گزیده خبرهای 15 دی قسمت -7

گزیده خبرهای 15 دی قسمت -7
هفته پيش بود كه محمدرضا نعمت‌زاده دومين كارت زرد خود را گرفت و تا مرز استيضاح پيش‌ رفت. كارتي كه گفته مي‌شود نمایندگان مجلس شوراي اسلامي به اشتباه به نعمت‌زاده نشان داده و مخاطب آن وزير كشاورزي است.
نعمت زاده به اشتباه كارت زرد گرفت
مهرداد بائوچ لاهوتي از آخرين اشتباه قانوني مجلس، پرده برداشت. اين نماينده در گفت وگو با ايسكانيوز اين خبر را منتشر كرد كه سوال از نعمت زاده، به لحاظ قانوني ربطي به وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد، بلكه مسئول آن وزارت كشاورزي و محمود حجتي بودعضو ۷۰ ساله کابینه روحانی، سه شنبه گذشته برای پاسخ به پرسش زهره طبیب زاده و سيد ناصر موسوی‌لارگانی راه بهارستان را در پیش گرفت، اما پاسخ‌های وی درباره واردات برنج ، شکر و خودروهای لوکس، در حالي نمایندگان خانه ملت را قانع نکرد که طبق قانون هیچ کدام از وظایف تنظیم بازار مرتبط با واردات محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی، به وی مربوط نمی‌شود.فراموشي نمايندگان
ظاهرا نمايندگان مجلس فراموش كردند كه از آغاز استقرار دولت یازدهم وظایف تامین کالاهای اساسی، دستخوش تغییرات زیادی شده است که یکی از این تغییرات انتقال شرکت بازرگانی دولتی در قالب طرح تجمیع وظایف کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی بودشرکت بازرگانی دولتی طبق قانون وظیفه دارد با نیاز سنجی نسبت به ذخایر کالاهای استراتژیک در خصوص مجوز دهی نسبت به واردات کالاهای اساسی و استراتژیک اعلام نظر کرده و مجوز صادر کند تا سازمان توسعه و تجارت که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است این مجوزها را ثبت سفارش کند. در واقع با تغییرات صورت گرفته،عملا وزارت صنعت تنها وظیفه ثبت سفارش محصولات کشاورزی را بر عهده دارد و حق دخل تصرفی در صدور مجوز برای واردات ندارد.
سوال مربوط به گذشته بود
اما درجلسه9 دی ماه صحن علنی مجلس شورای اسلامی به جای وزیرجهاد کشاورزی از وزیر صنعت،معدن و تجارت درخصوص واردات بی رویه برنج سوال شد، به طوری که سوال اصلی طبیب زاده نماینده مجلس از نعمت زاده براین محور بود که با وجود مازاد برنج در انبارهای نامطلوب ،چرا از ابتدای سال تاکنون حدود 900 هزارتن برنج از مجاری قانونی واردکشور شده است؟مهرداد بائوج لاهوتی،در پاسخ به این مطلب که براساس قانون انتزاع وزیر کشاورزی باید پاسخگوی سوال نمایندگان درصحن علنی مجلس بود،اما نعمت زاده که دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد،گفت: طرح سوال از وزیرصنعت،معدن و تجارت مربوط به گذشته و درخصوص واردات یک میلیون و 970 هزارتن برنج درسال 92 بوده است.
احمدي‌نژاد مقصر است
هر زمان كه قرار است مقصري مشخص شود، انگشت اتهام به سمت كسي مي‌چرخد كه ديگر در صحنه نيست. نماینده مردم لنگرود درمجلس نيز از همين روش استفاده كرد و فراموش شدن قانون انتزاع را به زمين دولت دهم انداخت، دولتي كه ديگر روي كار نيست تا از خود دفاع كند. وي در اين باره گفت: اجرای قانون انتزاع پس از تصویب درمجلس هشتم ازسوی دولت دهم مسکوت باقی ماند که در نهایت با تلاش نمایندگان مجلس نهم این طرح اجرایی و وظایف تنظیم بازار از وزارت صنعت،معدن و تجارت به وزارت جهادکشاورزی ارجاع داده شد.اما اين سوال باقي است كه مگر مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذاري، نبايد اطلاع كاملي از تمام قوانين بالادستي و به ويژه مصوبات خود هر چند در دوره‌هاي ديگر داشته باشد.
نمايندگانی که حقوقدان نيستند
يكي از انتقاداتي كه به مجلس وارد مي‌شود اين است كه افرادي به عنوان نماينده وارد هرم سبز بهارستان، حقوقدان نيستند و همين امر باعث بروز خطا در مصوبات و نظارت، وكلاي مردم بر قوه مجريه و تمام امور كشور مي‌شود. در اين باره محمد علي اسفناني به «قانون» مي‌گويد كه زير يك درصد از 290 نفر اعضاي بهارستان، تحصيلاتي در زمينه حقوق دارند. وي اعتقاد دارد اين تعداد نمي‌توانند، باقي همكاران را نسبت به خطاهاي قانوني مطلع كنند و در نهايت نمايندگان با قرار گرفتن در جو عمومي، راي به مصوباتي مي‌دهند كه مغايرت كامل با قوانين دارد.
عدم پذیرش جایزه نوبل ادبیات از سوی ژان پل سارتر در سال ۱۹۶۴ جنجالی آفرید که متناسب با تصورات رایج درباره این نویسنده فرانسوی بود. اسنادی که به‌تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند که سارتر نمی‌خواسته هیاهویی به پا شودبه گزارش دویچه وله، در تاریخ اعطای جوایز نوبل تنها یک برنده جایزه نوبل ادبیات بوده که حاضر به پذیرش جایزه خود نشده است. ژان پل سارتر در سال ۱۹۶۴ از قبول این جایزه خودداری کرد.در آن زمان عدم پذیرش نوبل ادبیات جنجالی آفرید که کاملا با تصوراتی که درباره این نویسنده و فیلسوف فرانسوی رایج بود همخوانی داشت.حال آکادمی سوئد با آغاز سال ۲۰۱۵ اسنادی را درباره سارتر منتشر کرده که تا کنون جزو اسناد طبقه‌بندی شده بودند. به گزارش روزنامه آلمانی "زود دویچه"، این اسناد نشان می‌دهند که ژان پل سارتر به هیچ وجه خواستار آن نبوده که هیاهویی به پا کند.طبق این اسناد، ژان پل سارتر پس از شنیدن شایعاتی مبنی بر اینکه جایزه نوبل ادبیات به او تعلق خواهد گرفت، در نامه‌ای به دبیر دائمی آکادمی سوئد درخواست کرد که به هیچ وجه او را به عنوان برنده جایزه انتخاب نکنند. او در این نامه نوشته بود که بنا به ملاحظات اساسی‌‌ای که مربوط به آزادی یک روشنفکر می‌شوند، نمی‌تواند و نمی‌خواهد این جایزه را بپذیرد، نه در این سال (۱۹۶۴) و نه در سال‌های پس از آن.به نوشته "زود دویچه"، اما آکادمی سوئد تصمیم خود را گرفته بود و نمی‌خواست از آن منصرف شود – اگرچه در مورد کیفیت ادبی اثر سارتر تردید داشت، به خاطر این‌که در آن تمایل زیادی برای تبلیغ عقایدی خاص می‌دید و نیز چون به "اگزیستانسیالیسم" به عنوان "فلسفه مد روز" نگاه می‌کرد.در حقیقت ژان پل سارتر به جایزه نقدی نوبل نیاز داشت، چون در آن زمان مشکلات مالی فراوانی گریبانگیرش بود. انتشار نخستین بخش خاطرات زندگی‌اش نیز – که آکادمی سوئد از آن بسیار به وجد آمده بود – نتوانسته بود از مشکلات مالی وی بکاهد.
نام سارتر به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۱۹۶۴ اعلام شد بدون آن‌که این نویسنده بزرگ فرانسوی آن را بپذیرد. عدم خودداری آکادمی سوئد از اهدای جایزه به سارتر سبب شد که نام "ویستن هیو اودن"، شاعر انگلیسی-آمریکایی که نامزد دیگر این جایزه بود، از فهرست نامزدهای دریافت جایزه نوبل ادبیات حذف شود.افزون بر این، در سال ۱۹۶۴ برای نخستین بار نام "پل سلان"، شاعر آلمانی‌زبان، به عنوان نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات مطرح شده بود. "زود دویچه" می‌نویسد، قضاوتی که آکادمی سوئد درباره آثار این نویسنده تاثیرگذار کرده بسیار تند به نظر می‌رسد. در اسناد منتشر شده آکادمی درباره پل سلان آمده است: «کمیته معتقد نیست که چنین نامزدی توقعاتی را که لازمه دریافت یک جایزه بزرگ جهانی است برآورده می‌کنداسناد منتشر شده همچنین شایعاتی را که بخصوص یکی از اعضای آکادمی سوئد به نام "لارس گیلنستن" درباره سارتر پخش کرده بود، تایید نمی‌کنند. این شایعات حاکی از این بودند که ژان پل سارتر در دهه ۱۹۷۰ از آکادمی پرسیده که آیا جایزه نقدی نوبل هنوز قابل دریافت هست یا نه.
یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه مکانیسم ایجاد سفیدی و ریزش مو ناشی از سیگار متعدد است، گفت: مهم‌ترین مکانیسم، اثر انقباضی بر عروق ریز پاپیلای مو است که باعث کاهش خونرسانی به مو و از دست رفتن زودرس رنگدانه مو می‌شود.دکتر ریحانه مهرگان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در مطالعات انجام شده، مشخص شده است که سیگار کشیدن باعث از بین رفتن کلاژن پوست که وظیفه حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را بر عهده دارد، می‌شود گفت: بدون داشتن این خاصیت ارتجاعی، پوست نمی‌تواند به حالت اولیه بازگردد و در نتیجه چین ‌و‌ چروک‌های ایجاد شده در سطح پوست باقی می‌ماند.وی با بیان اینکه نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود، گفت: این امر از جریان مناسب خون در مویرگ‌ها جلوگیری می‌کند. زمانی که مویرگ‌هایی که مسئول تغذیه پوست هستند، نتوانند وظیفه خود را درست انجام دهند چین و چروک‌ها و علایم بیشتر و عمیق‌تر پیری زودرس در سطح پوست به‌ وجود می‌آید.مهرگان افزود: لب‌های سیگاری‌ها، انگشتانی که سیگار را نگه می‌دارد، ناخن‌ها و لثه‌ها همه از این تنگی عروق و زیان‌های سیگار متاثر می‌شوند.این متخصص پوست و مو گفت: پلاک‌های سفید رنگ در کام سیگاری‌ها و زبان‌شان گاهی به دلیل التهاب غدد بزاقی به وجود می‌آید. دانه‌های قرمز هم مشخصه سیگاری‌هاست. لب‌ها و لثه‌های سیاه هم علاوه بر وجود خون غلیظ و تیره سیگاری‌ها، نشانه عدم خون‌رسانی است و چون خون و موادغذایی به لثه نمی‌رسد، باعث بروز عفونت‌های میکروبی و لثه‌های دردناک خون‌ریزی دهنده در آنان می‌شود.مهرگان با اشاره به بررسی‌های اخیر و ارتباط سیگار با سفید شدن و ریزش مو گفت: این مطالعات حاکی از این است که در افراد سیگاری موها زودتر به رنگ خاکستری در می‌آید.
وی یادآور شد: مکانیسم ایجاد سفیدی و ریزش مو ناشی از سیگار متعدد است، اما مهم‌ترین مکانیسم، اثر انقباضی بر عروق ریز پاپیلای مو است که باعث کاهش خونرسانی به مو و از دست رفتن زودرس رنگدانه مو می‌شود.مهرگان با بیان اینکه سیگاری‌ها اشتهای کمتری به غذا دارند، گفت: مواد مغذی و ویتامین‌ها کمتر به بدن سیگاری‌ها می‌رسد. سیگار باعث افزایش همه هورمون‌های آندروژنیک می‌شود، بنابراین احتمال ریزش مو را بیشتر می‌کند. بنابراین باعث نازک ‌شدن لایه فوقانی پوست، کاهش ضخامت زیر پوست و در نهایت آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود.وی با تاکید بر اینکه سیگار و قلیان که مانع اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن است، گفت: اگر مصرف مواد دخانی ترک شود، اکسیژن‌رسانی به بافت پوست بیشتر و به مرور زمان روند چروک‌ شدن پوست متوقف می‌شود و گاهی حتی در آنهایی که در سنین جوانی سیگار کشیدن را شروع کرده‌اند، بهبود و قوام پوست را به وضوح می‌بینیم.این متخصص پوست و مو خاطر نشان کرد: این افراد از مشکل کاهش چشمگیر روند بهبود و ترمیم زخم‌ها هم نجات پیدا می‌کنند. از آنجا که سیگار، جریان خون و اکسیژن دریافتی پوست را کاهش می‌دهد، روند بهبود و التیام التهاب‌ها و زخم‌های پوستی را نیز با مشکل مواجه می‌کند. به همین دلیل بدن افراد سیگاری برای بهبود جراحات و زخم‌های ایجاد شده نسبت به سایرین، به طور معمول به زمان بیشتری نیاز دارد
متهم اصلی پرونده خود را تسلیم کرد
عامل جنایت رستوران جاده کن خود را به پلیس تسلیم کرد. متهم در یک درگیری شبانه پسر جوانی را با ضربات چاقو به قتل رسانده بودشامگاه ١٢ دی ماه ماموران کلانتری ١٤٢ کن در جریان یک نزاع و درگیری در داخل یکی از رستوران‌های جاده کن قرار گرفتند. با حضور مأموران کلانتری در محل و انجام تحقیقات اولیه مشخص شد جوانی ٢٤ ساله به نام «حمیدرضا» بر اثر اصابت ضربه چاقو به ناحیه گردن جان باخته است.  همین اطلاعات کافی بود تا کارآگاهان اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ در محل جنایت حاضر شدند و ضمن هماهنگی با قاضی کشیک ویژه قتل دادسرای امور جنایی، اقدام به دستگیری تعدادی از افراد حاضر در درگیری کردند.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «قتل عمد» و به دستور شعبه چهارم بازپرسی دادسرای امور جنایی، تحقیقات در دستور کار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتبررسی اظهارات افراد دستگیر شده حکایت از آن داشت که درگیری از زمان ورود یک گروه موسیقی دوره‌گرد به داخل یکی از رستوران‌های منطقه کن آغاز شده است. صاحب رستوران وقتی قصد داشت این گروه را از رستوران بیرون کند با مقاومت آنان روبه‌رو شد. مردان دوره‌گرد به داخل رستورانی دیگر در همان نزدیکی محل جنایت فرار کردندادامه تحقیقات نشان داد که مقتول به همراه تعدادی از دوستانش به تعقیب فرد دوره‌گرد، وارد رستوران محل جنایت شد. در آن‌جا با تعدادی از افراد داخل رستوران محل جنایت درگیر شدند که در این درگیری، مقتول با ضربه چاقوی یکی از افراد داخل رستوران به قتل رسیده است. کارآگاهان با مراجعه به محل جنایت به بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته داخل رستوران پرداختند. تصاویر دوربین‌ها بازبینی شد و ماموران موفق به شناسایی لحظه درگیری مقتول با قاتل شدند. با به‌دست آمدن تصویر لحظه جنایت، محسن ٢٩ ساله متهم اصلی پرونده شناسایی شد.
تسلیم عامل جنایت
کارآگاهان به محل سکونت محسن در فاز اول شهرک اندیشه مراجعه کردند و متوجه شدند که او ساعت ٣ بامداد لباس‌هایش را برداشته و از خانه خارج شده است. پدر متهم پس از اطلاع از موضوع جنایت، ادعا کرد که فرزند خود را شخصا به قانون تسلیم خواهد کرد؛ ١٤ دی‌ماه بود که پدر متهم، محسن را به پلیس آگاهی معرفی کردمحسن در بازجویی‌ها به ماموران گفت: « تمام اتفاقات آن شب در یک لحظه کوتاه رخ داده و حتی مقتول را نیز نمی‌شناختم. مقتول چند ضربه مشت به صورت من وارد کرد. عصبانی شده بودم؛ در یک لحظه با چاقوی داخل رستوران ضربه‌ای را به سمت مقتول پرتاب کرده و به سرعت از رستوران خارج شدم». با اعتراف متهم به جنایت، این مرد جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت
یک متخصص طب سنتی گفت: انواع پیازهای خوراکی و سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر برای تقویت مو مفید هستند و همچنین می‌توان موهای سر را با ماست شست‌وشو داد چون از ریزش مو جلوگیری می‌کندبه گزارش فارس، علی حسینی گفت: برای درمان ریزش موی سر باید کمبود ویتامینB را که باعث آن شده رفع کردوی ادامه داد: سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر برای تقویت مو مفید است. برای درمان ریزش موی سر باید کاری کرد تا جریان خون در زیر پوست سر تحریک شوداین متخصص طب سنتی گفت: همچنین می‌توان علاوه بر استفاده از انواع پیاز خوراکی و سبزی‌ها، موها را با ماست شست‌وشو داد چون آب ماست از ریزش مو جلوگیری می‌کند.  وی مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی را در تقویت مو موثر دانست و گفت: همچنین گفته می شود که یکی از علل ریزش مو علاوه بر کمبود ویتامینB، کمبود گوگرد در بدن است.این ماده معدنی در پیاز نرگس، پیاز عنصل و همچنین در انواع سبزی ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می شود.  حسینی گفت: برای به جریان انداختن خون در سر می توان موها را ماساژ داد به شرطی که صابون و شامپو قلیایی نباشد.  وی افزود: مقدار کمی سیر را نیز می توان رنده کرد و بعد به آن مقداری عسل اضافه و مخلوط کرد و بر سر مالید.  این متخصص طب سنتی تصریح کرد: همچنین برخی گیاهان در تقویت و رشد مو موثر هستند. گیاه بابونه نمونه‌ای از این گیاهان است که تارهای مو را تقویت می‌کند و آسیب‌های مو را به حداقل می‌رساند
خريد مبل براي زن و شوهر جوان دردسر ساز شد و آنها را راهي دادگاه خانواده كردبه گزارش ابتکار، چندي پيش زن جوان به همراه شوهرش با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق داد. او در خصوص علت آن به قاضي گفت: آقاي قاضي 5 سال است كه با شوهرم ازدواج كرده ام. ما هردو از صبح تا شب با هم كار كرديم، مشكلات مالي زيادي داشت، گاهي هم اختلافات خانوادگي اما همه اين موانع را پشت سر گذاشتيم تا اينكه توانستيم با كمك خانواده اش يك خانه خوب بخريموي ادامه داد: من پيشنهاد دادم وسايل خانه مان كه خيلي قديمي شده اند را تعويض كنم و لوازم نو بخريم. از روزي كه تصميم به نو كردن وسايل خانه گرفتيم مرتب با هم درگيري داريم چون اصلا سليقه هايمان شبيه به هم نيست. تا اينكه چند وقت به بازار مبل رفته بوديم بازهم بر سر انتخاب مبلمان درگير شديم او ميخواست مبل ارزان قيمت بخرد اما من مخالف بودم تا اينكه يك دفعه در مغازه مقابل فروشنده داد و فرياد راه انداخت.  زن جوان بيان داشت: چشمانش را بسته بود و با صداي بلند ناسزا مي‌گفت، هرچه سعي كردم او را آرام كنم، فايده‌اي نداشت از مغازه بيرون آمدم او هم دنبالم آمد فرياد زد كه صبر كنم اما من اهميتي به حرفش ندادم يك دفعه ديوانه وار به سمتم حمله ور شد و در مقابل مردم شروع كرد به كتك زدن من. براي همين ديگر از او متنفرم و نمي‌خواهم دركنارش زندگي كنم، براي همين تصميم به جدايي دارم و اصلا حاضر نيستم تصميمم را تغيير دهمدر ادامه جلسه مرد جوان به قاضي گفت: باور كنيد پشيمانم. در آن زمان خيلي فكرم درگير بود. بر سر خريد خانه به چندين نفر بدهكار بودم. از سوي ديگر همسرم هم دست مي‌گذاشت روي وسايل گرانقيمت. خيلي عصبي بودم يك دفعه از كوره در رفتم اصلا نفهميدم چه شد كه اين اتفاق افتاد. حالا از آن روز تا به حال خودم بارها به اشتباهم اعتراف كردم اما همسرم قبول نمي‌كند. بعد از حرف هاي اين مرد قاضي سعي مي كرد تا زن را از طلاق منصرف كند و در نهايت اين زوج با هم آشتي كردند