گزیده ها 10 شهریور -98


گزیده ها 10 شهریور -98
یک اندیشکده آمریکایی تصریح کرد سامانه پدافند هوایی ایران تهدید راهبردی بلندمدت برای آمریکاست.
اندیشکده مطالعات واشنگتن با اشاره به سامانه باور 373 که اخیراً رونمایی شد، نوشت: آمریکا نباید تهدیدهای راهبردی بلندمدتی را که این سامانه در پی دارد، دست‌کم بگیرد.
ایران توانایی دفاع هوایی خود را برای نقش منطقه‌ای احتمالی توسعه می‌دهد سیستم موشکی تازه رونمایی شده از سوی ایران می‌تواند تمایل دیرینه این رژیم برای ایجاد یک چتر AD2A (سلاح‌های پیشرفته عدم دسترسی) در خلیج فارس و استقرار موشک‌های ضدهواپیما در کشورهای دیگر را بیشتر کند.
ایران سرانجام از موشک «باور 373» رونمایی کرد، یک سامانه پدافند هوایی با برد طولانی که قابلیت‌های آن ظاهراً از نظر فنی از 3۰0 S روسی یا «پاتریوت» آمریکایی بهتر است. این که آیا «باور» واقعاً می‌تواند با مشخصات ادعا شده در این زمینه مطابقت داشته باشد یا خیر، نگرانی‌های بسیاری در مورد نحوه استفاده از این سیستم ایجاد می‌کند.
باور می‌تواند حداکثر 300 هدف را در  یک زمان و در برد 300 کیلومتری ردیابی کند و همزمان 60 مورد از آنها را ردیابی کرده و با
شش تای آن درگیر شود، چه هواپیما و چه موشک بالستیک. حتی این امکان وجود دارد که یک رادار بزرگتر از منطقه نظارت با برد ادعا شده 450 کیلومتر نیز در آن گنجانده شود.
ایران 2 ماه پیش، از سیستم پدافند هوایی دیگری هم رونمایی کرده بود؛ موشکی مشابه با برد کوتاه به نام «15 خرداد». تهران می‌گوید این سیستم می‌تواند 6 هدف متعارف را تا 100 کیلومتر دورتر و اهداف مخفی تا 45 کیلومتر دورتر را شناسایی و ردیابی کند و با آنها درگیر شود.
در مورد عملکرد واقعی این دو سیستم هیچ اطلاعات قابل تأییدی در دست نیست، اما حمله 20 ژوئن (خردادماه) به یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی نیروی دریایی ایالات متحده بر فراز آب‌های تنگه هرمز توسط یک سیستم مشابه صورت گرفته بود.
رونمایی از باور در پی سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری ایران در دو جبهه مرتبط بوده است؛ توسعه طیف وسیعی از سیستم‌های موشکی متحرک برای شبکه پدافند هوایی جمهوری اسلامی و تلاش برای استقرار رو به جلو آنها در سرزمین‌های متحدان با هدف تضعیف غرب و اسرائیل. به‌ گفته تهران، این سیستم‌های جدید سبک و قابل انعطاف هستند، می‌توانند در مدت کوتاهی برای عملیات آماده شوند، به‌صورت خلاقانه مورد استفاده قرار گیرد و به پشتیبانی محدود نیاز دارند.
در اوایل سال 2018، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن یک موشک «صیاد2» را کشف کرد که شبیه همانی بود که به تازگی پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد. این موشک به ظاهر برای حوثی‌ها ارسال شده بود که می‌توانست با استفاده از GPS و سایر سیگنال‌های کنترل ترافیک هوایی به‌صورت کاملاً بی‌سر وصدا، هدفگیری کند. در صورت به‌کارگیری کارآمد (اعم از حوثی‌ها یا اپراتورهای ایران یا حزب‌الله)، این موشک می‌توانست اهداف با ارزشی مانند هواپیمای بزرگ «آواکس» یا هواپیماهای سوخت‌رسان را نشانه رود و تبلیغات بسیاری برای حوثی‌ها به‌راه اندازد.
تهدیدهای راهبردی بلندمدت ناشی از چنین تحولاتی نباید نادیده گرفته شود. ایران حالا مسلح به تعداد بیشتری آتشبار موشکی جدید است که در مقایسه با اس 300 قابلیت حمل آسانتری دارد. ایران همچنین به‌طور بالقوه می‌تواند چتر سلاح‌های عدم دسترسی و انکار ناحیه را بر روی همه خطوط حمل و نقل از خلیج فارس تا خلیج عمان بگستراند. این فناوری جدید همچنین می‌تواند به رژیم کمک کند موشک‌های جدید بالستیک با قابلیت مانور بیشتر بسازد و آنها را در برابر حملات هوایی کارآمدتر کند. ایران حتی ممکن است نسخه‌های موشک‌های صیاد خود را توسعه داده و آنها را مورد آزمایش قرار دهد و گزینه‌های تهدید منطقه‌ای خود را بیشتر کند.
در ماه مه (اردیبهشت) و ژوئن (خرداد) سال 2019، دو فرمانده ارشد نظامی عراق از ایران بازدید کردند و در مورد تقویت همکاری‌های دوجانبه پدافند هوایی گفت‌وگو کردند. علاوه بر آموزش‌های مشترک بالقوه و تهیه و تولید مشترک سیستم‌های پدافند هوایی و نظارتی، این همکاری می‌تواند شامل یک برنامه نظارت بر ترافیک هوایی و نظارت بر بخش هوایی باشد. گزینه دوم ممکن است دسترسی ایران به داده‌های الکترونیکی حساس عراق باشد که به نوبه خود می‌تواند به امنیت عملیاتی ارتش ایالات متحده آسیب برساند.
علاوه بر این، ایران در سال 2017 توافق‌نامه‌ای برای تبادل اطلاعات با بغداد و تهیه تسلیحات در مبارزه با داعش امضاء کرد. این توافق می‌تواند بهانه‌ای برای تحویل سخت‌افزارهای نظامی به عراق باشد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش:
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: دزدی دریایی از جمهوری اسلامی ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند و نیروهای مسلح مقابله به مثل خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مهدی‌شهر، سرتیپ کیومرث حیدری در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر در مسجد جامع صاحب‌الزمان‌(عج) مهدی‌شهر سمنان  اظهار کرد: در روزهای گذشته شاهد دزدی دریایی دولت‌های مدعی آرامش در جهان از جمهوری اسلامی ایران بودیم که بسیار بزدلانه انجام گرفت؛ ما این اقدامات را مصداق هراس استکبار جهانی از اقتدار ملت ایران می‌دانیم.
وی تصریح کرد: دزدی دریایی از ایران اقدامی نیست که بتوان از کنارش به‌راحتی گذشت؛ طبیعی است وقتی کشتی‌های ایرانی در هر نقطه از آب‌های جهان متوقف شود، ما برخورد کنیم؛ نیروهای مسلح ایران در چنین شرایطی بدون تردید مقابله به مثل می‌کنند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: گستاخی‌های دشمنان جمهوری اسلامی ایران در این شرایط هرگز بی‌پاسخ نمی‌ماند و دشمن نیز این را به‌خوبی
می‌داند.
حیدری گفت: نیروهای مسلح کشورمان امروز در اوج آمادگی به سر می‌برند و با اطاعت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب همواره پاسخ تجاوز و تعدی دشمنان را خواهند داد.
وی تصریح کرد: تجربه نشان داده است که تجاوز به خاک کشورمان کار راحتی نیست؛ اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره قدرت بازدارندگی داشته و این در گذشته بارها اثبات شده است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش اضافه کرد: دشمنان در سال‌های گذشته بارها قصد داشتند وارد ایران شوند و به خاک ما تجاوز کنند؛ اما هر بار شکست خورده‌اند و با ناامیدی از تحقق اهدافشان
بازگشته‌اند.
حیدری عامل مهم اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را در سال‌های سخت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به منویات و راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب و ولایت ‌فقیه دانست که همواره راهگشا بوده است.
وی تصریح کرد: ایران اسلامی در برهه کنونی اقتدار بی‌بدیلی دارد و صلابت و قدرت امروز با عزت و سربلندی به دست آمده و نباید آن را از دست داد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش اضافه کرد: گستاخی‌های استکبار جهانی همواره وجود دارد؛ اما مردم ما هراسی از آنها ندارند و همواره در میدان ایستاده‌اند و توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کنند.
حیدری بیان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره از حق و مظلوم دفاع می‌کند و ما هراسی از بیان این دیدگاه خود نداریم؛ ملت ایران از ایستادگی برابر دشمن هرگز نمی‌ترسد و خسته نمی‌شود.
وی رهبری، مردم و نیروهای مسلح را سه رکن مهم مثلث اقتدار کشور بیان کرد که در راه عزت و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران متحد هستند و اجازه تعدی به دشمن نمی‌دهند.
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا چگونگی اجرای پروژه‌های نفتی مطرح و مصوبات لازم برای ادامه اجرای آن به تصویب رسید.
در سی و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که دیروز (شنبه) با حضور سران سه قوه برگزار شد، مباحث گذشته درباره سه موضوع اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح و یکپارچه‌سازی نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی و مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت پیگیری شد و نماینده دستگاه‌های ذی‌ربط نظرات و گزارش‌های خود در این خصوص را ارائه کردند.در ادامه این جلسه رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از خدمات بانک‌ها خصوصاً برای تأمین مالی بنگاههای تولیدی با هدف رونق تولید و نیز در مورد اقدامات جدید در زمینه برنامه اصلاح نظام بانکی به اعضای شورا ارائه کرد.
شورای هماهنگی از رئیس کل بانک مرکزی خواست ضمن تقویت نقش بانک‌ها در ایجاد رونق اقتصادی بر انجام اصلاح نظام بانکی بر اساس تدابیر تصویب شده اقدام شود.
همچنین در این جلسه سران سه قوه ضمن تأکید بر ادامه مقابله جدی، هوشمندانه و منصفانه با فساد، آسیب‌شناسی روند مقابله با فساد اقتصادی و ضرورت اصلاحات مورد نیاز در این روند را لازم دانستند و خواستار انجام اصلاحات ساختاری در ابعاد مختلف، کمک به برقراری شفافیت بیشتر و تدوین یک نظام جامع اطلاع‌رسانی شدند.
در ادامه نشست، موضوع چگونگی اجرای پروژه‌های نفتی با حضور وزیر نفت در جلسه مطرح و مصوبات لازم برای ادامه اجرای پروژه به تصویب رسید.

رئیس پلیس امنیت عمومی تهران از دستگیری ماموران قلابی خبر داد که در شمال پایتخت اقدام به اخاذی می‌کردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سردار علی ذوالقدری رئیس پلیس امنیت عمومی تهران با اعلام خبر بازداشت مامور قلابی توسط پلیس امنیت درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: دو هفته قبل خبری مبنی بر اخاذی از واحد‌های صنفی شمال پایتخت توسط ماموران قلابی به پلیس امنیت تهران بزرگ واصل شد.
رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت افزود: در بررسی بیشتر توسط ماموران پایگاه یکم پلیس امنیت تهران بزرگ مشخص شد افرادی تحت عنوان مامور انتظامی، اماکن و سایر ارگان‌ها با مراجعه به واحد‌های صنفی مدعی می‌شوند که قادر به صدور مجوز برای برگزاری موسیقی زنده در اماکن عمومی از جمله سفره‌خانه‌ها هستند و به این ترتیب از صاحبان واحد‌های صنفی در شمال تهران از جمله دربند، درکه، فرحزاد، نیاوران، تجریش اخاذی می‌کنند.
وی تصریح کرد: در بررسی دقیق توسط پلیس امنیت، قلابی بودن این مامور‌ها محرز شد که ضمن شناسایی متهمان پرونده، متهم اصلی در محدوده منطقه سعادت‌آباد بازداشت شد.
این مقام انتظامی با اشاره به کشف مقادیری مهر و سربرگ اداره‌جات مختلف و سلاح سرد از مخفیگاه متهم، متذکر شد: متهم برای رسیدگی به پرونده تحویل مراجع قضایی شده است.
ذوالقدری با اشاره به تلاش پلیس امنیت برای بازداشت سایر متهمان این پرونده، خاطرنشان کرد: متهم اصلی پرونده پیش از نیز سابقه کیفری در همین زمینه داشته است.