يك گزارش ترسناك بعد از خوردن نوشابه!

يك گزارش ترسناك بعد از خوردن نوشابه! 11 اسفند -92
ميزان بالاي قند خون و شيرين كننده‌هاي مصنوعي، دفع هر چه بيشتر كلسيم را از طريق ادرار باعث مي‌شوند. * 10 دقيقه بعد: 10 قاشق چاي خوري شكر وارد بدنتان مي‌شود، مي‌دانيد چرا با وجود خوردن اين حجم شكر دچار استفراغ نمي‌شويد؟ چون اسيد فسفريك، طعم آن را كمي مي‌گيرد و شيريني‌اش را خنثي مي‌كند. * 20 دقيقه بعد: قند خونتان بالا ميرود و منجر به ترشح ناگهاني و يكجاي انسولين مي‌شود، كبدتان شروع مي‌كند به تبديل قند به چربي تا قند خون بيشتر از اين بالا نرود. * 40 دقيقه بعد: حالا ديگه جذب كافئين كامل شده، مردمك‌هاي چشم گشاد مي‌شود، فشار خونتان بالا مي‌رود و در پاسخ به اين حالت، كبدتان قند را به داخل جريان خون رها مي‌كند. گيرنده‌هاي آدنوزين مغز حالا بلوك مي‌شوند تا از احساس خواب آلودگي جلوگيري كنند. 
*45 دقيقه بعد: ترشح دوپامين افزايش پيدا مي‌كند و مراكز خاصي در مغز حالت سرخوشي ايجاد مي‌كنند، تحريك مي‌شوند. اين همان مكانيسمي است كه در مصرف هروئين منجر به ايجاد سرخوشي مي‌شود. * 60 دقيقه بعد: اسيد فسفريك موجود در نوشابه، داخل روده كوچك، به كلسيم، منيزيم و روي مي‌چسبد. متابوليسم بدن افزايش پيدا مي‌كند. ميزان بالاي قند خون و شيرين كننده‌هاي مصنوعي، دفع هر چه بيشتر كلسيم را از طريق ادرار باعث مي‌شوند. * مدتي بعد: كافئين در نقش يك داروي مدر (ادرار آور) وارد عمل مي‌شود. حالا ديگر كلسيم و منيزيم و رويي كه قرار بود جذب بدن شود، بيش از پيش از طريق ادرار دفع مي‌شوند و به همراه آن مقادير زيادي آب، سديم و ديگر الكتروليت‌ها نيز از دست مي‌رود. * مدتي بعدتر: كم كم آن غوغايي كه در بدنتان ايجاد شده بود فروكش مي‌كند و نوبت به افت قند مي‌رسد. در اين مرحله يا خيلي حساس و تحريك پذير مي‌شويد يا خيلي كرخت و بي‌حال. 
حالا ديگر تمام آن آبي را كه از طريق نوشابه وارد بدن خود كرده بوديد دفع كرده ايد، آبي كه مي‌شد به جاي اسيد و كافئين و شكر، حاوي مواد مفيدي براي بدنتان باشد. تا چند ساعت بعد اثر كافئين هم از بين ميرود و شما هوس يك نوشابه ديگر مي‌كنيد