غارتگران وجنگ افروزان وویرانه سازان وچوب تاراج زنندگان بر منابع و ذخایر کشور ایران را تبدیل مخروبه کرده و زیر ساخت های صنعتی و تولیدی به خصوص در زمینه ی صنایع نفت و مشتقات آن را نابوده کرده وچون نه سرمایه گذاری که ترمیم هم نشده است . موجب عقب ماندگی و نیازمندی شدید به سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز شده است . آنگونه که انرژی سوختی همچون بنزین می بایست از خارج از کشور وارد شود . در صورتیکه در صد بالای بودجه ی کشور وابسته به تولید و صدور نفت می باشد . ولی بدلایلی که اشاره شد شریط آنگونه شده است که سر مقاله نویس مجبور شده در ابتدای سرمقاله ی خود پیرامون این معضل و ضرورت سر مایه گذاری در مورد انرژی این چنین تأکید کند:

ضرورت پيمودن راهكارهاي مناسب مطمئن و البته زودبازده براي تامين منابع مالي لازم جهت سرمايه گذاري در حوزه انرژي كشور واقعيتي است كه روز به روز بيتشر خود را به رخ مي كشد. پيشرفت سريع ساير كشورهاي منطقه در بهره برداري از منابع نفتي و گازي خود و سرمايه گذاريهاي هنگفت بين المللي در حوزه پالايشگاهي گازي و پتروشيمي خصوصا در آن دسته از كشورهايي كه داراي ميادين مشترك نفتي و گازي با ايران هستند زنگ خطري است كه براي جايگاه جمهوري اسلامي ايران در حوزه بسيار حساس انرژي به صدا درآمده است و تكاپوي بسيار بيشتري را براي جذب سرمايه و تامين مالي طرح هاي اين حوزه مي طلبد.


سرمقاله نویس در دنباله به نیاز 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه ی انرژی سوختی در تحقق اهداف سندچشم انداز 20ساله کشوراشاره کرده که مورد نیاز می باشد. همچنین گفته که این سرمایه گذاری ها می بایست در حوزه های نفتی و گازی باشد که در مناطق مشترک با عراق و قطر و عمان و امارات و کویت و عربستان هستند. در صورتیکه این کشورها سرمایه گذاری هنگفتی کرده و مشغول بهره بر داری می باشند . یعنی از سهمیه ی متعلق به ایران اینان دارند بهره بر داری می کنند. به ویژه اینکه چندین سال است که قطر دارد با برداشت تولیدی غیر متعارف از حوزه های مشترک گازی با ایران بهره برداری می کند. از طرف دیگر سر مقاله نویس اذعان کرده است که ادامه چنين روندي درحالي است كه رژیم فاشیستی کودتائی تروریستی بدلیل پیگیری پروژه ی هسته ای و پافشاري و استقامت بر سر دسترسی به سلاح هسته ای موجب شده است تا که در عرصه بين المللي با تحريم مالي و سرمايه گذاري و پيمانكاران جهاني روبرو شود و افزوده که در آينده نه چندان دور هم به جايگاه فوق العاده حساس و راهبردي رژیم کودتائی نامشروع در حوزه تامين انرژي جهاني لطمه مي زند و قدرت تاثيرگذاري در پيشبرد اهداف تروریستی در سطح منطقه و بين المللي کاهش می یابد. بالاخره سر مقاله نویس به تصمیم دولت در مورد انتشار اوراق مشارکت انتقاد کرده است که قرار است بعنوان آلترناتیو جانشین جذب سرمایه مورد استفاده واقع شود و اشکالات و انتقادات و پیش شرط های وارده به این شیوه را اینگونه تشریح نموده است:

"در اين ميان اعلام شده است كه انتشار اوراق مشاركت ارزي به عنوان ابزاري اسلامي براي جذب نقدينگي از بازارهاي جهاني در برنامه هاي وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است و بنابه گفته سخنگوي اقتصادي دولت يك ميليارد يورو از اين اوراق از نيمه اسفند سال جاري منتشر مي شود. نخستين پيش شرط برخورداري از قوانين و زيرساخت هاي حقوقي روشن و شفاف در حوزه سرمايه گذاري خارجي در ايران است به عبارت ديگر صاحبان سرمايه و نقدينگي در بازارهاي جهاني بايد به روشني بدانند كه درصورت خريد اوراق مشاركت ارزي ايران از چه حقوقي برخوردارند. دومين شرط كه از زاويه اقتصاد داخلي مطرح مي شود شيوه و بهره وري استفاده از نقدينگي حاصل از محل فروش اوراق است . يعني با توجه به عمر بالاي طرح هاي عمراني در كشور ما و تاخيرهايي كه در ساير فازهاي پارس جنوبي در بهره برداري بودجود آمده بيم آن مي رود كه در مدت زمان مقرر سه ساله براي اين اوراق طرح هاي مدنظر (فازهاي 15 تا 18 پارس جنوبي ) به بهره برداري نرسد و اصل و فرع اوراق فروخته شده ناگزير از محل درآمدهاي امروزي و... بازپرداخت شود. بنابر اين استفاده بهينه از منابع حاصل از فروش اوراق يكي از مهمترين تدابيري است كه بايد انديشيده شود"

بالاخره سرمقاله نویس در قست سوم معضل فرق اوراق قرضه با اوراق مشارکت قرضه که فاش ساخته در عرف بین المللی این روش هنوز شناخته شده نمی باشد. به سومین مشکل اساسی روش شتر گاو پلنگی مشارکت اوراق قرضه ی به حساب اسلامی اینگونه به اختلافش با عرف بین المللی اشاره کرده است :


"سومين شرط نيز تفاوت اوراق قرضه و مشاركت است . بنابر عرف اقتصادي جهان اوراق قرضه داراي سود ثابت و از پيش تعيين شده است درحالي كه تعيين چنين سودي از نظر فقه اسلامي محل اشكال است . همين مسئله هم باعث شد تا اوراق مشاركت كه نرخ سود در آنها علي الحساب و غيرثابت است در اقتصاد ايران جايگزين اوراق قرضه شود اما نكته در اينجاست كه چنين رويه اي در عرف بين المللي شناخته شده نيست و بايد براي معرفي و جلب اعتماد عمومي و در عين حال حفظ اصول شرعي راه حلي بينابين يافت كه در اين صورت گام مثبتي هم در راستاي معرفي قابليت ها و ظرفيت هاي اقتصاد اسلامي به جهان بحران زده غرب برداشته مي شود"

در خاتمه اینکه گفته می شود که از شتر پرسیده شد که چراگردنت کجه ؟ گفت آخه چه چیزمن مثل همه کسه ِ ؟ کنون رژیم ملوک الطوایفی وقرون وسطائی ضد بشری نا متعارف که تعلق به این دوران ندارد . زیرا که بنیانگذارش اقتصاد را از آن خر نامید و جنگ ویرانگر و خانمان بر انداز ایران و عراق را نعمت الهی دانست . سپس سوگلی اش رفسنجانی بساز و بفروش مکار گفت که مشکل تورم و گرانی ارزانی است . همچنین جانشین خمینی شیاد خامنه ای یا لوطی جماران تورم و گرانی و فقر و بیکاری را رشد شکوفائی و نو آوری نامید . رئیس جمهور پاسدار گماشته اش احمدی نژاد اصلاً نه اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه بندی را منحل کرد، بلکه اعتراف نمود که به تئوری های اقتصادی باور ندارد . ولی در عوض ادعا دارد که می خواهد دانش بومی هسته ای را با چاشنی عدالت به بندگان خدا در سراسر جهان صادر کند . همچنین گفت که بر ای حل معضل تورم ملی و بحران اقتصادی و مالی جهان تصمیم دارد تا که اقتصاد و فرهنگ سیجی را صادر نماید . صد البته گفته است که مأموریت دارد تا که ساختار جهان را تغییر دهد و مدیریت اصلاح آن را بر عهده بگیرد . ولی رقیبان و منتقدانش در داخل کشور به وی می گویند آن اهداف و رسالت و مسئولیت برون مرزی پیش کش تو باد . لطف کن در داخل کاری کن که قیمت گوجه فرنگی افزایش نیابد و نان قول داده شده بر توی سفره های خالی محرومان برده شود . همینطور واردات بیش از رقم3 برابر صادرات نشود و حجم نقدینگی کاهش یابد ونه اینکه بازهم با طرح یارانه ها ی نقدی دولتی حجم نقدینگی افزوده گرد و نرخ تورم به بیش از 40 % افزایش برسد . بعلاوه کاری کن که وابستگی بودجه ی کشور به اقتصاد تک پایه ای صادرات نفت کاسته شود نه اینکه بیشتر گردد . بهرحال اکنون افزایش کسری بودجه و کاهش قیمت نفت و ضریب بالای دزدی و غارتگری اکنون عدم سرمایه گذاری در صنعت نفت موجب شده تا با معضل جدی تولید و رقابت منطقه ای مواجه شود . بدتر اینکه با شرایط متزلزل و عدم ثبات سیاسی در کشور بدلیل کودتای 22 خرداد و ادامه ی تظاهرات ضد حکومتی به خصوص به خاطر پیگیری اهداف پروزه ی هسته ای و تلاش برای دسترسی به سلاح هسته ای تهدید تحریم های اقتصادی بین المللی افزایش یافته و سبب شده است که نه انگیزه و علاقه ای برای سرمایه گذاری انرژی در ایران به وجود نیآید . بلکه مشتریان داوطلب نیز برای خرید اوراق قرضه مشارکت وجود نداشته باشد تا که قرار باشد برای جلب سرمایه گذاری نقدی اینان اوراق مشارکت قرضه اسلامی منتشر شود زیرا که گفته شد این رژیم ضد بشری کودتائی نا مشروع و ضد مردمی به این دوران تعلق ندارد .

هوشنگ – بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1388/13881210/index.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی دوشنبه 10اسفند ماه سال 1388