گزیده خبرهای25 مهر -92

 گزیده خبرهای25 مهر -92

انگاری کردمردم  ایران خیلی محرم اند ودانستن حق شان است . یا اینکه مطبوعات و رسانه های خبر رسانی مجاز به عبور از خط ترسیم شده ی قرمز هسته ای هستند ومی توانند حتی خبرهای هسته ای را بدون ارسال از کانال های خاص اطلاعاتی – امنیتی بازتاب دهند که اکنون از ظریف موضع گیری شده است ادعای محرمانه بودن مذاکرات ژنو از سوی ظریف ، تعجب ناظران رسانه‌ای و سیاسی را برانگیخته است!
ادعای محرمانه بودن مذاکرات ژنو، تعجب ناظران رسانه‌ای و سیاسی را برانگیخته است.دکتر ظریف پس از آن که در فیس‌بوک نوشت «محرمانه بودن یکی از شرایط توفیق مذاکرات است» دیروز هم در کنفرانس خبری اعلام کرد: «ما جزئیات را منتشر می‌کنیم و جزئیات را در اتاق مذاکرات مطرح می‌کنیم». او درباره پروتکل الحاقی نیز همین مضمون را تکرار کرد.کاترین اشتون نیز دیروز گفته که «ما توافق کردیم درباره جزئیات صحبت نکنیم»! این ادعا در حالی مطرح شده که طرف‌های غربی معمولا محتوای مذاکرات را برای فضاسازی بیشتر در رسانه‌ها درز می دهند ضمن اینکه قبل و بعد از مذاکرات به لابیگری با مقامات رژیم صهیونیستی می‌پردازند.با این وجود و در حالی که معمولا صهیونیست‌ها و لابی ایپک و کنگره آمریکا و محافل مشابه در جریان جزئیات مذاکرات قرار می‌گیرند، از نگاه طرف ایرانی محرمانه تلقی کردن مذاکره چه مفهومی می‌تواند داشته باشد و نامحرم ماجرا جز افکار عمومی ایران و نمایندگان مجلس و رسانه‌های ایرانی چه کسانی دیگر می‌توانند باشند؟!

نقل قول کردن از سایت خود نویس علیه ی رفسنجانی ادامه ی فاش کردن نوار ضبط شده آقازاده مهدی از سوی نیک آیین کوثر است همچنین  چاشنی و مرتبط به جنگ قدرت و ثروت میان خامنه ای – رفسنجانی و توطئه و سناریو سازی کردن علیه ی رفسنجانی بدلیل تحریف نقل قول از خمینی شیاد است .
«اظهارات هاشمی در تخطئه اقدام سایت خود لگدی بر جنازه اصلاح‌طلبی بود»!سایت اینترنتی خودنویس وابسته به شماری از روزنامه‌نگاران زنجیره‌‌ای متواری با درج این مطلب، به واکنش دیرهنگام هاشمی به اقدام دست‌اندرکاران سایت شخصی‌اش پرداخت که ضمن آن گفته شده بود اقدام سایت در انتشار خاطره وی درباره پیشنهاد حذف شعار مرگ بر آمریکا به امام، بدون هماهنگی و نادرست بوده است.خودنویس می‌نویسد: رویدادهای پس از سفر نیویورک، دوباره به ذهن آورد که شاید اصلاح‌طلبی مرده ولی خیلی‌ها امید داشتند که این تن زخمی شاید دوباره تکانی بخورد و نشانه‌ای از حیات به نمایش بگذارد.اما خبرها برای جریان اصلاح‌طلبی نه تنها یادآور نفس‌های آخر بود بلکه برای اطمینان، لگدهایی هم به آن زده شد تا خلق‌الله را مطمئن کنند که این جسد مرده! اول صبح آقای هاشمی آمد. گفت که خاطره‌اش درباره مرگ بر آمریکا بدون هماهنگی منتشر شده. به عبارت دیگر اشتباه گفتم.گفتنی است آخرین واکنش هاشمی، با سانسور و لاپوشانی در نشریات زنجیره‌ای منتشر شد چرا که این نشریات نیز در وسعت دادن به آن رفتار نادرست مشارکت داشتند.
مدتی است که زنجیر وار خبرهای کوتاه زلزله در  نقاط کشور مخابره می شود بدون آنکه کوچکترین اشاره ای به میزان خسارات وتلفات وارده  اشاره ای شود .  معلوم نیست چگونه است که اکنون گزارش از تخریب و خسارات  زلزله در نوبران در استان مرکزی اراک داده شده است؟
 رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از توزیع چادر و وسایل‌زیستی میان زلزله‌زدگان نوبران خبر داد.محمود مظفر  در تشریح جزئیات زمین لرزه 4.7 ریشتری ظهر امروز در 15 کیلومتری منطقه نوبران در شهرستان اراک گفت: این زمین‌لرزه در ساعت 12:19 امروز در عمق 2 کیلومتری زمین به وقوع پیوست.وی با بیان اینکه با توجه به وسعت زمین‌لرزه بلافاصله سه تیم ارزیاب و امدادی به محل حادثه اعزام شدند افزود: امدادگران تیم‌های ارزیاب پنج روستای نزدیک محل زلزله به نام‌های سنگلک، زنبار، مراغه، تجره و اردمین را مورد ارزیابی قرار دادند.رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه بررسی‌های اولیه امدادگران نشان داد که بر اثر وقوع این زمین‌لرزه دیوارهای چهار باب منزل در منطقه سنگلک دچار ترک خوردگی شده است، گفت: 20 چادر امدادی و 20 ست زیستی شامل موکت، پتو، والور و ... میان زلزله‌زدگان توزیع شد.
زلزله ای به بزرگی 4.7 در مقیاس امواج درونی زمین، ساعتی پیش، نوبران در استان مرکزی را لرزاند.به گزارش ایسنا، شبکه های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت 12 و 19 دقیقه و 32 ثانیه روز چهارشنبه 24 مهرماه رخداد این زلزله را ثبت کردند.مختصات کانون رومرکزی این زلزله، 35.26 درجه عرض شمالی و 49.79 درجه طول شرقی گزارش شده است.

بازتاب این خبر از سوی سربازجو شریعتمداری از موضع ضد آمریکایی - اسراییلی بدلیل مخالفت کردن با ادامه ی تلاش دولت برای مذاکره ی هسته ای با آمریکا و  برجسته  کردن دفاع از اهداف نظامی هسته ای است .
 سناتورهای آمریکایی در سیاستی همسو با تل‌آویو به‌طور گستاخانه‌ای اعلام کردند در صورت توقف غنی‌سازی توسط ایران، حاضرند تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال نکنند!در حالی که نمایندگان ایران و 1+5 در ژنو مشغول مذاکره بوده و این روزها مباحث زیادی درباره رابطه ایران و آمریکا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، سناتورهای آمریکایی نامه‌ای عجیب و غریب به رئیس‌جمهور کشورشان نوشتند. نامه‌ای که در آن نه تنها نشانه‌ای از نرمش به چشم نمی‌خورد بلکه حاکی از اوج سیاست‌های کینه‌توزانه این کشور در قبال ایران است.به گزارش رویترز، 10 سناتور آمریکایی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرده‌اند در شرایط فعلی تهدید اقدام نظامی باید در میان گزینه‌ها بماند و فشارها علیه ایران حفظ شود.آنها در این نامه اعلام کردند که در صورتی که تهران گام‌های قابل ملاحظه‌ای در جهت کاهش فعالیت‌های هسته‌یی خود بردارد، سنا برای تعلیق اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، آماده است.شش سناتور دموکرات و چهار سناتور جمهوری‌خواه این نامه را امضا کرده و گفته‌اند از مذاکرات حمایت می‌کنند، اما تنها در صورتی که ایران گام های اعتمادساز بردارد، از اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه تهران حمایت نمی‌کنند.رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا، چارلز شامر نفر شماره سه دموکرات ها در سنا و همچنین جان مک‌کین و لیندزی گراهام سناتورهای جمهوری‌خواه حامی تحریم‌ها، از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.همچنین خبرگزاری رویترز نوشت: هرگونه کاهش تحریم‌های واشنگتن علیه ایران در قبال گام‌های تهران برای عقب‌نشینی در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش احتمالا زودگذر و نمادین است زیرا هرگونه اقدام برای واگذاری امتیازات بیشتر (به ایران) احتمالا با مخالفت کنگره روبرو می شود.این خبرگزاری انگلیسی تصریح کرد: قانونگذارانی چون «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا، اعلام کرده‌اند که قبل از آنکه گام‌هایی را برای کاهش تحریم‌های موجود بردارند و حتی حاضر شوند که تحریم‌ها را تشدید نکنند، ایران می‌بایست غنی‌سازی اورانیوم با درصد غنای پایین که برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد را نیز متوقف کند.
همسویی واشنگتن و تل‌آویو
موضع‌گیری سناتورهای آمریکایی در حالی است که تنها چند ساعت پیش از آغاز مذاکرات ژنو، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در تل‌آویو تشکیل جلسه داد.کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی که از وزرای ارشد و مقامات نظامی اسرائیل تشکیل شده، پس از این دیدار بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن بار دیگر از طرف غربی خواست تا زمانی که «برنامه هسته‌ای نظامی» ایران متوقف نشده، فشارها علیه این کشور را کاهش ندهند.این بیانیه تهران را به فریبکاری در موضوع هسته‌ای متهم کرده و نوشته است ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای تهدیدی برای صلح و امنیت جهان و خاورمیانه است. کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در بخش دیگری توقف کامل غنی‌سازی، بازفرآوری، فعالیت‌های آب سنگین و همچنین فعالیت‌های توسعه موشکی را خواستار شده است.به گزارش فارس، وزرای ارشد کابینه رژیم صهیونیستی در بخشی از این بیانیه با تکرار اظهارات اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، نوشته‌اند: نباید در حالی که تحریم‌ها دارند به هدف تعیین شده می‌رسند، کاهش یابند. این بیانیه می‌افزاید: اکنون فرصتی است برای دستیابی به یک راهکار دیپلماتیک واقعی که به طریق مسالمت‌آمیز به برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران پایان دهد. البته، این امر تنها در صورتی محقق می‌شود که جامعه جهانی به فشارها علیه ایران ادامه دهد و بی‌موقع از این فشار نکاهد. استفاده نکردن از مزیت تحریم‌ها و امتیازدهی پیش از آنکه از توقف کامل برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کنیم، اشتباهی تاریخی خواهد بود.موضع‌گیری تل‌آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که کاخ‌سفید اعلام کرد در این خصوص کاملا با این رژیم هماهنگ است.وزارت خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن از لحاظ اینکه اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد با اسرائیل همگام است.این بیانیه افزود گفتن اینکه عدم توافق بهتر از توافق بد است به این معنا است که ما نمی‌خواهیم با ایران به توافق بد دست پیدا کنیم.
بوش و بولتون: اعتماد نکنید!
«جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک گردهمایی یهودیان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که در «ژنو» در جریان است، اعلام کرد تا زمانیکه به وی ثابت نشود، اهداف و نیات صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را باور نمی‌کند.وی به حاضران در این گردهمایی اعلام کرد بعید است تا زمانی که تغییر دولت در تهران صورت گیرد، اهداف و نیت ایران در قبال اسرائیل تغییر کند.همچنین «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که به اتخاذ مواضع به شدت جنگ‌طلبانه مشهور است، با انتشار یادداشتی در ستون آزاد روزنامه «گاردین» به کشورهای غربی توصیه کرده است به ایران اعتماد نکنند.بولتون با بیان اینکه تلاش گسترده تبلیغاتی که با تأکید بر «اعتدال» آغاز شده، در حال اثرگذاری است، نوشته است این مسئله «تلاش‌های آمریکا علیه گسترش تسلیحات اتمی را در معرض تهدید بزرگی قرار داده است».وی در این یادداشت حتی پا را از ادعاهای مقامات صهیونیست هم فراتر گذاشته و نوشته است ایران به دلیل نقض «ان‌پی‌تی» حتی حق استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را نیز ندارد و به همین جهت هم «جورج بوش» و هم «باراک اوباما» در تصدیق حق ایران، مرتکب اشتباه شده‌اند.این دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه ایران را به دروغگویی در رابطه با برنامه هسته‌ای متهم کرده و نوشته است نباید به ایران اعتماد کرد. وی صدور مجوز برای غنی‌سازی در خاک ایران یا انجام فعالیت‌های بازفرآوری در این کشور را «مشروعیت‌بخشی به برنامه هسته‌ای ایران» دانسته و مدعی شده است با این کار ایران قادر خواهد بود هر زمان که اراده کرد برنامه خود را به سمت اهداف تسلیحاتی پیش ببرد.