گزیده خبرهای 10 فروردین -94 . قسمت-4

گزیده خبرهای 10 فروردین -94 . قسمت-4
پرویز اسماعیلی در صفحه فیس بوک خود نوشت: هنوز به فینال مذاکرات نرسیده ایم. نتیجه هر چه باشد؛ تاریخ این سرزمین و ملت عزیز ما به احترام تلاشهای محمد جواد ظریف و تیم او خواهد ایستادمعاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری نوشت: محبوبیت در دل مردم؛ پیش و بیش از هر چیز، از جمله نتیجه ماموریت؛ محصول «دل پاک» است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان همه شایستگی های لازم را دارد اما مهمترین دارایی او یک «دل پاک» است.  تا آنجا که آن مقام آمریکایی در مقدمه کتاب خود، او را «قابل احترام ترین دشمن» خطاب می کند. و تا آنجا که شاهد بوده ایم این «فرزند انقلابی ملت ایران» در طراز بهترین و تواناترین دیپلماتهای بین المللی است. و همه کسانی که روبروی میز با او رقابت و حتی دشمنی می کنند، به شایستگی اش اذعان کرده اند.  گمانم سال 83 یا 84 در پاریس بود که یک دیپلمات پر آوازه اروپایی در جمعی گفت «من مادر زاد، انگلیسی زبانم. اما جواد ظریف بهتر از من به زبان انگلیسی مسلط است. من در بهترین دانشگاههای جهان حقوق بین الملل خوانده ام، اما ظریف در این زمینه هم از من بسیار جلوتر است. او دیپلماتی درجه یک است...»  همین امروز؛ گیلرمن، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل به شبکه فاکس نیوز گفت: «نمی فهمم چرا آمریکا این اندازه برای رسیدن به توافق بد با ایران شتاب دارد. من محمد جواد ظریف را می شناسم. چهار سال به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل همکار من بود. او بسیار زیرک است، شخصیت جذابی هم دارد و مذاکره کننده بسیار زیرکی هم هست. او الان، به زعم خود، می بیند که آمریکا ضعیف است و اروپا هم مشتاق امضای توافق.»  او سال 84 میانه ی اروپا و آمریکا را مدیریت کرد اما ... . و در 18 ماه اخیر میانه ی بس پیچیده تر و بزرگتری از 6 قدرت جهانی را مدیریت کرده است که بعدها روایت خواهد شدهنوز به فینال مذاکرات نرسیده ایم. نتیجه هر چه باشد؛ تاریخ این سرزمین و ملت عزیز ما به احترام تلاشهای محمد جواد ظریف و تیم او خواهد ایستاد.  او تا همین جا هم ثابت کرده است که راه موفقیت از مسیر توکل بر خدا، صبوری، تدبیر، روحیه ی پیروزی و مثبت اندیشی می گذرد و لا غیرضمن احترام به همه منتقدینی که مشفقانه و با انگیزه اصلاح، کمک و تامین حقوق ملت قدم برداشته اند؛ امیدوارم از سال 1394 همه نیروهای سیاسی لااقل در حوزه سیاست خارجی که عرصه تامین و حداکثری کردن منافع ملی است؛ همراه با «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» کنند
بخشهایی از سخنان محمدرضا عارف در گفت‌وگو با ویژه نامه نوروزی روزنامه خراسان از این قرار است:-اولا امیدوارم این مسئله (ممنوع التصویر شدن رییس دولت اصلاحات) زودتر حل شود. چون ایشان یکی از سرمایه های نظام هستند و باید مورد استفاده قرار گیرد. حتی نظر من در رقابتهای انتخاباتی این بود که اگر رئیس جمهور شوم از روسای جمهور سابق استفاده خواهم کرد. تدبیر حکم می کند از همه سرمایه های کشور استفاده شود. امیدوارم دکتر روحانی با تدبیر این مسئله را حل کند. -مطلوب ما (در مجلس آینده) 200 کرسی است. هدف نهایی ما 200 نماینده اصلاح طلب است و امیدواریم اکثریت کرسی های مجلس را به دست بیاوریم. این راهبرد اصلی ما است و برای رسیدن به این هدف دنبال اجماع اصلاح طلبان هستیم. -در محافل خصوصی هم مطرح کرده ایم که دو طرف (اصلاح طلب و اصولگرا) سعی کنند افراد افراطی و تندرو کاندیدا نشوند و شرایط کشور ایجاب می کند که به سمت اعتدال برویم. البته باید مراقبت کرد به خاطر برخی مسایل باندی و گروهی به دیگران انگ افراطی نزنیم و فرصت انتخاب شدن را از آنها نگیریم.
جنگنده های عربستانی کاخ ریاست جمهوری در صنعا را بمباران کردند.به گزارش مهر، شبکه الجزیره اعلام کرد که جنگنده های عربستانی کاخ ریاست جمهوری در صنعا را بمباران کرده اند.جزئیات بیشتری از این حمله هنوز مخابره نشده است.عربستان در تجاوزی آشکار از ۵ روز پیش به مواضع انصارالله در یمن حمله هوایی کرده است که این حملات منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان یمنی شده است.
یکی از مسئولان انصارالله با اعلام اینکه جای رهبران گروه الحوثی در یمن امن است اظهار داشت که جنبش انصار الله اجازه حمله زمینی اعراب به یمن را نخواهد دادبه گزارش مهر، محمد علی الحوثی یکی از رهبران انصارالله یمن در گفتگو با رونامه الوطن چاپ مصر اظهار داشت: حملات عربستان سعودی به یمن تاثیری بر انصار الله این کشور نداشته است و همه رهبران این جنبش در مکان های امنی قرار دارندوی که در حال حاضر اداره امور مربوط به ریاست جمهوری را در صنعاء برعهده دارد با بیان این مطلب افزود: حمله کشورهای عربی به یمن غیر قانونی و نقض حاکمیت این کشور محسوب می شودمحمد علی الحوثی خاطرنشان کرد: ما تا این لحظه به حملات هوایی عربستان به یمن پاسخ نداده ایم و این حمله حمایت از یک گروه در مقابل گروه در یمن محسوب می شود و هدف از آن ایجاد تفرقه در این کشور استوی اظهار داشت: اینکه گفته می شود ما تهدیدی برای عربستان سعودی محسوب می شویم صحیح نیست و دلیل رد این ادعا نیز موافقت ما با طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس برای حل بحران یمن در گذشته استاین رهبر گروه الحوثی همچنین ادعاهای منتشر شده مبنی بر ائتلاف حوثی ها و «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری اسبق یمن را رد و اعلام کرد: هیچ توافقی میان ما صورت نگرفته استوی گفت: ما قصد بستن تنگه «باب المندب» را نداریم و این شایعه ای از سوی «عبد ربه منصور هادی» است. ما همچنین دیداری با مسئولان مصری نداشته ایم و دشمنی نیز با این کشور نداریممحمد علی الحوثی درباره احتمال حمله زمینی کشورهای عربی به یمن نیز گفت: هر کشوری که اقدام به این کار کند باید پیامدهای آن را نیز بپذیرد و ما به کسی اجازه نخواهیم داد وارد خاکمان شوند.
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خبر خبرگزاری فرانسه درباره توافق موقت را تکذیب کرداین مقام از رسانه های ایرانی خواست بسیار مراقب باشند تا در فضای جنگ روانی رسانه های غربی که کاملا هدفمند آغاز شده گرفتار نشوندخبرگزاری فرانسه روز یکشنبه از لوزان سوئیس گزارش داد که ایران و گروه 1+5 به توافق موقت در زمینه شروط توافق هسته ای دست یافته اندخبرگزاری فرانسه در خبری ادعا کرد که ایران و گروه 1+5 در باره موضوع هسته ای به توافق موقت دست یافتند. خبری که برخی دیگر از رسانه های غربی نیز صحت آن را مورد تردید قرار دادند و شبکه تلویزیونی بی بی سی در همین زمینه با انتشار گزارشی به نقل از خبرگزاری رویتر خبر فرانس پرس را رد کردمحمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح جمعه در لوزان «فضاسازی در کنار مذاکرات» را یکی از برنامه های همیشگی رسانه های طرف مقابل عنوان کرد و گفت: هیچ وقت به این حرفها توجه نمی کنیموی تصریح کرد اخبار و گزارش هایی که به نقل از منابع نزدیک مطرح می شود، قابل اعتبار نیستند و نباید به آن توجه کرد.